Gå til innhold

Entrecôte og ....?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På grunn av kronisk sykdom så har entrecôte blitt en av mine lettvinte middager. Det går i brokkoli, brokkolini eller asparges samt hjemmelaget potetmos eller fløtegratinerte poteter. På ekstra dårlige dager er det pommes frites. Saus er alltid bernaise fra Jacobs.

Nå trenger jeg tips til andre varianter med entrecôte sånn at jeg ikke blir lei. Må si at om jeg lager potetmos eller fløtegratinerte poteter så deler jeg jobben opp i små økter. Lager også for flere dager. 

Hvilken variant kan du anbefale?

Anonymkode: 1d00b...cff

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Båtpoteter 

Anonymkode: 8f6e9...941

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som skjer? På grunn av kronisk sykdom? Entrecote? På dårlige dager lager du pommes frites? 

Det finnes minst 1000 enklere middager å lage enn biff, saus, grønnsaker og poteter. Og du lurer på hvilke andre tilbehør som kan passe til? Alt, er svaret. Alt kan passe som tilbehør til biff. Fra risengrynsgrøt, til salat, til gryte, brødskiver, suppe, og alt annet. 

Må du ha biffkjøtt til hver middag?

Jeg forstår ikke hva som skjer her..?!

Anonymkode: c246e...1eb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Potetbåter og/eller evt andre ovnsbakte grønnsaker. Speilegg er godt til også. Næringsrikt og lettvindt. Personlig synes jeg litt godt med smør til steking og en grei dose salt er helt nydelig, trenger ikke annen saus til egentlig. Litt stekekraft evt. Ikke farlig å spise det samme heller, kjøtt, egg, grønnsaker og en variasjon potet eller ris kunne jeg nok selv ha spist hver dag uten å gå lei. 

Endret av Crazydoglady
AnonymBruker
Skrevet

Semi-tørkede tomater: https://food52.com/recipes/61870-semi-dried-tomatoes Jeg bruker alltid dette til biff - supergodt.

Hvitløkssmør på biffen er også veldig godt, og enkelt.

Dessuten kan du feks dele morenepoteter i to og ovnssteke i stedet for ferdige pommes frites. Ha bakepapir på stekeplate, vend potetene i solsikkeolje, og stek på 220 g. De blir gylne og sprø.

Grønne asparges i stedet for brokkoli er også super nå når det går mot vår. 

Anonymkode: 8638d...d7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du ha noe til? Entrecôten er full av vitaminer og mineraler. Det er også nyttig å vite at menneskekroppen tar opp mer av de fleste vitaminer og mineraler når de kommer fra animalsk mat enn når de kommer fra planter. I tillegg er det stoffer i planter som hemmer opptak, og i noen tilfeller så kraftig at du ender opp med ingen opptak av enkelte næringsstoffer. Man får i seg mer vitaminer fra et måltid med kjøtt enn hvis du legger til planter til samme mengde kjøtt.

The-Ribeye-Nutrition-Facts-20200824.jpg

Så nyt kjøttet med god samvittighet og vit at du får i deg masse næring som kroppen din trenger.

Anonymkode: 5231f...fb3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Saus er jo ikke egentlig nødvendig? Holder med en smørklatt.

Selv liker jeg litt salat ved siden av, men trenger ikke være mer avansert enn tomatsalat - tomater, rødløk og olivenolje.

Anonymkode: a6c7d...3dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Potetsalat. Ferdig kuttet salatposer. Baguetter. Bakt potet. 

Anonymkode: 18b61...365

• Liker 1
Skrevet

Stekt sopp, paprika og sølvløk er alltid godt til biff. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er for å ha det enkelt pga sykdom:

Ha alltid en stor bolle salat i kjøleskapet. Da har du tilbehøret du trenger, og kan bare:

Steke en entrecote, en laksefilet, en torskefilet, en kyllingfilet eller lignende. En klatt kryddersmør på, så blir det fine middager 

Anonymkode: 29834...18e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

potetsalat 

Anonymkode: 5f973...a82

AnonymBruker
Skrevet

det ekleste man kan lage er vel suppe av ulike grønnsaker det lager seg liksom selv med litt vann og buljong mens det putrer på konfyre, og det eneste du trenger er å kjøre en stavmikser gjennom til slutt og hive i en rømmeklatt eller litt matfløte.. Da slipper du å stå å styre med poteter og kjøtt.. og hvis du VIL ha kjøtt oppi kjøper du en hel kylling og river opp, så har du i dagevis og det kan lett fryses ned i posjoner.. 

Anonymkode: 0e941...e14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ett glas barolo

Anonymkode: a7512...bf3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det ENKLESTE man kan lage er vel suppe av ulike grønnsaker det lager seg liksom selv med litt vann og buljong mens det putrer på konfyre, og det eneste du trenger er å kjøre en stavmikser gjennom til slutt og hive i en rømmeklatt eller litt matfløte.. Da slipper du å stå å styre med poteter og kjøtt.. og hvis du VIL ha kjøtt oppi kjøper du en hel kylling og river opp, så har du i dagevis og det kan lett fryses ned i posjoner.. 

🤦‍♀️

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

det ekleste man kan lage er vel suppe av ulike grønnsaker det lager seg liksom selv med litt vann og buljong mens det putrer på konfyre, og det eneste du trenger er å kjøre en stavmikser gjennom til slutt og hive i en rømmeklatt eller litt matfløte.. Da slipper du å stå å styre med poteter og kjøtt.. og hvis du VIL ha kjøtt oppi kjøper du en hel kylling og river opp, så har du i dagevis og det kan lett fryses ned i posjoner.. 

TS spurte om ikke tilbehør til entrecôte, ikke om alternativ meny (eller moralpreken).

En suppe av ulike grønnsaker er slett ikke det enkleste man kan lage hvis man feks ikke kan kutte opp grønnsaker pga sykdom. Du vet ikke hva slags helseproblemer TS har. 

Anonymkode: 8638d...d7f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En god salat. 
Kokte poteter. 
Sopp.

Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor du må spise entrecôte (av alle ting) pga dårlig helse…?

Anonymkode: 6bde2...5f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor må du ha noe til? Entrecôten er full av vitaminer og mineraler. Det er også nyttig å vite at menneskekroppen tar opp mer av de fleste vitaminer og mineraler når de kommer fra animalsk mat enn når de kommer fra planter. I tillegg er det stoffer i planter som hemmer opptak, og i noen tilfeller så kraftig at du ender opp med ingen opptak av enkelte næringsstoffer. Man får i seg mer vitaminer fra et måltid med kjøtt enn hvis du legger til planter til samme mengde kjøtt.

The-Ribeye-Nutrition-Facts-20200824.jpg

Så nyt kjøttet med god samvittighet og vit at du får i deg masse næring som kroppen din trenger.

Anonymkode: 5231f...fb3

Hadde spydd hvis jeg bare skulle gnage på kjøtt og ingenting annet. For meg er det tilbehøret som gir smaken. Kjøttet er kun for å få i meg nok proteiner.

Anonymkode: a983f...6c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Brokolisalat! Kan stå 2-3dager i kjøleskap. De selger ferdig på Meny og mega. 

Sopp i ulike varianter. Enten soppstuing. Sopp i saus eller bare stekt. 

Anonymkode: b6ee5...864

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Brokolisalat! Kan stå 2-3dager i kjøleskap. De selger ferdig på Meny og mega. 

Sopp i ulike varianter. Enten soppstuing. Sopp i saus eller bare stekt. 

Anonymkode: b6ee5...864

Enig i brokkolisalat, det er skikkelig godt! Sopp også, selvsagt.

Jeg bruker ofte entrecote (ellet annet biffkjøtt) i taco også. Mariner den i godt tacokrydder en stund før steking.  Da kan du gjøre det enkelt med butikkjøpt guacamole. Grønn og frisk (?) sin er god. Så steker du bare litt rødløk og paprika, som du serverer til, sammen med lefser og salsa/pico de gallo. Godt og enkelt. 

Anonymkode: 3a1f0...8af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...