Gå til innhold

MR av hodet

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS her.

Takk for alle innspill! Jeg har ikke fått noen beskjed, og jeg har klikket meg inn på "det du trenger å vite om undersøkelsen", men der står det bare om tidsbruk, hvordan det foregår (at det bråker osv). Jeg har tatt MR før, men det var av kneet, og da var heller ikke hele kroppen inne, men jeg husker ikke helt hvordan det var ellers.

Satser på sports-bh, dropper øredobber og kjede, og sikkert klokke. Mulig jeg tar en telefon for å sjekke det med bukse (har stort sett kun bukser med metallknapp eller skikkelig slaskete hjemmebukser ;)

Anonymkode: b42ce...d54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står vel i innkallingen. Ellers får man jo disse flotte sykehus klærne....

Skal du på MR for å utelukke andre feil på hjernen? 

Anonymkode: a2ec1...469

Skrevet

Jeg har MS og derfor tar jeg MR stadig vekk. Jeg pleier å ha på treningstights som underdel. BH'en tar jeg av i omkledningsrommet. For å unngå synlige nipler har jeg sort tskjorte. Sko, BH og veske med mobil osv står igjen i omkledningsrommet. Har ikke på smykker, men i værste fall tas de bare av. Jeg har måtte tatt "akutt MR" før hvor ingenting har vært MR vennlig, og da har jeg fått en lang sykehusskjorte, noe som går helt fint det og. Viktigste er at du lytter nøye til hva de spør deg om, og svarer riktig deretter (i forhold til metall i kroppen osv)

Anonymkode: 117df...230

• Liker 3
Skrevet

Du får masse spørsmål når du kommer frem. Så må du ta sv det som dei sier. Når det bare er hode, så er nesten hele kroppen utafor maskinen, men eventuelt belte må av. Du må sikkert ha kontrastvæske og så kortermet er bra

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det bekymrer meg at du ikke har fått noe informasjon om prosedyren fra sykehuset eller lab-en, der testen skal gjennomføres.

Anonymkode: b6dd6...1a8

Det er da virkelig ingen krise man får jo beskjed når man kommer dit og sykehus skjorte. Det er mange som tar mr uten innkallingen fra sykehuset så da får man all nødvendig beskjed der å da

Anonymkode: de6e4...69f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er faktisk noe sminke det kan være metall i, selv om det er støv. Da jeg tok me av hodet sa de jeg ikke skulle sminke meg. 

Anonymkode: be7a4...c7a

Ja det fikk jeg beskjed om og. Tok ikke på meg sminke. Spesielt øyeskygger

Anonymkode: 24d0a...421

Skrevet

Du får utdelt en "sykehuspysj" hvis du har ett eller annet på deg som du ikke kan ha på inn i maskinen så det ordner seg. Ikke noen krise uansett.

Anonymkode: b17ed...c43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har for å gjøre livet enkelt for meg selv bare tatt av meg alt og tatt på meg en slik sykehusskjorte eller en vanlig tskjorte når jeg tar MR. Sminke bruker jeg ikke og alt av smykker tar jeg jo av. Jeg har som regel bare hatt en leggings eller noe på meg de gangene jeg har tatt MR av hodet. Alltid vært klær tilgjengelig for bruk der jeg har vært å tatt disse MR bildene så det er ikke neo stress.

Anonymkode: c1fa0...639

• Liker 1
Skrevet
Soft mann skrev (4 timer siden):

Du får masse spørsmål når du kommer frem. Så må du ta sv det som dei sier. Når det bare er hode, så er nesten hele kroppen utafor maskinen, men eventuelt belte må av. Du må sikkert ha kontrastvæske og så kortermet er bra

Ingen kontrastvæske ved MR

Skrevet
Capazitet skrev (7 timer siden):

Eg har fått det hver gang eg tar mr av hodet😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (2 timer siden):

Eg har fått det hver gang eg tar mr av hodet😉

Det har jeg aldri fått. 

Jeg fikk ikke lov til å ha på mascara ettersom det kunne være metallpartikler i, men fikk lov til å ha i både helix og tragus-piercing ettersom de er av titan, og dermed ikke magnetisk. Magnetiske metaller kan ikke være i nærheten av MR, uansett hvor smått det er,

Anonymkode: 12259...34d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sminke (??) , bukse med knapp og piersinger er ikke noe problem. Tatt flere mr med piersing i øret.

Anonymkode: 8915b...d95

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring.

veronica<3, mod.

AnonymBruker
Skrevet
Capazitet skrev (11 timer siden):

Problemstillingen og hvilken protokoll som er valgt avgjør om pasienten skal ha kontrastvæske under undersøkelsen.

Anonymkode: ecf3f...43c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg aldri fått. 

Jeg fikk ikke lov til å ha på mascara ettersom det kunne være metallpartikler i, men fikk lov til å ha i både helix og tragus-piercing ettersom de er av titan, og dermed ikke magnetisk. Magnetiske metaller kan ikke være i nærheten av MR, uansett hvor smått det er,

Anonymkode: 12259...34d

Som sagt så får eg det intravenøst hver gang. Senest for ca 3 uker siden

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Problemstillingen og hvilken protokoll som er valgt avgjør om pasienten skal ha kontrastvæske under undersøkelsen.

Anonymkode: ecf3f...43c

Takk. 
håper de hører på deg 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på min tredje hjernesvulst og tar MR ca hver tredje mnd. tropper alltid opp i yogabukser/tights, sportsbh, tynn genser (fordi det er kaldt!!) og undertøy uten metall (selvfølgelig) tar ut samtlige smykker og piercinger. Har tatt flere hundre MR-undersøkelser. 

Anonymkode: 955f0...d04

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

TS her.

Takk for alle innspill! Jeg har ikke fått noen beskjed, og jeg har klikket meg inn på "det du trenger å vite om undersøkelsen", men der står det bare om tidsbruk, hvordan det foregår (at det bråker osv). Jeg har tatt MR før, men det var av kneet, og da var heller ikke hele kroppen inne, men jeg husker ikke helt hvordan det var ellers.

Satser på sports-bh, dropper øredobber og kjede, og sikkert klokke. Mulig jeg tar en telefon for å sjekke det med bukse (har stort sett kun bukser med metallknapp eller skikkelig slaskete hjemmebukser ;)

Anonymkode: b42ce...d54

Det er omkledningsrom der, og her blir jeg alltid tatt inn dit for klargjøring først. Inkludert skjema/spørsmål de skal registrere på forhånd, og de går gjennom hva som evt må av og mulighet for å få på sykehusskjorte om nødvendig.

Her sender også røntgenavdelingen egen informasjons brosjyre i posten, med praktiske opplysninger omkring undersøkelsen.

Den infoen kom ikke på Helsenorge, men kom i posten litt etter at jeg var tildelt time. 

Anonymkode: b3a87...e79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...