AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:30 #1 Skrevet onsdag kl. 10:30 Jeg sliter med å finne motivasjon til å jobbe. Jeg har master og har en trygg og helt grei jobb. Men jeg er bare en vanlig arbeidsmaur på gulvet. Vi vanlige arbeidere, uansett yrke og sted i landet, får bare dårligere og dårligere arbeidsvilkår. Hva var vitsen med å jobbe så hardt for å få en fancy utdanning når de fancy jobbene ikke er så veldig fancy lengre? Jeg måtte sende mange søknader og gå på mange intervjuer før jeg fikk en helt grei jobb. Og da var jeg skikkelig stolt som fikk jobben. Etter hvert blir godene sakte men sikkert tatt bort. God kaffe er byttet ut med skvip eller ingenting. Ikke mulig å få parkering. Free seating og clean desk. Ingen jobbreiser for å styrke det kollegiale. Ikke får vi ha med oss partner på noen tilstelninger, som vi også må betale en litt for høy egenandel på. Listen er utømmelig for «gode» ideer. Men det som virkelig er umotiverende er hvor mange sjefer vi må ha over oss. Og disse sjefene bruker tiden sin på dra på nettverkssamlinger, lederseminarer og kurs. Der lærer de om hvordan de kan effektivisere mest mulig. Og det er ikke seg selv de skal effektivisere, nei det er oss nederst på gulvet. Folk som slutter blir ikke erstattet. Hvis de blir erstattet, er det av studenter i små stillingsprosenter. Vi får flere kjipere oppgaver. Det som en gang kunne være en hjernedød oppgave vi kunne hvile litt på er nå blitt robotisert, og det er jo sikkert bra det. Men det betyr at vi får flere krevende oppgaver vi skal løse på kortest mulig tid. Og lønn.. du må ikke tro at du kan komme å kreve noe ekstra lønn ved lønnsoppgjøret hvis du ikke tar på deg ekstra oppgaver, ansvar eller verv. Du må være 100% engasjert og motivert! Med mindre du er en leder da, da får du så det røyner uansett. Og effektiviseringskravene gjelder selvsagt ikke for dem. Nå tenker du kanskje, hvorfor blir du ikke bare en leder? Og det er fordi jeg ikke har brukt flere år på å rævsleike ledelsen. Ikke er jeg i slekt eller god venn med noen som jobber som leder i en lignende business. Så mine sjanser for en lederstilling med goder og god lønn er umulig for en som meg å oppnå. Men det er ikke det jeg ønsker heller. Jeg vil egentlig bare ha en fast plass på kontoret sammen med noen jeg trives med. Interessante oppgaver som ikke tar livet av arbeidsglede og livslyst. Og at vi en gang i året kan få dra på middag eller en tur i regi av jobben. Noe som viser at de setter pris på oss som faktisk produserer noe for virksomheten. Og sleng gjerne på god kaffe så hadde det vært helt fantastisk. Anonymkode: 18c2e...53e 19 9
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:36 #2 Skrevet onsdag kl. 10:36 Helt enig med deg, har det på samme måte. Har totalt mistet motivasjonen, så har ingen gode råd🥲 Anonymkode: 1a2b0...195 2 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:40 #3 Skrevet onsdag kl. 10:40 Enig. Alt blir dårligere år for år. Lønn, kontorlokaler, kantinemat etc. Var mer gøy å jobbe for 10-20 år siden. Og vi har nå en masse rådgivere, prosjektleder andre byråkrater men nesten ingen som faktisk kan utføre jobben. Anonymkode: fcfaa...78e 11
Kratos Skrevet onsdag kl. 10:41 #4 Skrevet onsdag kl. 10:41 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke får vi ha med oss partner på noen tilstelninger, Aldri skjønt de som ønsker å ha med seg partner på sosiale tilstelninger med jobb. Det er jo bare veldig merkelig for partnerne. Vi har bare fått det bedre og bedre på vår jobb de siste fem årene. Jobber i staten. Endret onsdag kl. 10:41 av Kratos 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:44 #5 Skrevet onsdag kl. 10:44 jeg tror poenget er å gjøre det man skal for lønnen sin og så leve ellers. I det legger jeg at man ikke "jobber hardt" og "yter ekstra" om det ikke også verdsettes - i så fall VELGER man i GI bort denne delen helt gratis.. OG det må du gjerne gjøre om du vil det men da kan du ikke rante om det samtidig fordi det er et valg du tar. Anonymkode: 1f5fd...c0d 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:51 #6 Skrevet onsdag kl. 10:51 Blitt slik det jeg jobber også, elsket jobben min før. Fikk energi av den, nå tapper den. Det har blitt utrygt, alle goder spares inn, og lønna blitt skikkelig dårlig. Så pengene strekker ikke til slik det gjorde før. Siste skrik nå er at man ikke skal få lov å søke ferier der bedriften er presset (store deler av året), eller få svar på feriesøknader kun 14 dager før du skal ta ferie. Mange har dessverre sluttet, og fler blir å slutte. Anonymkode: 9bcfb...41b 1 1 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:51 #7 Skrevet onsdag kl. 10:51 Belønningen for å jobbe hardt er mer jobb. Anonymkode: fcfaa...78e 6 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:55 #8 Skrevet onsdag kl. 10:55 Jobb handler om å gjøre minst mulig av det som kreves av stillingen. Vær Siste som kommer og første som går. Anonymkode: 41911...709 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:02 #9 Skrevet onsdag kl. 11:02 Enig. Å jobbe er blitt uaktuelt. Anonymkode: 5a613...c84
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:10 #10 Skrevet onsdag kl. 11:10 Ikke glem frokostseminar og faglunsj, gjerne flere ganger i uka. Anonymkode: 18c2e...53e 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:11 #11 Skrevet onsdag kl. 11:11 Mest mulig betalt, med minst mulig ansvar og mest mulig fritid! Derfor jeg jobber offshore med 2/4 rotasjon og elsker det!! Anonymkode: 9c122...8ca 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:12 #12 Skrevet onsdag kl. 11:12 Selvsagt får du ikke lønnsøkning om du ikke yter en ekstra innsats. Du kan gjerne ha lav arbeidsmoral og jobbe så lite som mulig, men da kan du ikke forvente at du skal få mer lønn heller. Det handler om å gi og ta. Anonymkode: d7dcd...6be 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:12 #13 Skrevet onsdag kl. 11:12 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Belønningen for å jobbe hardt er mer jobb. Anonymkode: fcfaa...78e Belønningen er også forfremmelse, høyere bonus, høyere lønn og hjelpsom sjef. Anonymkode: d7dcd...6be 1
Strigiformes Skrevet onsdag kl. 11:14 #14 Skrevet onsdag kl. 11:14 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Belønningen for å jobbe hardt er mer jobb. Anonymkode: fcfaa...78e Og da er det viktig å ha en jobb som er givende i seg selv uavhengig av ledelsen.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:15 #15 Skrevet onsdag kl. 11:15 Altfor enig! Jobber kommunalt. Trygt, men fy f..., som de driver dem på gulvet, mens nye lederstillinger dukker opp i hytt og pine! Der man klarte seg fint med 1 leder før har man nå 3! Og selvfølgelig må de mange mellomlederne ha en ny felles leder som er under topplederen. Men flere til å utføre de faktiske oppgavene, det får man ikke. Vikar ved fravær får man ikke. Hun som vasker her går bokstavelig talt rundt og tar tiden på seg selv. Må signere ut oppdrag for oppdrag i detalj, og hvis de prøver å si at arbeidsmengden er for stor så møtes de med tidsbruken på hvert oppdrag. Byråkratiet vil ingen ende ta, alt skal dokumenteres og arkiveres ihjel, og for hver gang man tror man har landet et prosjekt dukker det opp minst 3 feil i planleggingen som gjør at alt må tas på ny, samt nye prosjekter som er like "godt" planlagt står i kø bak. Og denne planleggingen har de selvfølgelig brukt 7 mnd på, samt hyrt inn minst 4 konsulenter for anledningen, men man må spare på kulepenner og kaffe altså. Blir sprø, og hvis jeg ikke klarer å ordne økonomien sånn at jeg kan gå av tidlig så vurderer jeg enebolig i kiste før den tid 😅 Anonymkode: 52ce1...ead 5 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:17 #16 Skrevet onsdag kl. 11:17 Tror det spørs helt hvor en jobber. Jeg har opplevd det som blir skrevet her i forrige jobber, men den jeg har nå er super. Har gratis kaffemaskin med ulike typer kaffe eller varm sjokolade osv en kan velge. Har personal møte med mat, kake dag hver måned der vi rullerer på å bake, skal begynne sette av en time i uken for aktivitet sammen med kollegaer i arbeidstid, nå skal vi på utenlandstur alle kollegaene. Forskjellen her fra tidligere arbeidsplass føler jeg er vår leder og kollegaer som er engasjerte og virkelig ønsker å gjøre det trivelig å være på arbeidsplassen. Har du en kjip leder, eller en usosial gjeng, tror jeg har mye å si. Også hvilke midler selfølgelig, arbeidsplassen har eller ønsker å bruke på forskjellige «unødvendige» goder. Eller hva som anses som nødvendig og unødvendig kanskje. Anonymkode: 43e97...8e2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:30 #17 Skrevet onsdag kl. 11:30 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg sliter med å finne motivasjon til å jobbe. Jeg har master og har en trygg og helt grei jobb. Men jeg er bare en vanlig arbeidsmaur på gulvet. Vi vanlige arbeidere, uansett yrke og sted i landet, får bare dårligere og dårligere arbeidsvilkår. Hva var vitsen med å jobbe så hardt for å få en fancy utdanning når de fancy jobbene ikke er så veldig fancy lengre? Jeg måtte sende mange søknader og gå på mange intervjuer før jeg fikk en helt grei jobb. Og da var jeg skikkelig stolt som fikk jobben. Etter hvert blir godene sakte men sikkert tatt bort. God kaffe er byttet ut med skvip eller ingenting. Ikke mulig å få parkering. Free seating og clean desk. Ingen jobbreiser for å styrke det kollegiale. Ikke får vi ha med oss partner på noen tilstelninger, som vi også må betale en litt for høy egenandel på. Listen er utømmelig for «gode» ideer. Men det som virkelig er umotiverende er hvor mange sjefer vi må ha over oss. Og disse sjefene bruker tiden sin på dra på nettverkssamlinger, lederseminarer og kurs. Der lærer de om hvordan de kan effektivisere mest mulig. Og det er ikke seg selv de skal effektivisere, nei det er oss nederst på gulvet. Folk som slutter blir ikke erstattet. Hvis de blir erstattet, er det av studenter i små stillingsprosenter. Vi får flere kjipere oppgaver. Det som en gang kunne være en hjernedød oppgave vi kunne hvile litt på er nå blitt robotisert, og det er jo sikkert bra det. Men det betyr at vi får flere krevende oppgaver vi skal løse på kortest mulig tid. Og lønn.. du må ikke tro at du kan komme å kreve noe ekstra lønn ved lønnsoppgjøret hvis du ikke tar på deg ekstra oppgaver, ansvar eller verv. Du må være 100% engasjert og motivert! Med mindre du er en leder da, da får du så det røyner uansett. Og effektiviseringskravene gjelder selvsagt ikke for dem. Nå tenker du kanskje, hvorfor blir du ikke bare en leder? Og det er fordi jeg ikke har brukt flere år på å rævsleike ledelsen. Ikke er jeg i slekt eller god venn med noen som jobber som leder i en lignende business. Så mine sjanser for en lederstilling med goder og god lønn er umulig for en som meg å oppnå. Men det er ikke det jeg ønsker heller. Jeg vil egentlig bare ha en fast plass på kontoret sammen med noen jeg trives med. Interessante oppgaver som ikke tar livet av arbeidsglede og livslyst. Og at vi en gang i året kan få dra på middag eller en tur i regi av jobben. Noe som viser at de setter pris på oss som faktisk produserer noe for virksomheten. Og sleng gjerne på god kaffe så hadde det vært helt fantastisk. Anonymkode: 18c2e...53e Ledelse handler egentlig om å gjøre stygge beslutninger (pga økonomi, i nesten alle tilfeller), samtidig som en minimere støy og kaos - ledere burde ha hatt jurist kompetanse, slik at en kan "paragrafisere" det hele (blir mindre støy) Anonymkode: 5933b...f84
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:57 #18 Skrevet onsdag kl. 11:57 Jeg tror at vi egentlig blir dummere og dårligere for hvert år. Se bare på vann-prosjekt i Oslo, ny tog-linje til Hamar etc. Fullstendig katastrofe i alle ledd med millardoverskridelser. Det er ikke normalt at det skal ta 20 år å bygge 20 km jernbane. Anonymkode: fcfaa...78e 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:01 #19 Skrevet onsdag kl. 13:01 Sånn er det, det er realiteten i arbeidslivet. Så du må bare dokumentere alt du gjør, og så sender du over en liste over det du evt. ikke får tid til og ber leder prioritere. Ja, kjenner godt til at goder forsvinner. For 20 år siden hadde vi 1-2 større samlinger i året for hele bedriften, dette er det nå slutt på for lengst, og det er ikke engang julebord lenger. Sommerfest? Gått ut av vinduet for 10 år siden. Dette med mer hierarkisk firmastruktur/flere ledelsesnivåer har mye med internasjonalisering av arbeidslivet å gjøre, ikke bare økonomi. Vi vil f. eks. gjerne være med i EU og er til dels det i form av EØS, men det betyr også at den typiske "Norske" arbeidslivskulturen med typisk flatere hierarki og færre nivåer gradvis viskes ut til fordel for den Europeiske, der det er langt vanligere med mange nivåer og sterkere ledere. Ledere fra andre deler av Europa gir lettere en god faen i typisk norske arbeidslivsrettigheter. Vi får også en stadig andel høyere ledere fra andre verdensdeler gjennom oppkjøp av bedrifter og konsolidering som f. eks. kan gi utslag i at man får en amerikansk ledelse for arbeidstakere i Norge. Anonymkode: e6f89...b47
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:21 #20 Skrevet onsdag kl. 13:21 Det er feil overskrift. Du har ikke "dårlig arbeidsmoral". Dette er fra tiden da staten var på arbeidere og de ansatte sin side og der befolkningen var stolt over å være både en del av arbeiderklassen og middelklassen. Nå er det helt annerledes, nå spytter man på syke, sårbare mennesker, i tillegg til å spytte på arbeidere og de ansatte mens man runker hardt til de rike og de som er "ledere og sjefer". Overskriften bør være: "Det kapitalistiske terror-faenskapet suger gleden og livet ut av meg på jobben der ledere skal kose seg enda mer enn de skal, mens arbeidere og ansatte skal lide enda mer". Anonymkode: e0e25...54e 4 5 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå