AnonymBruker Skrevet i går, 08:21 #21 Skrevet i går, 08:21 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det fungerer ikke på ME/Lond covid etc...men det kan gi deg et bedre forhold til plagene dine. Er selv sterkt plaget av long covid, men nå er jeg vandt med plagene...på en annen måte. Anonymkode: d7aa4...7e7 Utdyp gjerne🙏 Anonymkode: 01375...572
AnonymBruker Skrevet i går, 12:22 #22 Skrevet i går, 12:22 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Utdyp gjerne🙏 Anonymkode: 01375...572 Hvordan du forholder deg til livet, plagene dine. Enkelt forklart. Anonymkode: d7aa4...7e7 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:57 #23 Skrevet i går, 13:57 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det fungerer ikke på ME/Lond covid etc...men det kan gi deg et bedre forhold til plagene dine. Er selv sterkt plaget av long covid, men nå er jeg vandt med plagene...på en annen måte. Anonymkode: d7aa4...7e7 Det er jo mange med de sykdommene som blir bedre og friske av det. Så jeg vet ikke. Men jeg opplever ikke selv at jeg forstår helt sammenhengen Anonymkode: 8cad6...0a7
AnonymBruker Skrevet i går, 15:05 #24 Skrevet i går, 15:05 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo mange med de sykdommene som blir bedre og friske av det. Så jeg vet ikke. Men jeg opplever ikke selv at jeg forstår helt sammenhengen Anonymkode: 8cad6...0a7 Mange?? Da har du nok mistforstått helt. Noen få med Long covid har kanskje utfordringer/vegrer seg med å tørre å aktivere seg fysisk, hardt nok. Når de først tørr å gå i gang ser de at dette gikk alikevel....som et eksempel. Noen er også veldig lett rammet, noen ekstremt hardt. Selv måtte jeg lære å gå på nytt igjen, var helt knekjørt. Anonymkode: d7aa4...7e7 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:17 #25 Skrevet i går, 16:17 Når jeg googler nevroplastiske lidelser er ME det første som kommer opp. Anonymkode: 87861...9ed
AnonymBruker Skrevet i går, 16:21 #26 Skrevet i går, 16:21 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når jeg googler nevroplastiske lidelser er ME det første som kommer opp. Anonymkode: 87861...9ed Lettest å misbruke/selge det inn der. Anonymkode: 1ebac...196 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:42 #27 Skrevet i går, 16:42 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo mange med de sykdommene som blir bedre og friske av det. Så jeg vet ikke. Men jeg opplever ikke selv at jeg forstår helt sammenhengen Anonymkode: 8cad6...0a7 Tenkt eksempel da, du får covid, akkurat i sykdomsperioden reagerer du og kroppen din slik det forventes. Du må hvile deg masse for å bli kvitt sykdommen/viruset. Det du også må huske er at hjernen vår sender signaler og styrer alt vi gjør. I etterkant av sykdommen er kroppen i forsvarsmodus uten at det er grunn til det, og hjernen gir deg beskjed om at du blir sliten og må hvile hvis du prøver deg på en anstrengelse. Det er ingen fysisk grunn til at du ikke kan anstrenge deg lengre, kroppen har bekjempet viruset, men hjernen tror den fortsatt må overvinne viruset og sender feil signaler. Du får "omprogrammert" hjernen slik at den skjønner at den ikke skal sende disse signalene ved anstrengelse, fordi det ikke er noen fysisk grunn til at den må gå i forsvarsmodus lengre. Du blir forhåpentligvis bedre, og kan gjøre flere av de tingene hjernen din tror er farlig for deg. Anonymkode: 2e7e3...f4f 1 1 4
AnonymBruker Skrevet i går, 16:54 #28 Skrevet i går, 16:54 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tenkt eksempel da, du får covid, akkurat i sykdomsperioden reagerer du og kroppen din slik det forventes. Du må hvile deg masse for å bli kvitt sykdommen/viruset. Det du også må huske er at hjernen vår sender signaler og styrer alt vi gjør. I etterkant av sykdommen er kroppen i forsvarsmodus uten at det er grunn til det, og hjernen gir deg beskjed om at du blir sliten og må hvile hvis du prøver deg på en anstrengelse. Det er ingen fysisk grunn til at du ikke kan anstrenge deg lengre, kroppen har bekjempet viruset, men hjernen tror den fortsatt må overvinne viruset og sender feil signaler. Du får "omprogrammert" hjernen slik at den skjønner at den ikke skal sende disse signalene ved anstrengelse, fordi det ikke er noen fysisk grunn til at den må gå i forsvarsmodus lengre. Du blir forhåpentligvis bedre, og kan gjøre flere av de tingene hjernen din tror er farlig for deg. Anonymkode: 2e7e3...f4f Det er ikke slik ME oppleves for meg for å si det mildt. Anonymkode: 8cad6...0a7 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:09 #29 Skrevet i går, 17:09 Jeg har en fysisk skade/sykdom som vises tydelig på MR-bilder og som preger både motorikk, sensorikk og det autonome nervesystemet. Ingenting i verden kan reparere denne skaden og få dette til å bli bedre. Jeg jobber likevel nevroplastisk/kognitivt for å endre måten jeg forholder meg til dette på. Jeg har tro på at det kan gjøre smertene mer overkommelige og også bedre gangfunksjonen min og livskvaliteten min. Jeg merker at mange er veldig fiendtlige mot nevroplastisk trening mot en del sykdommer, og jeg tror det handler om at man opplever at det er bagatellisering av plagene/sykdommen. Jeg tror nok mange er blitt møtt på en dårlig måte av helsepersonell som har lært om denne metoden. Men det å jobbe nevroplastisk handler ikke om at plagene er innbilte eller at smertene ikke er reelle, eller om at man skal bli helt frisk. Når det gjelder smerter så kan man se på hjernescanninger at det i aller høyeste grad er aktivitet i hjernen når noen opplever smerte og at denne smerten dermed er 100% reell. MEN i mange tilfeller er det mulig å bli kvitt denne smerten gjennom nosiplastisk/nevroplastisk trening. Her er ett eksempel: https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/V69zm3/dette-er-historien-vi-selv-kunne-trengt-aa-lese Anonymkode: dab15...5f4 4 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:37 #30 Skrevet i går, 17:37 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er ikke slik ME oppleves for meg for å si det mildt. Anonymkode: 8cad6...0a7 Nei, nå var dette et forenklet eksempel for å forklare litt om prinsippet. Umulig å si noe om din situasjon når jeg ikke vet noe om den. Anonymkode: 2e7e3...f4f 3
AnonymBruker Skrevet i går, 17:46 #31 Skrevet i går, 17:46 Ja, migrenelegen er en gæren kjerring i overgangsalderen. Bisk og innbitt på at dette blir jeg frisk og rask av. Og når Karen taler gjør jeg et hederlig forsøk. Får mest humor og latter ut av trening, bedre blir jeg ikke. Heller mer opptatt av symptomene siden jeg nå skal reagere på dem på bestemte måter. Anonymkode: da033...cf8
AnonymBruker Skrevet i går, 17:49 #32 Skrevet i går, 17:49 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har en fysisk skade/sykdom som vises tydelig på MR-bilder og som preger både motorikk, sensorikk og det autonome nervesystemet. Ingenting i verden kan reparere denne skaden og få dette til å bli bedre. Jeg jobber likevel nevroplastisk/kognitivt for å endre måten jeg forholder meg til dette på. Jeg har tro på at det kan gjøre smertene mer overkommelige og også bedre gangfunksjonen min og livskvaliteten min. Jeg merker at mange er veldig fiendtlige mot nevroplastisk trening mot en del sykdommer, og jeg tror det handler om at man opplever at det er bagatellisering av plagene/sykdommen. Jeg tror nok mange er blitt møtt på en dårlig måte av helsepersonell som har lært om denne metoden. Men det å jobbe nevroplastisk handler ikke om at plagene er innbilte eller at smertene ikke er reelle, eller om at man skal bli helt frisk. Når det gjelder smerter så kan man se på hjernescanninger at det i aller høyeste grad er aktivitet i hjernen når noen opplever smerte og at denne smerten dermed er 100% reell. MEN i mange tilfeller er det mulig å bli kvitt denne smerten gjennom nosiplastisk/nevroplastisk trening. Her er ett eksempel: https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/V69zm3/dette-er-historien-vi-selv-kunne-trengt-aa-lese Anonymkode: dab15...5f4 Helsevesenet har vært helt ok bortsett fra de folka som pusher nevroplastisk trening. De blir rent oppildnet om jeg ikke bifaller alt de sier, og gir meg tirader om at symptomfokus skapet migreneanfall Anonymkode: da033...cf8 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:54 #33 Skrevet i går, 17:54 Det har fungert for meg mot depresjon og tankekjør. Gikk lenge I kognitiv terapi for det uten at det tok helt. Prøvde også antidepressiva, som bare gjorde alt verre. Denne treningen hjalp meg masse, og gjør det fortsatt mange år etter. Jeg tror ikke at det hjelper mot alt mellom himmel og jord, men jeg tror det kan hjelpe mange som er gjennombehandlet for f.eks traumer, men fortsatt sitter fast i f.eks depresjon (sånne som meg). Anonymkode: eb2ed...847 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:57 #34 Skrevet i går, 17:57 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helsevesenet har vært helt ok bortsett fra de folka som pusher nevroplastisk trening. De blir rent oppildnet om jeg ikke bifaller alt de sier, og gir meg tirader om at symptomfokus skapet migreneanfall Anonymkode: da033...cf8 Synd at det ikkje fungerer for deg. Har du funnet ut kva som trigger migrenen din? Anonymkode: dd7c2...fb6
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #35 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mange?? Da har du nok mistforstått helt. Noen få med Long covid har kanskje utfordringer/vegrer seg med å tørre å aktivere seg fysisk, hardt nok. Når de først tørr å gå i gang ser de at dette gikk alikevel....som et eksempel. Noen er også veldig lett rammet, noen ekstremt hardt. Selv måtte jeg lære å gå på nytt igjen, var helt knekjørt. Anonymkode: d7aa4...7e7 Som jeg skrev så sliter jeg også med å kjenne meg igjen og relatere til min sykdomsopplevelse. Men det er jo fakta at mange blir fysisk bedre ja, at det er for og påvirker selve sykdommen, så tenker det er jeg/vi som ikke har forstått alt helt ut. At du har lært å gå på nytt feks er jo i høyeste grad nevroplastisk feks Anonymkode: 8cad6...0a7
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #36 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som jeg skrev så sliter jeg også med å kjenne meg igjen og relatere til min sykdomsopplevelse. Men det er jo fakta at mange blir fysisk bedre ja, at det er for og påvirker selve sykdommen, så tenker det er jeg/vi som ikke har forstått alt helt ut. At du har lært å gå på nytt feks er jo i høyeste grad nevroplastisk feks Anonymkode: 8cad6...0a7 Jeg gjorde alt på egenhånd, ikke mottatt noen form for hjelp. Ga raskt opp helsevesenet. Anonymkode: d7aa4...7e7
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #37 Skrevet 13 timer siden Sånne ting selges inn fordi folk tror migrene er en stresslidelse, men det er en nevrologisk sykdom. Det blir som å fjerne Diabetes med yoga. Anonymkode: 29e41...f30
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #38 Skrevet 12 timer siden Problemet er at de selger det inn som en universalløsning, på lik linje med mye annet man forsøker prakke på mennesker med sykdommer man ennå ikke har funnet en gullstandard på biomarkør ennå. Mennsker som har prøvd alt som nå får ennå en terapi man «må» prøve for å tilfredsstille systemet rundt seg. Anonymkode: d17a0...cf5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå