AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:52 #1 Skrevet tirsdag kl. 12:52 Får helt vondt jeg - at vi ikke "gidder" å være barna våre helt enkle hverdags ting.. Skomakeren og fotterapeuten fortviler: – Folk gidder ikke å knytte skoene sine lenger – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio Anonymkode: 95af5...9b1 1
moomino Skrevet tirsdag kl. 13:17 #2 Skrevet tirsdag kl. 13:17 Våres lærte det tidlig. Men her brukte de fjellsko fra de var små, aldri gummistøvler osv
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:46 #3 Skrevet tirsdag kl. 13:46 De selger borrelås sko frem til str 36, da startet barnet å lære det. Man lærer de knutene man trenger å bruke… dette gjelder vel til det meste. Anonymkode: 67263...f4e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:07 #4 Skrevet tirsdag kl. 17:07 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Får helt vondt jeg - at vi ikke "gidder" å være barna våre helt enkle hverdags ting.. Skomakeren og fotterapeuten fortviler: – Folk gidder ikke å knytte skoene sine lenger – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio Anonymkode: 95af5...9b1 Det beste er Jonas knyte-metoden de viser i artikkelen ikke er skikkelig sløyfe, men sånn sløyfe jeg knyttet som lite barn før jeg lærte det skikkelig😂 Anonymkode: 11333...d20
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:10 #5 Skrevet tirsdag kl. 17:10 Jeg lærte meg verken den analoge klokka eller å knyte skolisser før i 10. klasse, men det har blitt folk av meg også 😉 Anonymkode: a733f...96b
AnonymBruker Skrevet i går, 06:14 #6 Skrevet i går, 06:14 Ser det på skolen også. Jeg jobber som kunst og håndverkslærer. Barn helt opp i 7.klasse klarer ikke knyte helt enkle knuter. Jeg bruker MYE mer tid på dette i undervisningen enn bare for 10 år siden. Fra høsten av tenker jeg å ha knytekurs, lekse i å knyte knute hjemme og knyteprøve. Jeg kan ikke sitte og knyte for 25 elever hele tiden når vi skal holde på med prosjekter i faget. Anonymkode: c15a6...8f9 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #7 Skrevet 17 timer siden Jeg husker ikke fra jeg var barn, men når bør barn lære å knyte sko? Det meste tilgjengelig for 6-åringen er jo uten at han trenger å knyte, men da vi bare fant skisko med knyting var det jo dumt at han ikke klarte seg selv. Samme med skøyter. Er jo fint om han lærer å knyte dem selv, men hvis det er den eneste gangen han trenger det er det vanskelig å få han til å se nytten 🙈 ps: klokka har han interesse av, så den kan han, både analog og digital. Anonymkode: 2ec0f...e4b
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg husker ikke fra jeg var barn, men når bør barn lære å knyte sko? Det meste tilgjengelig for 6-åringen er jo uten at han trenger å knyte, men da vi bare fant skisko med knyting var det jo dumt at han ikke klarte seg selv. Samme med skøyter. Er jo fint om han lærer å knyte dem selv, men hvis det er den eneste gangen han trenger det er det vanskelig å få han til å se nytten 🙈 ps: klokka har han interesse av, så den kan han, både analog og digital. Anonymkode: 2ec0f...e4b Jeg lærte meg å knytte skolissene før jeg startet i første klasse, samme med analog klokke. Nå er dette nesten 30 år siden, så standarden for dette er åpenbart endret 😄 Anonymkode: dd4e6...291 1
Daria Skrevet 17 timer siden #9 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det meste tilgjengelig for 6-åringen er jo uten at han trenger å knyte, men da vi bare fant skisko med knyting var det jo dumt at han ikke klarte seg selv. Samme med skøyter. Er jo fint om han lærer å knyte dem selv, men hvis det er den eneste gangen han trenger det er det vanskelig å få han til å se nytten 🙈 Anonymkode: 2ec0f...e4b Hvis dete slutter å gjøre det for ham, vil han vel se nytten ganske fort...? Klokken kunne jeg før jeg begynte på skolen. Når jeg kunne knyte skoene selv husker jeg ikke, men jeg husker at det var noe vi aktivt øvde på hjemme, det var noe det var en selvfølge at vi skulle lære og mestre.
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Skrevet 16 timer siden Min datter lærte å knytte sko i barnehagen. Ikke fordi det var på læringsplanen, men fordi hun ville ha sko med lisser og ba en voksen lære seg. Klokken har hun lært og glemt igjen flere ganger, men det satt vel skikkelig i 3. klasse. Anonymkode: 77319...809
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Skrevet 11 timer siden Mange i klassen til ungen min kan ikke analog klokke. Vi har alltid hatt analog klokke på veggen, så her har det gått temmelig automatisk. Anonymkode: 92ef3...8e7
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Skrevet 11 timer siden Ungen går i 10. klassen, glemte visste å ta det med 😛 Anonymkode: 92ef3...8e7
enhjørningfis Skrevet 11 timer siden #13 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (På 17.3.2026 den 14.46): De selger borrelås sko frem til str 36, da startet barnet å lære det. Man lærer de knutene man trenger å bruke… dette gjelder vel til det meste. Anonymkode: 67263...f4e De selger borrelås sko til str 45 mener jeg på 😅
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #14 Skrevet 11 timer siden Daria skrev (5 timer siden): Hvis dete slutter å gjøre det for ham, vil han vel se nytten ganske fort...? Klokken kunne jeg før jeg begynte på skolen. Når jeg kunne knyte skoene selv husker jeg ikke, men jeg husker at det var noe vi aktivt øvde på hjemme, det var noe det var en selvfølge at vi skulle lære og mestre. Vi skal nok trene, men er litt lettere med hverdagssko enn hockeyskøyter som han uansett må ha hjelp til å få stramme nok (skiskoene ble brukt én gang 🙈). Jeg er enig i at det er noe det er en selvfølge at han skal lære, og vi har prøvd å trene litt på oss voksne sine sko, men hadde vært lettere om hverdagsskoene krevde knyting. Vi får prøve å finne sko som trenger knyting til våren 😉 Anonymkode: 2ec0f...e4b
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #15 Skrevet 11 timer siden Det er ikke et problem. Artikkelen sier jo «folk» og ikke «barn»z. Jeg gidder selv aldri knytte skoene mine, man ha nå elastiske skolisser. Anonymkode: c3a76...f8d
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #16 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ser det på skolen også. Jeg jobber som kunst og håndverkslærer. Barn helt opp i 7.klasse klarer ikke knyte helt enkle knuter. Jeg bruker MYE mer tid på dette i undervisningen enn bare for 10 år siden. Fra høsten av tenker jeg å ha knytekurs, lekse i å knyte knute hjemme og knyteprøve. Jeg kan ikke sitte og knyte for 25 elever hele tiden når vi skal holde på med prosjekter i faget. Anonymkode: c15a6...8f9 Knyteprøve var lurt! Anonymkode: 63623...c38
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå