AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:30 #1 Skrevet lørdag kl. 22:30 Jeg syns ikke det burde være akseptert, og anser foreldre som lar ungene være hjemme, som late. Velferdsstaten er for romslig når unger satser på at staten betaler allerede fra barndommen…. Hvis de fikk beskjed om at de må gå på skole og jobbe for å få mat, tipper jeg de hadde tatt seg sammen. Det samme gjelder for øvrig de fleste uføre. Anonymkode: 73c5a...952
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:31 #2 Skrevet lørdag kl. 22:31 Så fint, da. Personlig synes jeg månen er en grønn ost. Anonymkode: a7636...577 6 1
Abra Skrevet lørdag kl. 22:31 #3 Skrevet lørdag kl. 22:31 Jippii, enda en bait tråd. Originaliteten lenge leve. 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:34 #4 Skrevet lørdag kl. 22:34 Abra skrev (1 minutt siden): Jippii, enda en bait tråd. Originaliteten lenge leve. Aner ikke hva du mener. Jeg leste en idiotisk artikkel i Aftenposten om en dansk familie som lar ungene være hjemme. Fremstilt som om de er helter… Anonymkode: 73c5a...952
Abra Skrevet lørdag kl. 23:23 #6 Skrevet lørdag kl. 23:23 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Aner ikke hva du mener. Jeg leste en idiotisk artikkel i Aftenposten om en dansk familie som lar ungene være hjemme. Fremstilt som om de er helter… Anonymkode: 73c5a...952 Så klart
Gaia Skrevet lørdag kl. 23:31 #7 Skrevet lørdag kl. 23:31 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Aner ikke hva du mener. Jeg leste en idiotisk artikkel i Aftenposten om en dansk familie som lar ungene være hjemme. Fremstilt som om de er helter… Anonymkode: 73c5a...952 Da leste du sikkert også at årsaken til skolefraværet er at barna er autister, og at de har fått det bedre på nye skoler med ordentlig oppfølging? 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:01 #8 Skrevet søndag kl. 06:01 Ok. Din erfaring med temaet er? Anonymkode: 805e1...56f 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:07 #9 Skrevet søndag kl. 06:07 Jeg kjenner til ett eksempel på skolebegring og der har barnet det utrolig vondt av å være hjemme. Han VIL på skolen, han får det bare ikke til. Hele situasjonen er hjerteknusende, helt forferdelig. Mor lider, sønn lider, alle lider. Nen heldigvid kom du inn nå med løsningen! Nå som det er sagt at det bare er latskap, så løste ALLE problemene seg! Anonymkode: dbf6e...0d5 2 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:21 #10 Skrevet søndag kl. 06:21 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Aner ikke hva du mener. Jeg leste en idiotisk artikkel i Aftenposten om en dansk familie som lar ungene være hjemme. Fremstilt som om de er helter… Anonymkode: 73c5a...952 Jeg leste også artikkelen og barna var autister. Leste også en tråd om temaet her og der slo det meg at det er viktig å undersøke årsakene først, før man fordømmer. Mobbing, utenforskap, diagnoser det er årsaker som kan gi skolevegring, eller ufrivillig skolefravær som det nå kalles. Da må det settes inn tiltak. Så er det ikke til å stilke inder en stol at en del ungdommer ikke tåler krav og forventninger og at denne generasjonen har fått puter sydd under armene. Lite robusthet og de har også forstått at det egentlig er lite vi får gjort hvis de bestemmer seg for at de ikke orker. Man må skille mellom disse årsakene. Skolen må få flere ressurser og vi må få et bredere spekter av skoletilbud så vi ikke får en generasjon som ikke klarer å ta utdanning, og klarer livet. Skam på foreldrene er i alle fall ikke veien å gå, for når barnet har bestemt seg så er det umulig. Vi har jo ikke lov til å bruke fysisk makt. Anonymkode: 59c1c...78f 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:48 #11 Skrevet søndag kl. 12:48 Løsningen vil jo sjelden være å bli hjemme og ikke få en skolegang, eller? I de sakene jeg har sett på f eks snap Løvemammaene/ Autismeforeldrene så er mor også hjemme. Barna ser at det går fint å leve på trygd. At dette er arvelig er jo ikke nytt. Anonymkode: 73c5a...952 1
Ramsay Street Skrevet søndag kl. 13:16 #12 Skrevet søndag kl. 13:16 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg syns ikke det burde være akseptert, og anser foreldre som lar ungene være hjemme, som late. Velferdsstaten er for romslig når unger satser på at staten betaler allerede fra barndommen…. Hvis de fikk beskjed om at de må gå på skole og jobbe for å få mat, tipper jeg de hadde tatt seg sammen. Det samme gjelder for øvrig de fleste uføre. Anonymkode: 73c5a...952 Kan du dokumentere dette?
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:20 #13 Skrevet søndag kl. 13:20 Ramsay Street skrev (3 minutter siden): Kan du dokumentere dette? Du kan jo bare se til land som ikke har grenseløse trygdeordninger. Der jobber folk med angst, autisme og annet fjas som utløser trygd her…. Anonymkode: 73c5a...952
Ramsay Street Skrevet søndag kl. 13:22 #14 Skrevet søndag kl. 13:22 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan jo bare se til land som ikke har grenseløse trygdeordninger. Der jobber folk med angst, autisme og annet fjas som utløser trygd her…. Anonymkode: 73c5a...952 Du kan ikke dokumentere det, med andre ord. Akkurat som jeg trodde...
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:27 #15 Skrevet søndag kl. 13:27 Ramsay Street skrev (4 minutter siden): Du kan ikke dokumentere det, med andre ord. Akkurat som jeg trodde... Å wow , du er så intellektuell ass 😂 Anonymkode: 73c5a...952 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:36 #16 Skrevet søndag kl. 13:36 Går ikke på trolleriet ditt, men opplever at du har behov for mer informasjon og forståelse. Som spesialpedagog i barneskole og med eget barn som har ufrivillig skolefravær på ca 50% vet jeg at temaet engasjerer og har mange ulike årsaker. Faren i den danske dokumentaren Skolens tabte børn fant ut at det koster 10 ganger mer å gi barn med nevrodivergens spesialtilbud kontra å bruke pengene i vanlig skole for å gjøre den tilpasset barnas behov. https://www.folkeskolen.dk/debat/skolens-tabte-boern-er-rykket-helt-ind-i-stuerne-og-raaber-os-lige-ind-i-ansigtet/ Med svak kommuneøkonomi må dagens skolen passe alle og det gjør den selvsagt ikke. https://www.utdanningsnytt.no/budsjett-elev-forebyggende-tiltak/over-50-000-elever-med-vedtak-er-et-press-om-at-flere-skal-delta-i-ordinaer-undervisning/454211 Mer informasjon: https://psykologisk.no/2025/12/ufrivillig-skolefravaer-ma-forstas-som-et-helsesporsmal-og-ikke-som-vondt-i-viljen/ Men tviler på at TS er mottakelig for motsvar. Anonymkode: f4d08...784 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:45 #17 Skrevet søndag kl. 13:45 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Går ikke på trolleriet ditt, men opplever at du har behov for mer informasjon og forståelse. Som spesialpedagog i barneskole og med eget barn som har ufrivillig skolefravær på ca 50% vet jeg at temaet engasjerer og har mange ulike årsaker. Faren i den danske dokumentaren Skolens tabte børn fant ut at det koster 10 ganger mer å gi barn med nevrodivergens spesialtilbud kontra å bruke pengene i vanlig skole for å gjøre den tilpasset barnas behov. https://www.folkeskolen.dk/debat/skolens-tabte-boern-er-rykket-helt-ind-i-stuerne-og-raaber-os-lige-ind-i-ansigtet/ Med svak kommuneøkonomi må dagens skolen passe alle og det gjør den selvsagt ikke. https://www.utdanningsnytt.no/budsjett-elev-forebyggende-tiltak/over-50-000-elever-med-vedtak-er-et-press-om-at-flere-skal-delta-i-ordinaer-undervisning/454211 Mer informasjon: https://psykologisk.no/2025/12/ufrivillig-skolefravaer-ma-forstas-som-et-helsesporsmal-og-ikke-som-vondt-i-viljen/ Men tviler på at TS er mottakelig for motsvar. Anonymkode: f4d08...784 Jeg leser det du skriver, men tenker fortsatt at dette er grunnet at foreldrene er for ettergivende og at barn/ unge ser at det er et alternativ å bli hjemme. Hvorfor skulle ellers dette være et enormt problem nå, mens det ikke var en sak for 20-30 år siden? Mener du vi har endret oss genetisk på de årene? Anonymkode: 73c5a...952
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:53 #18 Skrevet søndag kl. 13:53 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg leser det du skriver, men tenker fortsatt at dette er grunnet at foreldrene er for ettergivende og at barn/ unge ser at det er et alternativ å bli hjemme. Hvorfor skulle ellers dette være et enormt problem nå, mens det ikke var en sak for 20-30 år siden? Mener du vi har endret oss genetisk på de årene? Anonymkode: 73c5a...952 Dette greier ingen å svare på, det er viktigere å dille videre. Anonymkode: de99a...30a 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:01 #19 Skrevet søndag kl. 14:01 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg leser det du skriver, men tenker fortsatt at dette er grunnet at foreldrene er for ettergivende og at barn/ unge ser at det er et alternativ å bli hjemme. Hvorfor skulle ellers dette være et enormt problem nå, mens det ikke var en sak for 20-30 år siden? Mener du vi har endret oss genetisk på de årene? Anonymkode: 73c5a...952 Det som har endret seg mest er skolen. Barn starter på skolen et år tidligere enn når jeg var liten, uketimene har økt og en lærer skal møte opptil 20 5-og 6-åringer. Samt at det er økning i barn som har ulike nevrovariasjoner nå, det forskes på hvorfor men ingen klare svar funnet foreløpig. https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/samfunnsmedisin-og-folkehelse/nyheter/klar-okning-i-adhd-og-autismediagnoser-blant-barn-og-unge https://www.tekna.no/magasinet/hva-er-forskjellen-pa-elever-na-og-for/ Du må gjerne komme hjem å fikse min 14-åring som aller helst vil på skolen å være som alle andre, ikke ligge under dyna og streve. Begge foreldre er på jobb og har lite fravær utenom oppfølging på skole og i BUP, så vi er ikke dårlige rollemodeller som du påstår. Anonymkode: f4d08...784 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:04 #20 Skrevet søndag kl. 14:04 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg leser det du skriver, men tenker fortsatt at dette er grunnet at foreldrene er for ettergivende og at barn/ unge ser at det er et alternativ å bli hjemme. Hvorfor skulle ellers dette være et enormt problem nå, mens det ikke var en sak for 20-30 år siden? Mener du vi har endret oss genetisk på de årene? Anonymkode: 73c5a...952 https://www.nrk.no/sorlandet/skolefravaer-nesten-doblet-etter-pandemien-1.17716410 Anonymkode: f4d08...784
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå