Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått maur inne på kjøkkenet. Oppdaget det først på mandag. Det er så ekkelt at jeg ikke vil oppholde meg i huset. Har satt ut lokkebokser og prøvd med raid maurpulver, men enn så lenge lever de godt på kjøkkenbenken min. Hva skal jeg gjøre?!?! Klarer ikke slappe av i det hele tatt, får helt noia når jeg ser dem. Jeg har kikket ute og ser det er en sprekk i grunnmuren, under kjøkkenvinduet hvor det er maur. Tenker å tette denne. Er det noe annet jeg kan gjøre for å bli kvitt dem så fort som mulig?

Anonymkode: 155dc...e4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lokkemiddel fungerer, men det kan ta en dag eller to. Du kan spraye permitrin ned i grunnmuren der du tror den kryper opp fra. 

Maur er ekkelt, men heldigvid ikke farlig. Vi får enn hver vår - er et vårtegn det for oss nå. Hold kjøkkenbenken ren og stol på et lokkemiddelet snart fungerer 🤣❤️

Anonymkode: 86756...b51

• Liker 1
Skrevet

Vær nøye med vask og ikke mat rester.

Sett ut åteboks, spray der du ser de kommer ut og inn.

Er ikke farlig hvis det er sukkermauer/svartmauer

Skrevet

AI sier:

Når du har fått maur på kjøkkenet,
bør du fjerne matkilder umiddelbart, rengjøre grundig, og sette ut åte (gift) som arbeiderne tar med tilbake til dronningen for å utrydde kolonien. Tett sprekker og inngangspunkter, og bruk kjerringråd som kanel eller eddik for å forvirre maurenes spor. 
  • Rengjøring: Fjern alle matrester og smuler, tørk av benker og gulv, og tøm søppelbøtten ofte.
  • Oppbevaring: Oppbevar matvarer som sukker, melis og tørrvarer i tette beholdere eller plastposer.
  • Bruk åte: Kjøp mauråte (f.eks. på jernvarehandel) og plasser den der mauren går. Dette er den mest effektive måten å drepe dronningen på.
  • Tetting: Finn ut hvor maurene kommer inn (ved vinduer, lister, rør) og tett åpningene.
  • Kjerringråd: Strø kanel, eddik eller sitronsaft der maurene går, da de misliker denne lukten.
  • Vann: Hvis du ser maur midt på vinteren, kan de ha bygget reir inne. Da bør du vurdere skadedyrbekjemper. 
Merk: Unngå å bruke insektspray på selve maurstien, da dette bare dreper de få maurene du ser, og hindrer dem i å bringe åten tilbake til reiret. 

AnonymBruker
Skrevet

Må åteboks til Imidasect maurmiddel og du må jaffal ha 5 - 6 - 7 bokser der du har noen på kjøkkenet og noen i stua for mauren er jo over alt og når du skal ha middelet i boksen så legger du en tynn stripe rundt kanten og 2 - 3 dråper inni og sjekk hvær dag for påfyll.

Hvor fort det virker ? Nå er jeg ikke akkurat noen maur ekspert , men innen 2 - 3 døgn så skal du være kvitt mauren alt avhengig hvor mye maur du har i hus har jeg blitt fortalt og innen 2 uker så skal du mest sannsynligvis være kvitt mauren 👏 og da bør du ha boksene stående i 4 - 5 - 6 uker med maurmiddel i for og være helt på den sikre siden på at dem er borte.

Den mauren du ser innendørs i februar- mars er arbeidsmaur og den trekker inn på grunn av kulden for den liker ikke kulde. Visst du ser en antydning til en liten maurtue på utsiden så ha på kokende varmt vann direkte på maurtua for det dreper mauren.

Anonymkode: a41b7...1ef

Skrevet

Jeg klarer ikke å finne ut hvor "mine" maur kommer inn, men de har vært på kjøkkenbenken (Merkelig nok ikke verken i søppel- eller matskap. Jeg har fjernet alt spiselig og vasket kjøkkenbenken grundig hver dag, men det virker som det er fuktighet de er mest interessert i. Det de ikke er interessert i er lokkebokser og -middel av alle slag. De går faktisk store omveier rundt! Helt til jeg kjøpte denne og trykket ut noen dråper på litt gladpack på kjøkkenbenken. Det gjorde jeg i går og det ble umiddelbart full fest. Jeg måtte fjerne det hele ganske raskt fordi jeg har katter og dette er ekstremt giftig for dem, men i dag har jeg faktisk bare sett et par maur. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...