Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært veldig opptatt av å kjøpe meg leilighet i Oslo i en god stund nå og har fått finansiering i orden allerede. Likevel er jeg nå usikker på om det er en god ide, ettersom boligmarkedet virker ganske nedkjølt, spesielt i Oslo, det meste blir solgt under prisantydning og det er stor sjanse for at rentene stiger. 

Hva tror dere, er det mest lønnsomt å leie eller eie i Oslo akkurat nå?

Anonymkode: df7a5...29f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye må du betale for å eie da?

Skal man leie bør man bo enkelt og rimelig, som er vanskelig i Oslo.

Selv leier jeg pga gidder ikke betale type 25-27 000kr+ pr mnd for å bo. Leier for 8000kr inkl strøm.

Anonymkode: 071ac...c03

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært veldig opptatt av å kjøpe meg leilighet i Oslo i en god stund nå og har fått finansiering i orden allerede. Likevel er jeg nå usikker på om det er en god ide, ettersom boligmarkedet virker ganske nedkjølt, spesielt i Oslo, det meste blir solgt under prisantydning og det er stor sjanse for at rentene stiger. 

Hva tror dere, er det mest lønnsomt å leie eller eie i Oslo akkurat nå?

Hvor mye vil det koste deg i måneden ved å kjøpe en leilighet, og hva vil det koste deg å leie noe tilsvarende? 

Det er et ganske enkelt regnestykke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (41 minutter siden):

Hvor mye vil det koste deg i måneden ved å kjøpe en leilighet, og hva vil det koste deg å leie noe tilsvarende? 

Det er et ganske enkelt regnestykke. 

Jeg tror det vil koste nesten det samme, kanskje et par tusenlapper mer om måneden. Men hvis boligmarkedet går ned 10%, så mister jeg jo masse penger/går glipp av en besparelse på mange hundretusen kroner av å vente.

Min storesøster og typen hennes gikk på en tappe der, fikk FOMO i en budrunde i 2022 da rentene var lave, og 2023 kunne de kjøpt betydelig billigere...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det vil koste nesten det samme, kanskje et par tusenlapper mer om måneden. Men hvis boligmarkedet går ned 10%, så mister jeg jo masse penger/går glipp av en besparelse på mange hundretusen kroner av å vente.

Min storesøster og typen hennes gikk på en tappe der, fikk FOMO i en budrunde i 2022 da rentene var lave, og 2023 kunne de kjøpt betydelig billigere...

tabbe*

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenkte du likt for et halvt år siden? Hadde du kjøpt gull for egenkapital-pengene dine hadde du hatt 70% mer egenkapital... Hadde du kjøpt Kongsberg-aksjer i januar hadde du hatt 50% mer egenkapital. 

Hva om du ikke kjøper leilighet nå, og boligprisene stiger? 

Tenk om man blir sittende på gjerdet hele livet og ser livet passere forbi bare fordi man ikke er sikker på hva fremtiden bringer... 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Et boligmarked vil alltid svinge, så ikke bekymre deg for det i Oslo! Kan du eie, har god økonomi etter bo er betalt hver mnd så gjør du det såklart.

For min del er eie ikke noe som passer meg.

AnonymBruker
Skrevet

Er dette bare en investering eller skal du faktisk bli boende i Oslo?

Anonymkode: 38210...4ad

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Tenkte du likt for et halvt år siden? Hadde du kjøpt gull for egenkapital-pengene dine hadde du hatt 70% mer egenkapital... Hadde du kjøpt Kongsberg-aksjer i januar hadde du hatt 50% mer egenkapital. 

Hva om du ikke kjøper leilighet nå, og boligprisene stiger? 

Tenk om man blir sittende på gjerdet hele livet og ser livet passere forbi bare fordi man ikke er sikker på hva fremtiden bringer... 

Gull er gått veldig ned av det jeg kan se. Jeg vet at boligmarkedet ikke er galskap slik som aksjemarkedet, men fordi det er så stort volum (beløpsmessig) kan selv små korreksjoner i markedet bety mange penger, spesielt mtp at pengene også er noen man må betale renter av. 

Hvis jeg bruker f.eks  200.000 kr mer i dag, så koster det meg 210.000kr å låne de pengene over 30 år med 5% rente.

Kilde: DnB lånekalkulator.

Skrevet

Boligen vi kjøpte ifjor er steget i verdi, iallefall teoretisk sett.

Men jeg hadde ikke kjøpt som investeringsobjekt for å tjene penger, nei. 

Vi bor dog sentralt innen Ring 3 i en bydel som alltid vil være populær, i et borettslag som er populært. Så om vi selger med tap så er det fordi total markedskrasj eller noe helt annet uventet. 

Ikke billigere å leie kontra eie her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier for 3000 kr/mnd i Oslo, og derfor gidder jeg ikke å kjøpe.

Anonymkode: 022bb...a66

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gull er gått veldig ned av det jeg kan se. Jeg vet at boligmarkedet ikke er galskap slik som aksjemarkedet, men fordi det er så stort volum (beløpsmessig) kan selv små korreksjoner i markedet bety mange penger, spesielt mtp at pengene også er noen man må betale renter av. 

Hvis jeg bruker f.eks  200.000 kr mer i dag, så koster det meg 210.000kr å låne de pengene over 30 år med 5% rente.

Kilde: DnB lånekalkulator.

Men du glemmer å ta med i det regnskapet at inflasjonen spiser opp lånet også... Så 210´000 om 30 år er ikke like mye penger. 

AnonymBruker
Skrevet

det beste er alltid å eie uansett hvor i landet det er snakk om 

Anonymkode: 817d6...48b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leier for 3000 kr/mnd i Oslo, og derfor gidder jeg ikke å kjøpe.

Anonymkode: 022bb...a66

Det er jo overhodet ikke normal Oslo-pris i det hele tatt

Anonymkode: 53234...620

• Nyttig 2
Skrevet

Kommer helt an på hvor lenge du skal bo i Oslo, og hvor i Oslo.

Her vi bor er det meget hett marked om dagen og boligene går langt over verdivurdering.

Man har sagt at markedet i Oslo skal kjøle seg ned alle årene jeg har eid i Oslo. I alle disse årene har boligene gått en del over takst, og det har generelt vært lett å selge.

Det skal sies at en del har solgt unna sekundærboliger nå, men i vårt område ser vi lite til de. Prisene bare stiger og stiger. Vår bolig har snart steget 3 millioner på 4 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo uten muligheten for å eie, jo lenger jeg leier her, jo vanskeligere blir det for meg å kjøpe. Om jeg først hadde hatt muligheten til å kjøpe, så ville jeg ikke nølt. 

Anonymkode: 333be...190

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bor i Oslo uten muligheten for å eie, jo lenger jeg leier her, jo vanskeligere blir det for meg å kjøpe. Om jeg først hadde hatt muligheten til å kjøpe, så ville jeg ikke nølt. 

Vanlig å leie bolig i andre land, så ikke henge seg for mye opp i det at man må kjøpe. Ikke alle vil ha råd til det.

Heller få seg en god stabil leieavtale.

AnonymBruker
Skrevet

Det som har skjedd i Oslo, som du kanskje ikke har fått med deg, er at tusenvis av utleieboliger ligger til salgs. 

Nå er det kjøpers marked, men etterhvert går det markedet tomt, og det er ingen nybygging, så det er spådd en økning på 30% pga dette. 

Utleieprisene kommer til å bli helt sinnsyke pga av alle boligene som forsvinner fra utleiemarkedet.

https://www.nettavisen.no/boligmarked/oslo/prisvekst/boligekspert-her-far-du-best-prisvekst-i-oslo-de-neste-arene/s/5-95-2922157

https://www.ao.no/kraftig-vekst-i-leieprisene-nesten-20-000-kroner-i-maneden-for-en-leilighet-i-oslo/s/5-128-1230412

Anonymkode: 4bb66...8b8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med folk som kun eier og er opptatt av det. 

Jeg leier og kommer nok til å gjøre det for resten av livet. Er 45 år no og gjorde noen dumme økonomiske valg da jeg var yngre. 

Men jeg har aldri fortalt på jobb at vi leier. Er så flaut 

Anonymkode: a0bca...43c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vanlig å leie bolig i andre land, så ikke henge seg for mye opp i det at man må kjøpe. Ikke alle vil ha råd til det.

Heller få seg en god stabil leieavtale.

Lett å si, mens jeg må betale opp til 14500kr for en leilighet på 25 kvm, uten soverom. Men ja, målet er å finne en leiebolig som er via firma som eier leilighetene selv, da er det i hvert fall litt mer stabilt. Men politikerne må på banen, om det fortsetter sånn som dette kommer vi til å ha en massiv krise om noen få år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...