AnonymBruker Skrevet i går, 10:05 #1 Skrevet i går, 10:05 Hva var det største kultursjokket for deg når du innvandret til Norge? Utenom at nordmenn er reservert ovenfor fremmede, da. Det er jo en kjent sannhet Anonymkode: 81f39...10a
AnonymBruker Skrevet i går, 10:19 #2 Skrevet i går, 10:19 Største kultursjokket for meg som amerikaner var hvor liten en må gjøre seg for å få innpass. Folk med store personligheter, som blir engasjert når de snakker, som tar plass blir ikke "en av gjengen". Det er dem gjengen snakker om på syforeningen og ler av. Anonymkode: b05f5...18c 1 1
heppernkax Skrevet i går, 10:25 #3 Skrevet i går, 10:25 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Største kultursjokket for meg som amerikaner var hvor liten en må gjøre seg for å få innpass. Folk med store personligheter, som blir engasjert når de snakker, som tar plass blir ikke "en av gjengen". Det er dem gjengen snakker om på syforeningen og ler av. Anonymkode: b05f5...18c Er nok ikke så lett å komme inn og dominere etablerte grupper, utenfra nei. Det siste en gruppe ser etter er nok noen å beundre eller belære dem. Men det er rikelig med sterke personligheter i vennskaper i Norge. Det er vel heller regelen enn unntaket. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:37 #4 Skrevet i går, 10:37 heppernkax skrev (7 minutter siden): Er nok ikke så lett å komme inn og dominere etablerte grupper, utenfra nei. Det siste en gruppe ser etter er nok noen å beundre eller belære dem. Men det er rikelig med sterke personligheter i vennskaper i Norge. Det er vel heller regelen enn unntaket. Morsomt at når noen spør meg om min erfaring som innvandrer så kommer noen for å fortelle meg at jeg tar feil. 37 år her I landet, jeg vet godt hva jeg selv opplevde, opplever, og hvordan det er å sitte på begge sider av gjerdet. Jeg er såpass integrert at jeg sitter i syforening og hører på snakket, hvem de snakker om og hva de sier. Sauementalitet er sterk her I landet vårt. Mange nordmenn ønsker de var store personligheter, unike, og "alternativ" men til og med det har en tendens til å falle innenfor samme forhåndsgodkjente rammer. Ikke alle med store personligheter er ute etter å dominere, sjefe eller lede. Noen av oss er bare ikke A4. Jeg var ikke da jeg kom hit, men har absolutt blitt nedslipt over årene. Ingen vet jeg er født i utlandet med mindre jeg forteller det. "I walk among you" lol. Anonymkode: b05f5...18c 1 3
heppernkax Skrevet i går, 10:40 #5 Skrevet i går, 10:40 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Morsomt at når noen spør meg om min erfaring som innvandrer så kommer noen for å fortelle meg at jeg tar feil. Jeg sier jo ikke at du tar feil. Jeg er jo enig med deg at det er slik. 2 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:49 #6 Skrevet i går, 10:49 Beklager da misforsto jeg deg. Anonymkode: b05f5...18c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:58 #7 Skrevet i går, 10:58 største kultursjokket var at nordmenn er så lite åpne for innspill, det er så sort hvitt.. SLik gjør vi det - ferdig med den diskusjonene, enten tilpasser man seg eller så er det en selv som er problemet.. Anonymkode: 481e4...b82 1 2 2
NatNat Skrevet i går, 11:55 #8 Skrevet i går, 11:55 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Morsomt at når noen spør meg om min erfaring som innvandrer så kommer noen for å fortelle meg at jeg tar feil. 37 år her I landet, jeg vet godt hva jeg selv opplevde, opplever, og hvordan det er å sitte på begge sider av gjerdet. Jeg er såpass integrert at jeg sitter i syforening og hører på snakket, hvem de snakker om og hva de sier. Sauementalitet er sterk her I landet vårt. Mange nordmenn ønsker de var store personligheter, unike, og "alternativ" men til og med det har en tendens til å falle innenfor samme forhåndsgodkjente rammer. Ikke alle med store personligheter er ute etter å dominere, sjefe eller lede. Noen av oss er bare ikke A4. Jeg var ikke da jeg kom hit, men har absolutt blitt nedslipt over årene. Ingen vet jeg er født i utlandet med mindre jeg forteller det. "I walk among you" lol. Anonymkode: b05f5...18c Enig med alt du skrev. Har vært her i 40 år men er fremdeles ikke integrert,. Jeg husker fremdeles når jenter jeg kjente litt spurte meg om å delta i "syforening".. De var rundt 20 år gammel, jeg var skjokkert at noe så gammeldags kunne finnes i Norge i 19 hundretallet. Jeg sa nei selvfølgelig.. Forskjellen i mentalitet mellom hvor jeg kommer fra og her er så utrolig stor at det er rett og slett umulig for meg å integrere.. Vurderer faktisk å flytte sammen med mannen tilbake til mitt land. Endret i går, 11:57 av NatNat 2
AnonymBruker Skrevet i går, 12:02 #9 Skrevet i går, 12:02 NatNat skrev (6 minutter siden): Enig med alt du skrev. Har vært her i 40 år men er fremdeles ikke integrert,. Jeg husker fremdeles når jenter jeg kjente litt spurte meg om å delta i "syforening".. De var rundt 20 år gammel, jeg var skjokkert at noe så gammeldags kunne finnes i Norge i 19 hundretallet. Jeg sa nei selvfølgelig.. Forskjellen i mentalitet mellom hvor jeg kommer fra og her er så utrolig stor at det er rett og slett umulig for meg å integrere.. Vurderer faktisk å flytte sammen med mannen tilbake til mitt land. Hehe åja, du tenkte at man faktisk syr på syklubb...? Anonymkode: 5fcd3...1fd 1
NatNat Skrevet i går, 12:06 #10 Skrevet i går, 12:06 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hehe åja, du tenkte at man faktisk syr på syklubb...? Anonymkode: 5fcd3...1fd jeg vet ikke, jeg antar at ja, kanskje de syr også ? Uansett, jeg liker ikke å være i selskap med kun damer, (eller kun menn) jeg bare forstår ikke tvangen som mange har i Norge å ha kvinneditt og manndatt.. og jentetur og guttetur, etc... Det kjeder meg, hva er vitsen ? hva snakker damer om der som de kan ikke snakke om foran menn ? 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:08 #11 Skrevet i går, 12:08 At folk jeg gikk i samme klasse med ikke hilste på meg. Anonymkode: fa4fc...330 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:24 #12 Skrevet i går, 12:24 NatNat skrev (8 minutter siden): jeg vet ikke, jeg antar at ja, kanskje de syr også ? Uansett, jeg liker ikke å være i selskap med kun damer, (eller kun menn) jeg bare forstår ikke tvangen som mange har i Norge å ha kvinneditt og manndatt.. og jentetur og guttetur, etc... Det kjeder meg, hva er vitsen ? hva snakker damer om der som de kan ikke snakke om foran menn ? Nordmenn har ofte to sett med venner, det er felles parvenner og egne jente/gutte venner. Praktisk hvis du skulle ble singel så har du fortsatt noen venner igjen. 😉Folk henger litt med jente/gutte vennene sine for å dyrke egne interesser eller ta en liten pause fra tosomheten. Personlig liker jeg litt av begge deler. Ser ikke bort fra at noen syr litt, men syklubb er vel mest sosialt nå for tiden.... Anonymkode: 5fcd3...1fd 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:24 #13 Skrevet i går, 12:24 NatNat skrev (14 minutter siden): jeg vet ikke, jeg antar at ja, kanskje de syr også ? Uansett, jeg liker ikke å være i selskap med kun damer, (eller kun menn) jeg bare forstår ikke tvangen som mange har i Norge å ha kvinneditt og manndatt.. og jentetur og guttetur, etc... Det kjeder meg, hva er vitsen ? hva snakker damer om der som de kan ikke snakke om foran menn ? Masse! Fin plass å lufte tanker om livet sitt og seg selv, enten det er politisk syn, problemer i familien, kjærlighet, dilemma i barneoppdragelse eller studievalg, kvinnehelse, utfordringer i ekteskapet eller med svigermor osv. Syklubb er et slags mellomsted mellom det offentlige rom og det private. Et kvinnefelleskap rett og slett! Anonymkode: 81f39...10a 2
NatNat Skrevet i går, 12:33 #14 Skrevet i går, 12:33 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Masse! Fin plass å lufte tanker om livet sitt og seg selv, enten det er politisk syn, problemer i familien, kjærlighet, dilemma i barneoppdragelse eller studievalg, kvinnehelse, utfordringer i ekteskapet eller med svigermor osv. Syklubb er et slags mellomsted mellom det offentlige rom og det private. Et kvinnefelleskap rett og slett! Anonymkode: 81f39...10a jeg kan gjøre akkurat det samme med menn... Jeg føler ingen felleskap med andre kun basert på hva jeg har mellom beina.. det er ubetydelig for meg. Omg. utfordringer i ekteskapet, det er noe man skulle aldri snakke om, uansett med hvem (bortsett fra psykologer, etc..) når du gjør det, snakker du også indirekt om et annet menneske. Det er noe jeg kan ikke fordra. Min eldste venn er en mann og han er elegant nok til å ikke prate med meg om han og kona privat liv. Privat er privat. Også, har jeg ikke barn og har null interesse i barn og barn oppdragelse.. Og min helse er også privat, ikke noe jeg har lyst å prate med andre kvinner bortsett fra om de er lege. Endret i går, 12:34 av NatNat
NatNat Skrevet i går, 12:36 #15 Skrevet i går, 12:36 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nordmenn har ofte to sett med venner, det er felles parvenner og egne jente/gutte venner. Praktisk hvis du skulle ble singel så har du fortsatt noen venner igjen. 😉Folk henger litt med jente/gutte vennene sine for å dyrke egne interesser eller ta en liten pause fra tosomheten. Personlig liker jeg litt av begge deler. Ser ikke bort fra at noen syr litt, men syklubb er vel mest sosialt nå for tiden.... Anonymkode: 5fcd3...1fd jeg har ingen her. 2 gode venniner i Frankrike, og min eldste venn som er mann. Tror ikke særlig på såkalte parvenner... det er mer sosialt enn ekte venner ofte.
NatNat Skrevet i går, 12:37 #16 Skrevet i går, 12:37 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): At folk jeg gikk i samme klasse med ikke hilste på meg. Anonymkode: fa4fc...330 eller hilste når de var fulle ! men ikke når de er edru..😄
AnonymBruker Skrevet i går, 12:45 #17 Skrevet i går, 12:45 Hvor avstumpa de fleste er! Man skal virkelig ha fasaden i orden. "Ja, alt er bra! Og du da?" Da skal man for guds skyld ikke si noe negativt, eller gjøre noe som ikke sørger for at det alltid er god stemning og alt er overfladisk og sånt. Nei, takk og lov for alle innvandrerne i mitt nabolag. Vi snakker rett fra levra om hvor krevende ting kan være også ler vi litt galgenhumoristisk av alt. Jeg skjønner meg ikke helt på veldig snusfornuftige nordmenn uten humor og empati. Vet mange ikke er sånn, men stereotypisk nordmann for meg er veldig styrt av fornuft og rasjonell på grensa til avstumpa. Anonymkode: 7fdd1...ec5 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:48 #18 Skrevet i går, 12:48 NatNat skrev (10 minutter siden): jeg har ingen her. 2 gode venniner i Frankrike, og min eldste venn som er mann. Tror ikke særlig på såkalte parvenner... det er mer sosialt enn ekte venner ofte. Så du har ingen kvinnelige venner i Norge og heller ingen parvenner? Men du har en bestevenn i Norge, men han snakker du ikke med om helse eller relasjoner, eller ting som er private? Anonymkode: 81f39...10a 1
NatNat Skrevet i går, 12:51 #19 Skrevet i går, 12:51 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du har ingen kvinnelige venner i Norge og heller ingen parvenner? Men du har en bestevenn i Norge, men han snakker du ikke med om helse eller relasjoner, eller ting som er private? Anonymkode: 81f39...10a nei, min bestevenn en fransk, som meg, vi har kjent hverandre i over 50 år. Ja visst, vi har alltid snakket om ting som er privat, helse, etc.. men, særlig når man er voksen, man skal ikke snakke om veldig privat sak som har med kona eller mannen, syns jeg. Han snakket ofte om kjærester han hadde når vi var unge men det var bare kjærester. Ikke kona han har vært gift med i 40 år.. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:53 #20 Skrevet i går, 12:53 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor avstumpa de fleste er! Man skal virkelig ha fasaden i orden. "Ja, alt er bra! Og du da?" Da skal man for guds skyld ikke si noe negativt, eller gjøre noe som ikke sørger for at det alltid er god stemning og alt er overfladisk og sånt. Nei, takk og lov for alle innvandrerne i mitt nabolag. Vi snakker rett fra levra om hvor krevende ting kan være også ler vi litt galgenhumoristisk av alt. Jeg skjønner meg ikke helt på veldig snusfornuftige nordmenn uten humor og empati. Vet mange ikke er sånn, men stereotypisk nordmann for meg er veldig styrt av fornuft og rasjonell på grensa til avstumpa. Anonymkode: 7fdd1...ec5 Hæ? Hvor er det dere bor? Dette høres mest ut som de glye samtalene mellom meg og vennene min, som er fra Kvinnherad (Vestland fylke). Anonymkode: 81f39...10a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå