Gå til innhold

Stort digitalt oppmerksomhetsbehov

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en venn som jeg opplever at nærmest er gift med telefonen sin. Vi er godt voksne, men han er konstant «på» med flere innlegg på sosiale medier hver dag, og stadig tastende på telefonen. I chatgrupper med flere flere personer, er han alltid den som svarer først og oftest. 

En hypotese er at han er litt ensom, men selv når han er sammen med andre er han konstant innom telefonen for å svare her og sende meldinger der. Jeg er så lei av det, og vet også at andre er oppgitt over oppmerksomhetsbehovet hans på sosiale medier. Jeg vil ikke si at han er en som ellers tar mye plass i fysiske møter med mennesker.

Er det en slags avhengighet dette, og er det noen måte man kan si fra på en hyggelig måte? Jeg vet at andre irriterer seg over det samme som meg, men jeg vet også at han vil bli dypt fornærmet hvis jeg tar det opp og sier akkurat hva jeg mener…

Anonymkode: 2b0ca...317

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan godt være en avhengighet for bekreftelse og anerkjennelse. Jeg tror ikke det er lurt å si fra, det kan være sårende for vedkommende. Det beste er å trykke «Vis mindre innlegg fra denne personen» eller ta av varslinger eller lignende på de ulike SoMe-kontoene, slik at du slipper å se det så mye. Hvis det er noe viktig så ringer de jo.

Anonymkode: 2bb15...b12

• Nyttig 1
Skrevet

Spør om telefonen hans ejar vært hacket. Noen har sett noen veldig rare greier i hans navn.

Nok å vekke brannmuren i folk med en hjernecelle.

Anonymkode: 58383...d6d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er så lei av det, og vet også at andre er oppgitt over oppmerksomhetsbehovet hans på sosiale medier.

Jeg vil ikke si at han er en som ellers tar mye plass i fysiske møter med mennesker.

Hvorfor lar du deg irritere deg over andre på sosiale medier? Du velger selv hva du gir oppmerksomhet der.

Anonymkode: 0a852...b8e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor lar du deg irritere deg over andre på sosiale medier? Du velger selv hva du gir oppmerksomhet der.

Det handler ikke bare om det. Jeg har sluttet å følge ham i SoMe. Det handler mest om at fokuset hans hovedsakelig er livet i telefonen, også når han er sammen med andre, og at han alltid er den som er mest aktiv i et par chattegrupper vi er med i. De vil jeg beholde fordi det har med en felles fritidsinteresse å gjøre.

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Tenker du lever som du vil og han gjør som han vil. Du får ignorere og slutte å irritere deg. Vanskelig å få gjort noe med, ville ikke sagt fra annet enn å ev oppfordre til felles mobilfri når dere møtes. Men da må det gjelde alle, ikke bare ham

Anonymkode: 93f00...87d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror noen ensomme mennesker har sosiale medier som en slags vennegjeng, der får man responsen og kontakten en mangler i det virkelige livet. Det er jo egentlig mest trist, så kanskje fremfor å snakke ned denne personen kan du forstå årsaken bak? Så er det opp til deg om du vil gjøre noe for å forandre det eller la personen være i fred.

Anonymkode: a06c9...524

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Han er avhengig ja.

Jeg har en venninne som er nesten likedan.

Hun foreslo at vi skulle møtes på en kafe siden vi ikke hadde sett hverandre på flere år.

Da hun ankom kafeen satt hun å kikket på telefonen sin hele tiden, og det var umulig å føre en samtale. Skjønner ikke hvorfor hun ønsket å møte meg, når hun likevel bare satt på telefonen sin.

Anonymkode: c7e88...4ab

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg forstår ikke at du kan irritere deg over andre personers SoMe-vaner. Det er da ikke din business hvor mye tid han velger å bruke på SoMe. Hans liv, hans valg. 

Jeg har venner på SoMe som poster haugevis hver dag. Det hadde ikke jeg orket, men jeg blir ikke irritert av den grunn. De gjør som de vil.

Anonymkode: 758e4...61a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

og at han alltid er den som er mest aktiv i et par chattegrupper vi er med i. 

Ts

Er det ikke bra at noen holder liv i chattegruppene?

Skrevet

Det handler ikke bare om det. Jeg har sluttet å følge ham i SoMe. Det handler mest om at fokuset hans hovedsakelig er livet i telefonen, også når han er sammen med andre, og at han alltid er den som er mest aktiv i et par chattegrupper vi er med i. De vil jeg beholde fordi det har med en felles fritidsinteresse å gjøre.

Ts

Tipper han er ensom ❤️ Mange bruker det for å fylle tomrommet og man føler man er del av noe større... 

Anonymkode: 001a5...43c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg forstår ikke at du kan irritere deg over andre personers SoMe-vaner. Det er da ikke din business hvor mye tid han velger å bruke på SoMe. Hans liv, hans valg. 

Jeg har venner på SoMe som poster haugevis hver dag. Det hadde ikke jeg orket, men jeg blir ikke irritert av den grunn. De gjør som de vil.

Det er en helt normal reaksjon av TS å rynke på nesen over vennens avhengighet og oppførsel på sosiale medier. Dette argumentet med "hans liv = hans valg" er så 🤢og teit at det er til å grine av. Ingen mennesker opererer i et vakuum; vi er alle en del av et samfunn, og våre handlinger påvirker andre, og det bør være en selvfølge å ta LITT hensyn til menneskene rundt seg - i dette tilfellet ved å legge fra seg mobilen når man er ute og treffer venner, eller redusere bruken av sosiale medier NOE for å unngå å irritere andre. Vi snakker om digital folkeskikk eller etikette her.

Anonymkode: 558ca...72a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er en helt normal reaksjon av TS å rynke på nesen over vennens avhengighet og oppførsel på sosiale medier. Dette argumentet med "hans liv = hans valg" er så 🤢og teit at det er til å grine av. Ingen mennesker opererer i et vakuum; vi er alle en del av et samfunn, og våre handlinger påvirker andre, og det bør være en selvfølge å ta LITT hensyn til menneskene rundt seg - i dette tilfellet ved å legge fra seg mobilen når man er ute og treffer venner, eller redusere bruken av sosiale medier NOE for å unngå å irritere andre. Vi snakker om digital folkeskikk eller etikette her.

Anonymkode: 558ca...72a

Jeg er enig i at man bør legge fra seg mobilen når man er med venner, men ellers har man da rett til å være så mye eller så lite aktiv på SoMe som man vil. Og hvorfor skal man mene så mye om hvordan andre lever livet sitt? Samfunnnet hadde vært et bedre sted om folk var litt mindre dømmende og litt mer tolerante ovenfor hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...