Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi får ny turnus. Har oppdaget i den nye turnusen at jeg mangler to vakter. Har gitt beskjed om dette, men de har ikke gjort noe med det. Jeg fikk ikke se den endelige turnusen før de nå rullet den ut. Og TV har godkjent denne turnusen og signert protokollen! Vaktlegden på vaktene er den samme som vi har hatt tidligere, så jeg skal jo ha samme antall vakter. Og min turnus har inger spsielle endringer fra tidligere turnus. Hva gjør jeg? Var det ikke feil av tillitsvalgte å signere/godkjenne denne turnusen før vi hadde «godkjent» den selv? 

Anonymkode: 2f394...3be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet egentlig? 

Anonymkode: 2a63a...790

AnonymBruker
Skrevet

Så du får lønn tilsvarende 100% stilling, og får to vakter fri gratis?

Anonymkode: 16ee1...ac9

Skrevet

Hun risikerer å bli trukket for disse to vaktene, det er selvfølgelig problemet.

Du må kreve disse vaktene av leder. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
GammalMegge skrev (31 minutter siden):

Hun risikerer å bli trukket for disse to vaktene, det er selvfølgelig problemet.

Hun kan ikke trekkes hvis hun har en avtalt stillingsprosent. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
GammalMegge skrev (2 timer siden):

Har gjort det, men de har ikke gjort noe med det. Kontaktet TV som har godkjent turnusen også.

AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (1 time siden):

Hun kan ikke trekkes hvis hun har en avtalt stillingsprosent. 

Jeg blir vel skyldig arbeidstid da? Ønsker jo å jobbe de vaktene jeg har i turnusen min. Vil ikke være skyldig vakter..

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg blir vel skyldig arbeidstid da? Ønsker jo å jobbe de vaktene jeg har i turnusen min. Vil ikke være skyldig vakter..

Det tviler jeg på, det er jo arbeidsgiver som har valgt å sette opp turnusen slik, de kan ikke gjøre deg skyldig vakter uten en avtale til grunn. 

Men snakk med arbeidsgiver og tillitsvalgt. 

Vi har hatt tilfeller hvor folk har jobbet mindre enn stillingsprosenten sin i mange år, uten at det har blitt oppdaget. 🙈 Så det er ikke veldig uvanlig... De har så klart fått lønn for stillingsprosenten sin. Når det har blitt oppdaget har turnusen blitt sagt opp og lagt på ny, men det tar jo noen måneder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det er ikke lov å drive sånn uten avtale med deg. Så resultatet av dette er at du får full lønn, men jobber mindre. Ganske vanlig steder med turnus, ingen på min arbeidsplass med "full stilling" har 100% vaktbelastning. Vi jobber stort sett 98-99,8% stilling, men får full lønn. Veldig vanskelig med turnus å få det til å bli akkurat 100% for flere.

AnonymBruker
Skrevet

En godkjent turnus er vel en del av arbeidsavtalen? Så det som står der skal du jobbe? Er det ikke aånn??

Anonymkode: 1f26d...ec7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke lov å drive sånn uten avtale med deg. Så resultatet av dette er at du får full lønn, men jobber mindre. Ganske vanlig steder med turnus, ingen på min arbeidsplass med "full stilling" har 100% vaktbelastning. Vi jobber stort sett 98-99,8% stilling, men får full lønn. Veldig vanskelig med turnus å få det til å bli akkurat 100% for flere.

Hos oss må de med 100% jobbe 2 eller 3 vakter «gratis» i året for å få ha 100 % stilling. Jeg har ikke 100% stilling. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hos oss må de med 100% jobbe 2 eller 3 vakter «gratis» i året for å få ha 100 % stilling. Jeg har ikke 100% stilling. TS

Hva mener du?

Anonymkode: 2cf07...348

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva mener du?

De må ta på seg 2-3 vakter hvert år «gratis» 

AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (1 time siden):

Det tviler jeg på, det er jo arbeidsgiver som har valgt å sette opp turnusen slik, de kan ikke gjøre deg skyldig vakter uten en avtale til grunn. 

Men snakk med arbeidsgiver og tillitsvalgt. 

Vi har hatt tilfeller hvor folk har jobbet mindre enn stillingsprosenten sin i mange år, uten at det har blitt oppdaget. 🙈 Så det er ikke veldig uvanlig... De har så klart fått lønn for stillingsprosenten sin. Når det har blitt oppdaget har turnusen blitt sagt opp og lagt på ny, men det tar jo noen måneder. 

Det har skjedd på min jobb og. Da måtte de betale tilbake 😔

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har skjedd på min jobb og. Da måtte de betale tilbake 😔

De kan ikke kreve tilbakebetaling når stillingsprosenten er kontraktfestet. Da har man rett på lønn iht stillingsprosenten selv om arbeidsgiver sliter med matematikken i en turnus. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da skal de jo ha overtidsbetaling for vaktene. Virker som en useriøs arbeidsgiver hvis dette er tilfelle 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Da jobber de jo ikke gratis, dette er vakter de avtaler å ha for å fylle opp stillingsprosenten sin. Rart å kalle det gratis? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden ikke leder eller TV gjør noe med det hadde jeg kontaktet HTV, eventuelt noen enda høyere opp i fagforbundet ditt, hvis ingenting skjer. 

Anonymkode: eef9b...ba5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...