Gå til innhold

Tips til intervalltrening for overvektig

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for så mange gode svar :) 

Når det gjelder vekten, jeg forstår det er vanskelig å tenke at kcal ut og inn ikke gjelder alle, men jeg har en ukjent medisinsk tilstand som gjør at jeg hvis jeg trener for hardt legger jeg på meg, og jeg får raskt høy puls ved ganske lav belastning. Det er ekstremt utfordrende å finne noe som fungerer, ikke minst frustrerende. Og det finnes matvarer som forverrer det som foregår i kroppen, men ingen fasit der heller. 

Trening: jeg har tidligere løpt motbakke siden jeg kunne gjøre det utenfor huset mitt og ta med babycall og trene innenfor rekkevidde når barna var mindre. Men så fikk jeg denne tilstanden for ca 5 år siden og da har det vært umulig både å gå ned i vekt, men også ha noe slags form for progressiv trening. Nå er jeg lei av å "vente" på en løsning, har prøvd mye forskjellige medisiner, men de har motsatt effekt av det de er lagd for. Men trener styrke to ganger i uken (periodevis 3, men erstatter ene gangen med lang gåtur eller sykkel). På treningssenteret ror jeg, og trener hele kroppen med vekter. Tar 160kg i beinpress, så tenker at noe fundament for jogging er der. 

Hverdagsaktivitet: Går minimum 10.000 steg for dagen, har ikke en stillesittende jobb. Går tur med venninne på 1.1 mil hver uke, minst en gang i uken. Ellers en fjelltur på 40 minutter. Sykler også, men jeg har absolutt potensiale for å sykle oftere og lengre siden det er mer skånsomt enn joggingen. 10 minutter yoga hver dag.   

Helse: leddene er vonde pga det som foregår i kroppen, det kommer og går, har også lange perioder med ekstrem fatigue, gjerne om jeg har trent for hardt. Får fort høy puls, svimmel, kvalm, til og med i trapper. Er frarådet å trene HIIT, noe jeg tidligere har likt. 

Kosthold: jeg spiser veldig sunt. Hvis noe skal ha vært problematisk så er det at jeg har spist for lite. Men jeg la på meg MANGE kg på ekstremt kort tid, og jeg ble redd for mat. Med sunt mener jeg ingen ultraprosessert mat, lager mat fra grunnen av, absolutt ingen brus, juice, melk, sukker i te, ingenting slikt. Hvis jeg spiser brødmat er det hjemmelaget, gjerne proteinbrød med 60 gram spelt per brød. Ellers er det mye grønnsaker og kylling. Har de to siste årene spist karbohydrater i form av ris, poteter, pasta og brød. Har holdt meg unna det i MANGE mange år. Jeg spiser for lite proteiner i forhold til vekten min, men jeg har ikke økonomi til den mengden kylling, og proteinpulver må jeg unngå. Egg skal jeg også begrense/unngå. Så.... complicado...  Dette kostholdet har jeg ikke startet med i nyere tid, det er slik jeg alltid har levd, regardless av hva som er i vinden til en gitt tid. Har også fastet helt naturlig siden jeg ikke spiser på kvelden etter kl. 19.00, og spiser tidligst kl. 11.00

Men nå vil jeg altså jogge, gjerne jobbe frem mot en god tid på 5k (uten å gå innimellom) og etter hvert klare 10km på under 1 time (eller i det hele tatt klare 10km sammenhengende løping.haha.)

Tenkte intervaller kunne være en fin måte å begynne på, men har egentlig aldri løpt intervaller og vet lite om hva som er lurt og ikke. 

ts

Anonymkode: e3697...a2b

Du og legene har sikkert allerede tenkt på dette. Men kan det være PCOS? 

Angående intervaller: 
Løp/gå raskt 1-2-3-4-3-2-1 med 1 min pause mellom. Kan økes til 2-3-4-5-4-3-2 med 1 min pause mellom. Kan ta 90 sek etter 4 og 5 minutters-dragene. 

7 x 2 minutter med 1 min pause mellom

7 x 3 minutter med 90 sek pause mellom

2 x 10 min med 3 min pause mellom

Oppvarming 10-15 min først. Nedkjøl minst 5 min. 

Anonymkode: 6d4b7...7b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du og legene har sikkert allerede tenkt på dette. Men kan det være PCOS? 

Angående intervaller: 
Løp/gå raskt 1-2-3-4-3-2-1 med 1 min pause mellom. Kan økes til 2-3-4-5-4-3-2 med 1 min pause mellom. Kan ta 90 sek etter 4 og 5 minutters-dragene. 

7 x 2 minutter med 1 min pause mellom

7 x 3 minutter med 90 sek pause mellom

2 x 10 min med 3 min pause mellom

Oppvarming 10-15 min først. Nedkjøl minst 5 min. 

Anonymkode: 6d4b7...7b4

Jeg har fått en PCOS diagnose av en gynekologspesialist, men blodprøvene mine tilsier ikke at jeg har det. Veldig forvirrende. En annen lokal gynekolog kunne ikke finne holdepunkt for at jeg har PCOS, da jeg la om til et drastisk kosthold i 18 mnd for å få bukt med blødninger, men cystene forsvant også. Nå er det noen hypoteser om skade på cellenivå etter virus/vaksine, eller noe galt med HPA aksen, eller en svulst her eller der (ikke kreft, men forstyrrer hormonsystemet). Ja, som du skjønner, veldig uoversiktlig opplegg. Siste er vel noen teorier om at jeg kan ha POTS. 

Jeg forbrenner i alle fall ikke slik som andre normale mennesker. Og hvis jeg trener rolig så er det for lav intensitet som er årsaken, trener jeg høyintensitet, ja da er det også galt. Så må jeg ha lange pauser uten visse former for aktivitet fordi aktivitet fører til blødninger, sår, infeksjon, hårtap... you name it. Jeg aner ikke. Men å sitte å vente gjør meg ingen tjenester. Noe jeg ikke har prøvd er å jogge med medium intensitet minst 5km i strekk. Kanskje kroppen min egentlig liker dette og det er det den trenger? Aner ikke. Men jeg er åpen for å prøve, hva som helst. 

Tusen takk for gode tips :) ❤️ Det setter jeg pris på, og skal prøve ut :)

Og som en annen foreslår, appen Runna. Den har jeg ikke hørt om før, skal laste den ned. 

ts

Skrevet

Tiden din er jo flott! Jeg har jogget i flere år og bruker likevel 40 minutter på 5 km. 😂 Har mye bakker da. 

Er du helt, helt sikker på at du trener styrke på en hensiktsmessig måte? Tungt nok, riktig teknikk, riktig mål for progresjon, og ikke FOR tungt eller med for mange øvelser? Kvalitet er bedre enn kvantitet, og hvis kroppen strever er det kanskje bedre å nøye seg ned færre øvelser? 

Uansett har jeg også troa på at styrke uten progresjon er bedre enn ingen styrke. All bevegelse er bra. Men viktig å finne noe du mestrer, og balansere det opp mot behov for hvile. 🙂 

• Liker 1
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (22 minutter siden):

Tiden din er jo flott! Jeg har jogget i flere år og bruker likevel 40 minutter på 5 km. 😂 Har mye bakker da. 

Er du helt, helt sikker på at du trener styrke på en hensiktsmessig måte? Tungt nok, riktig teknikk, riktig mål for progresjon, og ikke FOR tungt eller med for mange øvelser? Kvalitet er bedre enn kvantitet, og hvis kroppen strever er det kanskje bedre å nøye seg ned færre øvelser? 

Uansett har jeg også troa på at styrke uten progresjon er bedre enn ingen styrke. All bevegelse er bra. Men viktig å finne noe du mestrer, og balansere det opp mot behov for hvile. 🙂 

Bakker og heftig motvind er fort en killer for meg ;) 

Jeg skal ikke påstå hardnakket at jeg gjør ting riktig. Og kanskje gjør jeg det riktig for majoriteten, men allikevel feil for min kropp. Hvem vet? Jeg har i alle fall benyttet meg av fysioterapeut, trener sporadisk med venninne som er PT og trener ukentlig sammen med min bedre halvdel som er sterk og godt trent. Han sier han ikke hadde trodd meg om han bare hørte om tilfellet mitt, fordi for han er det kcla inn og kcal ut, og progressiv trening fungerer for han. Han har for eksempel gått ned mange kg etter vi ble sammen siden jeg ikke spiser godteri og har ikke noen tradisjon for å unne meg noe i helgene. I tillegg er maten rein og ikke ultraprosessert. Han ser jo hvordan jeg trener og hvor aktiv jeg er, og han ser hvordan jeg lever og spiser. 

Når det gjelder styrketrening så er litt forskjellig prøvd, men har nå landet på vedlikehold. Presser jeg meg veldig hardt kan jeg bli helt utmattet i flere dager etterpå. Noe som er underlig er at jeg ytterst sjelden får treningsverk. For eksempel etter joggeturen i går så kjenner jeg kun det stikker litt i ene egglederen, men absolutt ingen stølhet eller noe som helst kroppslig knyttet til joggingen, selv om det er 15 år siden sist 5km eller mer. Noe er definitivt litt utenom normalen med kroppen, men kanskje anaerob trening kan være nøkkelen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bakker og heftig motvind er fort en killer for meg ;) 

Jeg skal ikke påstå hardnakket at jeg gjør ting riktig. Og kanskje gjør jeg det riktig for majoriteten, men allikevel feil for min kropp. Hvem vet? Jeg har i alle fall benyttet meg av fysioterapeut, trener sporadisk med venninne som er PT og trener ukentlig sammen med min bedre halvdel som er sterk og godt trent. Han sier han ikke hadde trodd meg om han bare hørte om tilfellet mitt, fordi for han er det kcla inn og kcal ut, og progressiv trening fungerer for han. Han har for eksempel gått ned mange kg etter vi ble sammen siden jeg ikke spiser godteri og har ikke noen tradisjon for å unne meg noe i helgene. I tillegg er maten rein og ikke ultraprosessert. Han ser jo hvordan jeg trener og hvor aktiv jeg er, og han ser hvordan jeg lever og spiser. 

Når det gjelder styrketrening så er litt forskjellig prøvd, men har nå landet på vedlikehold. Presser jeg meg veldig hardt kan jeg bli helt utmattet i flere dager etterpå. Noe som er underlig er at jeg ytterst sjelden får treningsverk. For eksempel etter joggeturen i går så kjenner jeg kun det stikker litt i ene egglederen, men absolutt ingen stølhet eller noe som helst kroppslig knyttet til joggingen, selv om det er 15 år siden sist 5km eller mer. Noe er definitivt litt utenom normalen med kroppen, men kanskje anaerob trening kan være nøkkelen 

Det høres ganske komplekst ut, så skjønner at det ikke er enkelt å finne ut av hva som fungerer. 🙂 Men ta nå hvertfall med deg at du egentlig presterer ganske godt på 5 km! Og så kan det være lurt å ikke prøve for mye forskjellig på en gang, men kanskje fortsette å teste et par slike økter i uka og se om det funker, før du eksperimenterer med noe annet? 

• Nyttig 2
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (1 time siden):

Det høres ganske komplekst ut, så skjønner at det ikke er enkelt å finne ut av hva som fungerer. 🙂 Men ta nå hvertfall med deg at du egentlig presterer ganske godt på 5 km! Og så kan det være lurt å ikke prøve for mye forskjellig på en gang, men kanskje fortsette å teste et par slike økter i uka og se om det funker, før du eksperimenterer med noe annet? 

Enig!

Det var flere gode forslag til intervalløkter her, og appen runna skal prøves 😊 så blir det spennende å se om jeg tåler dette godt og får noe utbytte etter hvert 😃💪🏼

Takk for alle gode innspill!

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser om dine helseplager så tenker jeg at løping kanskje ikke er tingene for deg, da det vil muligens trigge mer smerter i ledd. 

Du kan oppnå det samme på andre måter, men som er snillere for leddene. 

Alternativ intervalltrening: 

4 x 4 på tredemølle. I stedet for å øke farten på dragene så øker du heller helning. Ha samme gå tempo hele økten. Gå i mellom dragene, men still ned helningen. 

4 × 4 i starmaster, øk farten under draget. Gå roligere i pausetiden. 

Du vil få samme effekt opp mot kondis, men det er mye mindre belastende for kroppen din. 

Anonymkode: c84f7...80e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2026 den 10.58):

Er det jeg har bedrevet nå i 5 år 😅 

Null bedring på noe som helst. Tenker det kan være verdt å prøve litt sterkere lut, i tillegg til turene. Det tar også mer tid å gå ei mil. Ønsker et alternativ som er mindre tidkrevende slik at det blir gjennomført selv i perioder med tidsnød.

Ts

Jeg vil fremdeles slå et slag for svømming. Det er skånsomt mot ledd og trener hele kroppen. Det er veldig effektivt. 

Det høres ut som kroppen din stritter mot løping. 

Anonymkode: 202e2...62f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vil fremdeles slå et slag for svømming. Det er skånsomt mot ledd og trener hele kroppen. Det er veldig effektivt. 

Det høres ut som kroppen din stritter mot løping. 

Anonymkode: 202e2...62f

Kroppen har ikke løpt skikkelig på veldig lenge. Blant annet sporadisk blødning fra underlivet etter trening gjør at legen fraråder det i lange perioder. Men årene går, jeg får ikke verken svar eller gode alternativer.

Jeg brukte å svømme da jeg var student, veldig god trening! Nå har jeg rett og slett ikke råd til det dessverre. Vi har kun ett basseng i nærheten her jeg bor og det er et slags badeland. Det koster rett under 900kr mnd.

Men nå tok jeg en løpetur på 5km i dag, og kom inn på 31.47. Jeg har ikke vondt noe sted (annet enn livmor og litt ene egglederen), så dette vil jeg fortsette med en stund og se om det kan gjøre hormonsystemet og annet godt. 

Jeg må gå ca 5 ganger iløpet av turen. Så målet blir å kunne holde det gående uten gåpauser.

At jeg periodevis har vondt i Leddene har ikke noe med vekten å gjøre, utrolig nok. Det er ikke som verk, men at jeg mister helt kraft i muskler og ledd, og må sove mye. 

Har følt meg mye bedre nå etter 5km enn 3km. Jeg skjønner ikke hvorfor, men jeg har en mye bedre følelse i kroppen.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...