Gå til innhold

Laminatulv

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Skal legge laminat gulv i sta og kjøkkenet til våren.. Noen som har tips/ menigner om hva slags laminat vi bør velge? Og hva vil se best ut; samme gulvet i alle rommene (veggen skal vegg, så det blir delvis åpen løsning) eller skal jeg brekke av med en annen tiype på kjøkkenet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Anbefaler å bruke samme type gulv, der man kan det. Det kan fort virke rotete hvis det blir for mange ulike typer gulv i samme etasje.

Jeg har ikke noe laminatgulv å anbefale, siden jeg ikke er begeistret for det, men kan legge ved litt info. fra andre + linker.

Hentet fra http://www.viivilla.no/articles.asp?articl...ode=ShowArticle

"Laminat er laget av en trekjerne med en høytrykkslaminert overflate i plast belagt med lakk. Gulvet finnes i naturtro utførelse og har en veldig god sliteevne og er godt egnet til både yttergangen og gutterommet. Gulvet kan enkelte steder oppleves som litt kaldt å gå på og kan ha noe romklang ved bruk av sko eller ved barns lek.

Laminat er ikke lenger bare parkettlignende gulv, i dag får du laminat som er til forveksling lik fliser, skifer eller med en treporet overflate som ligner ekte tre. En nydelig laminat er skipsgulv fra Alloc med nedsenket ”nating” i en overflate som ligner oljet gulv, og denne kan du få med innebygget varme i platene. Platene med varme legger du selv uten bruk av elektriker og de kan også leveres med lyddemping. Fausfloor leverer et laminatgulv bestående av trefiberplater med en overflate som store steinfliser med nedsenkede fuger – naturtro, vakker og enkel å legge med klikksystemet. Laminat finnes i pris fra kr 60/m2, steinfliser fra kr 180/m2, med varme kr 800/m2. Varme kan legges på utvalgte steder i rommet og utelates eksempelvis under sengen.".

http://www.viivilla.no/articles.asp?articl...ode=ShowArticle

http://www.hushjemhage.no/hjem/opp_gulv.htm

Gjest Gjest
Skrevet

Off-topic, men den tittelen var konge! :ler:

Skrevet

Jeg ville valgt samme type i begge rommene.

Det finnes laminat i alle prisklasser. Og som regel får du det du betaler for.

Uansett ville jeg valgt en "klikk"-laminat og en med litt struktur i overflaten, slik at den ikke blir for glatt.

Vi har veldig grei laminat i 2. etasje som holder seg veldig bra. Husker ikke merket, men vi kjøpte den på interiørland. Overflaten har mye struktur og den føles ikke glatt eller kald.

Gjest yasmin
Skrevet

Vi har eik laminat med oljet lignende overflate (litt matt). Pergo. Kostet 2-300 kvm. Fornøyd, men det er litt tungt å vaske. Spesielt da det er mange flekker fra sønnen min, hund osv. og ikke så veldig glatt overflate. Men det tåler det meste.

Skrevet

Tror det blir finere helhet med samme gulv. Men når det er sagt, hvorfor vil du ikke heller ha parkett? Unnskyld at jeg sier det. Men har laminat i stua selv, og skal aldri ha det igjen! Det er hardt å gå på ( får vondt i hælene), iskaldt, skitt vises kjempegodt og det er ikke særlig pent heller.

Men det er jo ofte billigere da, og mer slitesterkt. Men hva så om et tregulv har noe merker etterhvert? det er jo sånn livet er det. ;)

Skrevet

:ler:

Enig, må være en oppfinnelse gjort av ulvemotstanderne. Laminatulv - et ufarlig dyr som ser ut som en ulv, men hvor alle ulvens egenskaper er fjernet ved hjelp av kjemi.

Skrevet

Ville i utgangspunktet ike valgt laminat, men parkett. Uansett ville jeg hatt samme gulv i hele leiligheten, og hadde valgt eik. Det passer til alt, og er "varig".

Skrevet

:ler: gikk vist litt fort i svingene :ler:

Skrevet

Jeg hadde ikke kjøpt laminat. Har nettopp byttet ut en grusom laminat i stua med eikeparkett og det er helt nydelig. På kjøkkenet, derimot, har jeg lagt laminat som til forveksling ser ut som fliser og som tåler veldig mye (fra Alloc).

Gjest gjest1
Skrevet
:ler:  gikk vist litt fort i svingene  :ler:

Glemmte vist å logge inn :sjenert:

Gjest gjest1
Skrevet

Vi skal ikke legge parkett pga det blir for dyrt, pluss at jeg ikke hadde klart å lagt det selv (regner jeg med)

Her vi bor nå er det laminat og vi er veldig fornøyd med det. Enkelt å vaske/støvsuge og ingen riper/hakk.

I huset er det tre gulv i utgans pungte, men det har vært spikret på gulvbelegg med svært spiker tett i tett, så gulvet ser ikke ut. Og det å skulle tette hullene også slipe og lakke blir abre for mye jobb for meg.. Derfor faller valget på laminat.

Men vi har tekt å legge fliser i gangen. Hadde egentlig tekt å ha det på kjøkkenet, men etter å ha tenkt litt fant vi ut at det ikke var spess praktisk

Skrevet

ville også ha valgt samme laminat i begge rommene, ser litt bedre ut i sin helhet da. Noen venner av meg har laminat i pære - og eple type, vannvittig fint.

Skrevet

Parkett er da ikke noe vanskeligere å legge. Laminat er forferdelig hardt og kaldt.

Skrevet

Jeg ville ha valgt laminat i samme farge og med litt struktur. Fargen avhenger også av møblene, veggene og dørene. Vi skal ha samme i laminat i hele leiligheten, men gulvbelegg på kjøkkeet og fliser på badet. Velg en god kvalitet, særlig med tanke på kjøkkenet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...