AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:27 #1 Skrevet torsdag kl. 18:27 Jeg er kvinne 40 år, har vært 25kg overvektig i 5 år. Vekten kom raskt på, medisinsk grunn som man ikke finner ut av. Jeg spiser sunt, men det hjelper ikke. Spiser nok feil i forhold til tilstanden kroppen er i. Alt annet enn carnivore er prøvd. Jeg trener regelmessig i perioder, men blir utslitt. Får ikke energi av trening. Får vondt i ledd og inn til margen, trøtt, og blødninger fra underlivet. Vekten går ikke ned. MEN, jeg har så lyst å kunne jogge 5km et par ganger i uken. Jeg vil så gjerne komme dit. Hvordan begynner jeg? Hva er eventuelt beste intervallene å starte med? Tips mottas med stor takk ❤️ (Jeg trener styrke 2 ganger i uken. Men blir ikke sterkere. Det blir av legene sett på som et symptom på hva det nå er som er galt med kroppen. Går også tur noen timer i uken. Aktiv jobb der jeg går mye, iallefall 8000 steg kun på jobb). Anonymkode: e3697...a2b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:27 #2 Skrevet torsdag kl. 20:27 Prøv løplabbet sitt nybegynnerprogram eller couch to 5K. Prøvd det første med stort hell! Ikke overvektig, men det skal fungere for de fleste. Lurt å legge inn litt styrketrening på bein (tåhev f.eks) for å redusere risiko for skader. Anonymkode: 6a676...232 1 1
Grüner Skrevet torsdag kl. 20:40 #3 Skrevet torsdag kl. 20:40 Løping er lite skånsom trening hvis du har vondt i leddene, så jeg ville ha ventet med det til du har gått ned litt i vekt og du får mindre belastning på leddene. Men power walk hvor du får opp pulsen og har gode leddutslag, men ikke har den samme belastningen på leddene er også trening du ikke skal undervurdere! Motbakketrening, trappetrening er bra i så måte. Hvis de har et treningssenter der du bor, er det også mange bra cardioapparater som romaskin, stakemaskin, assault bike som er fine til intervalltrening 5 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:19 #4 Skrevet torsdag kl. 23:19 Kommer nok ikke til å gå ned i vekt, det har jeg bare måtte akseptere dessverre. Jeg ror og sykler allerede som oppvarming før styrke. Takk for godt tips om skadeforebyggende tåhev! Begynner i morgen med det👍🏼 Jeg tok et testløp nå i kveld, snart to tiår siden sist 5k. Endte på 32 minutter og 47 sekunder. Hadde planer om mer strukturert intervalløkt, men endte opp med å gå i bakkene, og jogget resten. Anonymkode: e3697...a2b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:24 #5 Skrevet torsdag kl. 23:24 Kjedelig, men ellipse trening inne og litt motbakke sykkel ute, så du ikke får enda vondere ledd. Anonymkode: 12d65...de4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:45 #6 Skrevet fredag kl. 05:45 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kjedelig, men ellipse trening inne og litt motbakke sykkel ute, så du ikke får enda vondere ledd. Anonymkode: 12d65...de4 Leddene er vonde av en ukjent sykdom, og det kommer og går dessverre. Men absolutt et godt poeng 👍🏼 Vekten min vil ikke gå ned, så jeg må jogge slik jeg er. Jeg har trent styrke, men blir ikke sterkere. Så det er ikke enkelt dette. Selv om jeg ikke kan trene progressivt med de store muskelgruppene håper jeg uansett å få noe utbytte av i form av vedlikehold, i det minste. Men tiden min i går er ikke helt krise, fryktet det skulle bli nærmere 40 minutter 😅 Anonymkode: e3697...a2b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:48 #7 Skrevet fredag kl. 05:48 Revmatisme her 🙋 For meg funker det med spinning og svømming. Anonymkode: 2e55f...77e 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:50 #8 Skrevet fredag kl. 05:50 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Får vondt i ledd og inn til margen, trøtt, og blødninger fra underlivet. Vekten går ikke ned. MEN, jeg har så lyst å kunne jogge 5km et par ganger i uken. Jeg vil så gjerne komme dit. Hvordan begynner jeg? Hva er eventuelt beste intervallene å starte med? For vektnedgang, er det faktisk dietten som er avgjørende. Ikke trening. Om du vil trene skånsomt for leddene dine, vil jeg anbefale svømming. Å jobbe med overvekt er veldig belastende for alle ledd. Anonymkode: 202e2...62f
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:50 #9 Skrevet fredag kl. 05:50 *jogge, ikke jobbe selvsagt Anonymkode: 202e2...62f 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:58 #10 Skrevet fredag kl. 05:58 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kommer nok ikke til å gå ned i vekt, det har jeg bare måtte akseptere dessverre. Jeg ror og sykler allerede som oppvarming før styrke. Takk for godt tips om skadeforebyggende tåhev! Begynner i morgen med det👍🏼 Jeg tok et testløp nå i kveld, snart to tiår siden sist 5k. Endte på 32 minutter og 47 sekunder. Hadde planer om mer strukturert intervalløkt, men endte opp med å gå i bakkene, og jogget resten. Anonymkode: e3697...a2b Jeg synes dette høres ut som en god start. Run-walk-run er jo kjent som en fin måte så starte på, og 32 min på 5 km er jo absolutt ikke ille, selv med gåing. Jeg mistenker du, på samme måte som jeg alltid har hatt, har en tanke om at løping må foregå med blodsmaken i munnen, og tunga hengende som et slips. Jeg startet i fjor vår sånn smått som løper, etter å ha passert 50 og ikke løpt annet enn etter ungene de siste 40 årene. Jeg har HATET løping fordi jeg trodde jeg måtte bli dødssliten for å kunne være en løper. Etter å ha snudd hodet mitt ca 180 grader, løper jeg nå 3-4 ganger i uka. Ikke fort, ikke med noe stress, men kun på puls ( benytter pulsklokke) Jeg har hørt masse på podcaster o.l. og anbefaler bl.a Løpedrømmen som tar for seg viktigheten av rolige turer i pulssone 1-2 for å bl en bedre løper. For å kunne holde en så lav puls vil farten automatisk gå ned. Og jeg antar mange ler av meg som nå knapt beveger meg fremover, men det er deres problem. Jeg koser meg med turen, og er uansett mange ganger bedre enn de som ligger på sofaen. Dessuten kan jeg med god samvittighet innta sofaen etterpå. Anonymkode: 88aea...2b3 1 3
Apis Skrevet fredag kl. 06:08 #11 Skrevet fredag kl. 06:08 (endret) For meg så var svaret motbakke, har nå helprotese i kne, og for meg, som mange andre overvektige middelaldrende, så var det å finne nærmeste fjell, 180 høydemeter ca 2km lang sti til toppen, da fikk jeg puls, kondis og styrket muskulaturen rundt kne, har nå returnert til orienteringssporten, så alle underlag bortsett fra asfalt går bra. skog og natur er undervurdert Edit: som riktig sagt over her, det viktige er ikke blodsmak i munnen, men å bygge grunnmur, altså ut å gå, bygge lav aerob kapasitet, styrke muskulatur og sener og få en god opplevelse Endret fredag kl. 06:18 av Apis 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:19 #12 Skrevet fredag kl. 08:19 Takk for så mange gode svar Når det gjelder vekten, jeg forstår det er vanskelig å tenke at kcal ut og inn ikke gjelder alle, men jeg har en ukjent medisinsk tilstand som gjør at jeg hvis jeg trener for hardt legger jeg på meg, og jeg får raskt høy puls ved ganske lav belastning. Det er ekstremt utfordrende å finne noe som fungerer, ikke minst frustrerende. Og det finnes matvarer som forverrer det som foregår i kroppen, men ingen fasit der heller. Trening: jeg har tidligere løpt motbakke siden jeg kunne gjøre det utenfor huset mitt og ta med babycall og trene innenfor rekkevidde når barna var mindre. Men så fikk jeg denne tilstanden for ca 5 år siden og da har det vært umulig både å gå ned i vekt, men også ha noe slags form for progressiv trening. Nå er jeg lei av å "vente" på en løsning, har prøvd mye forskjellige medisiner, men de har motsatt effekt av det de er lagd for. Men trener styrke to ganger i uken (periodevis 3, men erstatter ene gangen med lang gåtur eller sykkel). På treningssenteret ror jeg, og trener hele kroppen med vekter. Tar 160kg i beinpress, så tenker at noe fundament for jogging er der. Hverdagsaktivitet: Går minimum 10.000 steg for dagen, har ikke en stillesittende jobb. Går tur med venninne på 1.1 mil hver uke, minst en gang i uken. Ellers en fjelltur på 40 minutter. Sykler også, men jeg har absolutt potensiale for å sykle oftere og lengre siden det er mer skånsomt enn joggingen. 10 minutter yoga hver dag. Helse: leddene er vonde pga det som foregår i kroppen, det kommer og går, har også lange perioder med ekstrem fatigue, gjerne om jeg har trent for hardt. Får fort høy puls, svimmel, kvalm, til og med i trapper. Er frarådet å trene HIIT, noe jeg tidligere har likt. Kosthold: jeg spiser veldig sunt. Hvis noe skal ha vært problematisk så er det at jeg har spist for lite. Men jeg la på meg MANGE kg på ekstremt kort tid, og jeg ble redd for mat. Med sunt mener jeg ingen ultraprosessert mat, lager mat fra grunnen av, absolutt ingen brus, juice, melk, sukker i te, ingenting slikt. Hvis jeg spiser brødmat er det hjemmelaget, gjerne proteinbrød med 60 gram spelt per brød. Ellers er det mye grønnsaker og kylling. Har de to siste årene spist karbohydrater i form av ris, poteter, pasta og brød. Har holdt meg unna det i MANGE mange år. Jeg spiser for lite proteiner i forhold til vekten min, men jeg har ikke økonomi til den mengden kylling, og proteinpulver må jeg unngå. Egg skal jeg også begrense/unngå. Så.... complicado... Dette kostholdet har jeg ikke startet med i nyere tid, det er slik jeg alltid har levd, regardless av hva som er i vinden til en gitt tid. Har også fastet helt naturlig siden jeg ikke spiser på kvelden etter kl. 19.00, og spiser tidligst kl. 11.00 Men nå vil jeg altså jogge, gjerne jobbe frem mot en god tid på 5k (uten å gå innimellom) og etter hvert klare 10km på under 1 time (eller i det hele tatt klare 10km sammenhengende løping.haha.) Tenkte intervaller kunne være en fin måte å begynne på, men har egentlig aldri løpt intervaller og vet lite om hva som er lurt og ikke. ts Anonymkode: e3697...a2b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:38 #13 Skrevet fredag kl. 08:38 For meg var det bratt gange (i etter hvert høyere tempo), bakker, slalåmbakker, tredemølle, som gjorde at jeg klarer å løpe 1 mil på under 1 time. Mitt utgangspunkt formmessig var dog mye dårligere enn ditt, jeg tviler på om jeg ved oppstart hadde klart å gå 5 kilometer på 50 minutter. Da hadde jeg både gått ned nesten 50 kilo og vært alvorlig syk. Løper du 5 kilometer på 32 minutter er du ikke så langt unna både 5 under 30 og en mil sammenhengende, tror jeg. For meg, fra første forsiktige joggetur, kanskje 15 minutter sammenhengende, tok det rundt 4 måneder å kunne løpe 5000 meter på 28 minutter, dette med mye kondisjonstrening, dog lite løping. Anonymkode: fbe79...8b6 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:44 #14 Skrevet fredag kl. 08:44 Jeg har ikke dine medisinske utfordringer, men overvekt og svært svært dårlig kondis. Jeg starter økten med å gå 10 min i 5 kmt. Så løper jeg i 8 kmt i 1 minutt og 30 sekunder, går 5 kmt i 1 minutt og 30 sekunder - fem ganger. Tilsammen 25 minutter på mølle. Da jeg startet i november klarte jeg knapt 1 minutt i 8 kmt, og har nå kommet meg til 1 minutt og 30 sekunder. Øker etter påsken til 1.45. Anonymkode: 44508...a32 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:54 #15 Skrevet fredag kl. 08:54 Med så komplekst helsebilde bør du absolutt ikke ta i mot treningstips fra KG, men spørre fastlegen din om henvisning til en fysioterapeut som kan hjelpe deg. Anonymkode: f4199...205 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:23 #16 Skrevet fredag kl. 09:23 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Med så komplekst helsebilde bør du absolutt ikke ta i mot treningstips fra KG, men spørre fastlegen din om henvisning til en fysioterapeut som kan hjelpe deg. Anonymkode: f4199...205 Har vært igjennom alt det der. Får bare høre alt jeg ikke burde gjøre, og egentlig like mange meninger som det finnes leger/helsepersonell. Formen min blir i alle fall ikke bedre av å vente. Nå vil jeg se om jeg kan forbedre formen og utholdenheten generelt med intervalltrening der jeg helst unngår å bikke en puls på 169. Jeg har forsøkt å løpe 1km, 3km, men vil ikke si det har hatt noen særlig effekt. Så da tenker jeg at kanskje medium belastning over flere km kan ha noe for seg. Det har jeg ikke løpt på nesten to tiår, siden jeg har drevet med mye annet aktivitet. Ts Anonymkode: e3697...a2b 1
Nooni Skrevet fredag kl. 09:32 #17 Skrevet fredag kl. 09:32 Jeg leser at du ønsker å jogge. Likevel vil jeg bare si at jeg hørte Ingrid Kristiansen snakke på radio. Hun mener at gange er en undervudert aktivitet. Hun har gode råd når hun snakker om aktivitet i forbindelse med vektreduksjon og samtidig skåne kroppen. Hun sier blant annet: Sitat Er det vektreduksjon du ønsker ved din fysiske aktivitet, så sett ned tempoet. Veldig mange undersøkelser har vist at rask gange er en flott slanke metode, som gir deg mulighet til å forbrenne mange kalorier. Dessuten greier de aller fleste å gå seg en tur, straks mer tiltak å løpe/jogge. Når jeg sier gå en tur, så får du nok ikke den ønskede effekten ved å ”rusle” en tur. Det er nok en fordel at du blir litt varm og ønsker en dursj når du kommer hjem. Du kan lese mer her. 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:58 #18 Skrevet fredag kl. 09:58 Nooni skrev (23 minutter siden): Jeg leser at du ønsker å jogge. Likevel vil jeg bare si at jeg hørte Ingrid Kristiansen snakke på radio. Hun mener at gange er en undervudert aktivitet. Hun har gode råd når hun snakker om aktivitet i forbindelse med vektreduksjon og samtidig skåne kroppen. Hun sier blant annet: Du kan lese mer her. Er det jeg har bedrevet nå i 5 år 😅 Null bedring på noe som helst. Tenker det kan være verdt å prøve litt sterkere lut, i tillegg til turene. Det tar også mer tid å gå ei mil. Ønsker et alternativ som er mindre tidkrevende slik at det blir gjennomført selv i perioder med tidsnød. Ts Anonymkode: e3697...a2b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:36 #19 Skrevet fredag kl. 10:36 Jeg ville funnet et strukturert program på nett, eller en app som Runna f.eks. som hjelper deg på vei fra jogg/gå 5 km på 32 min til sammenhengende jogging/bedre tid/lengre distanser. Kanskje ikke nybegynner-program som jeg foreslo over siden du ikke er helt nybegynner - men et program for forbedring av tid på 5 km eller for å gå fra 5 til 10 km. Da får du både intervaller og rolige turer i et opplegg som passer for ditt mål. Har selv veldig god erfaring med å følge slike programmer. Mitt tips ville være å starte med 5 km som fokus før du evn satser på lengre distanser. I et slikt program vil du også få lengre (rolige) turer enn 5 km fordi det også har god effekt å løpe rolige langturer selv om målet er en kortere distanse. Anonymkode: 6a676...232 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:43 #20 Skrevet fredag kl. 10:43 Romaskin er genialt. da får du trent hele kroppen. Kjør 3 min på og 2 min pause x 4. Anonymkode: 8c297...e1c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå