AnonymBruker Skrevet søndag kl. 02:17 #1 Skrevet søndag kl. 02:17 Hei. Er blitt ei godt voksen dame på 62 år, med mange plager og vondter ( hofter og rumpepartiet som plager meg mest), føler jeg er i ferd med å råtne på rot her. Har skjønt at i min alder så er det styrketrening som må til, noen som har forslag til programmer på f.eks You Tube som jeg kan følge. Pr nå så er styrken så dårlig at jeg strever med å komme meg opp i fra gulvet, og å komme seg ut av f.eks en litt lav og dyp sofa blir fort et problem. Men er veldig motivert for å komme i gang, men hvordan? Please del om dere har gode råd og tips om noe som kan gjøres hjemme og som ikke tar livet av meg. Anonymkode: 09f83...6d2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:46 #2 Skrevet søndag kl. 07:46 Det du trenger er det som kalles "funksjonell styrke", altså styrke som fokuserer på det du behøver i hverdagen: balanse, stabilitet og styrke. Du kan lese litt mer om det her: https://norisma.no/funksjonell-trening-hva-er-det-og-hvordan-komme-i-gang/ Jeg trener på treningssenter, men mitt program fokuserer på de samme muskelgruppene som dette programmet gjør: Basisprogram (Ingen utstyr) Gjennomfør som en sirkeløkt med 1-2 minutters pause mellom settene. Oppvarming: 5-10 min med lett jogg på stedet, høye kneløft og armsirkler. Knebøy (Ben/Sete): 3 x 12-15 reps (evt. sett deg ned på en stol og reis deg). Armhevinger (Bryst/Skuldre/Triceps): 3 x maks (gjør på knærne eller mot en vegg/kjøkkenbenk for lettere variant). Utfall bakover (Ben/Balanse): 3 x 10 reps per ben. Roing under bord eller Rygghev (Rygg): Ligg på magen, løft overkroppen rolig opp. Planken (Kjerne): 3 x 30-60 sekunder. Funksjonell forsterkning (Med hverdagsutstyr) Knebøy med ryggsekk: Fyll en sekk med bøker for ekstra motstand. Bulgarsk utfall: Plasser bakre fot på en stol/sofa for tyngre utfall. Dips på stol: Hendene på stolsetet, bena foran deg. Senk setet kontrollert mot gulvet. Diagonalløft: Stå på alle fire, strekk motsatt arm og ben samtidig for balanse og korsrygg. Har du mulighet til å trene med slynge/redcord anbefaler jeg deg det, for det utfordrer kjernemuskulaturen din på en måte som er veldig nyttig Anonymkode: e129a...998
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:01 #3 Skrevet søndag kl. 12:01 Tusen takk for svar, skal kikke litt på dette. Er så redd for at jeg ikke skal ha nok styrke til å holde meg oppreist og i vigør når alderdommen virkelig kommer, så må virkelig ta fatt i problemet. Håper bare ikke det er for sent. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det du trenger er det som kalles "funksjonell styrke", altså styrke som fokuserer på det du behøver i hverdagen: balanse, stabilitet og styrke. Du kan lese litt mer om det her: https://norisma.no/funksjonell-trening-hva-er-det-og-hvordan-komme-i-gang/ Jeg trener på treningssenter, men mitt program fokuserer på de samme muskelgruppene som dette programmet gjør: Basisprogram (Ingen utstyr) Gjennomfør som en sirkeløkt med 1-2 minutters pause mellom settene. Oppvarming: 5-10 min med lett jogg på stedet, høye kneløft og armsirkler. Knebøy (Ben/Sete): 3 x 12-15 reps (evt. sett deg ned på en stol og reis deg). Armhevinger (Bryst/Skuldre/Triceps): 3 x maks (gjør på knærne eller mot en vegg/kjøkkenbenk for lettere variant). Utfall bakover (Ben/Balanse): 3 x 10 reps per ben. Roing under bord eller Rygghev (Rygg): Ligg på magen, løft overkroppen rolig opp. Planken (Kjerne): 3 x 30-60 sekunder. Funksjonell forsterkning (Med hverdagsutstyr) Knebøy med ryggsekk: Fyll en sekk med bøker for ekstra motstand. Bulgarsk utfall: Plasser bakre fot på en stol/sofa for tyngre utfall. Dips på stol: Hendene på stolsetet, bena foran deg. Senk setet kontrollert mot gulvet. Diagonalløft: Stå på alle fire, strekk motsatt arm og ben samtidig for balanse og korsrygg. Har du mulighet til å trene med slynge/redcord anbefaler jeg deg det, for det utfordrer kjernemuskulaturen din på en måte som er veldig nyttig Anonymkode: e129a...998 Anonymkode: 09f83...6d2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:15 #4 Skrevet søndag kl. 12:15 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tusen takk for svar, skal kikke litt på dette. Er så redd for at jeg ikke skal ha nok styrke til å holde meg oppreist og i vigør når alderdommen virkelig kommer, så må virkelig ta fatt i problemet. Håper bare ikke det er for sent. Anonymkode: 09f83...6d2 Det er ikke for sent. Jeg har sett eldre i alderen 80+ som har fått et bedre liv når de har begynt å trene funksjonell styrke. Men det er lettere for deg hvis du begynner nå, før det fysiske forfallet starter for fullt 🙂 Anonymkode: e129a...998 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:22 #5 Skrevet søndag kl. 13:22 "Sprek med Sofia" på NRK Anonymkode: 665f9...2fa 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:19 #6 Skrevet søndag kl. 18:19 Støtter "Sprek med Sofia". 20 min program som kan gjøres hjemme. Fint med stol og matte. Alle øvelsene forklares godt, og ho gir muligheter til å tilpasse alle øvelsene, både gjøre de enklere og tyngre. Ho er flink til å forklare hvordan gjøre øvelsene riktig. Etter å ha brukt dette en stund merker jeg fremgang i styrke og balanse. Er selv i 40-årene, men ganske utrent. Anonymkode: 997dd...262 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå