Gå til innhold

Vårdepresjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen andre her som sliter med vårdepresjon? 

Hva merker du av symptomer?

Jeg blir trøtt og slapp. Sliter med å kle meg riktig. Særlig på starten av våren. Mye vondt i hodet, og trenger lang tid til å venne meg til den vonde skarpe sola. Vår er nok denårstiden jeg liker minst. 

Jeg har alltid elsket vår og sommer men de siste tre årene har jeg merket endring, mars/april som blir det poff; nedstemthet, uro, angst, tankekjør… Når høsten og vinteren kommer er jeg glad og sprudlende.

Anonymkode: 560f3...c8a

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det på samme måte. Den tiden vi går inn i nå er min "mørketid". Energinivået mitt er på topp i høst- og vinterhalvåret.

Anonymkode: 86655...22d

• Hjerte 1
Skrevet

Ta deg en tur til fastlegen og få sjekket D-vitaminnivåene dine!

Denne tiden på året er vi gjerne aller lavest på D-vitaminer, og mangel, eller for noen også suboptimale nivåer, kan gi slike symptomer som du beskriver.

Jeg hadde det før, men etter at jeg begynte å ta nok tilskudd med D-vit så har jeg aldri fått tilbake disse såkalte vårdepresjonene.

Anonymkode: 8c789...6c0

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har det på samme måte. Den tiden vi går inn i nå er min "mørketid". Energinivået mitt er på topp i høst- og vinterhalvåret.

Anonymkode: 86655...22d

Føler med deg.❤️ 
Selv om det er vondt så er det godt når man vet man ikke er alene. 

Sender deg en klem.❤️

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ta deg en tur til fastlegen og få sjekket D-vitaminnivåene dine!

Denne tiden på året er vi gjerne aller lavest på D-vitaminer, og mangel, eller for noen også suboptimale nivåer, kan gi slike symptomer som du beskriver.

Jeg hadde det før, men etter at jeg begynte å ta nok tilskudd med D-vit så har jeg aldri fått tilbake disse såkalte vårdepresjonene.

Var hos fastlegen i februar og tok blodprøver men hun tok ikke blodprøve for D-vitamin. 😕 Så vet ikke hva jeg ligger på, de siste årene har jeg alltid ligget på 89 på d vitamin. Jeg tar også den minste dosen med D pearls gjennom vinteren.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var hos fastlegen i februar og tok blodprøver men hun tok ikke blodprøve for D-vitamin. 😕 Så vet ikke hva jeg ligger på, de siste årene har jeg alltid ligget på 89 på d vitamin. Jeg tar også den minste dosen med D pearls gjennom vinteren.

Ts

Du kan likevel ha en mangel i mars. Få tatt nye prøver nå, før solen kommer høyere på himmelen, så vet du.

Det er individuelt hvor høye doser man må ta også, for å opprettholde optimale nivåer av D-vit. Jeg må f.eks. ta høyeste dose med D-pearls året rundt, og noen ganger må jeg også opp i høyere enn det. Men, jeg har fått sjekket D-vit-nivåene hos lege gjennom flere år, så vet at jeg ikke får for mye. 

Det optimale er å ligge over 100 nmol/L.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan likevel ha en mangel i mars. Få tatt nye prøver nå, før solen kommer høyere på himmelen, så vet du.

Det er individuelt hvor høye doser man må ta også, for å opprettholde optimale nivåer av D-vit. Jeg må f.eks. ta høyeste dose med D-pearls året rundt, og noen ganger må jeg også opp i høyere enn det. Men, jeg har fått sjekket D-vit-nivåene hos lege gjennom flere år, så vet at jeg ikke får for mye. 

Det optimale er å ligge over 100 nmol/L.

Burde ikke leger vite hva de skal ta av blodprøver eller må man si ifra selv? I fjor lå jeg på 89 og legen sa ingenting, selv om jeg følte meg slik som jeg gjør nå. 🤷‍♀️

Ts

Skrevet

Nja, litt på samme måte. Selv om det er godt med noen solstråler som treffer ansiktet og det er lettere å komme seg opp om morgenen, så trives jeg mye bedre med mørke kvelder og innekos. Jeg blir mer kreativ og inspirert av høst og vinter. Sol og sommer gir meg ofte dårlig samvittighet for at jeg ikke er mer ute og på farten. Jeg trives best i min egen, lille, lune hule.

Anonymkode: c0b65...e24

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler med deg.❤️ 
Selv om det er vondt så er det godt når man vet man ikke er alene. 

Sender deg en klem.❤️

Ts

Alene? Trodde du at du var fullstendig unik!

Anonymkode: 2e46b...48f

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket legen din b-12 og jern da?

Anonymkode: 3e24e...c7a

AnonymBruker
Skrevet

Dette fenomenet har jeg aldri hørt om 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 12be2...812

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så uvanlig å få en vårdepresjon. Det ligger en forventning der om at nå skal man være glad for at vinteren er over, nytt liv springer frem osv. osv.

Men så er det dette med at lyset også kaster større skygger enn mørket.

Hadde selv en skikkelig dårlig dag i går; bekymringer for økonomien, bekymringer for helsa, konflikter i familien, ingen ting å se frem til i sommer. 

Anonymkode: 1b911...910

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2026 den 17.30):

Alene? Trodde du at du var fullstendig unik!

Anonymkode: 2e46b...48f

Herregud hva slags kommentar var DETTE?! 

Anonymkode: 3be61...9b7

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg har hatt symptomer på depresjon uten en helt åpenbar grunn som sorg har jeg hatt for lavt nivå av D-vitamin/jern eller at det har vært helt i grenseland, så lurt å sjekke det som tidligere nevnt.

Anonymkode: 1032f...23b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hver gang jeg har hatt symptomer på depresjon uten en helt åpenbar grunn som sorg har jeg hatt for lavt nivå av D-vitamin/jern eller at det har vært helt i grenseland, så lurt å sjekke det som tidligere nevnt.

Anonymkode: 1032f...23b

Min ferritin ligger på 41, tar jern tilskudd. Og tviler på at dette skjer med pga d vitamin. Har aldri ligget over 100 i d vitamin og heller sløseri følt meg slik.

Ta

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler 1-2 uker til sydligere strøk i vinterferien 

Anonymkode: 7892f...5c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette fenomenet har jeg aldri hørt om 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 12be2...812

Det er flest selvmord om våren.

AnonymBruker
Skrevet

Hater at det er så lyst ute, liker meg best i skyggene. Føler meg tjukk og stygg :( 

Anonymkode: 27706...1a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hater at det er så lyst ute, liker meg best i skyggene. Føler meg tjukk og stygg :( 

Anonymkode: 27706...1a8

Samme her! Men jeg er faktisk stygg og tjukk så jeg burde gjemme meg for verden

Anonymkode: ba64e...5b6

AnonymBruker
Skrevet

En av mine foreldre fikk alltid vårdepresjon. Personlig så våkner jeg til live når lyset kommer og snøen smelter. Vi er forskjellige. 

Anonymkode: 32eb0...736

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...