AnonymBruker Skrevet 22. mars #4 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Grønn Anonymkode: b6530...e00 Jepp! Grønn er fin å roe nervesystemet, men særlig dempede oransjetoner og varme, jordnære farger som terrakotta anses som gode farger for ADHD, da de balanserer energi med fokus uten å overstimulere. Disse fargene skaper stabilitet. Anonymkode: 2e4d6...0f5
AnonymBruker Skrevet 22. mars #5 Skrevet 22. mars Duse blåtoner vil gi ro og redusere synsutmattelse det er gunstig for å skape en avslappet atmosfære og fokus. Funker godt på angst også. Anonymkode: 6162a...680 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars #6 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Duse blåtoner vil gi ro og redusere synsutmattelse det er gunstig for å skape en avslappet atmosfære og fokus. Funker godt på angst også. Anonymkode: 6162a...680 Å? Jeg trodde blått ble brukt ved depresjon/tungsinn? Anonymkode: 2e4d6...0f5
AnonymBruker Skrevet 23. mars #8 Skrevet 23. mars Jeg har adhd og liker best helt kritt hvite vegger i en hvit farge som ikke blir grå på kvelden eller i dempet belysning. Jeg finner ro med ren hvitt på veggene og har da gjerne en kontrast i møblene som er i mørkt tre samme med gulvet. Anonymkode: 7178d...08a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #9 Skrevet 23. mars Det kommer an på rommets størrelse. I små stuer gir rosa meg en ro jeg aldri får av andre farger, litt mørk grønn er en god nummer to. Anonymkode: 91ea3...47c
AnonymBruker Skrevet 23. mars #10 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å? Jeg trodde blått ble brukt ved depresjon/tungsinn? Anonymkode: 2e4d6...0f5 Blåfarger forbindes ofte med ro, klarhet og avslapning. Brukes både for motvirke depresjon (som også ts nevner), stressreduserende (angst), og fokus. Blått gir oss følelsen av mindre problemer, vi tar det mer med med ro. En av de mest brukte fargene på soverommet nettopp fordi den er såpass avslappende. https://www.monter.no/tips-og-inspirasjon/interiormaling/fargenes-pavirkning https://www.studiolindhjem.com/blogg/fargepsykologi-i-interir Men altså det er sikkert like mange meninger som det finnes farger på dette spm 😊 Jeg jobber på et sted hvor det er mange innom som har ADHD/angst/depresjon/ gjerne litt rus osv og vi har malt helt bevisst med mye blått og endel grønt litt kobber/orange. Men om det har all verden å si? Vet ikke, men for oss var det bedre enn hvitt for å ta et annet eksempel. Anonymkode: 6162a...680 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars #11 Skrevet 23. mars Jeg har lest mye om at blå og grønn er beroligende, og malte mye med det før i håp om at det skulle hjelpe. Fant ut til slutt at det er kun varme farger (gul, oransje, fersken) som gjør meg glad. Vil ikke ha noe hvitt eller grått, og eneste kontrast er grønne planter. Det er gode farger å leve i for meg. Anonymkode: ede66...b0e 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #12 Skrevet 23. mars Blått og grønt er vel standardsvaret, men jeg foretrekker lilla. Anonymkode: 8cc6c...a25 1
AprilLudgate Skrevet 23. mars #13 Skrevet 23. mars Hadde prioritert å roe nervesystemet med grønt, blått eller blågrønt på vegg. Så for depresjonen/jakte dopaminen kan interiøret være farger og ting du blir glad av å se på. Sjekk house in oslo på IG for inspo. Jeg hadde blitt for overstimulert av veggfargene og mønstrene hennes overalt, men jeg liker mye der i mindre format/mengde. Så de store flatene hos meg er rolige, men så velger jeg detaljer her og der som er gøy for meg. Blomsterkrukke som er en dinosaur for eksempel, en blomst i Lego osv 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #14 Skrevet 23. mars Jeg blir glad av gult og rolig av blått/grønt. Anonymkode: 05690...c94
AprilLudgate Skrevet 24. mars #15 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2026 den 1.12): Jeg har adhd og liker best helt kritt hvite vegger i en hvit farge som ikke blir grå på kvelden eller i dempet belysning. Jeg finner ro med ren hvitt på veggene og har da gjerne en kontrast i møblene som er i mørkt tre samme med gulvet. Anonymkode: 7178d...08a Om hvitt anbefaler jeg Jotun klassisk hvit som er en helt ren hvit tone. De andre har gjerne noe grønt eller noe gult som vipper i ulike lys. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg blir glad av gult og rolig av blått/grønt. Anonymkode: 05690...c94 Og apropos det kan man mixe enten i tilstøtende rom, eller, feks ta Jotun Exhale (grønn) på vegger og ha en karm eller en kommode/tvbenk/skap/dør eller hva man vil i Jotun Humble Yellow - og knæsjfarger på puter, bilderammer, lysestaker osv:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå