Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har søkt LIS - 1 med oppstart i høst 2026. Søkndsfristen var 05.02 og idag er det 23.03

Jeg har søkt til 4 steder jeg kunne tenkt meg å jobbe, men har ikke hørt ifra noen av de. 

Jeg forstår godt at konkurransen er stor, men jeg mener at søknaden min er hvertfall verdt et intervju, til og med om jeg skulle endt opp med å ikke få stillingen. Jeg har virkelig gjort alt jeg kan for å maksimere mulighetene mine, og forstår derfor ikke at jeg ikke har hørt noe fra disse 4 stedene. Klassekamerater med langt dårligere søknader har fått innkallinger, det gjør meg veldig fortvilt. 

Er det allerede forsent å håpe på noe innkalling fremover? Er det noen som har erfaring med hvor lang tid de kan bruke på behandling av søknadene? Er fortvilt til den grad at jeg faktisk ikke vet hva jeg kunne gjort bedre til neste søknadsrunde i september, annet enn at jeg kan opparbeide meg enda mer erfaring iløpet av sommer 2026. 

Det må være noe fundamentalt galt med søknadene hvis man ikke har hørt noe ifra hele 4 steder, det kan jo ikke være tilfeldig? 

Forstår ikke hvordan da jeg har lagt inn mye arbeid i hver av de fire søknadene, og fått gode råd og veiledning underveis av folk med erfaring. 

Jeg har også hjulpet andre med deres søknader, og de har fått innkallinger. 

Håper dere kan være snill i responsen, føler meg allerede langt nede. 

Endret av supergladstudent
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ringe til de ulike stedene og få tilbakemelding på søknaden?☺️

AnonymBruker
Skrevet

Noen arbeidsgivere sier at de ser mer på CV enn søknadsteksten, så om du ikke har nok erfaring er det nok utslagsgivende. 

Anonymkode: 20e13...1ae

Skrevet (endret)

Jeg har mye erfaring, gode referanser, i tillegg til at jeg har en søknad som jeg har fått mye gode tilbakemeldinger på. Har ikke gjort annet enn å jobbe i alle feriene i alle 6 år av studiet. 

Endret av supergladstudent
Skrevet
supergladstudent skrev (2 minutter siden):

Jeg har mye erfaring, gode referanser, i tillegg til at jeg har en søknad som jeg har fått mye gode tilbakemeldinger på. Har ikke gjort annet enn å jobbe i alle feriene i alle 6 år av studiet. 

Som jeg skriver, det er ikke alle arbeidsgivere som ser på søknadsteksten, de ser først og fremst på CV og relevant erfaring. Kan hende din CV ikke ser bra nok ut og ikke vekker interesse. 4 steder er jo heller ikke så mye, er du veldig låst på området du søker på? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen arbeidsgivere sier at de ser mer på CV enn søknadsteksten, så om du ikke har nok erfaring er det nok utslagsgivende. 

Anonymkode: 20e13...1ae

Obs, denne skulle ikke være anonym 😄

Skrevet
Fillerist skrev (Akkurat nå):

Som jeg skriver, det er ikke alle arbeidsgivere som ser på søknadsteksten, de ser først og fremst på CV og relevant erfaring. Kan hende din CV ikke ser bra nok ut og ikke vekker interesse. 4 steder er jo heller ikke så mye, er du veldig låst på området du søker på? 

Arbeidserfaring fylles ut i CVen, det jeg prøver å si er at jeg har mye erfaring!

Skrevet
supergladstudent skrev (Akkurat nå):

Arbeidserfaring fylles ut i CVen, det jeg prøver å si er at jeg har mye erfaring!

Ja, det forstår jeg, men om du mener at du har god og mye erfaring så kan det hende din CV ikke ser bra nok ut, rent estetisk? Noen har jo veldig rotete CV med mye tekst og dilldall. Det er nok mye hard konkurranse, spesielt hvis du kun søker deg jobber i de mest attraktive områdene. 

AnonymBruker
Skrevet
supergladstudent skrev (38 minutter siden):

Jeg har søkt LIS - 1 med oppstart i høst 2026. Søkndsfristen var 05.02 og idag er det 23.03

Jeg har søkt til 4 steder jeg kunne tenkt meg å jobbe, men har ikke hørt ifra noen av de. 

Jeg forstår godt at konkurransen er stor, men jeg mener at søknaden min er hvertfall verdt et intervju, til og med om jeg skulle endt opp med å ikke få stillingen. Jeg har virkelig gjort alt jeg kan for å maksimere mulighetene mine, og forstår derfor ikke at jeg ikke har hørt noe fra disse 4 stedene. Klassekamerater med langt dårligere søknader har fått innkallinger, det gjør meg veldig fortvilt. 

Er det allerede forsent å håpe på noe innkalling fremover? Er det noen som har erfaring med hvor lang tid de kan bruke på behandling av søknadene? Er fortvilt til den grad at jeg faktisk ikke vet hva jeg kunne gjort bedre til neste søknadsrunde i september, annet enn at jeg kan opparbeide meg enda mer erfaring iløpet av sommer 2026. 

Det må være noe fundamentalt galt med søknadene hvis man ikke har hørt noe ifra hele 4 steder, det kan jo ikke være tilfeldig? 

Forstår ikke hvordan da jeg har lagt inn mye arbeid i hver av de fire søknadene, og fått gode råd og veiledning underveis av folk med erfaring. 

Jeg har også hjulpet andre med deres søknader, og de har fått innkallinger. 

Håper dere kan være snill i responsen, føler meg allerede langt nede. 

Søk bredere. 4 søknader er jo heller ingenting?

Anonymkode: 3cef0...54c

AnonymBruker
Skrevet

Det er dobbelt så mange søkere som plasser hver år, dvs at bare ca 50% av de som søker faktisk ender opp med LIS1, resten må søke igjen senere. Det er nok mange som mener søknaden er perfekt, løpet spisset og alle checkpunkt haket av, men de som ansetter kan se på mer enn det. Det kan handle om å ønske ulike kjønn (2/3 av søkere er kvinner, det kan fort bli risikabelt), ulik alder (selv om yngre ofte blir foretrukket), utdanning fra ulike institusjoner både i inn og utland (8 lis1 fra samme universitet er som regel ikke god match), ulik etnisk bakgrunn, søkere som vil bli etter lis1 er ferdig (spesielt mindre steder), ulik erfaring, og ikke minst inntrykket søknaden og evt intervju senere faktisk gir. Det er ikke sånn at de som har topp på alt er den sykehuset ser etter. Kanskje ønsker sykehuset å få tak en som snakker samisk eller arabisk, en som interesserer seg og ønsker spesialisering innen bestemte felt de kan satse på, en som har erfaring fra bup, en som har tilleggsutdannelse i ledelse eller andre nyttige fag, det kan være mange ting. 
For øvrig syns jeg 4 søknader er lite, å ikke ha hørt fra noen av de er ikke rart i det hele tatt. Hvis du da kun har valgt sykehus som er populære med mange søkere, så er der fort gjort å ikke få intervju. Det er bare snakk om halvannet år, og det året bøt man gjøre seg flyttbar og også søke mindre sykehus med større sjanse for å bli ansatt. 

Anonymkode: 0a957...124

• Liker 2
Skrevet

4 søknader er veldig lite. 

AnonymBruker
Skrevet

4 søknader er lite. Og har du bare søkt på sykehus som OUS, AHUS og St Olavs? Eller har du også søkt på sykehus som Haugesund, Kirkenes og Hammerfest? Det har stor betydning for konkurransen, og dermed sannsynligheten for å få intervju. Har du kontakter noen av stedene du har søkt? Har du jobbet der i ferier?

Anonymkode: 07f56...737

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nettverksbygging har enormt mye å si. Man kan være så flink pike man bare vil, men til syvende og sist er det bekjentskapene som bestemmer i dette landet. 

Anonymkode: f96d4...2a4

• Liker 2
Skrevet

Alle søker på alle sykehus, det er ren lotto. 

Anonymkode: 736ec...c23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...