AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:48 #21 Skrevet søndag kl. 09:48 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis det er han som har gjort en feil (driti på draget), så er det selvfølgelig han som må flytte seg.Men igjen, vi vet egentlig ingenting om hva som har skjedd, så da blir det umulig å si hva som er rett og gal Anonymkode: d18b0...0c8 Nei, en kan ikke be han fkytte seg frs sin egen seng. Spiller ingen rolle hva det gjelder, det er den som ikke har lyst å være med kjæresten sitt ansvar å flytte seg. Tror jeg hadde fliret av kjæresten om hun prøvde få meg vekk fra min egen seng pga hun er missfornøyd, for det er da min seng også😅 Anonymkode: a6e6c...26a 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:50 #22 Skrevet søndag kl. 09:50 Har vært noen krangler der jeg har trengt å sove alene. Da har jeg selv sovet på sofaen/gjesterommet. Men vi har et veldig sunt forhold. Vi prater alltid om ting og løser det sammen. Men av og til kan det bli litt intenst og mye følelser og da er det ofte bedre å ta en pause, roe seg og reflektere litt for å så prate sammen igjen i fredstid. Anonymkode: 756c6...8de 1
Arild37 Skrevet søndag kl. 09:52 #23 Skrevet søndag kl. 09:52 Minner meg litt om kvinner som tror de kan kaste mannen ut av huset han er med å eier. Føler man så sterk på å ha avstand, så tar en selvfølgelig selv avstand
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:53 #24 Skrevet søndag kl. 09:53 Det der med å sende mannen for å sove på sofaen etter en konflikt har jeg ALDRI skjønt. Jeg og mannen kan krangle, men vi ordner alltid opp igjen. Det høres ut som at dere kommuniserer dårlig når det går så langt at han må sove på sofaen Anonymkode: bc2b7...ea6
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:57 #25 Skrevet søndag kl. 09:57 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det spiller ingen rolle hva de har kranglet om. Det er måten man håndterer det på som viser om man har et sunt forhold eller ikke. Dette er ikke en sunn relasjon. TS vet det selv innerst inne. Det er derfor hun spør. Hvor har du utroskap fra. Ingen ber en utro partner sove på sofaen. De kaster han/henne ut. Anonymkode: 42187...351 Selvfølgelig spiller det en rolle hva man faktisk har kranglet om. Jeg brukte utroskap kun som et eksempel – jeg har aldri sagt at det er det det handler om her. Tvert imot har jeg vært tydelig på at vi ikke vet hva som har skjedd. Jeg har selv aldri bedt mannen min om å sove på sofaen, nettopp fordi vi aldri har hatt en så alvorlig krangel. For meg skal det ganske mye til før det i det hele tatt blir aktuelt. I starten av forholdet vårt, da ting var mer turbulent, har jeg derimot valgt å sove på sofaen selv. Og selv da falt det meg ikke inn å be ham gjøre det, fordi det ikke handlet om noe jeg opplevde som alvorlig nok. Poenget mitt er at både hva man krangler om, og hvordan man håndterer det, har betydning – og uten å vite hva som faktisk har skjedd, blir det feil å trekke bastante konklusjoner. Anonymkode: d18b0...0c8 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:10 #26 Skrevet søndag kl. 10:10 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig spiller det en rolle hva man faktisk har kranglet om. Jeg brukte utroskap kun som et eksempel – jeg har aldri sagt at det er det det handler om her. Tvert imot har jeg vært tydelig på at vi ikke vet hva som har skjedd. Jeg har selv aldri bedt mannen min om å sove på sofaen, nettopp fordi vi aldri har hatt en så alvorlig krangel. For meg skal det ganske mye til før det i det hele tatt blir aktuelt. I starten av forholdet vårt, da ting var mer turbulent, har jeg derimot valgt å sove på sofaen selv. Og selv da falt det meg ikke inn å be ham gjøre det, fordi det ikke handlet om noe jeg opplevde som alvorlig nok. Poenget mitt er at både hva man krangler om, og hvordan man håndterer det, har betydning – og uten å vite hva som faktisk har skjedd, blir det feil å trekke bastante konklusjoner. Anonymkode: d18b0...0c8 Spør en psykolog. Dette er et velkjent problem som mange , særlig kvinner, prøver å normalisere. Utestengelse, isolasjon, tilbetrekking av kjærlighet er psykisk avstraffelse/vold og ikke noe annet. Uansett hva man krangler om så vil emosjonelt modne mennesker håndtere det på en sunnere måte. Hva med fysisk vold? Vil du også her mene at det avhenger av hva man krangler om hvorvidt fysisk vold er ok? Dette er jo også noe mange, særlig menn, har prøvd å normalisere. Når mener du det er innafor å gi dama en blåveis? Personlig mener jeg svaret er "aldri", men så mener jeg svaret er det samme når det gjelder psykisk vold, og det inkluderer å utvise typen fra sitt eget soverom, som omfatter både emosjonell, og fysisk utestengelse, samt tilbaketrekking av kjærlighet. I psykologien er man tydelig på at psykisk vold ikke er bedre enn fysisk. Det handler om å kalle en spade for en spade. Man gjør ikke TS noen tjenester ved å dysse ned og bortforklare handlingene hennes. Hvis typen tar et oppgjør med seg selv og går, så sitter hun der med ungen. Hjelper det da å få klapp på skulderen på KG? Anonymkode: 42187...351 1 1 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:13 #27 Skrevet søndag kl. 10:13 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spør en psykolog. Dette er et velkjent problem som mange , særlig kvinner, prøver å normalisere. Utestengelse, isolasjon, tilbetrekking av kjærlighet er psykisk avstraffelse/vold og ikke noe annet. Uansett hva man krangler om så vil emosjonelt modne mennesker håndtere det på en sunnere måte. Hva med fysisk vold? Vil du også her mene at det avhenger av hva man krangler om hvorvidt fysisk vold er ok? Dette er jo også noe mange, særlig menn, har prøvd å normalisere. Når mener du det er innafor å gi dama en blåveis? Personlig mener jeg svaret er "aldri", men så mener jeg svaret er det samme når det gjelder psykisk vold, og det inkluderer å utvise typen fra sitt eget soverom, som omfatter både emosjonell, og fysisk utestengelse, samt tilbaketrekking av kjærlighet. I psykologien er man tydelig på at psykisk vold ikke er bedre enn fysisk. Det handler om å kalle en spade for en spade. Man gjør ikke TS noen tjenester ved å dysse ned og bortforklare handlingene hennes. Hvis typen tar et oppgjør med seg selv og går, så sitter hun der med ungen. Hjelper det da å få klapp på skulderen på KG? Anonymkode: 42187...351 Jeg synes du drar dette ganske langt, og gjør situasjonen mer svart–hvitt enn den nødvendigvis er. Psykisk vold er et alvorlig begrep, og det bør man være forsiktig med å bruke uten å vite hva som faktisk har skjedd. Det å be noen sove på sofaen i en konflikt trenger ikke automatisk være psykisk vold – det kan også handle om behov for avstand i en opphetet situasjon. Hvordan det vurderes, kommer helt an på kontekst, mønster og intensjon, ikke én enkelt handling isolert. Sammenligningen med fysisk vold blir derfor litt skjev. Fysisk vold er aldri greit, uansett situasjon. Når det gjelder relasjoner og konflikthåndtering, er det ofte mer nyansert enn som så. Poenget mitt er ikke å bortforklare noe, men å unngå bastante konklusjoner når vi mangler viktig informasjon. Det er nettopp derfor det blir feil å sette merkelapper eller stille diagnoser basert på et lite utdrag av en situasjon Anonymkode: d18b0...0c8 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:24 #28 Skrevet søndag kl. 10:24 Er det flere rom han og møbler han ikke kan bruke fordi du er sur på han? Anonymkode: b6258...edc 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:25 #29 Skrevet søndag kl. 10:25 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg synes du drar dette ganske langt, og gjør situasjonen mer svart–hvitt enn den nødvendigvis er. Psykisk vold er et alvorlig begrep, og det bør man være forsiktig med å bruke uten å vite hva som faktisk har skjedd. Det å be noen sove på sofaen i en konflikt trenger ikke automatisk være psykisk vold – det kan også handle om behov for avstand i en opphetet situasjon. Hvordan det vurderes, kommer helt an på kontekst, mønster og intensjon, ikke én enkelt handling isolert. Sammenligningen med fysisk vold blir derfor litt skjev. Fysisk vold er aldri greit, uansett situasjon. Når det gjelder relasjoner og konflikthåndtering, er det ofte mer nyansert enn som så. Poenget mitt er ikke å bortforklare noe, men å unngå bastante konklusjoner når vi mangler viktig informasjon. Det er nettopp derfor det blir feil å sette merkelapper eller stille diagnoser basert på et lite utdrag av en situasjon Anonymkode: d18b0...0c8 Du argumenterer på nøyaktig samme måte som menn i gamle dager mente å "nyansere" mht vold mot ektefelle. Tenk litt på det. Anonymkode: 42187...351 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:29 #30 Skrevet søndag kl. 10:29 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du argumenterer på nøyaktig samme måte som menn i gamle dager mente å "nyansere" mht vold mot ektefelle. Tenk litt på det. Anonymkode: 42187...351 Det du beskriver fra “gamle dager” handler om systematisk og alvorlig vold, mens dette er en helt konkret situasjon vi ikke har full oversikt over. Poenget mitt er ikke å bortforklare noe, men å være forsiktig med å trekke bastante konklusjoner uten å kjenne hele konteksten. Selvfølgelig skal man ta psykisk ubehag og dårlige mønstre på alvor – det er ikke det jeg sier noe imot. Men jeg synes det blir feil å automatisk plassere dette i samme kategori som alvorlig vold uten mer informasjon.» Dette holder deg saklig, samtidig som du tydelig setter grenser for hva du mener er en rimelig Anonymkode: d18b0...0c8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:29 #31 Skrevet søndag kl. 10:29 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Selvfølgelig spiller det en rolle hva man faktisk har kranglet om. Jeg brukte utroskap kun som et eksempel – jeg har aldri sagt at det er det det handler om her. Tvert imot har jeg vært tydelig på at vi ikke vet hva som har skjedd. Jeg har selv aldri bedt mannen min om å sove på sofaen, nettopp fordi vi aldri har hatt en så alvorlig krangel. For meg skal det ganske mye til før det i det hele tatt blir aktuelt. I starten av forholdet vårt, da ting var mer turbulent, har jeg derimot valgt å sove på sofaen selv. Og selv da falt det meg ikke inn å be ham gjøre det, fordi det ikke handlet om noe jeg opplevde som alvorlig nok. Poenget mitt er at både hva man krangler om, og hvordan man håndterer det, har betydning – og uten å vite hva som faktisk har skjedd, blir det feil å trekke bastante konklusjoner. Anonymkode: d18b0...0c8 Nei. Det spiller ingen rolle hva de kranglet om. La oss si at mannen var utro fordi kona har utsatt han for psykisk vold. Skal han da fortsatt sove på sofaen fordi han var utro? Du har allerede bestemt hvem som har rett og hvem som har feil, når du sier at den ene parten kan henvise den andre på sofaen. Men jeg tipper mannen ikke er enig i at han har skylda og at var nettopp derfor de kranglet??? 🤔 Anonymkode: 4ceb0...5ff
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:29 #32 Skrevet søndag kl. 10:29 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Helt normalt. Et sunt forhold tåler en natt på sofaen. "Å leve sammen i 25 år uten en alvorlig krangel vitner om en mangel på sjel/personlighet som kun er beundringsverdig hos sauer." Anonymkode: af2fe...3d1 Man kan ha et sunt forhold, krangle og diskutere uten å sende den andre på sofaen. Har sålangt vært gift i 13 år uten å sende mannfolket på sofaen eller legge oss uten å skvære opp. Hvorfor ønsker man å legge seg med en krangel i kroppen? Anonymkode: 16076...8de 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:36 #33 Skrevet søndag kl. 10:36 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei. Det spiller ingen rolle hva de kranglet om. La oss si at mannen var utro fordi kona har utsatt han for psykisk vold. Skal han da fortsatt sove på sofaen fordi han var utro? Du har allerede bestemt hvem som har rett og hvem som har feil, når du sier at den ene parten kan henvise den andre på sofaen. Men jeg tipper mannen ikke er enig i at han har skylda og at var nettopp derfor de kranglet??? 🤔 Anonymkode: 4ceb0...5ff Jeg er ikke enig i at det er så svart–hvitt. Poenget mitt er ikke å avgjøre hvem som har rett eller feil, men å si noe om hvordan man håndterer en konflikt der og da. Det er ikke det samme å snakke om å be noen sove på sofaen i en situasjon med konflikt, som å “straffe” noen. Noen ganger trenger man avstand for å roe ned en opphetet situasjon, uavhengig av hvem som har skylden. Og eksempelet ditt med utroskap er en helt annen type situasjon – der er det mer alvorlig og komplekst, og det blir feil å sette det opp som en direkte sammenligning. Poenget mitt er at vi ikke har nok informasjon til å konkludere, og at konflikter i et forhold må vurderes ut fra kontekst, ikke en enkelt handling isolert Anonymkode: d18b0...0c8
Elena77 Skrevet søndag kl. 10:49 #34 Skrevet søndag kl. 10:49 Sove på sofaen er på en måte timeout. Ikke psykisk vold som noen hevder. Men det er MIN MENING. Kommandere noen til å flytte ut av senga, er selvfølgelig ikke bra. Det er den som har behov for timeout som bør "flytte" ut. Igjen min mening. Om den som ligger i senga får sove like godt som den som ligger på sofaen er en annen sak. De har det nok ikke godt noen av dem. Men i en opphetet situasjon er det kanskje best med en timeout enn at ting eskalerer ? Så får begge tenke seg om. Og dagen etter en krangel er man kanskje mer reflektert og klar til å prate.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:09 #35 Skrevet søndag kl. 11:09 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det du beskriver fra “gamle dager” handler om systematisk og alvorlig vold, mens dette er en helt konkret situasjon vi ikke har full oversikt over. Poenget mitt er ikke å bortforklare noe, men å være forsiktig med å trekke bastante konklusjoner uten å kjenne hele konteksten. Selvfølgelig skal man ta psykisk ubehag og dårlige mønstre på alvor – det er ikke det jeg sier noe imot. Men jeg synes det blir feil å automatisk plassere dette i samme kategori som alvorlig vold uten mer informasjon.» Dette holder deg saklig, samtidig som du tydelig setter grenser for hva du mener er en rimelig Anonymkode: d18b0...0c8 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg er ikke enig i at det er så svart–hvitt. Poenget mitt er ikke å avgjøre hvem som har rett eller feil, men å si noe om hvordan man håndterer en konflikt der og da. Det er ikke det samme å snakke om å be noen sove på sofaen i en situasjon med konflikt, som å “straffe” noen. Noen ganger trenger man avstand for å roe ned en opphetet situasjon, uavhengig av hvem som har skylden. Og eksempelet ditt med utroskap er en helt annen type situasjon – der er det mer alvorlig og komplekst, og det blir feil å sette det opp som en direkte sammenligning. Poenget mitt er at vi ikke har nok informasjon til å konkludere, og at konflikter i et forhold må vurderes ut fra kontekst, ikke en enkelt handling isolert Anonymkode: d18b0...0c8 Det ER svart-hvitt! Det er hele greia her. Jeg stiller ikke diagnoser, jeg later ikke som jeg vet noe om deres bakgrunn. Jeg kaller det konkrete her for hva det er, og dette merker jeg du sliter med. Men vold er vold, enten det er psykisk eller fysisk. Hvis man ikke anerkjenner dette så åpner man døra for relativisering av noe som er veldig alvorlig - og helt svart-hvitt. En blåveis er en blåveis. Det samme er et psykisk overgrep. Bakgrunnen endrer ikke på det. Det de fleste vil si om en mann som har slått sin kone er at det garantert ikke er eneste gangen. Det samme kan med trygghet sies om de som tyr til psykisk vold og manipulasjon. Hvordan forholdet oppleves mellom disse to rent generelt, vet de best selv. Hva som krangelen handlet om vet bare de. Men psykisk vold er psykisk vold uansett hva som er det bakenforliggende. Anonymkode: 42187...351 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:17 #36 Skrevet søndag kl. 11:17 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det ER svart-hvitt! Det er hele greia her. Jeg stiller ikke diagnoser, jeg later ikke som jeg vet noe om deres bakgrunn. Jeg kaller det konkrete her for hva det er, og dette merker jeg du sliter med. Men vold er vold, enten det er psykisk eller fysisk. Hvis man ikke anerkjenner dette så åpner man døra for relativisering av noe som er veldig alvorlig - og helt svart-hvitt. En blåveis er en blåveis. Det samme er et psykisk overgrep. Bakgrunnen endrer ikke på det. Det de fleste vil si om en mann som har slått sin kone er at det garantert ikke er eneste gangen. Det samme kan med trygghet sies om de som tyr til psykisk vold og manipulasjon. Hvordan forholdet oppleves mellom disse to rent generelt, vet de best selv. Hva som krangelen handlet om vet bare de. Men psykisk vold er psykisk vold uansett hva som er det bakenforliggende. Anonymkode: 42187...351 Jeg opplever at du henger deg opp i noe som egentlig ikke er poenget her. Det som diskuteres er en konkret situasjon, ikke en generell debatt om hva som er vold eller ikke. Jeg har allerede vært tydelig på hva jeg mener, så det er ikke nødvendig å dra inn tidligere innlegg eller tolke dem som om jeg mener noe annet enn det jeg faktisk sier. Vi kan godt være uenige, men da bør vi forholde oss til det som faktisk blir sagt i denne tråden, uten å legge til eller trekke slutninger som ikke er der. Anonymkode: d18b0...0c8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:24 #37 Skrevet søndag kl. 11:24 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg opplever at du henger deg opp i noe som egentlig ikke er poenget her. Det som diskuteres er en konkret situasjon, ikke en generell debatt om hva som er vold eller ikke. Jeg har allerede vært tydelig på hva jeg mener, så det er ikke nødvendig å dra inn tidligere innlegg eller tolke dem som om jeg mener noe annet enn det jeg faktisk sier. Vi kan godt være uenige, men da bør vi forholde oss til det som faktisk blir sagt i denne tråden, uten å legge til eller trekke slutninger som ikke er der. Anonymkode: d18b0...0c8 TS spør om det er innafor eller ikke. Det er et ja/nei spørsmål på en konkret situasjon. Jeg forholder meg til det, svarer, forklarer hvorfor, og kaller en spade for en spade. Det er du som sporer av og forsøker å relativisere en helt konkret handling, beskrevet av TS med hennes egne ord. Anonymkode: 42187...351 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:35 #38 Skrevet søndag kl. 11:35 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): TS spør om det er innafor eller ikke. Det er et ja/nei spørsmål på en konkret situasjon. Jeg forholder meg til det, svarer, forklarer hvorfor, og kaller en spade for en spade. Det er du som sporer av og forsøker å relativisere en helt konkret handling, beskrevet av TS med hennes egne ord. Anonymkode: 42187...351 Det er ærlig talt ikke jeg som sporer av her. Det er du som drar inn ting som ikke har noe med det som faktisk blir diskutert å gjøre. Og nei, dette er ikke et ja/nei-spørsmål når vi ikke vet hva som har skjedd. Det eneste vi vet er at de har kranglet, og det er altfor lite informasjon til å kunne si noe som helst om det er greit eller ikke å be noen sove på sofaen. Anonymkode: d18b0...0c8 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:36 #39 Skrevet søndag kl. 11:36 Nei, det er ikke innafor. Det var du som hadde et problem, da får du sove på sofaen. Anonymkode: 1938b...2af 2 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:42 #40 Skrevet søndag kl. 11:42 Veldig typisk for Kjærring-forumet: Sutre på grunn av tråd-starter... Anonymkode: d226f...7b4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå