Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes bankene er veldig slepphendte med å dele ut boliglån. Så jeg spør derfor også her hva dere synes er ansvarlig for meg å ta opp i lån med den egenkapitalen jeg har.

Jeg har en leilighet som er verdt ca 1,4-1,5 mill. Ønsker å flytte, men er usikker på hvor høyt jeg kan gå opp i pris. Har sett på en bolig til 2,5 mill. Da vil jeg få en månedlig utgift på ca 6000 til lån, i tillegg til fellesutgifter på 1500. Nå er jeg student, så kan ikke kjøpe noe nytt enda. Hvis jeg får jobb etter endt studier som er relevant til utdannelsen vil jeg få en årslønn på 300'-400'. hvis ikke tar jeg meg en annen jobb som gir meg ca 250' i året. Bor alene, så har kun en inntekt. Totalt lån fra før vil være på 150'

hva slags bolig kan jeg begynne å drømme om å kjøpe? Hvor stort boliglån vil det være ansvarlig å ta opp med tanke på renteoppgang, usikkerhet i forhold til arbeisdssituasjon (jeg kan jo bli sykemeldt osv)osv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at man kan ha tre ganger samlet inntekt i samlet gjeld (studielån, billån, huslån). Så spørs det jo om du må ha toppfinansiering etc.

Gjest Gjest
Skrevet

det har jeg også lest. Men så har jeg da også veldig stor egenkapital (1,5 mill). Behandler de min lånesøknad på samme måte som en som låner 900' uten noe som helst egenkapital? Vil jeg ikke få bedre lånebetingelser når jeg holder meg innenfor 60% grensa?

Og så tenker jeg også på hva jeg kan være i satnd til å klare å betale ned da. Når fellesgjelda og felleutgiftene på leiligheten er lav, kan man jo ta opp mer boliglån, elelr hva? Hva synes dere jeg kan klare med min økonomi?

Gjest Snupsi 79
Skrevet

Egenkapital er et "gode". Dvs at de går ut fra inntekten din (her opererer bankene med 2,5 ganger inntekt), så kan du legge egenkapital oppå det igjen.

I tillegg så påvises det jo litt skjønn...dvs at når du har hele 1,5 mill i egenkapital, så vil det si at banken har god sikkerhet i det nye huset ditt. Du vil helt klart kunne få et lån til 2,5 mill, men over det synes jeg ikke du bør låne med din inntekt (du må jo ta til grunn at du kanskje ikke kommer til å tjene over 300.000kr)

Skrevet

Ganske mange banker har lånekalkulatorer som kan brukes til å gjøre et overslag med. Tror også du finner noen sånne linker på "DinePenger". Du må nesten selv finne ut hvor mye penger du trenger til vanlig livsopphold. Det har du sikkert en idé om allerede. Du kan jo forsøke denne linken som en begynnelse.

Gjest Embla s
Skrevet
Du må nesten selv finne ut hvor mye penger du trenger til vanlig livsopphold. Det har du sikkert en idé om allerede.

Det som er litt rart er at jeg har hørt om mange som ikke får lån pga for lav inntekt/for mye gjeld. Ergo blir de tvunget til å leie for mer enn det de måtte betalt renter og avdrag for på et lån. Sikkert en god grunn for at reglene er slik, men for de som sitter i det føles det nok litt merkelig og urettferdig.

Gjest Donna
Skrevet

Tipper at du vil få låne 1 - 1.5 millioner. Banken vil se på den samlede situasjonen din - og med så stor egenkapital vil sikkerheten være på topp. Det er selvfølgelig av betydning at du klarer å holde deg innen 60 prosent av takst.

Skrevet
Det som er litt rart er at jeg har hørt om mange som ikke får lån pga for lav inntekt/for mye gjeld. Ergo blir de tvunget til å leie for mer enn det de måtte betalt renter og avdrag for på et lån. Sikkert en god grunn for at reglene er slik, men for de som sitter i det føles det nok litt merkelig og urettferdig.

Bankene vil vel være noenlunde sikre på at de får pengene sine tilbake (med renter...). Om vedkommende ikke klarer leieutgiftene så går får ikke banken svi for det. Men for den som vurderer leie/eie så virker det helt sikkert urettferdig.

Gjest Gjest
Skrevet

Kostnadene ved å leie bolig er ikke like rentefølsomme som kostnadene ved å eie en lånefinansiert bolig.

Hvis alle som leier i stdet skal 100% finansiere boligen nå når renta er på bånn, risikerer vi å få en boble som sprekker med en gang renta stiger. Når renta stiger vil mange bli nødt til å selge, og da faller prisene...Dermed får de ikke betalt tilbake pengene til banken, og man får en drøss med gjeldsåofferet her i landet.. Det er altså ikke urettferdig det bankene driver med, men heller ansvarlighet som de jo bør drive med.

Gjest Embla s
Skrevet
Sikkert en god grunn for at reglene er slik, men for de som sitter i det føles det nok litt merkelig og urettferdig.

Kostnadene ved å leie bolig er ikke like rentefølsomme som kostnadene ved å eie en lånefinansiert bolig.

Hvis alle som leier i stdet skal 100% finansiere boligen nå når renta er på bånn, risikerer vi å få en boble som sprekker med en gang renta stiger. Når renta stiger vil mange bli nødt til å selge, og da faller prisene...Dermed får de ikke betalt tilbake pengene til banken, og man får en drøss med gjeldsåofferet her i landet.. Det er altså ikke urettferdig det bankene driver med, men heller ansvarlighet som de jo bør drive med.

:sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Har vært i denne situasjonen ja. Banken kunne by meg et lån som var ca 1,5 gang årsinntekten min. De regnet med at jeg max kunne klare 4000 pr. mnd. i boutgifter. Når jeg sier at jeg må ut med enda 2-3000 for å få leid. Det er de faktiske forhold. Men saksbehandleren hos banken kan ikke hjelpe for hun har regler å følge, forstår jo det. Men er det mulig reglene burde revurderes? Om ikke i banken så et eller annet sted? Jeg har søkt flere banker om boliglån, får da muntlig avslag. Søker så kommunen om boliglån. Da må jeg først samle opp flere skriftlige avslag fra bankene. Ærlig som jeg er forklarer jeg mannen i banken at han må være så snill å skrive ned avslaget han har gitt meg. Han blir forbannet. Det er da virkelig ikke hans jobb å gjøre kommunens jobb. Skjønner ham også jeg. Men saken er at mens alle som styrer og bestemmer setter seg på sin høye hest og blir indignerte, så sitter lille jeg her nede og lurer på om en pappeske ved Akerselva kanskje er eneste løsningen? :klø: Og ja jeg har jobbet full tid ved siden av å ha barn hele mitt liv. Men jeg kommer ingen vei. Hvorfor er det sånn? Trodde man i det minste kunne leve et bruktbart liv med et fast hjem og økonomi nok til ikke å sette ungene sine utenfor blant andre barn dersom man var villig til å jobbe og var så heldig å beholde helsen. Jeg antar jeg tok feil.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har 1,3 mill. i egenkapital. 260 tusen i årslønn + 60 tusen ekstra i forbindelse med barn. Er på husjakt og har fått en max grense på lån på 1 mill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...