Jens Skrevet 9. april 2006 #1 Skrevet 9. april 2006 med alderen?? Venninnen min aborterte denne uken. Hun blir 35. Hun fikk vite hun hadde tvillinger. Legen sa att etter fylte 35 er sjansen stor for å få tvillinger! Stemmer dette, og hvorfor det? Blir litt skremt, med tanke på att vi ønsker en til, ikke to om noen år...
Gjest Miloine Skrevet 9. april 2006 #2 Skrevet 9. april 2006 (endret) Det du sier har jeg ikke hørt, men det jeg har hørt er at sjansen for tvillinger øker om du har gått på P-piller lenge. Endret 9. april 2006 av Miloine
monja Skrevet 9. april 2006 #3 Skrevet 9. april 2006 Har aldri hørt om det før, men ste-svigerinna mi fikk tvillinger i fjor, og da ver hun 36 år. Såvidt jeg vet er det ikke tvillinger i familien hennes eller samboeren hennes fra før.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #4 Skrevet 9. april 2006 Helt sikkert. Sjansene for det aller meste øker jo med alderen...
Gjest Miloine Skrevet 9. april 2006 #5 Skrevet 9. april 2006 Hei igjen Jens Her er en Link. Tvillinger Står bla. dette: "Forekomsten av tvillinger øker dessuten med hennes alder"
Leanne Skrevet 9. april 2006 #6 Skrevet 9. april 2006 Blir litt skremt, med tanke på att vi ønsker en til, ikke to om noen år... ← Sjansen for å få tvillinger øker med alderen, men allikvel får jo de aller fleste kun 1 barn om gangen. Tror det er ca. 1 av 100 barnefødsler som er tvilling fødsler er ikke helt sikker på tallet... Men jeg tror ikke sjansen er SÅ stor for at du skal få tvillinger.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #7 Skrevet 9. april 2006 Sjansen for å få tvillinger øker med alderen, men allikvel får jo de aller fleste kun 1 barn om gangen. Tror det er ca. 1 av 100 barnefødsler som er tvilling fødsler er ikke helt sikker på tallet... Men jeg tror ikke sjansen er SÅ stor for at du skal få tvillinger. ← Det fødes ca 1000 par tvillinger i året i Norge, av 60 000 fødsler til sammen. Omtrentlig. Sjansen for toeggede tvillinger øker med alder og at det er tvillinger i familien. Det å slippe to egg samtidig under eggløsning er arvelig fra mor til datter. Det spekuleres i om arven kan gå igjennom en mann og til hans datter igjen, men ingen vet sikkert. Eneggede tvillinger skjer spontant, er ikke arvelig og kan skje med hvem som helst. P-pillebruk har ikke noe med saken å gjøre. Det er heller ikke noe man kan gjøre eller ikke gjøre for å å eller unngå å få tvillinger. Hormonbehandling øker sjansen selvfølgelig, men det får man kun dersom man har et medisinsk problem som gjør det vanskelig å få barn. For eksempel kvinner med sjelden eggløsning. Sjansen for tvillinger med IVF er ca 20%, med andre ord ikke egentlig særlig stor der heller. Men "alle kjenner noen som" dermed innbilder mange seg at alle IVFere får to.
lillesky Skrevet 9. april 2006 #8 Skrevet 9. april 2006 Og apropos tvillinger, hvem er mest "utsatt" for å få tvillinger? I min samboers familie er det masse tvillinger: hans far er tvilling, i hans søskenflokk er det to tvillingpar, og faren selv har fått tvillinger.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #9 Skrevet 9. april 2006 Og apropos tvillinger, hvem er mest "utsatt" for å få tvillinger? I min samboers familie er det masse tvillinger: hans far er tvilling, i hans søskenflokk er det to tvillingpar, og faren selv har fått tvillinger. ← Til en viss grad arv, mellom kvinner. Og en god porsjon flaks rett og slett.
Missbumblebee Skrevet 9. april 2006 #10 Skrevet 9. april 2006 Og apropos tvillinger, hvem er mest "utsatt" for å få tvillinger? I min samboers familie er det masse tvillinger: hans far er tvilling, i hans søskenflokk er det to tvillingpar, og faren selv har fått tvillinger. ← Hvis det er toeggete tvillinger har dere ingen større sjangs for å få det selv, men mannen kan arve det ned til deres barn etter hva jeg har blitt fortalt.
Gjest allium Skrevet 9. april 2006 #11 Skrevet 9. april 2006 Sjansen øker, men den er fortsatt ikke særlig stor. Jeg hadde vært mye mer bekymret for risikoen for ikke å få noe barn overhodet. Kvinners fruktbarhet stuper etter 35-37 års alder.
Tusenfryd Skrevet 9. april 2006 #12 Skrevet 9. april 2006 Jeg tror ikke jeg ville gått rundt og tenkt så mye på hva som kan komme til å skje en gang i fremtiden når sjansen er så lav. dessuten - OM det skulle skje, ville du sikkert tatt vel i mot dem. Men det var litt artig her om dagen, en fødselsannonse i Sftenposten - de hadde tre fra før og fikk trillinger... Sikker topp det også, når ting først ble sånn.
Gjest Skya Skrevet 10. april 2006 #13 Skrevet 10. april 2006 Det å slippe to egg samtidig under eggløsning er arvelig fra mor til datter. ← Dette er trolig grunnen til at sjansen for å få tvillinger øker med alderen og, at man slipper FLERE egg samtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå