AnonymBruker Skrevet 17. mars #21 Skrevet 17. mars Er jo en del mat en ikke skal kaste i matavafall, nå husker jeg ikke på stående fot, men veldig våte matretter som sauser og sånt skal ikke i papirposen, det går i restavfall. Noen ganger renner det ut eller går hull i poser, da vasker jeg dunken. Anonymkode: 778c8...614
AnonymBruker Skrevet 17. mars #22 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Er jo en del mat en ikke skal kaste i matavafall, nå husker jeg ikke på stående fot, men veldig våte matretter som sauser og sånt skal ikke i papirposen, det går i restavfall. Noen ganger renner det ut eller går hull i poser, da vasker jeg dunken. Anonymkode: 778c8...614 Er det ikke bedre å tømme ute? I skogen,på røysa osv? Gjør jo lite skade der. Anonymkode: 8108e...68f
Maleficenta Skrevet 17. mars #23 Skrevet 17. mars Leo skrev (4 timer siden): Vet ikke en gang om det finnes store nok sekker i vanlig handel til at de passer til våre søppeldunker. Har aldri sett noen som bruker det (Den ville jo i så fall være synlig over kanten) og jeg ser ikke helt poenget heller. Dunken er jo tett i bunnen og tømmes direkte i bilen. Vi vasker dunkene med jevne mellomrom og ber om nye dersom de sprekker eller lignende slik at ting kan lekke ut og insekter/skadedyr kan komme inn. Husker de gamle metall dunkene hadde pose oppi 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #24 Skrevet 17. mars Jeg har søppelposer i søppelspann inne men det er ikke poser i containerne ute. Anonymkode: 122de...aa7
AnonymBruker Skrevet 17. mars #25 Skrevet 17. mars Sorterer søpla i kommunens poser, plast har én pose, papir en annen pose osv. Alt kastes i samme dunk. Hadde jeg brukt en sekk i dunken, hadde alt blitt restavfall og det hadde ikke vært noen hensikt å sortere det. Anonymkode: d422a...f11 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #26 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Er det ikke bedre å tømme ute? I skogen,på røysa osv? Gjør jo lite skade der. Anonymkode: 8108e...68f Sikkert ikke så mange byfolk som har skog rett utenfor stuedøra. Anonymkode: d422a...f11 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #27 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sikkert ikke så mange byfolk som har skog rett utenfor stuedøra. Anonymkode: d422a...f11 Snakker da ikke om byfolk! Anonymkode: 8108e...68f
Perine Skrevet 17. mars #28 Skrevet 17. mars (endret) Egne matavfallsposer, restavfall i tynne 30-liters plastposer med knytehåndtak, på rull. Egen dunk til plast, og jeg samler det inne i en plastpose. Papp rett i dunken. Glass og metall løst i egen dunk. Det er vanvittige mengder med plast- og papiremballasje på det vi drar med oss hjem fra butikken. Vi kan fylle hageavfall i matavfallsdunken, og jeg pakker ikke inn jord og gress, men i sommerhalvåret pleier jeg å spyle dunken etter at de har tømt den hver uke. Jeg spyler også de andre etter behov. Bruker hageslangen og setter dunkene opp-ned til tørk. Går helt greit. Rusk og rask blir det også litt av rundt der dunkene står, og jeg prøver å huske å fjerne dette også en gang i blant. Disse dunkene pynter jo ikke opp, men jeg synes det er en kjempefin ordning, så skjønnheten er ikke nøye. Endret 17. mars av Perine
AnonymBruker Skrevet 17. mars #29 Skrevet 17. mars Maleficenta skrev (7 timer siden): Husker de gamle metall dunkene hadde pose oppi Ja, men da hang de ikke spannene på komprimatorbilene som nå! Sekk er greit om du må løfte det ut av dunken, men ikke når de tømmes automatisk. Etter plastposene ble så dyre tømmer jeg restavfall løst oppi dunken. Anonymkode: 217da...cf5
AnonymBruker Skrevet 17. mars #30 Skrevet 17. mars Får ikke renovasjonsbilen problemer hvis dunken er kledd innvendig med sekk? Anonymkode: c25bc...24a 1
Leo Skrevet 17. mars #31 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor gjør det noe om disken lukter vondt egentlig? Skal ikke være rent der uansett. Anonymkode: 8108e...68f Det trenger ikke å være gullende rent, men det er jo ikke noe særlig når lukten av bedervet matavfall kommer med sommerbrisen når man f.eks. er i hagen. Lite trivelig med en sky av spyfluer som "henger" rundt dunken også. Men det løses jo enkelt ved å spyle dunken et par ganger i året og evt. ta en ekstra runde hvis det har lekket ut noe ekstra illeluktende der. Maleficenta skrev (8 timer siden): Husker de gamle metall dunkene hadde pose oppi Papirsekk til og med ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #32 Skrevet 17. mars Leo skrev (7 minutter siden): Det trenger ikke å være gullende rent, men det er jo ikke noe særlig når lukten av bedervet matavfall kommer med sommerbrisen når man f.eks. er i hagen. Lite trivelig med en sky av spyfluer som "henger" rundt dunken også. Men det løses jo enkelt ved å spyle dunken et par ganger i året og evt. ta en ekstra runde hvis det har lekket ut noe ekstra illeluktende der. Papirsekk til og med ❤️ dunken står jo 50 meter fra huset, Anonymkode: 8108e...68f
Leo Skrevet 17. mars #33 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): dunken står jo 50 meter fra huset, Anonymkode: 8108e...68f Vår står på gårdsplassen, men jeg synes ikke det er noe stas med søppeldunker som stinker og tiltrekker seg mengder av fluer uansett. Tar ikke så mange minuttene å legge dem på siden og spyle dem. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #34 Skrevet 17. mars Har system for å unngå søl i dunken. Er det noe veldig flytende og ekkelt fryser jeg det, og legger posen med det ekle frossent i en pose på toppen rett før det blir hentet. Anonymkode: 16394...336 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #35 Skrevet 18. mars Leo skrev (9 timer siden): Vår står på gårdsplassen, men jeg synes ikke det er noe stas med søppeldunker som stinker og tiltrekker seg mengder av fluer uansett. Tar ikke så mange minuttene å legge dem på siden og spyle dem. Skjer ikke. Det er ikke mine dunker. Men du gjør som du vil. Hvis du vil gjøre jobb for kommunen og attpåtil betaler DU for det. Er ikke det litt pussig? Anonymkode: 8108e...68f
AnonymBruker Skrevet 18. mars #36 Skrevet 18. mars Ingen sekk i søpledunkene. Anonymkode: eaf97...4dd 1
Leo Skrevet 18. mars #37 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjer ikke. Det er ikke mine dunker. Men du gjør som du vil. Hvis du vil gjøre jobb for kommunen og attpåtil betaler DU for det. Er ikke det litt pussig? Anonymkode: 8108e...68f Pussig innstilling vil jeg si. Det er jo normalt å utføre renhold på ting man låner/leier og å legge ned en liten innsats for å ha et trivelig bomiljø. Lukt og fluer bidrar ikke akkurat til det siste. Veien som går forbi huset er også kommunens eiendom, men jeg plukker søppel, tar opp hundebæsj etc. når jeg likevel går der. Er det også pussig? 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #38 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2026 den 9.04): Skjer ikke. Det er ikke mine dunker. Men du gjør som du vil. Hvis du vil gjøre jobb for kommunen og attpåtil betaler DU for det. Er ikke det litt pussig? Anonymkode: 8108e...68f Mere pussig at man ikke skyller dunkene regelmessig for å unngå fluer/makk og annen skit når dunkene står på gårdplassen. Anonymkode: 2b962...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #39 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mere pussig at man ikke skyller dunkene regelmessig for å unngå fluer/makk og annen skit når dunkene står på gårdplassen. Anonymkode: 2b962...0ee Har ikke dunker på gårdsplassen. Kommer ingen søppelbil 50 meter ned en privat vei vettu. Anonymkode: 8108e...68f
Sofiei Skrevet 20. mars #40 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har ikke dunker på gårdsplassen. Kommer ingen søppelbil 50 meter ned en privat vei vettu. Anonymkode: 8108e...68f Det er vel rimelig vanlig å ha dunken på gårdsplassen og kjøre den til hentested når den skal hentes. Det er i alle fall sånn folk gjør det her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå