Gå til innhold

Tilbehør til lammelåret

Anbefalte innlegg

Skrevet

I familien min har vi spist mange lammelår opp gjennom årene, men vi har alltid det samme tilbehøret: poteter, rosenkål, tyttebær og sjysaus. Hva har dere til lammelåret? Hadde vært gøy med noe nytt tilbehør :).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt varierende, men jeg synes fløtegratinerte poteter eller hasselbackpoteter er veldig godt. Rødvinssaus eller noe lignende er godt til og gjerne ovnsbakte grønnsaker.

Gjest lillelou
Skrevet

Potet/sellerirotmos, søtpotetmos (ja, vi ER glad i mos...), honningstekte gulrøtter med timian, rosenkål, rødvinssaus og myntegele. :)

• 1 år senere...
Gjest Camelia
Skrevet
Potet/sellerirotmos, søtpotetmos (ja, vi ER glad i mos...), honningstekte gulrøtter med timian, rosenkål, rødvinssaus og myntegele. :)

Hmm, to år gammel tråd dette, men ikke noe sjans for oppskrift på honningstekte gulrøtter med timian vel...? Og gjerne søtpotetmos også! :-D

Gjest frulou som ikke orker å logge in
Skrevet

Tok ei stund før jeg oppdaget tråden, men here goes;

Honningstekte gulrøtter med timian:

Oppskriften finnes bare i mitt hode,men jeg skal prøve å gjengi hva jeg gjør-

Ta gulrøtter, tenker vi bruker mellom 150-200 gram. Skrell og skjær i relativt smale strimler, ikke bredere enn 5 mm (om høsten når gulrøttene er ferske bryr jeg meg ikke om å skrelle dem). Ha en klump smør (for all del ikke margarin) i en stekepanne på middels varme, og sleng oppi gulrøttene.La frese et par minutter. Så ringler man over 1 1/2- 2 ts honning og drysser over frisk,hakket timian (2 ts, ca, men det er smak og behag- det samme med honningen, smak deg fram til hva du syns er best-jeg liker godt når sødmen er ganske framtredende, det funker så bra til lammet).

Voilà- ferdig!

Søtpotetmosen finnes også bare i mitt hode, men er omtrent sånn:

500 gr skrelt søtpotet

2 mellomstore vanllige poteter (disse er med hovedsaklig for konsistensens skyld)

Deles i passe terninger og kokes møre

Hell av vann, sleng oppi en god klatt smør (2 ss, ca) og skvis til mos med "moseren din". Jeg foretrekker å bruke en vanlig manuell moser, for jeg liker at det er litt tekstur. Tilsett fløte til du har en fin konsistens på mosen, og snak til med litt salt&pepper. Det funker også godt å krydre med litt muskat, eller for den vovede; En mikroklype med kanel.

Gudd løkk! :)

Gjest Camelia
Skrevet

Tusen takk!! :hoppe: Just in time! ;) Skal lage det idag nemlig, og nå gikk jeg inn og håååpet på svar!! Jeg har laget en liten prøveporsjon med søtpotetmos, og vi fant det passet kanskje bedre til kalkun enn lammelår? Så vi ditsjer den og lager urtebakte potetbåter istedet. Men timiangulrøttene dine lages herved!! :hoppe:

Tusen takk! :-D

Gjest Elfrida
Skrevet

Tilbehøret i år blir tsatsiki og gresk-aktig salat.

Sa tar vi noen ratte-poteter, skrubber og koker dem nesten ferdig i ganske salt vann, smelter en del smør, har oppi en hel del hakket hvitløk og lar den såvidt steke litt i smøret, så putter vi potetene oppi slik at de blir dekket av smøret og får kose seg litt nedi der.

Mulig vi lager en liten rødvinssky til.

Det er planen i hvert fall.

Gjest Eurydike
Skrevet

Masse godt her! :)

Noen tips fra meg også:

-For den som liker fløtegratinerte poteter, kan jeg anbefale å blande potetskivene med skiver av sellerirot og pastinakk, og ellers lage som vanlig. Veldig gode smaker til lammestek. Det samme er fløtegratinerte jordskokker.

-Jeg er også enig i at tomater passer bra, feks langtidsbakte med litt oregano, olivenolje og et melisdryss.

-Dessuten må jeg alltid ha en grønn grønnsak til, aspargesbønner er favoritten. Ekstra godt med ramsløkpuré, som er supert til lam (eller surr forvellede bønner i litt olivenolje sammen med hvitløk).

-Til middag på nyttårsaften i år hadde vi forresten portvinssjysaus m/ stekt sopp til lam - det var heller ikke ille.

Gjest Gjest
Skrevet

Apropos grønne grønnsaker, grønne bønner (flagolets verts eller noe sånt) passer også godt til lam - sikkert aller best om man får kjøpt dem ferske eller frosne.

Vi lagde portvinssaus til lammekoteletter her om dagen, med ca dobbelt så mye portvin som kraft/buljong, tilsetter hakket hvitløk og frisk timian, og lar sausen koke/redusere til halvparten. Jevn med maisenna. Vet ikke hvor perfekt dette er til lår, men det var veldig godt til lammekoteletter.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Tok ei stund før jeg oppdaget tråden, men here goes;

Honningstekte gulrøtter med timian:

Oppskriften finnes bare i mitt hode,men jeg skal prøve å gjengi hva jeg gjør-

Ta gulrøtter, tenker vi bruker mellom 150-200 gram. Skrell og skjær i relativt smale strimler, ikke bredere enn 5 mm (om høsten når gulrøttene er ferske bryr jeg meg ikke om å skrelle dem). Ha en klump smør (for all del ikke margarin) i en stekepanne på middels varme, og sleng oppi gulrøttene.La frese et par minutter. Så ringler man over 1 1/2- 2 ts honning og drysser over frisk,hakket timian (2 ts, ca, men det er smak og behag- det samme med honningen, smak deg fram til hva du syns er best-jeg liker godt når sødmen er ganske framtredende, det funker så bra til lammet).

Voilà- ferdig!

Denne skal jeg teste.. hørtes nydelig ut:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...