student2026 Skrevet 18. mars #1 Skrevet 18. mars Jeg skal begynne å studere til høsten og lurer på om jeg bør velge lektorstudiet i realfag eller sivilingeniørstudiet? Jeg liker å undervise, hjelpe andre og å jobbe med mennesker. Derfor vil jeg gjerne prøve meg som lærer på vgs. Det som taler for lektorstudiet i realfag er: Blir ferdig på 5 år, Siv.ing+PPU blir 6 år Ser for meg at studiet passer meg bedre/det jeg synes er gøy Det som taler for sivilingeniørstudiet: Åpner opp flere dører (hvis jeg etter hvert ikke ønsker å jobbe som lærer lenger) Bedre lønnsmuligheter Kan fortsatt bli lektor om jeg tar PPU Hva hadde dere valgt?
AnonymBruker Skrevet 18. mars #2 Skrevet 18. mars Sivilingeniør + ppu. Ett år fra eller til spiller i det store og hele liten rolle. Med lektorutdanning blir du "bare" lektor og har bare en karriereretning, med sivilingeniør har du (muligheten til) begge. Anonymkode: 29519...708 11 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars #3 Skrevet 20. mars Sivilingeniør! Uten tvil! Bedre lønn, flere og bedre karrieremuligheter, mer fleksibel arbeidstid (sannsynligvis), og du kan jo fortsatt jobbe med mennesker. Elevtallet går også dramatisk ned på vgs nå, og det blir stadig vanskeligere å få jobb der. Hos oss har vi sagt opp åtte nå. Det skal også være forhandlinger om lærernes arbeidsavtale nå i vår og KS ønsker ganske store endringer, som ikke er så positive. Jeg hadde ikke blitt lærer om jeg kunne valgt i dag. Anonymkode: 96376...440 9
AnonymBruker Skrevet 20. mars #5 Skrevet 20. mars Og så stå i kø for å få deg jobb.... For du kan ta deg F på at folk på liv og død må stå i stillinger til dem er 70. Anonymkode: a9e5e...ca5
AnonymBruker Skrevet 20. mars #6 Skrevet 20. mars Siv.ing+ppu. da har du flere muligheter hvis du vil gjøre andre ting og får en annen erfaring og perspektiv (og evt får bekreftet at det er lærer du vil jobbe som, så du slipper å lure) . Hilsen lærer på vgs som håper jeg skal fortsette med det i mange år, men er glad jeg tok en master og ppu Anonymkode: 3a324...d86
bare innom en tur Skrevet 22. mars #8 Skrevet 22. mars Sivilingeniør. Da får man nesten uendelige valgmuligheter i arbeidslivet + myyyye bedre betalt enn lektor. Det er en utdannelse jeg anbefaler alle som har innsatsviljen som skal til for å gjennomføre studiet. Hilsen Sivilingeniør 1
Hengebuksvinet Skrevet 22. mars #9 Skrevet 22. mars (endret) Sivilingeniør Det er godt å ha noen flere muligheter. Jeg elsker å undervise og er glad i elevkontakt, er så heldig å ha fungert veldig godt i klassene jeg har fått ha. Men jeg anbefaler ikke egne barn å bli lærer. Det er altfor mange kutt og utfordringer i skolen. Elever som har for store problemer til å kunne motta helsehjelp, men på skolen skal de. Og så er det vilt å se alle frynsegoder en nyutdannet sivilingeniør får. Endret 22. mars av Hengebuksvinet
AnonymBruker Skrevet 22. mars #10 Skrevet 22. mars Ikke Lekter. Det er PU light. Anonymkode: 5e726...ce2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #11 Skrevet 22. mars Sivilingeniør da det gir deg flere muligheter og klart best betalt Når du blir erfaren sivilingeniør er ofte mye av jobben å lære opp og veilede de som er mindre erfaren Anonymkode: ca195...854
AnonymBruker Skrevet 22. mars #12 Skrevet 22. mars Sivilingeniør, uten tvil! Hilsen lektor. Anonymkode: 2ad34...833
AnonymBruker Skrevet 22. mars #13 Skrevet 22. mars student2026 skrev (På 18.3.2026 den 23.56): Jeg skal begynne å studere til høsten og lurer på om jeg bør velge lektorstudiet i realfag eller sivilingeniørstudiet? Jeg liker å undervise, hjelpe andre og å jobbe med mennesker. Derfor vil jeg gjerne prøve meg som lærer på vgs. Det som taler for lektorstudiet i realfag er: Blir ferdig på 5 år, Siv.ing+PPU blir 6 år Ser for meg at studiet passer meg bedre/det jeg synes er gøy Det som taler for sivilingeniørstudiet: Åpner opp flere dører (hvis jeg etter hvert ikke ønsker å jobbe som lærer lenger) Bedre lønnsmuligheter Kan fortsatt bli lektor om jeg tar PPU Hva hadde dere valgt? Er mye optimaliserings arbeid på AI fronten i hvertfall. Er en del gamlinger som tenker kompilatoren(gjør kode om til noe maskinen forstår) skal stå for det, men saken er at det er kun inkompetente folk som tror at kompilatoren klarer noe kompilator hint (noe som ble fokus på begynnelsen av 2000-tallet) - det er egentlig bare noe en har pleid å si til folk som er inkompetent, at det er like greit at kompilatoren gjør alt (men det er ofte motsatt, en må som sagt hinte ved å knytte det opp mot statistikk opp mot faktisk bruk og atferdsmønster til kjøretid over lengre tid). AI har overtatt optimaliserings oppgaven til kompilatoren, på mange måter, så her er det en del man faktisk kan gjøre ☺️ Anonymkode: 5274a...b4e
AnonymBruker Skrevet 22. mars #14 Skrevet 22. mars student2026 skrev (På 18.3.2026 den 23.56): Jeg skal begynne å studere til høsten og lurer på om jeg bør velge lektorstudiet i realfag eller sivilingeniørstudiet? Jeg liker å undervise, hjelpe andre og å jobbe med mennesker. Derfor vil jeg gjerne prøve meg som lærer på vgs. Det som taler for lektorstudiet i realfag er: Blir ferdig på 5 år, Siv.ing+PPU blir 6 år Ser for meg at studiet passer meg bedre/det jeg synes er gøy Det som taler for sivilingeniørstudiet: Åpner opp flere dører (hvis jeg etter hvert ikke ønsker å jobbe som lærer lenger) Bedre lønnsmuligheter Kan fortsatt bli lektor om jeg tar PPU Hva hadde dere valgt? Er mye optimaliserings arbeid opp mot vanlig kode (ved hjelp av AI) en kan gjøre hvertfall. Er en del gamlinger som tenker kompilatoren(gjør kode om til noe maskinen forstår) skal stå for det, men saken er at det er kun inkompetente folk som tror at kompilatoren klarer noe kompilator hint (noe som ble fokus på begynnelsen av 2000-tallet) - det er egentlig bare noe en har pleid å si til folk som er inkompetent, at det er like greit at kompilatoren gjør alt (men det er ofte motsatt, en må som sagt hinte ved å knytte det opp mot statistikk opp mot faktisk bruk og atferdsmønster til kjøretid over lengre tid). AI har overtatt optimaliserings oppgaven til kompilatoren, på mange måter, så her er det en del man faktisk kan gjøre ☺️ I web backend så handler det i hovedsak å skrive C kode, og legge det inn som sub-rutine i python kode, så her og blir det optimalisering med bruk av AI ☺️ Anonymkode: 5274a...b4e
AnonymBruker Skrevet 22. mars #15 Skrevet 22. mars student2026 skrev (På 18.3.2026 den 23.56): Jeg skal begynne å studere til høsten og lurer på om jeg bør velge lektorstudiet i realfag eller sivilingeniørstudiet? Jeg liker å undervise, hjelpe andre og å jobbe med mennesker. Derfor vil jeg gjerne prøve meg som lærer på vgs. Det som taler for lektorstudiet i realfag er: Blir ferdig på 5 år, Siv.ing+PPU blir 6 år Ser for meg at studiet passer meg bedre/det jeg synes er gøy Det som taler for sivilingeniørstudiet: Åpner opp flere dører (hvis jeg etter hvert ikke ønsker å jobbe som lærer lenger) Bedre lønnsmuligheter Kan fortsatt bli lektor om jeg tar PPU Hva hadde dere valgt? Er mye optimaliserings arbeid opp mot vanlig kode (ved hjelp av AI) en kan gjøre hvertfall. Er en del gamlinger som tenker kompilatoren(gjør kode om til noe maskinen forstår) skal stå for det, men saken er at det er kun inkompetente folk som tror at kompilatoren klarer noe uten kompilator hint (noe som ble fokus på begynnelsen av 2000-tallet) - det er egentlig bare noe en har pleid å si til folk som er inkompetent, at det er like greit at kompilatoren gjør alt (men det er ofte motsatt, en må som sagt hinte ved å knytte det opp mot statistikk opp mot faktisk bruk og atferdsmønster til kjøretid over lengre tid). AI har overtatt optimaliserings oppgaven til kompilatoren, på mange måter, så her er det en del man faktisk kan gjøre ☺️ I web backend så handler det i hovedsak å skrive C kode, og legge det inn som sub-rutine i python kode, så her og blir det optimalisering med bruk av AI ☺️ Anonymkode: 5274a...b4e
TS-bruker Skrevet 22. mars #16 Skrevet 22. mars student2026 skrev (På 18.3.2026 den 23.56): Jeg skal begynne å studere til høsten og lurer på om jeg bør velge lektorstudiet i realfag eller sivilingeniørstudiet? Jeg liker å undervise, hjelpe andre og å jobbe med mennesker. Derfor vil jeg gjerne prøve meg som lærer på vgs. Det som taler for lektorstudiet i realfag er: Blir ferdig på 5 år, Siv.ing+PPU blir 6 år Ser for meg at studiet passer meg bedre/det jeg synes er gøy Det som taler for sivilingeniørstudiet: Åpner opp flere dører (hvis jeg etter hvert ikke ønsker å jobbe som lærer lenger) Bedre lønnsmuligheter Kan fortsatt bli lektor om jeg tar PPU Hva hadde dere valgt? Siv.ing. Det er stort behov for lærere med bakgrunn i realfag, så stort behov at man kan få seg vikariat som lærer før man har tatt PPU - spesielt om man er villig til å flytte til «gokk». Det er noen år siden jeg ble ferdig, men jeg ble tilbudt jobb (vikariat) som lærer i matematikk med ingeniørbakgrunn, med mulighet for fast stilling om jeg tok PPU.
student2026 Skrevet 22. mars Forfatter #17 Skrevet 22. mars Men jeg ser for meg at lektorstudiet er litt mer spennende og ikke like mye "kun realfag"? Dessuten har man vel med en mastergrad i lektor realfag en master i f. eks. matematikk? Kan jo jobbe med mye annet da? Stemmer dette?
AnonymBruker Skrevet 24. mars #18 Skrevet 24. mars Jeg vil og anbefale deg Sivilingeniør. Min mann er ingeniør og leder en lab han sier mange av de best betalte ingeniørene jobber innen ledelse, se bare på Helge Lund. Som sivilingeniør kan du alltids komme deg til skolen om du vil det, det er ikke like lett den andre veien.. Det er mye fint med å være lektor, jeg er det selv. Vi har fri tre måneder i året for eksempel. Men det er tøft å være lærer, mange elever har ikke grunnlag med de skal gjennom videregående så og si alle sammen enten de sliter med det ene eller det andre. Det er og noen som utagerer og lærere har ikke den statusen som i egen skoletid. Anonymkode: 75c2e...8b5
AnonymBruker Skrevet 25. mars #19 Skrevet 25. mars Design er også kult da, men ville holdt meg unna det private - de bryr seg ikke om å lage bra webside, app eller noe (er derfor https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-21-732 er som den er; en regner med folk i private er inkompetent, og rene copy-pasere av kode-repo / github som andre har laget). Er også slik jeg oppfatter det, en bare mehser noe tilfeldig - gir blaffen, lurer til seg penger, og venter til en kan manipulere seg inn i det offentlige. Er patetisk, men forhåpenligvis blir det bedre 😇 Anonymkode: 5274a...b4e
AnonymBruker Skrevet 25. mars #20 Skrevet 25. mars Backen er enda verre vet jeg, rent nightmare og rent løgn og bedrageri i det private... bare lyge,manipulere, og få penger. Beste er offentlig, og å holde seg unda privat galskapen ☺️ Anonymkode: 5274a...b4e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå