Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har en baby som blir mer og mer mobil, og vi må babysikre leiligheten. Vurderer en lekegrind, men mange sier det er bedre å la babyen krabbe fritt rundt, men jeg skjønner ikke helt dette da jeg ser feller overalt (muligens over snittet engstelig...).

men holder det å:

-sikre stikkontakter

- fjerne potteplanter

- skru møbler fast i veggen

- fjerne farlige ting fra skuffer baby kommer seg oppi

- peis/trappgrind

? Noe jeg har glemt?

Baby nærmer seg også å metre pinsettgrepet og stapper alt i munnen- hvordan kan jeg sikre at det ikke ligger noe smått på gulvet jeg har oversett? Føler aldri jeg kan slappe av ang dette!

Gode råd?

Og ev argumenter for / imot lekegrind mtp å få gjort litt husarbeid osv.

Anonymkode: 6a6ba...124

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://oppdal.kommune.no/_f/p1/if9b29205-e2c6-4e96-b38d-72b7341c0bad/barns-miljo-og-sikkerhet-6-mnd-2-ar.pdf

Anbefaler å se denne brosjyren. 

Det er bare å få inn rutine på at små ting ikke skal ligge på gulvet, og når barnet begynner å stå ved bord skal det ikke være slikt på bordet, vinduskarmer etc heller som barnet kan nå opp til. Også pass på kaffekoppen, det er dessverre fort gjort med store brannskader pga kaffekopper som ikke passes godt nok på. Jeg har hatt potteplanter både på gulv og vinduskarm siden dag 1. Men fredsliljen er ikke i stuen lengre siden den er giftig. Den planten vi har på gulvet er ikke giftig hvis han skulle spise et blad, men barnet er 16 måneder nå og barnet er maks noen sekunder alene mens jeg henter noe på kjøkkenet. 

Kjøp sånne deksel til stikkontakt som kan vris rundt når den brukes, fremfor at man må ta den inn og ut av stikkontakten. 

https://www.sikkerhetdirekte.no/barnesikkerhet/elsikkerhet/kontaktsikring-roterbar

Anonymkode: ff700...cf0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ting som kan bli varme som komfyr-døren på eldre stekovner. Og etterhvert blir sprekken i døren skummel for å klype seg. 

Anonymkode: ae080...0d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi barnesikret litt underveis ettersom vi så hva baby interesserte seg for og til slutt var alt sikra egentlig. Vi hadde en boks hvor vi kasta alt av småting etterhvert som vi så hva som ble for smått - dette ga oss anledning til å finne ny plass til tingene senere. Vi sikret også spisse hjørner som på stuebordet. Vi ble også oppmerksom på at barnet alltid krøyp under en kommode som hadde veldig spisse kanter på undersiden - sikra de på samme måte som stuebordet. Ville også fjerna tunge ting som står høyt som potensielt kan falle over barnet.

Anonymkode: 824c8...e84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert at dere trenger å sikre så mye. Ta det etter hvert. Lær heller babyen hva som kan gjøres. Jeg hadde en skuff på kjøkkenet med lokk og noen kjøkkenredskaper som var tillatt for ungen å ta inn og ut av. Når jeg da var på kjøkkenet og ungen kom etter, gikk hun i den og holdt på der for det var veldig underholdende. Det var ekstremt lite jeg sikret i leiligheten. 

Anonymkode: 8601c...1e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er ikke sååå farlig å ha små ting liggende på gulvet. De kommer til å smake på ting, uansett hvor flink du er til å rydde bort. Og om det er helt sterilt innendørs kommer de til å smake på ting i hagen, i barnehagen, hos andre...  Jord i blomsterpotter er spennende å ta på, og da må det smakes. Lecakuler er kjempegodt. Smågrus smaker godt. Det meste kommer ut igjen, man kan finne mye rart i bleier. Verre med litt større ting som kan sette seg fast i halsen. 

Skuffer og skap sikres med barnesikring. De magnet-låsene er ganske praktiske

Giftige ting må sikres. Og farlige ting. Som saks, varm kaffekopp, kniver, trapper, peisdører når man fyrer osv

Endret av newman01
AnonymBruker
Skrevet

Vi har barnesikret:

alle spisse hjørner med IKEA hjørnebeskytter

feste møbler fast til vegg

alle kjemikalier står i øverste skap

dobørste ligger i skap med barnesikring - lover at denne vil du garantert sikre!!

kniver ligger i skuff med sikring. 

putter gøye kjøkkenredskaper i nederste skap og skuff så barnet kan utforske disse

Barnet vårt klatret på spisestolene og de velta, vi byttet de derfor ut med noen tunge stoler med armlener. 

du må nesten se an hva ungen strekker seg etter. Her ble det hvertfall populært med klatre leker som store skum klosser og Montessori stativ for å unngå at ungen klatret opp på border og stoler

Anonymkode: 9e4e9...98e

Skrevet

Vi sluttet med lekegrind rundt tre måneders alder. Rett og slett fordi jeg ønsker at barnet ser meg styre i huset og at barnet lærer å utforske rundt meg. Det er litt vanskeligere hvis de er i en grind. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi sikret etter som vi så hva barna evnt viste interesse for.

Vi trengte ikke sikre vedovnen, ditt var de aldri i mot. Trappa lærte de tidlig hvordan de skulle komme opp og ned. Uansett var døra til gangen altid lukket.

Her var det mye unga puttet i munn men det var stort sett høy, gress, sand, jord hundemat, kraftfôr i fjøset osv. 

Ledninger rørte de ikke

Anonymkode: 23cb9...63d

AnonymBruker
Skrevet

Vi sikret ikke så mye. Fulgte med og fjernet/sikret ting underveis.

Det som vi sikret helt fra start var å skru møbler til veggen, fjerne alt hun ikke fikk putte i munnen, og å etterskru møbler. Plutselig vil en skrue falle ut av et møbel og det er babyen som finner den først, det kan du banne på.

Vår baby er en klatrer, så den sikringen vi har gjort mest er å være så nært at vi kan hindre fallulykker. Ellers har vi lært henne å gå ned fra sofa og seng med bena først, og lekt gi-og-få så mye at det meste hun finner på gulvet blir gitt til meg med en gang 😅 Anbefaler å prøve det.

Anonymkode: f2eaf...275

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sikret etterhvert som barnet vokste. Barnet mitt hatet grind så var aldri de rinne som en lekegrind. Men vi brukte den foran peisen på vinteren og foran vindu med potteplanter på sommeren. 

Festet bare ett møbel, og om du har moderne stikkontakter har jeg hørt de ikke trenger ekstra deksel. 

Sikret ingen hjørner. Festet borrelås på innsiden av de nederste skuffene på kjøkkenet så de skulle bli veldig tunge å åpne. Og satte dobørsten høyt oppe.

Anonymkode: 4d572...c82

AnonymBruker
Skrevet

Vi satt opp trappegrind og flyttet de skarpe knivene i skuffe. Ellers barnesikret vi ikke noe annet.

Anonymkode: dbbe1...734

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke babysikret noen ting verken med første eller andre barnet, første hadde en lekegrind som vi brukt av og på. Andre hadde ikke det men vi var konstant på hva som er lov og ikke lov i kanskje 2-3 måneder så ga det seg. Barnet lært hva som var greit og hva som absolutt ikke skulle gjøres. 

Anonymkode: f77d4...d12

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Det er ikke sååå farlig å ha små ting liggende på gulvet. De kommer til å smake på ting, uansett hvor flink du er til å rydde bort. Og om det er helt sterilt innendørs kommer de til å smake på ting i hagen, i barnehagen, hos andre...  Jord i blomsterpotter er spennende å ta på, og da må det smakes. Lecakuler er kjempegodt. Smågrus smaker godt. Det meste kommer ut igjen, man kan finne mye rart i bleier. Verre med litt større ting som kan sette seg fast i halsen. 

Skuffer og skap sikres med barnesikring. De magnet-låsene er ganske praktiske

Giftige ting må sikres. Og farlige ting. Som saks, varm kaffekopp, kniver, trapper, peisdører når man fyrer osv

Bra ditt barn ikke har fått pustestans av å satt fast småting i halsen, men det skjer dessverre. Så jo, man skal ikke la småting som kan lage propp i luftrøret ligge på gulvet når man har baby og småbarn, det sier seg selv. 

Anonymkode: ff700...cf0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...