AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:04 #1 Skrevet mandag kl. 09:04 Finnes det noe alternativ til husmorskole i dag? får ikke til rydding, vasking, baking, lage god gammeldags norsk mat, ta vare på hjemmet og familien slik boomer generasjonen forventer av meg. Hvordan skal jeg lære disse tingene da? Får bare alt dette til sånn helt midt på treet. Anonymkode: c1c05...84d 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:06 #2 Skrevet mandag kl. 09:06 Hvor er foreldrene dine? Anonymkode: bf9ea...6e7 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:11 #3 Skrevet mandag kl. 09:11 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor er foreldrene dine? Anonymkode: bf9ea...6e7 Faren min er død og moren min har slitt med ptsd hele livet så jeg har ikke lært stort av henne. Jeg er også en av de yngste i min familie så vokste ikke opp med besteforeldre heller. Tanter og onkler er for opptatt med sin storfamilie. Kusinene mine er ganske hippie aktige så å få vasketips og bakeråd av dem er litt mer moderne som « bruk påstell sitron såpe, eller bruk buljong når du skal lage saus fra bunnen av». Anonymkode: c1c05...84d 4
Daisy-love Skrevet mandag kl. 09:21 #4 Skrevet mandag kl. 09:21 Du kan lære utrolig mye av ulike folk på YouTube. Både å holde et hjem, og mat fra bunnen finnes det mange gode for. Jeg følger en del som har fokus på det siste. Farmhouse on boone er f.eks veldig fin, og hun har en god webside med oppskrifter og fremgangsmåter også. 😊 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:29 #5 Skrevet mandag kl. 09:29 Daisy-love skrev (7 minutter siden): Du kan lære utrolig mye av ulike folk på YouTube. Både å holde et hjem, og mat fra bunnen finnes det mange gode for. Jeg følger en del som har fokus på det siste. Farmhouse on boone er f.eks veldig fin, og hun har en god webside med oppskrifter og fremgangsmåter også. 😊 Tusen takk! Skal sjekke ut den kanalen 😊 Anonymkode: c1c05...84d 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:33 #6 Skrevet mandag kl. 09:33 Jeg syns husmorskole burde gjenoppstå. Lære folk drive et hus er nyttig. Særlig når folk baserer kunnskapen sin på random råd fra uvitende på nett. Anonymkode: 9b209...10d 1 2 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:42 #7 Skrevet mandag kl. 10:42 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syns husmorskole burde gjenoppstå. Lære folk drive et hus er nyttig. Særlig når folk baserer kunnskapen sin på random råd fra uvitende på nett. Anonymkode: 9b209...10d Om ikke annet så kunne kanskje faget heimkunnskap gjenoppstått i vanlig skole. Det har jo blitt ganske så nedprioritert de siste 20 årene. Kunnskap om beredskap, selvforsyning, bærekraft, god økonomistyring er jo blitt veldig aktuelt de siste årene og blir nok enda mer aktuelt i årene som kommer. Og antagelig er det samfunnsøkonomisk gunstig at flere lærer seg mer om dette. Anonymkode: 5a414...88b 3 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:52 #8 Skrevet mandag kl. 15:52 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg syns husmorskole burde gjenoppstå. Lære folk drive et hus er nyttig. Særlig når folk baserer kunnskapen sin på random råd fra uvitende på nett. Anonymkode: 9b209...10d Ja burde vært ett skoleår med div matlaging og husting før de flyttrt for seg selv. Ikke alle er like heldig hjemme! Anonymkode: b3288...798 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:10 #9 Skrevet mandag kl. 22:10 Jeg spør folk rundt meg om tips. Anonymkode: 688a8...af0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:22 #10 Skrevet mandag kl. 23:22 Du skriv ikkje noko om kor du bur, men Raulandsakademiet pleier å ha helgekurs i ymse, også tradisjonsmat. Det finst sikkert også andre slike stader rundt om i landet. Anonymkode: a969e...6f4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:30 #11 Skrevet mandag kl. 23:30 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Om ikke annet så kunne kanskje faget heimkunnskap gjenoppstått i vanlig skole. Det har jo blitt ganske så nedprioritert de siste 20 årene. Kunnskap om beredskap, selvforsyning, bærekraft, god økonomistyring er jo blitt veldig aktuelt de siste årene og blir nok enda mer aktuelt i årene som kommer. Og antagelig er det samfunnsøkonomisk gunstig at flere lærer seg mer om dette. Anonymkode: 5a414...88b Absolutt enig i dette. Fokus må mat, helse og hele leksa med beredskap, dyrke selv etc vil gagne oss langt inn i fremtiden. Ettårig linje vil også være bra, det finnes toårig for de som faller inn under pu og ikke skal i jobb men rett i ufør men jeg tror mange andre også kunne hatt nytte av ett års fordypning på vgs. Av erfaring, ikke alle unge er interessert i å lære slike ting hjemme. Anonymkode: 4659e...6b9
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:41 #12 Skrevet mandag kl. 23:41 Hvor gammel er du, Ts? Det finnes flere folkehøyskoler som har linjer hvor man også får tilrettelagt botrening. Jeg kjenner til to som har gått på hver sin skole og fått slik oppfølging der. Begge disse har opplevd ulik grad av omsorgssvikt i oppveksten og har fått dekket opphold på Folkehøyskole gjennom barnevernet. Begge disse jeg kjenner til har hatt andre fag det året, hvor de har fått gjøre aktiviteter som de virkelig har hatt glede av og har utviklet seg av. Sjekk det ut. Siden din mor ikke har vært frisk nok til å lære deg slike elementære ting i oppveksten, så kan det være du kan få støtte til et slikt år. Uansett kan det være verdt det, hvis du sliter veldig med dette, og verdt å bruke et år på. De jeg kjenner til har også fått gode vennskap i sine år. https://www.folkehogskole.no/fagomrader/tilrettelagte-tilbud-og-botrening Om det er helt uaktuelt for deg så synes jeg du skal kontakte et lokallag av f.eks. Norsk Bondekvinnelag, eller kanskje søke besøksvenn gjennom Røde Kors og be spesifikt om en eldre person som kan lære deg det du trenger å lære. Frivillighetssentralen kan også være et sted som kanskje kan gi noe slik praktisk støtte. Så bra du ønsker å ta tak i dette! Lykke til videre! ❤️ Anonymkode: 8a528...956
Fru Uperfekt Skrevet mandag kl. 23:51 #13 Skrevet mandag kl. 23:51 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Om ikke annet så kunne kanskje faget heimkunnskap gjenoppstått i vanlig skole. Det har jo blitt ganske så nedprioritert de siste 20 årene. Kunnskap om beredskap, selvforsyning, bærekraft, god økonomistyring er jo blitt veldig aktuelt de siste årene og blir nok enda mer aktuelt i årene som kommer. Og antagelig er det samfunnsøkonomisk gunstig at flere lærer seg mer om dette. Anonymkode: 5a414...88b Hva med familielære Sette opp budsjett Planlegge mat Vaske/rydde teknikker Klesvask lære, bla hvordan fjerne flekker
AnonymBruker Skrevet i går, 06:22 #14 Skrevet i går, 06:22 AnonymBruker skrev (21 timer siden): …..boomer generasjonen forventer av meg. Hvordan skal jeg lære disse tingene da? Anonymkode: c1c05...84d Hvor ofte henger du med såpass gamle folk at de er fra boomer generasjonen? Og hvorfor forventer de så mye av deg? Anonymkode: ed888...0fc 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå