Gå til innhold

Brudens dag, eller begges dag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så vanlig at bryllupet blir brudens prosjekt, mens brudgommen bare “henger med”?

Jeg har sett mange ganger at hun tar alle valg: lokasjon, stil, gjester, budsjett, og han er passiv i hele prosessen.

Hva tenker dere, helt innafor eller valg man faktisk burde ta sammen?

Anonymkode: dafa8...ffa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at den det betyr mest for sin mening bør veie tyngst. 

Når ene parten ikke har behov for bryllup, men den andre drømmer om det, så føles det naturlig at sistnevnte får bestemme mer. Hbis begge bryr seg, så må man jo samarbeide og inngå kompromiss.

Anonymkode: 5fed3...d13

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at den det betyr mest for sin mening bør veie tyngst. 

Når ene parten ikke har behov for bryllup, men den andre drømmer om det, så føles det naturlig at sistnevnte får bestemme mer. Hbis begge bryr seg, så må man jo samarbeide og inngå kompromiss.

Anonymkode: 5fed3...d13

Tvert imot, tenker jeg.

Dersom den ene part «må» gifte seg og den andre er lunken bør parten som «må» legge seg så tett opptil den andre sine ønsker som tenkelig mulig. Et fint kompromiss er feks at de enes om å faktisk gifte seg, og gjennomfører det på enkleste vis på nærmeste rådhus. At en som egentlig ikke har lyst til å gifte seg likevel går med på det er så langt man bør trekke det offeret.

Om den ene part så ønsker en fest? Det er en helt separat diskusjon. Et giftemål er to stk pluss vitner: en ren juridisk greie. Fest er fest. (Og eventuelle religiøse ritualer får være opp til hver enkelt sin valg av overtro)

Det en god del kvinner og et fåtall menn drømmer om er ikke å gifte seg, men å ha en fest der de er midtpunktet. Og det kan man ha uavhengig av om man gifter seg eller ei. (Selvsagt er gjestene, ikke vertskapet, alltid midtpunktet for veloppdragne mennesker, så midtpunkt får man ikke vært)

Anonymkode: f8716...0b3

Skrevet

Personlig mener jeg det er valg man bør ta sammen. For oss var det jeg som gjorde 80% av forberedelsene siden vi valgte å ha festen i mitt hjemland, men alle valg og alt av planlegging var joint venture.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er det så vanlig at bryllupet blir brudens prosjekt, mens brudgommen bare “henger med”?

Jeg har sett mange ganger at hun tar alle valg: lokasjon, stil, gjester, budsjett, og han er passiv i hele prosessen.

Hva tenker dere, helt innafor eller valg man faktisk burde ta sammen?

Anonymkode: dafa8...ffa

Jeg synes det er helt greit, med mulig refleksjon rundt budsjett. 

Hvis jeg på noe som helst tidspunkt hadde vært interesert i arrengementet utover at det var fest for å feire at jeg elsket en kvinne, ville jeg kommet med krav som måtte tilfredstilles.

Poenget er at mitt ekteskap er ferdig etter å ha signert noen papirer. Resten er en markering. Der er jeg villig til å overlate alt til Bridzilla..... innen budsjett som ivaretar vår fremtid.  (Og jeg valgte en partner med bedre økonomistyring en meg selv)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...