AnonymBruker Skrevet 20. mars #1 Skrevet 20. mars Har sett på en bil som er fra 2019. Gått lite. Er dette dumt? Altså en syv år gammel el-bil, med kun et år igjen på batterigaranti og ikke nybil-garanti? Føler jeg er mye mer skeptisk til «gammel» el-bil enn fossilbil… Anonymkode: 338e4...8ba 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars #2 Skrevet 20. mars Jeg har akkurat gjort det muligens dumme valget, bare at her var hovedmotoren ny i 2022, bilen 2019, gått lite. Den nye motoren har da garanti tid fra 2022, 8 år. Jeg bruker bare bil stort sett i byen, så tror det skal holde. Det får tiden vise, er dog enig med deg i at det føles tryggere med en fossilbil. Men nå har jeg tatt spranget inn i fremtidfn føler jeg. Bilen er veldig god å kjøre. Kan fortelle at jeg har utsatt valget om bil i over ett år for kunne ikke bestemme meg. Anonymkode: 153ad...576
mommyaka Skrevet 20. mars #3 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har sett på en bil som er fra 2019. Gått lite. Er dette dumt? Altså en syv år gammel el-bil, med kun et år igjen på batterigaranti og ikke nybil-garanti? Føler jeg er mye mer skeptisk til «gammel» el-bil enn fossilbil… Anonymkode: 338e4...8ba Skal du kjøre mye? Langt?
AnonymBruker Skrevet 20. mars #4 Skrevet 20. mars Ikke gjør det. vi kjøpte leaf fra 2017 i 2023. Hovedbatteriet konka nå for et par uker siden. Snakka med mekaniker som sa det er mørketall på disse elbil batteriene som konker. Vi får ikke en dritt for den bilen nå. vi har nå kjøpt en 2022 leaf som kun har kjørt 7000 km. Vi har 18 mnd igjen på garanti og kjøper så etter det kasko pluss og elbil forsikring etter garantien går ut, i tillegg har vi 4 år igjen på batteri garantien. Anonymkode: 797db...01c
AnonymBruker Skrevet 20. mars #5 Skrevet 20. mars Tja. Har du googlet at som finnes av negative omtaler angående denne biltyper? Skal jeg bruke 200.000 på en bil skal den vare i minst 10 år og 250.000 km uten større utgifter. Anonymkode: d2384...de0 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars #6 Skrevet 20. mars mommyaka skrev (5 minutter siden): Skal du kjøre mye? Langt? Blir for det meste småkjøring, har en annen bil vi bruker til langtur, derfor jeg vurderer det. Hadde aldri gjort det om det var eneste bilen vi hadde. Kan jo kjøpe forsikring på batteri og alt mulig, men.. ts Anonymkode: 338e4...8ba
AnonymBruker Skrevet 20. mars #7 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har akkurat gjort det muligens dumme valget, bare at her var hovedmotoren ny i 2022, bilen 2019, gått lite. Den nye motoren har da garanti tid fra 2022, 8 år. Jeg bruker bare bil stort sett i byen, så tror det skal holde. Det får tiden vise, er dog enig med deg i at det føles tryggere med en fossilbil. Men nå har jeg tatt spranget inn i fremtidfn føler jeg. Bilen er veldig god å kjøre. Kan fortelle at jeg har utsatt valget om bil i over ett år for kunne ikke bestemme meg. Anonymkode: 153ad...576 Men ikke noe garanti på selve bilen? Er jo veldig mye annet som kan gå galt… Batteriet er jo en liten del av bilen som man kan forsikring på.. Den andre bilen i huset er ny, så har jo alltids en å falle tilbake på.. Ser den siste tiden at det har vært trøbbel på en del batterier som må ha ny programvare - id3 og Hyundai Kona bare de siste dagene. Det er ekkelt. Synd fossilbiler er såpass mye dyrere.. ts Anonymkode: 338e4...8ba
AnonymBruker Skrevet 20. mars #8 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Blir for det meste småkjøring, har en annen bil vi bruker til langtur, derfor jeg vurderer det. Hadde aldri gjort det om det var eneste bilen vi hadde. Kan jo kjøpe forsikring på batteri og alt mulig, men.. ts Anonymkode: 338e4...8ba Ikke sikkert du får dekka fra forsikring om batteriet konker selv om du betaler ekstra forsikring på batteri. De ser mye på hvor mange km bilen har kjørt blant annet. Har du en el bil som har kjørt type 200 000km og er 9 år gammel så får du nok ikke dekka noe av forsikringen på batteriet. Anonymkode: 797db...01c 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars #9 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tja. Har du googlet at som finnes av negative omtaler angående denne biltyper? Skal jeg bruke 200.000 på en bil skal den vare i minst 10 år og 250.000 km uten større utgifter. Anonymkode: d2384...de0 Jeg føler litt at det ikke skjer på elbiler uansett.. ts Anonymkode: 338e4...8ba
AnonymBruker Skrevet 20. mars #10 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tja. Har du googlet at som finnes av negative omtaler angående denne biltyper? Skal jeg bruke 200.000 på en bil skal den vare i minst 10 år og 250.000 km uten større utgifter. Anonymkode: d2384...de0 Har faktisk sett at både VW id3 og Hyundai Kona har problemer med batteriet som må fikses med programvare bare de siste dagene. Er den sjangeren jeg tenkte meg. Skummelt at det mulighet for at de kan begynne å brenne. Orker ikke tanken på det. ts Anonymkode: 338e4...8ba
AnonymBruker Skrevet 20. mars #11 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har faktisk sett at både VW id3 og Hyundai Kona har problemer med batteriet som må fikses med programvare bare de siste dagene. Er den sjangeren jeg tenkte meg. Skummelt at det mulighet for at de kan begynne å brenne. Orker ikke tanken på det. ts Anonymkode: 338e4...8ba Var derfor Hyundai kona 2019 ble skiftet hovedbatteriet på pga fare for brann. Det var en internasjonal kampanje fra Hyundai. Sjekk om den 2019 bilen du ser på har fått byttet batteriet. Anonymkode: 153ad...576
AnonymBruker Skrevet 20. mars #12 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var derfor Hyundai kona 2019 ble skiftet hovedbatteriet på pga fare for brann. Det var en internasjonal kampanje fra Hyundai. Sjekk om den 2019 bilen du ser på har fått byttet batteriet. Anonymkode: 153ad...576 Det kom jo ut i dag med ny tilbakekalling for Konaer mellom 2019 og 2023 - tror de fleste byttet batteriet i 2022? Er det nytt problem nå med biler produsert etter dette er jo ikke det bra? Om de allerede har byttet batteri og det er enda et problem med batteri og programvare så gir ikke det meg veldig tillit. Blir absolutt ikke Kona hvertfall. Heldigvis mange andre typer i samme størrelse ts Anonymkode: 338e4...8ba
AnonymBruker Skrevet 20. mars #13 Skrevet 20. mars Jeg ville ikke kjøpt noe endre enn 2022 til den prisen, nei. Anonymkode: ffeb7...f5f 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars #14 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kom jo ut i dag med ny tilbakekalling for Konaer mellom 2019 og 2023 - tror de fleste byttet batteriet i 2022? Er det nytt problem nå med biler produsert etter dette er jo ikke det bra? Om de allerede har byttet batteri og det er enda et problem med batteri og programvare så gir ikke det meg veldig tillit. Blir absolutt ikke Kona hvertfall. Heldigvis mange andre typer i samme størrelse ts Anonymkode: 338e4...8ba Det skjønner jeg godt. Har du link? Anonymkode: 153ad...576
AnonymBruker Skrevet 20. mars #15 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det skjønner jeg godt. Har du link? Anonymkode: 153ad...576 Bare søk «tilbakekalling Hyundai Kona», så kommer det opp. Leste det på tv2 tidligere i dag. Ts Anonymkode: 338e4...8ba
AnonymBruker Skrevet 20. mars #16 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ville ikke kjøpt noe endre enn 2022 til den prisen, nei. Anonymkode: ffeb7...f5f I Men det er ikke så mange alternativer i nyere biler. Har du noe forslag? Vil gjerne ha id3 størrelse Ts Anonymkode: 338e4...8ba
AnonymBruker Skrevet 20. mars #17 Skrevet 20. mars Uansett hvordan man vrenger og vrir og leter, bil er veldig dyrt. Bilen vil sjelden eller aldri ha den spekn du ønsker til den prisen du ønsker. Enten har bilen gått for langt, for gammel, for lav rekkevidde etc etc man får liksom ikke alt for 200 000kr selv om 200 000kr er mange penger. Anonymkode: 153ad...576
AnonymBruker Skrevet 20. mars #18 Skrevet 20. mars Batterier har jo vist seg å holde godt. Både, Kia, Hyundai og Tesla har spektakulære SOH etter så lang tid. Nissan LEAF er noe helt annet, men så var det også Norges billigste bil lenge - 199k for 39 kWt varianten ny. Anonymkode: 1af8e...20f
AnonymBruker Skrevet 21. mars #20 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): I Men det er ikke så mange alternativer i nyere biler. Har du noe forslag? Vil gjerne ha id3 størrelse Ts Anonymkode: 338e4...8ba MG ZS? Anonymkode: ffeb7...f5f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå