Gå til innhold

Trenger jeg advokat? Barnefordeling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Den andre forelderen er psykisk syk, misbruker rus ol og skal nå ta meg til retten. Barnevernet er enig i min avgjørelse om å stoppe samvær. Hen har vært sammen med barnet i 2 timer når jeg har vært tilstede, en gang i måneden. 

Barnet har hatt fast bosted hos meg siden det ble født (hen er 9år). Den andre forelderen ønsker at barnet skal være hos seg annenhver helg. Ingenting hadde vært bedre enn det, men det er ikke trygt og jeg kan ikke gå med på det. Barnet selv ønsker heller ikke det. 

Hva gjør jeg? Er det slik at man er nødt til å ha advokat eller kan jeg klare dette selv?

I mitt hode tenker jeg at det er innlysende. Det er vel ingen rettsinstans som kan finne  på å gå imot bv sine vurderinger og samtidig «dømme» barnet til å være sammen med den andre forelderen under utrygge forhold, uansett om en part har advokat eller ei? Det er mine tanker. 

Anonymkode: 1486a...298

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barneverntjenesten kan ikk stanse samvær, man kan komme med en uttalelse til retten. Det er ditt ansvar å stanse samvær, og retten kan selvsagt si at det er greit nok med samvær med tilsyn. Så ja, det beste for deg er å skaffe deg advokat, om den andre forelderen mener at det skal være samvær. 

Retten vil gjøre seg opp en mening basert på opplysninger fra instanser og samtaler mellom partene og sakkyndig. De vil ikke basere seg på vurderinger fra barnevernet alene.

Anonymkode: 0658b...aa3

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

ja du bør ta kontakt med advokat og lese dette en ekstra gang ⬆️

Anonymkode: 6dc28...d51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva gjør jeg? Er det slik at man er nødt til å ha advokat eller kan jeg klare dette selv?

Ja, du må ha avokat. Du bør ikke prosedere din egen sak uten erfaring fra slike saker selv. 

Anonymkode: e8568...dee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barneverntjenesten kan ikk stanse samvær, man kan komme med en uttalelse til retten. Det er ditt ansvar å stanse samvær, og retten kan selvsagt si at det er greit nok med samvær med tilsyn. Så ja, det beste for deg er å skaffe deg advokat, om den andre forelderen mener at det skal være samvær. 

Retten vil gjøre seg opp en mening basert på opplysninger fra instanser og samtaler mellom partene og sakkyndig. De vil ikke basere seg på vurderinger fra barnevernet alene.

Anonymkode: 0658b...aa3

Ja men dersom opplysningene også tilsier det jeg skriver ovenfor? Både fra politi og helsevesen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, du må ha avokat. Du bør ikke prosedere din egen sak uten erfaring fra slike saker selv. 

Selv om personen er psykotisk og ser flyvende rosa elefanter? Å snakker om det til retten? 

Vet ikke jeg hvor åpenbart det må være før det er trygt å selvprosedere 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv om personen er psykotisk og ser flyvende rosa elefanter? Å snakker om det til retten? 

Vet ikke jeg hvor åpenbart det må være før det er trygt å selvprosedere 

Ja. Advokaten kan også hjelpe deg med å få foreldreansvaret alene om det er så åpenbart. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja. Advokaten kan også hjelpe deg med å få foreldreansvaret alene om det er så åpenbart. 

Skjønner, men jeg ønsker ikke det. Det jeg ønsker er at den andre forelderen skal bli bedre og få behandling. Å frem til den tid, minst mulig oppstandelse, tid, krefter og penger brukt på dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hei. 

Den andre forelderen er psykisk syk, misbruker rus ol og skal nå ta meg til retten. Barnevernet er enig i min avgjørelse om å stoppe samvær. Hen har vært sammen med barnet i 2 timer når jeg har vært tilstede, en gang i måneden. 

Barnet har hatt fast bosted hos meg siden det ble født (hen er 9år). Den andre forelderen ønsker at barnet skal være hos seg annenhver helg. Ingenting hadde vært bedre enn det, men det er ikke trygt og jeg kan ikke gå med på det. Barnet selv ønsker heller ikke det. 

I mitt hode tenker jeg at det er innlysende. Det er vel ingen rettsinstans som kan finne  på å gå imot bv sine vurderinger og samtidig «dømme» barnet til å være sammen med den andre forelderen under utrygge forhold, uansett om en part har advokat eller ei? Det er mine tanker. 

Du trenger en advokat om far går til sak i retten, ellers ikke.

Anonymkode: 9e7a6...650

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hei. 

Skaff deg for alt i verden en advokat😱 rettssystemet er lunefullt og du kan bli rævkjørt. 
Min eks er alkoholiker og BV mener han ikke skal ha samvær men retten ga han medhold siden han hadde vært fin på tilsynsamværene og han får nå ha barnet noen timer i uken alene. 

Anonymkode: 6cefa...8be

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skjønner, men jeg ønsker ikke det. Det jeg ønsker er at den andre forelderen skal bli bedre og få behandling. Å frem til den tid, minst mulig oppstandelse, tid, krefter og penger brukt på dette.

Man kan ikke forandre andre mennesker. Om det blir fremmet sak for domstolen av den andre forelderen, må du skaffe deg advokat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kratos skrev (1 time siden):

Man kan ikke forandre andre mennesker. Om det blir fremmet sak for domstolen av den andre forelderen, må du skaffe deg advokat.

Kan du underbygge dette med noe? Hvorfor må jeg det? 

Har faktisk ikke råd. Det får briste og bære. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan trenge foreldreansvaret alene fram til den andre blir bedre. Det er ikke gitt at den andre blir bedre, eller går til behandling. Greit å få det gjort nå, alt med en gang. Du har behov for den andres signatur feks ved pass ganske ofte ved unge felles barn. 

Og ang samvær, det henger ikke sammen med foreldreansvaret. Det er to helt separate saker altså. 

Samvær kan vedkommende ha med tilsyn, eller støttet tilsyn. Dette er sånt advokaten også kan hjelpe deg med å se på, og finne løsning på. Det er gode alternativer framfor å stoppe samvær helt og totalt. En totalt stopp av samvær er noe dommere misliker sterkt fordi da kuttes alle bånd mellom foreldre og barn. Å kunne tilby andre former for samvær, er da et smart trekk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kan du underbygge dette med noe? Hvorfor må jeg det? 

Har faktisk ikke råd. Det får briste og bære. 

Du må da i såfall ikke fremme at han ikke skal ha samvær, si hva du er redd for men på en måte som er saklig, ikke hva du føler for det spiller ingen rolle i en domstol. 
Fortell konkret gjennom dokumentasjon. 
Ha med alt av papirer , gjør det så ryddig som mulig og uten følelser. 
Sakkyndig vil bli utnevnt, pass på at den personen har riktig mandat, barnet vil bli hørt men barnet får ikke bestemme.
Snakk alltid til dommeren og ikke mot far, det blir sett negativt på.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig usikker på om du får det til uten advokat, det skal være er møte før rettsforbredendemøte, som er med dommer, sakkyndig, og advokater.
Får du ikke vært med der så sitter du med mye mindre makt, da det er der det blir lagt fram problemstilling og hvilke lover saken skal gå under, hvilken rolle sakskyndig skal ha. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan trenge foreldreansvaret alene fram til den andre blir bedre. Det er ikke gitt at den andre blir bedre, eller går til behandling. Greit å få det gjort nå, alt med en gang. Du har behov for den andres signatur feks ved pass ganske ofte ved unge felles barn. 

Og ang samvær, det henger ikke sammen med foreldreansvaret. Det er to helt separate saker altså. 

Samvær kan vedkommende ha med tilsyn, eller støttet tilsyn. Dette er sånt advokaten også kan hjelpe deg med å se på, og finne løsning på. Det er gode alternativer framfor å stoppe samvær helt og totalt. En totalt stopp av samvær er noe dommere misliker sterkt fordi da kuttes alle bånd mellom foreldre og barn. Å kunne tilby andre former for samvær, er da et smart trekk. 

Ja skjønner. Jeg har hele veien jobbet for kontakt. Det er viktig for meg at barnet har relasjonen til far, men det må være trygt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du må da i såfall ikke fremme at han ikke skal ha samvær, si hva du er redd for men på en måte som er saklig, ikke hva du føler for det spiller ingen rolle i en domstol. 
Fortell konkret gjennom dokumentasjon. 
Ha med alt av papirer , gjør det så ryddig som mulig og uten følelser. 
Sakkyndig vil bli utnevnt, pass på at den personen har riktig mandat, barnet vil bli hørt men barnet får ikke bestemme.
Snakk alltid til dommeren og ikke mot far, det blir sett negativt på.  

Takk. 

Dette er ikke noe problem. Har mer enn nok av dokumentasjon. Har også hjertet på rett sted og gode intensjoner. Tror det skinner gjennom. Helt oppriktig så er dette det siste jeg ønsker. Når han har vært frisk, så har han hatt masse samvær i helger og ferier. Dette ligger ene og alene på hans sykdom, som gjerne svinger i perioder. 

Har selv en fraværende far, å vet hvor vondt det er for et barn. Litt kontakt er bedre enn ingen. ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er veldig usikker på om du får det til uten advokat, det skal være er møte før rettsforbredendemøte, som er med dommer, sakkyndig, og advokater.
Får du ikke vært med der så sitter du med mye mindre makt, da det er der det blir lagt fram problemstilling og hvilke lover saken skal gå under, hvilken rolle sakskyndig skal ha. 

Kan jeg ikke være med der? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kan jeg ikke være med der? 

Om en representer en selv, er man der hvor advokaten skulle vært. F.eks. når man avtaler tid for møtene. Saksforberedelse møter og slikt, der møtes alle parter. Men mye foregår innenfor dataportal som advokat og dommer er innen, f.eks. når det skal sendes inn bevis, kommunikasjon o.l

Bf prøvde å representere seg selv, der advarte dommeren strengt i mot å gjøre, selv om bf hadde vært gjennom prosessen flere ganger. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke sikkert det går til retten om far er både rusavhengig og psykisk syk. 

Men det er alltid godt å ha en advokat i slike saker. 

Anonymkode: b80d4...391

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...