AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Skrevet 6 timer siden Jeg og mine to små barn skal flytte om et par uker grunnet samlivsbrudd. Jeg skal leie og har aldri satt opp budsjett før eller "styrt pengene" mine på denne måten. Jeg kommer fra et 6 års gjeldsmareritt så nå er pri 1 og være skikkelig flink med pengene mine men også oppleve det å "leve" for første gang på veldig lenge. Har dere noen innspill? (Har ikke spesifisert stønadene fra NAV enda, så de er bare bakt inn i lønn) Anonymkode: 2b6ea...f19 2
Nordlysstøv Skrevet 6 timer siden #2 Skrevet 6 timer siden Jeg har lite peil, så burde kanskje holde meg unna 🫣 Hvor mange barn er det? Alder? Skal det betales bhg/sfo/aktiviteter? Mat har blitt veldig dyrt, men synes 9000,- ser veldig mye ut 🫣 Samme med klær. Men spørs på alder,hvor fort de vokser, om de arver fra hverandre osv. Men fint å sette et tatt, og få det inn på lista 😊. Ønsker deg masse lykke til 🩷 1
AprilLudgate Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden (endret) Det var en veldig lav forsikringspost? Bare 300 kr? Har du barneforsikring, innbo/reise samt livs- og uføre for deg? Jeg skjønner man kan tenke man ikke har råd, men disse er viktige. Ellers ville jeg tatt utgangspunkt i SIFO - særlig på mat nå som det er dyrtid. Mat&hisholdning er lavere enn SIFOs beregning. Jeg la inn en voksen og to barn i bhg/småskolealder (tok ikke med sfo/aks/bhg utgifter) Ellers tenker jeg du bør ha inn fritidsaktiviteter for barn og realistiske summer der. Ellers har vi egen sparepost i tilfelle barn trenger regulering+evt konfirmasjon. Trenger ungene regulering er det skamdyrt. Dere har ingen abonnement/strømmetjenester som må inn? Ellers ser det greit ut tenker jeg? Endret 6 timer siden av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Skrevet 6 timer siden Nordlysstøv skrev (1 minutt siden): Jeg har lite peil, så burde kanskje holde meg unna 🫣 Hvor mange barn er det? Alder? Skal det betales bhg/sfo/aktiviteter? Mat har blitt veldig dyrt, men synes 9000,- ser veldig mye ut 🫣 Samme med klær. Men spørs på alder,hvor fort de vokser, om de arver fra hverandre osv. Men fint å sette et tatt, og få det inn på lista 😊. Ønsker deg masse lykke til 🩷 2 barn på 3 og 5 år. Barnehage står der! Mat er noe jeg prioriterer og bruker i dag 12000 når jeg har samboer. Snus/alt man får kjøpt på en matbutikk er i den summen. Klær/div på barn står også i eget punkt Anonymkode: 2b6ea...f19 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Det var en veldig lav forsikringspost? Bare 300 kr? Har du barneforsikring, innbo/reise samt livs- og uføre for deg? Jeg skjønner man kan tenke man ikke har råd, men disse er viktige. Ellers ville jeg tatt utgangspunkt i SIFO - særlig på mat nå som det er dyrtid. Ellers tenker jeg du bør ha inn fritidsaktiviteter for barn og realistiske summer der. Ellers har vi egen sparepost i tilfelle barn trenger regulering+evt konfirmasjon. Trenger ungene regulering er det skamdyrt. Dere har ingen abonnement/strømmetjenester som må inn? Ellers ser det greit ut tenker jeg? Jeg har forsikringer gjennom jobb og barnefar har alle barneforsikringene. Så jeg har bare bestilt innbo fram til nå og det var 120 kr/mnd. Vet ikke hva annet jeg evt trenger? Reiseforsikring har jeg ikke bruk for. Jobber 2 minutter unna hjemmet og kjøper alltid engangsforsikring hvis vi skal på reise. Er stort sett hjemme ellers (lite helgeturer og lignende) Strømmetjenester har jeg glemt! Takk! Fritidsaktivteter koster ingenting når de er så små. Største begynner på fotball nå og det er gratis fram til 10 år. Fotballutstyr går da gjennom deres utstyrspost på 2000/mnd. Aktiviteter som kino osv også. Anonymkode: 2b6ea...f19 1
AprilLudgate Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden Nordlysstøv skrev (5 minutter siden): Jeg har lite peil, så burde kanskje holde meg unna 🫣 Hvor mange barn er det? Alder? Skal det betales bhg/sfo/aktiviteter? Mat har blitt veldig dyrt, men synes 9000,- ser veldig mye ut 🫣 Samme med klær. Men spørs på alder,hvor fort de vokser, om de arver fra hverandre osv. Men fint å sette et tatt, og få det inn på lista 😊. Ønsker deg masse lykke til 🩷 Nope, dessverre er 9000 nesten 2 K under SIFOs beregning på mat. Klær nokså på snitt. 1 1
AprilLudgate Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har forsikringer gjennom jobb og barnefar har alle barneforsikringene. Så jeg har bare bestilt innbo fram til nå og det var 120 kr/mnd. Vet ikke hva annet jeg evt trenger? Reiseforsikring har jeg ikke bruk for. Jobber 2 minutter unna hjemmet og kjøper alltid engangsforsikring hvis vi skal på reise. Er stort sett hjemme ellers (lite helgeturer og lignende) Strømmetjenester har jeg glemt! Takk! Fritidsaktivteter koster ingenting når de er så små. Største begynner på fotball nå og det er gratis fram til 10 år. Fotballutstyr går da gjennom deres utstyrspost på 2000/mnd. Aktiviteter som kino osv også. Anonymkode: 2b6ea...f19 Dobbeltsjekk at forsikringen gjennom jobb også dekker uføreforsikring mtp månedlige utbetalinger. Den «felles» via fagforbund dekker ikke dette. Du må betale ca 300 kr ekstra i mnd for egen uføre. Så dobbeltsjekk 2
Vaskeklut1 Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden Jeg syns som utgangspunkt det ser ganske bra ut. Jeg ville nok vurdert å brukt de pengene du legger til fond/sparing til å nedbetale gjeld istedenfor, og så heller komme tilbake til fondssparing når du er gjeldfri. Det ligner du har satt dette opp i et regneark på PC-en. Erfaringsmessig kan jeg anbefale å bruke en app som YNAB eller EveryDollar (selv bruker jeg YNAB, og har brukt det i mange år) fordi du da enkelt kan trekke frem budsjettet når du er på farten, legge inn transaksjoner fortløpende, og enklere redistribuere hvis du f.eks. har budsjettert for lite ett sted, og for mye et annet (noe som garantert kommer til å skje en del de første månedene). YNAB koster litt (men er lett verdt det for meg), mens EveryDollar har en gratis versjon. Dog har jeg aldri selv brukt EveryDollar, så jeg vet ikke hvor god/mangelfull gratisversjonen er. 1 1
Tvist Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden Vaskeklut1 skrev (24 minutter siden): Jeg syns som utgangspunkt det ser ganske bra ut. Jeg ville nok vurdert å brukt de pengene du legger til fond/sparing til å nedbetale gjeld istedenfor, og så heller komme tilbake til fondssparing når du er gjeldfri. Det ligner du har satt dette opp i et regneark på PC-en. Erfaringsmessig kan jeg anbefale å bruke en app som YNAB eller EveryDollar (selv bruker jeg YNAB, og har brukt det i mange år) fordi du da enkelt kan trekke frem budsjettet når du er på farten, legge inn transaksjoner fortløpende, og enklere redistribuere hvis du f.eks. har budsjettert for lite ett sted, og for mye et annet (noe som garantert kommer til å skje en del de første månedene). YNAB koster litt (men er lett verdt det for meg), mens EveryDollar har en gratis versjon. Dog har jeg aldri selv brukt EveryDollar, så jeg vet ikke hvor god/mangelfull gratisversjonen er. Angående nedbetaling av gjeld, kommer an på hvilken gjeld det er. Studielån f. eks er greit å la stå. Jeg ville spart opp en buffer i banken før du starter med fondssparing om du ikke har noe fra før, så du slipper å ta ut fra fondet om oppvaskmaskinen ryker.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden Jeg ser du har en post for helse, hvis du får inn noe barnebidrag el, ville jeg hatt en egen sparing til tannlege, det er så kjedelig om noe skjer med tennene. Er også helt enig i at en sparing til konfirmasjon og regulering er smart. Kanskje slutte å snuse, og legge pengene i den potten? lykke til! Anonymkode: 11fb3...b29
Sniff76 Skrevet 4 timer siden #11 Skrevet 4 timer siden Hvor mye gjeld har du? Ser du har satt opp 2000 kr til lån/gjeld. Det er bra du har satt opp penger til buffer, men jeg hadde nok ikke kjøpt fond hvis du fortsatt har gjeld (utenom boligen du skal flytte til nå, og studielån) 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden Transport kr 1000, er det kun kollektivt? Vedlikehold, enten bolig eller bil, blir fort noen kroner. Hvis du leier bolig og kun tar kollektivt, så kanskje 500 kr. Alt fra olje til sykkel, filter til støvsuger osv. Bil bør en ha minst 1500, fra nye dekk til eu-kontroll til vindusviskere. Anonymkode: ef841...8f3
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Skrevet 4 timer siden Jeg ville heller ikke kjøpt fond før gjelda er nedbetalt og du har opparbeidet deg en buffer på for eksempel 3 x inntekt. Pass på at du får så høy rente på buffer som mulig, du bør sikte mot 4,8 % nå. Hvordan fond utvikler seg fremover er mye mer usikkert enn det har vært i nær fortid. Anonymkode: d0fb9...5f1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville heller ikke kjøpt fond før gjelda er nedbetalt og du har opparbeidet deg en buffer på for eksempel 3 x inntekt. Pass på at du får så høy rente på buffer som mulig, du bør sikte mot 4,8 % nå. Hvordan fond utvikler seg fremover er mye mer usikkert enn det har vært i nær fortid. Anonymkode: d0fb9...5f1 Glemte å spesifisere at det med gjeld selvfølgelig ikke vil gjelde om det er studielån. Anonymkode: d0fb9...5f1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Skrevet 4 timer siden Nordlysstøv skrev (2 timer siden): Jeg har lite peil, så burde kanskje holde meg unna 🫣 Hvor mange barn er det? Alder? Skal det betales bhg/sfo/aktiviteter? Mat har blitt veldig dyrt, men synes 9000,- ser veldig mye ut 🫣 Samme med klær. Men spørs på alder,hvor fort de vokser, om de arver fra hverandre osv. Men fint å sette et tatt, og få det inn på lista 😊. Ønsker deg masse lykke til 🩷 Enda større grunn til å holde seg unna er når man ikke engang gidder lese hovedinnlegget. Anonymkode: 81662...0e4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå