Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Noen her inne med erfaring med startlån fra husbanken?

Står i samlivsbrudd og ønsker å kjøpe meg noe eget for meg og barna. 

Har fast helt ok/grei inntekt men ingen egenkapital.

Anonymkode: b1fc9...dd8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei!

Noen her inne med erfaring med startlån fra husbanken?

Står i samlivsbrudd og ønsker å kjøpe meg noe eget for meg og barna. 

Har fast helt ok/grei inntekt men ingen egenkapital.

Jeg gjetter du er for godt stilt. Men håper jeg tar feil.

Det skal liksom være litt mer «håpløst» enn nyskilt uten egenkapital. Det er en søkeprosess og de prøver å hjelpe de som virkelig trenger det.

Anonymkode: 6452c...905

AnonymBruker
Skrevet

Det skader ikke å prøve. Det verste som skjer er at du får nei. Men søk først i vanlige banker slik at du har avslag å vise til. 

Anonymkode: 15a34...6d0

AnonymBruker
Skrevet

Du er i målgruppen når du er aleneforsørger med barn. Men er lurt å søke tidlig på året da midlene kan fort bli oppbrukt. Ofte krever de at du må ha søkt i vanlig bank først og legge ved avslaget. Noen kommuner har også tilskudd en kan søke om, så du bør sjekke det og.

Anonymkode: 86849...b55

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk startlån. Er alene med barn, inntekt (fra lønnet arbeid) på nærmere 900 000,- (det er inkludert overtid og tillegg). Fikk lån på 4,2 mill for 3 år siden

Anonymkode: 7dd79...76e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk startlån. Er alene med barn, inntekt (fra lønnet arbeid) på nærmere 900 000,- (det er inkludert overtid og tillegg). Fikk lån på 4,2 mill for 3 år siden

Det er over grensen inntekt. Kjenner flere som har fått avslag med lang mindre inntekt med det argumentet at inntekt var for høy.

De var aleine med barn, krisesenter, vold ++

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er over grensen inntekt. Kjenner flere som har fått avslag med lang mindre inntekt med det argumentet at inntekt var for høy.

Er du saksbehandler i Husbanken i samme kommune som TS? Nei? Da har du faktisk ikke peiling. 

Til TS: de har gode veiledninger på sidene til Husbanken og det skader ikke å søke. Det verste som skjer at de sier nei. Og selv da kan du alltids søke på nytt senere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei. Det er faktisk sånn at det kommer HELT an på kommunen, saksbehandler og årsak.

Jeg var ufør alenemor hadde, 1M i EK og fikk både lån og tilskudd på totalt 5M.

Anonymkode: 4dd70...52a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde flaks fordi renta var/er høy og jeg kan betale lånet. Det var mye penger igjen fordi mange med lav inntekt fikk avslag pga. risiko med at de ikke ville klare å betale for seg. 
Husbanken er grei, men de vil fortsatt ha tilbake pengene sine og driver ikke med total veldedighet 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er spent på hvor lang tid det tar før jeg får svar. Har funnet et hus men vil ikke stresse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så heldig! Så bra! Jeg tjener litt mindre enn deg. Ca 250-300 mindre enn deg. Men har fast god jobb. Stødig jobb. Spent på hva de tilbyr meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er spent på hvor lang tid det tar før jeg får svar. Har funnet et hus men vil ikke stresse. 

Det kan være forskjellig saksbehandlingstid fra kommune til kommune. Pleier ofte å stå saksbehandlingstid på hjemmesiden til kommunen. Du bør søke så snart som mulig hvis du ikke har gjort det alt. Og hvis du har et hus du er interessert i kan du skrive det i søknaden og.

Anonymkode: 86849...b55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...