Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #1 Del Skrevet 9. april 2006 Noen som har proevd den? Jeg hadde problemer med aa faa til sitronkremen. Den ble for flytende. Hva gjorde jeg galt? Skulle marengsen egentlig vaere saa myk? Den smakte veldig godt, men jeg trodde den skulle bli hardere/toerrere, som pikekyss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 9. april 2006 #2 Del Skrevet 9. april 2006 Hvis kremen blir for tynn har du ikke varmet den nok etter at du hadde i eggeplommene. Bruk svak varme og rør hele tiden til kremen tykner. Marengsen skal være myk ja. Seig på toppen, og nærmest ustekt i midten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afr0dite Skrevet 30. juni 2006 #3 Del Skrevet 30. juni 2006 Hallelulja!!! Hvor finner jeg denne oppskriften?!?! Jeg ELSKER lemon meringue pie!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. juni 2006 #4 Del Skrevet 30. juni 2006 Amerikansk sitronmarengspai 3 dl hvetemel 150 g smør 1 eggeplomme 1 ss kaldt vann 3 dl vann 2 dl sukker saften av 2 sitroner (1 dl) 4 strøkne ss maisenna 4 eggeplommer revet skall av 2 sitroner 2 ss smør 5 eggehviter 1 ts vaniljesukker 1,5 dl sukker Smuldre sammen mel og smør, tilsett eggeplomme og vann og bland raskt sammen. La hvile kjølig minst ½ time. Bland vann, sukker, sitronsaft og maisenna. Kok opp under omrøring og la koke et par minutter. Ta kjelen av varmen og pisk i en eggeplomme av gangen. Sett kremen tilbake på platen og kok opp under omrøring, kremen skal tykne, ikke koke. Ta av platen og rør i sitronskall og smør, la avkjøles. Trykk deigen ut i en usmurt 24 cm paiform. Prikk med en gaffel og stek ved 225 grader i ca 15 minutter. Avkjøl. Fyll med kremen og sett i kjøleskap til kremen er stivnet. Så langt kan kaken forberedes. Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukker og vaniljesukker og pisk videre til en tykk og seig marengs. Smør på paien og lag mønster med en gaffel. Stek ved 150 grader i 15-18 minutter. La avkjøles før servering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. juli 2006 #5 Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg syns marengsen er ekkel når den er slik bløt, så sist jeg lagde denne kaken kjøpte jeg inn sånne små pikekyss, som jeg satte på paien før servering. Jeg syns det er bedre, men det er jo en smakssak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilja :-) Skrevet 1. juli 2006 #6 Del Skrevet 1. juli 2006 For å få marengsen helt stiv bør du vispe i ca. 20 minutter. Det hjelper også å tilsette bittelitt salt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afr0dite Skrevet 1. juli 2006 #7 Del Skrevet 1. juli 2006 Nei, nei, den må jo være myk! Hvis ikke er det ikke skikkelig lemon meringue pie!!!! Mmmmmmmmm!!! (og pikekyss er jo vondt!! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå