Gå til innhold

2. gangs intervju - med HR

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var på intervju med leder, og har blitt kalt inn til 2. gangs som skal foregå kun med noen fra HR. 

Det var over 200 søkere til én stilling, og det var 5 stk innkalt til første runde.

Hvor mange kan jeg anta er innkalt til runde 2?

Hva kan jeg forvente av et intervju med HR? Har ikke vært borti dette før. Første intervju var veldig greit, mer en hyggelig prat hvor vi gikk gjennom CVen min og litt min kompetanse og erfaring hittil.

Anonymkode: 9aa2b...993

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være alt fra kun deg eller alle fem, jeg har vært med om begge deler, men deg er en stund siden jeg var en del av denne prosessen. 

nør intervjuet kom til HR hadde de ofte kontaktet referanser, og det ble stilt noen spørsmål i forbindelse med tidligere arbeid. HR hadde ofte stilt referansene konkrete spørsmål som ble fulgt opp. 

men jeg har som sagt også vært med på at Hr kun er en formalitet, og at arbeidsgiver allerede har bestemt seg. Da handler intervjuet mest om søkers forventninger, eller generelle avklaringer, og snakk om lønn. Dette med lønn synes jeg alltid Var ubehagelig fordi jeg som leder har opplevd at to kandidater stiller helt likt, og da tar hr en avgjørelse, og da blir det den som legger seg lavest mtp lønn. Som arbeidstaker har jeg selv opplevd å legge meg for lavt fordi jeg hadde så veldig lyst på jobben, og jeg oppdaget senere at jeg undersolgte meg voldomst. Såpass lavt at lønnsforhandlinger over flere år ikke var nok for å likestille meg med de andre med samme arbeidsoppgaver og ansiennitet 

Anonymkode: 705a9...960

Skrevet

Takk for svar! De har ikke ringt referanse enda.

Det er eventuelt spørsmål om lønn jeg er mest spent på, da jeg heller ikke vil underselge meg fordi jeg veldig gjerne vil ha denne jobben. Kan man be arbeidsgiver komme med et tilbud først?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar! De har ikke ringt referanse enda.

Det er eventuelt spørsmål om lønn jeg er mest spent på, da jeg heller ikke vil underselge meg fordi jeg veldig gjerne vil ha denne jobben. Kan man be arbeidsgiver komme med et tilbud først?

Ts

Ja, det tror jeg du kan. 

Er dette en nyopprettet stilling, så betyr det at de trenger flere folk fordi avdelingen har mye å gjøre og er i behov av arbeidskraft. Da er min tanke at man har bedre forhandlingskort. Er dette derimot en stilling der du erstatter en som slutter, så sier det ingenting på arbeidspresset eller behovet for ny ansatt. Har stillingen vært vakant, så har du dårlige forhandlingskort. 

Dersom det er flere enn deg med tilsvarende stillinger og spørre om hva gjennomsnittslønnen der ligger på for å få et pekepinn, men det sier ingenting om ansienniteten de andre har (jeg vet ikke om hr er pliktig til å svare)

Skrevet

Var nylig i liknende situasjon.

39 søkerecpå 2 stillinger.

7 til intervju, og 2 kandidater til andre gangs intervju.

Du ligger godt an

Anonymkode: bb53b...f4b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kan man be arbeidsgiver komme med et tilbud først?

Ts

Vi spør alltid om kandidaten ønsker å si noe om lønnsforventningene. I blant så ønsker de ikke det og det er helt greit. 

Grunnen til at vi spør er for å eventuelt avdekke om lønnsforventningene er over det vi kan tilby. Men spørsmålet stiller vi i første runde så både vi og de slipper å kaste bort tiden. Vi har allerede fastsatt vår lønnsramme og personen vil bli ansatt innenfor den basert på erfaring og utdannelse.  

Anonymkode: 739cc...28f

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for flere svar!

De skal gå fra 5 til 6 ansatte, så det er sånn sett behov for mer arbeidskraft. Jeg har også kompetanse de pr. nå har veldig begrenset med, og definitivt trenger på teamet. Dette kan selvfølgelig andre søkere også ha, men dette pluss riktig erfaring ellers, burde jo telle positivt for å eventuelt kunne forhandle lønn opp hvis jeg ikke er helt tilfreds med tilbudet deres?

Jeg får nesten bare se hva jeg går til på dette møtet. Spennende blir det!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg var på intervju med leder, og har blitt kalt inn til 2. gangs som skal foregå kun med noen fra HR. 

Det var over 200 søkere til én stilling, og det var 5 stk innkalt til første runde.

Hvor mange kan jeg anta er innkalt til runde 2?

Hva kan jeg forvente av et intervju med HR? Har ikke vært borti dette før. Første intervju var veldig greit, mer en hyggelig prat hvor vi gikk gjennom CVen min og litt min kompetanse og erfaring hittil.

HR kvalitetssikrer ofte kompetanse og sjekker at formalitetene er i orden, men har ikke mandat til å ansette

Anonymkode: ab678...7a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det kan være alt fra kun deg eller alle fem, jeg har vært med om begge deler, men deg er en stund siden jeg var en del av denne prosessen. 

nør intervjuet kom til HR hadde de ofte kontaktet referanser, og det ble stilt noen spørsmål i forbindelse med tidligere arbeid. HR hadde ofte stilt referansene konkrete spørsmål som ble fulgt opp. 

men jeg har som sagt også vært med på at Hr kun er en formalitet, og at arbeidsgiver allerede har bestemt seg. Da handler intervjuet mest om søkers forventninger, eller generelle avklaringer, og snakk om lønn. Dette med lønn synes jeg alltid Var ubehagelig fordi jeg som leder har opplevd at to kandidater stiller helt likt, og da tar hr en avgjørelse, og da blir det den som legger seg lavest mtp lønn. Som arbeidstaker har jeg selv opplevd å legge meg for lavt fordi jeg hadde så veldig lyst på jobben, og jeg oppdaget senere at jeg undersolgte meg voldomst. Såpass lavt at lønnsforhandlinger over flere år ikke var nok for å likestille meg med de andre med samme arbeidsoppgaver og ansiennitet 

For meg kunne det vært nok til å slutte i jobben, selv om man trives, hvis det virker relativt lett å finne en annen ok jobb, også om jeg må litt ned i lønn. Handler om hva som er rimelig og ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

HR kvalitetssikrer ofte kompetanse og sjekker at formalitetene er i orden, men har ikke mandat til å ansette

Anonymkode: ab678...7a5

Hos oss er det HR-ansvarlig som har hovedansvaret for ansettelser. Kanskje det må via et annet ledd formelt sett, men tror egentlig ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...