AnonymBruker Skrevet 17. mars #1 Skrevet 17. mars Ja jeg vet det er flere tråder om dette, men kan de som svarer, svare ærlig? 😅 Min datter skal konfirmere seg nå i mai, av oss foreldre får hun bunad, skjorte og sko (35.000,-) Sølv fra besteforeldre. Selskap får hun også av oss så klart. (Koldtbord, leie av lokale, pynt, hjelp på kjøkkenet blir vel kanskje 15 tusen?) Hva har dere andre foreldre gitt til deres barn til konfirmasjon? Og hvor mye har barna deres fått totalt i gaver og pengegaver? Vi har ikke veldig stor familie så jeg tenker at konfirmanten kanskje får noen smykker og maks 10.000,- til konfirmasjon. Jeg er klar over at dette absolutt er mye og fine gaver, men jeg er redd forskjellen til andre blir så stor, så jeg tenker om jeg bør gi noen tusenlapper i tillegg? 🤔 Har ikke all verdens og rutte med, men kanskje 3000,-.. Det kommer en konfirmant til i hus om noen år så må jo gjøre likt til begge ☺️ Anonymkode: e0a6a...08c
AnonymBruker Skrevet 17. mars #2 Skrevet 17. mars Høres veldig bra ut med 3000 i tillegg, hvis du har råd ♥️ Mine har fått ca 40 000 i pengegaver. Anonymkode: fe63d...a00
AnonymBruker Skrevet 17. mars #3 Skrevet 17. mars Våres fikk høre fra dag en at de ikke ville få som mange andre som hadde stor familien og mye penger. Sønn i 2021 fikk fra oss en arvet rifle(jaktvåpen) verdi ca 7000kr brukt, og fikk 21.000kr i kontakt Datter i 2022 fikk fra oss brukt rifle verdi ca 7000 (jaktvåpen,) arvet bunad fra svigermor og 14.000kr Anonymkode: a4867...79c 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #4 Skrevet 17. mars Vår datter fikk velge mellom bunad og førerkort. Hun valgte førerkort. Litt senere arvet hun uventet en bunad, så der endte det med full pott. Anonymkode: 6909d...411
AnonymBruker Skrevet 17. mars #5 Skrevet 17. mars Vår sønn arrangerer vi selskap også ordner vi med klær, men det blir ingen del av gaven. Penge gave får han ved siden av. Konfirmasjonen er ikke før om et par år. Så har ikke helt bestemt oss for sum enda. Anonymkode: edc72...456
AnonymBruker Skrevet 17. mars #6 Skrevet 17. mars Vi sa ifra til konfirmanten på forhånd at han ikke ville få de største summene og at andre i klassen ville få mer. Han fikk 40 000kr tilsammen (Det var mer en det vi tenkte). Fra oss fikk han 2000kr. Det var det jeg hadde råd til. Han fikk jo dress, selskap og div. Pluss hjelp til lappen. Anonymkode: d76f7...38c 1
Umbreon Skrevet 17. mars #7 Skrevet 17. mars Jeg tror det er lurt å snakke med ungdommen om dette i forkant. Det er jo stor forskjell på hva slags økonomi forskjellige familier har, men også på hva slags tradisjoner man har med tanke på gaver og hvor stor familie man har. Viktig å realitetsorientere her - for noen ungdommer vil jo dette være det virkelig store første møtet med at «livet er urettferdig». Synes forresten også at de som vet barna vil få gaver i andre enden av skalaen bør snakk med barna sine - be dem være bevisst på at familier er ulike og ikke skryte eller være ekkel rundt det. Jeg synes barna dine får en veldig fin gave, men om det er «mye» eller «lite» sammenliknet med andre er jo vanskelig å vite da. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #9 Skrevet 18. mars Livet er urettferdig, så dere trenger jo ikke å bruke mest mulig uansett, spesielt når dere ikke har allverdens og i tillegg har en kommende konfirmant om noen år. Er ikke bunaden bra nok gave? Gi etter lommeboken og ikke gi bare fordi det kan hende hun får minst, det er bare unødvendig! Anonymkode: f950c...594 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars #10 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Livet er urettferdig, så dere trenger jo ikke å bruke mest mulig uansett, spesielt når dere ikke har allverdens og i tillegg har en kommende konfirmant om noen år. Er ikke bunaden bra nok gave? Gi etter lommeboken og ikke gi bare fordi det kan hende hun får minst, det er bare unødvendig! Anonymkode: f950c...594 Takk for ditt synspunkt ☺️ jeg er jo enig med deg, bunad er en dyr nok gave. Og ja - livet er urettferdig ☺️ Og noen får 100.000 og noen får 10.000.. Men fint og få andre sine tanker også ☺️ TS Anonymkode: e0a6a...08c
AnonymBruker Skrevet 18. mars #11 Skrevet 18. mars Våre døtre får bunad. Sølvet er fra besteforeldre. Fra oss får de i tillegg en helgetur til en storby i Europa, der en av oss voksne er med. Anonymkode: 92c14...9b8
AnonymBruker Skrevet 18. mars #12 Skrevet 18. mars Min gutt fikk 15000 av oss i tilegg til selskapet. Fikk 38000 totalt, noe jeg tenker må være helt ok. Datteren i huset får arvebunad etter min mor og skal og få 15000 av oss + en diamantring jeg ikke bruker(fikk av en eks) Har din datter fått ny bunad av dere så tenker jeg det må være en flott gave Anonymkode: 1668e...9ed
AnonymBruker Skrevet 18. mars #13 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Min gutt fikk 15000 av oss i tilegg til selskapet. Fikk 38000 totalt, noe jeg tenker må være helt ok. Datteren i huset får arvebunad etter min mor og skal og få 15000 av oss + en diamantring jeg ikke bruker(fikk av en eks) Har din datter fått ny bunad av dere så tenker jeg det må være en flott gave Anonymkode: 1668e...9ed Ja hun får ny bunad av oss og sølvet av besteforeldre. Hun har ingen andre besteforeldre så blir ingen andre større gaver 😊 TS Anonymkode: e0a6a...08c
AnonymBruker Skrevet 19. mars #14 Skrevet 19. mars Har også datter som konfirmeres i våres. Vi har ikke råd til bunad, har konfirmant neste år også. Selskapet med lokalet, leie, catering, kaker, pynt, antrekk etc. kommer på ca 30 tusen. Hun får 10 tusen i gave fra oss foreldre. Vi har også liten familie, konfirmant har et sett besteforeldre og en tante. Anonymkode: c9ebe...6e3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:19 #15 Skrevet søndag kl. 15:19 Jeg synes bunaden er mer enn nok gave i seg selv. Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal gi dyr bunad og så 10 000 i smykker + 3000 i tillegg? Og så er du redd for at datteren din får for lite? Her mangler selvinnsikten skjønner jeg, for hun får mye mer enn de fleste. Anonymkode: 7cbf4...b3b
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:21 #16 Skrevet søndag kl. 19:21 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes bunaden er mer enn nok gave i seg selv. Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal gi dyr bunad og så 10 000 i smykker + 3000 i tillegg? Og så er du redd for at datteren din får for lite? Her mangler selvinnsikten skjønner jeg, for hun får mye mer enn de fleste. Anonymkode: 7cbf4...b3b Hun får bunad av oss ja, og sølvet til bunaden av besteforeldrene. Jeg tror faktisk ikke det er mer enn de fleste konfirmanter får.. Men takk for ditt synspunkt 😊 TS Anonymkode: e0a6a...08c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå