OlgaY34 Skrevet onsdag kl. 11:24 #1 Skrevet onsdag kl. 11:24 Jeg har en jente på 3 år, født lille juleaften. Vi feirer henne lille juleaften og hadde familie/venner bursdag noen dager før (her kunne ikke alle komme pga jul). Ingen barnehagebuesdag på kullet hennes før neste år. storesøster blir 6 nå i april. Er i barnebursdager i barnehagen (minste har vært med på noen, men ikke alltid det går), 6 åringen skal ha barnehagebuesdag hjemme i år. Familiebursdag uken etter. Får da mange gaver, mens lillejenta fikk lille juleaften, også begge fikk juleaften. Lurer på hva hun tenker som 3 åring. Er veldig urettferdig. Kommer noen venner av meg i barnebursdagen til 6 åringen som ikke kom til 3 åringen, kan jeg kjøpe noe smått fra de som de også kan gi «vi fikk ikke gitt deg gave på bursdagen din», vil ikke at de skal måtte kjøpe, da må jeg fikse. Da 3 åringen hadde familiebursdag fikk søstera også gave av noen venner av meg fordi det var jul og hun kunne åpne den dagen før. Synes hele greia er urettferdig. Men feil å kjøpe gaver til hun lille fra oss da det er 6 åringen sin dag.. Mye tekst! Beklager. Men noen som har barn med bursdag rundt jul som har noen gode løsninger? Noen tips!
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:30 #2 Skrevet onsdag kl. 12:30 Hvis dere ikke gjør noe nummer ut av det vil ikke en 3-åring tenke over at storesøster fikk gave av dine venner og hun ikke. Som venn ville jeg kanskje selv hatt med til begge hvis jeg visste at jeg var invitert til den yngste sin bursdag også men ikke kunne da. Men ikke alle tenker sånn da og synes ikke det er feil å ikke gjøre det heller. Generelt er det vel uvanlig å invitere voksnes venner til barnas bursdager og at man gir gaver til andres barn som ikke er familie, så du må jo ikke gjøre det til eldstemann heller etterhvert? Ikke vanlig i min krets iallfall. At lillesøster har bursdag på en litt mer ugunstig tid enn storesøster er urettferdig men ikke noe man får gjort noe med og tenker det er noe som går greit så lenge de forstår at det er like mange gaver gjennom året bare på forskjellige tidspunkter. Pass på at dere feirer henne med bursdag på dagen (dere i kjernefamilien) selv om det er rett før jul Å arrangere barnebursdag ville jeg gjort på lik linje for lillesøster men forsøkt å gjøre det et tidspunkt som gjør at flere kan delta også for henne. Feks ha det i november eller januar om du ser at desember sier mange nei. Men tenker og at en ettermiddag etter barnehagen i starten av desember burde være mulig for de fleste å få til, er vel mest helgene som man er opptatt med små barn. Barnebursdager vil jo begge få gå i bare forskjøvet, slik er det jo for alle søsken. Småsøsken skal vel ikke egentlig være med når storesøsken er invitert i barnebursdag.. (med mindre man må fordi foreldre må være med og man er aleneforelder feks) Småsøsken vil jo bli invitert i egne venners/klassekameraters bursdager. Så skjønte ikke helt relevansen der. Anonymkode: 9615b...4dd 2 1 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:37 #3 Skrevet onsdag kl. 12:37 Dette lar du bare være. Noen ganger får den ene flere gaver, en annen gang den andre. Dette er nyttig erfaring som søsken og det blir bare en stor sak hvis du lar det bli det. Å kjøpe gaver på vegne av den ene og den andre går ikke i lengden, det er ikke slik livet fungerer. Synes det er er viktigere at du sier ifra til de som har med ekstra til den eldste siden det er jul, lar det være og heller legger det under juletreet til dem begge. For slikt blir lagt merke til. Anonymkode: 4fe22...cb8 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:52 #4 Skrevet onsdag kl. 12:52 Atte hæ? Du gjør det bare vondt for deg selv og de i fremtiden om du skal styre med dette her. Alle har godt av å lære at livet faktisk er både ‘urettferdig’ og urettferdig, slik kommer det alltid til å være. Med ett gap på 3 år vil det også videre i oppveksten bli situasjoner på situasjoner hvor det vil bli forskjell pga. alder. Om du starter å legge følelser over på ungene om ‘urettferdighet’ allerede nå- skal du få nok å hanskes med i årene fremover og du gjør dem en gigantisk bjørnetjeneste, som på ingen måte vil tjene dem godt. Anonymkode: 35b45...1ba 4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:20 #5 Skrevet onsdag kl. 13:20 Begynne å feire minstemann litt lenger før jul. Anonymkode: 762a6...598 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:25 #6 Skrevet onsdag kl. 13:25 Du har ikke spurt om det, men til info fra ei som også har bursdag like før jul: Kombinert bursdag og julegave er noe dritt. Som barn ville jeg også ha to dager, men så de fleste syntes det var så deilig å slå disse gavene sammen. Si ifra til de som prøver på dette, det gjorde aldri mamma eller pappa. Anonymkode: 4fe22...cb8 3 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:26 #7 Skrevet onsdag kl. 13:26 OlgaY34 skrev (2 timer siden): Jeg har en jente på 3 år, født lille juleaften. Vi feirer henne lille juleaften og hadde familie/venner bursdag noen dager før (her kunne ikke alle komme pga jul). Ingen barnehagebuesdag på kullet hennes før neste år. storesøster blir 6 nå i april. Er i barnebursdager i barnehagen (minste har vært med på noen, men ikke alltid det går), 6 åringen skal ha barnehagebuesdag hjemme i år. Familiebursdag uken etter. Får da mange gaver, mens lillejenta fikk lille juleaften, også begge fikk juleaften. Lurer på hva hun tenker som 3 åring. Er veldig urettferdig. Kommer noen venner av meg i barnebursdagen til 6 åringen som ikke kom til 3 åringen, kan jeg kjøpe noe smått fra de som de også kan gi «vi fikk ikke gitt deg gave på bursdagen din», vil ikke at de skal måtte kjøpe, da må jeg fikse. Da 3 åringen hadde familiebursdag fikk søstera også gave av noen venner av meg fordi det var jul og hun kunne åpne den dagen før. Synes hele greia er urettferdig. Men feil å kjøpe gaver til hun lille fra oss da det er 6 åringen sin dag.. Mye tekst! Beklager. Men noen som har barn med bursdag rundt jul som har noen gode løsninger? Noen tips! Jeg har det. Dvs at jeg mange år fikk kombinert gave. Sånn er det bare. På en måte kjekt om jeg ønsker meg noe større.. Anonymkode: 97627...96e 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:28 #8 Skrevet onsdag kl. 13:28 Ja, jeg ville feriert minste sin bursdag startet av Desember, eller i Januar. Hvertfall når hun blir større. Så får hun litt mer glede av dagen sin, at den ikke bare går i et med julen. Anonymkode: 3ae17...227 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:50 #9 Skrevet onsdag kl. 13:50 OlgaY34 skrev (2 timer siden): Da 3 åringen hadde familiebursdag fikk søstera også gave av noen venner av meg fordi det var jul og hun kunne åpne den dagen før. Synes hele greia er urettferdig. Så ikke denne da jeg først svarte. Men ville forsøkt å si ifra neste gang at de ikke trenger å ta med ekstra julegave til bare 6-åringen selv om de skal i 3-åringens bursdag og det er nærme jul. For akkurat det synes jeg også ble urettferdig. Litt rart også at noen tenker dette er helt ok, man gir jo da julegave til begge... ikke bursdagsgave til begge og julegave bare til ett barn. Jeg ville også hatt familiebursdag en annen dag enn lille julaften, ville tatt det tidligere i desember. Helt vanlig å ikke ha bursdag på selve dagen. Det løser sikkert mye bare å flytte selskapet litt unna julaften. Anonymkode: 9615b...4dd 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:52 #10 Skrevet onsdag kl. 13:52 Men altså generelt... ville kuttet litt ned på å invitere venner i barnas bursdager med mindre dette er veldig vanlig der du bor eller i din omgangskrets. De fleste har vel nok bursdager og julegaver å gå i, gi og få bare med egen familie + barns venner. Selv jeg som har bare 1 barn og liten familie og er glad i gaver og feiring føler at det holder 😄 Anonymkode: 9615b...4dd 1
OlgaY34 Skrevet onsdag kl. 14:36 Forfatter #11 Skrevet onsdag kl. 14:36 Er liten familie så med venner blir vi allikevel ikke mange. Barna synes det er hyggelig. Enig i at eldstemann får vente med julegaven sin, selvom de som gir den vil gi den med en gang. Får gi klar beskjed i forkant. Kjører på feiring TIDLIG i desember. Kanskje det blir litt stas bare det. Takk for masse svar Og fint med en reality check for en overbeskyttende mor 😛
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:29 #12 Skrevet onsdag kl. 17:29 Vi har ei som er født i ro.jula. vi feiret barnebursdag i begynnelsen av desember. Vi foreldre, tanter og onkler besteforeldre var nøye med at gaver ikke ble kombinerte. Først da ho ble eldre og ønsket dyrere ting og ho forstod det. Så sa vi at kunne få dyrere gave men da ble det kombinert jul og bursdag gave Anonymkode: 8279e...e4e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå