Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble sykmeldt for en stund siden, var det i noen år og fikk aap. Tok lang tid før jeg klarte å komme meg tilbake i jobb. Kom meg tilbake i en deltidsstilling som jeg så vidt klarte å stå i, På et tidspunkt mente nav at jeg var klar til 100% jobb så de fikk meg inn på jobbsøkerkurs og jeg endte opp med en jobb i tillegg til den jeg allerede hadde. Det gikk jo dårlig og jeg ble fort sykmeldt og måtte til slutt slutte i den jobben.  
jeg mener nav burde ha gitt meg sjansen eller hvertfall informert om at det var mulig med en uføre % for det jeg ikke klarte å jobbe. I stedet så har jeg nå jobbet de siste årene bare 60% uten å få noe som helst økonomisk støtte. Og jeg kan fortsatt ikke stå i 100% jobb. Føler jeg har blitt snytt for penger i flere år og har måtte leve på sykt lite. 
skjønner ikke hvorfor jeg aldri fikk noe info og ja kanskje jeg kunne ha funnet ut av det selv men de var så sykt pushy på å få meg ut i jobb. 
hvis jeg skal få uføre nå må jeg jo sykmelde meg fra jobb og gå igjennom hele prosessen på nytt og det vil jeg jo ikke. 

Anonymkode: 9a06c...9ac

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her handler det ikke om hva du vil.

Du må følge en planlagt utredning for å bli ufør.

Du må starte hos fastlegen. 

Anonymkode: 61773...830

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva skal du bruke de uføre til?

Anonymkode: eaedd...a8b

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner at dette er en lei og kjip situasjon å være i. Du går jo glipp av store pengesummer, både i lønn og pensjon.

Samtidig tror jeg de fleste er klar over at man kan søke uførestønad uten å være 100% ufør. Dette burde kanskje saksbehandler informert om, men jeg vil tro hen antok at dette var allmenkunnskap.

Håper du finner en løsning på situasjonen ❤️ 

Anonymkode: 53bbb...494

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

tilbake til saken, for å ha rett til uførepensjon, må arbeidsevnen ( på AAP) og inntektsevnen på en uførpensjon være nedsatt med minst 50%, jobber du 60% har du ingen rettigheter til noe som helst fra NAV, dette er også den kjent uførefelle, man mister gradvis arbeidsevnen og jobber mindre gjerne over år, og når man kommer under 50% arbeidsevne er det gjennomsnitte av de tre beste inntektene de 5 siste årene som blir beregningsgrunnlag.  

kom deg til legen, snakk med NAV, ikke jobb mer en 50% av tiden.....

Anonymkode: 38801...5cf

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

tilbake til saken, for å ha rett til uførepensjon, må arbeidsevnen ( på AAP) og inntektsevnen på en uførpensjon være nedsatt med minst 50%, jobber du 60% har du ingen rettigheter til noe som helst fra NAV, dette er også den kjent uførefelle, man mister gradvis arbeidsevnen og jobber mindre gjerne over år, og når man kommer under 50% arbeidsevne er det gjennomsnitte av de tre beste inntektene de 5 siste årene som blir beregningsgrunnlag.  

kom deg til legen, snakk med NAV, ikke jobb mer en 50% av tiden.....

Anonymkode: 38801...5cf

Men for å jobbe bare 50% må jeg si fra meg jobb, det føles veldig feil ut. 
men ja jeg får vel kontakte nav, er vel ikke noe å gjøre regner jeg med siden det har gått mange år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvis jeg skal få uføre nå må jeg jo sykmelde meg fra jobb og gå igjennom hele prosessen på nytt og det vil jeg jo ikke. 

Er du for syk til å jobbe, så bør jo valget være enkelt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble sykmeldt for en stund siden, var det i noen år og fikk aap. Tok lang tid før jeg klarte å komme meg tilbake i jobb. Kom meg tilbake i en deltidsstilling som jeg så vidt klarte å stå i, På et tidspunkt mente nav at jeg var klar til 100% jobb så de fikk meg inn på jobbsøkerkurs og jeg endte opp med en jobb i tillegg til den jeg allerede hadde. Det gikk jo dårlig og jeg ble fort sykmeldt og måtte til slutt slutte i den jobben.  
jeg mener nav burde ha gitt meg sjansen eller hvertfall informert om at det var mulig med en uføre % for det jeg ikke klarte å jobbe. I stedet så har jeg nå jobbet de siste årene bare 60% uten å få noe som helst økonomisk støtte. Og jeg kan fortsatt ikke stå i 100% jobb. Føler jeg har blitt snytt for penger i flere år og har måtte leve på sykt lite. 
skjønner ikke hvorfor jeg aldri fikk noe info og ja kanskje jeg kunne ha funnet ut av det selv men de var så sykt pushy på å få meg ut i jobb. 

Man har ansvar for sitt eget liv. Når man kommer i slike situasjoner så bør man undersøke og høre med nav. Skjønner det er kjipt, men når man "ikke vil" igjennom prosessen på nytt igjen så er du nok for frisk til uføretrygd. 

De færreste har det valget om de vil eller ikke. 

Ja, nav gjør det de kan for å få folk tilbake til jobb. Det er en del av jobben deres. Om nav mener du er klar, er det helsen din og lege etc som avgjør om du vil klare å jobbe 100%. Nav er ikke noen tankeleser. 

Anonymkode: 89837...821

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som 60% arbeidsfør står du i den verst tenkelige posisjonen for du da har du ikke rett på AAP/uføretrygd, men samtidig er jo 60% inntekt i mange tilfeller ganske lav inntekt (litt avhengig av timelønn, så klart). Hadde du ikke klart å jobbe mer enn 40%, kunne du fått AAP el uføretrygd og tjent mer enn på 60% jobb. Men det er mulig du kunne ha fått lønnstilskudd? 

Anonymkode: 2807e...4bc

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

NAV informerer vel ikke om slikt, det er opp til oss å finne ut av. Du hadde ikke rettigheter siden du kan jobbe 60 %. Hadde du kun klart 50 % ville du fortsatt i NAV-systemet, men ikke siden du klarte 60 %. 

Anonymkode: b429c...049

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men for å jobbe bare 50% må jeg si fra meg jobb, det føles veldig feil ut. 
men ja jeg får vel kontakte nav, er vel ikke noe å gjøre regner jeg med siden det har gått mange år. 

At det har gått i så mange år beviser at NAV hadde rett da de antok du klarte deg. Ikke at du klarte deg bra, ikke at det var enkelt, men at det gikk. Og det gjorde det jo, du besvimte nettopp poenget deres. 

Skal du ha uføretrygd må du gå den lange løpet: sykemelding -> AAP (66% av det du tjener nå i x antall år), diverse utprøvingstiltak, legeutredninger, medisinutprøving/trening om de tror det *kan* hjelpe. ALT må prøves før du søker. Det kan ta årevis, las et sted at snittet er ca 7 år. 

Det er faktisk til din fordel om du kommer deg opp i 100% og brenner deg ut. Uføretrygd regnes også ut i fra inntekten din.

Anonymkode: 61fd4...2b5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

At det har gått i så mange år beviser at NAV hadde rett da de antok du klarte deg. Ikke at du klarte deg bra, ikke at det var enkelt, men at det gikk. Og det gjorde det jo, du besvimte nettopp poenget deres. 

Skal du ha uføretrygd må du gå den lange løpet: sykemelding -> AAP (66% av det du tjener nå i x antall år), diverse utprøvingstiltak, legeutredninger, medisinutprøving/trening om de tror det *kan* hjelpe. ALT må prøves før du søker. Det kan ta årevis, las et sted at snittet er ca 7 år. 

Det er faktisk til din fordel om du kommer deg opp i 100% og brenner deg ut. Uføretrygd regnes også ut i fra inntekten din.

Det er det som er irriterende. At det har gått på ett vis, men med masse lån fra familie og venner etc og forbrukslån (som jeg er ferdig med nå heldigvis). Og lever fra mnd til mnd. 
ja kanskje det er veien å gå, få meg 100% jobb og bli sykmeldt igjen, det er jo det som kommer til å skje uansett. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er det som er irriterende. At det har gått på ett vis, men med masse lån fra familie og venner etc og forbrukslån (som jeg er ferdig med nå heldigvis). Og lever fra mnd til mnd. 
ja kanskje det er veien å gå, få meg 100% jobb og bli sykmeldt igjen, det er jo det som kommer til å skje uansett. 

Dessverre. Var i samme fella selv. Startet AAP ca 2008 og jobbet meg selv tilbake til jobb gang på gang, sykemeldt, kroniske smerter, ingen overskudd til annet enn jobb, ble ufør i 2024. Mange år, mye slit og jeg kan ikke si at det var verdt det annet enn økonomisk. Men slik er systemet: du skal være helt utprøvd, all arbeidsrestevne skal kartlegges og så kan man muligens få godkjent.

Kan jeg spørre om du har noen diagnoser I dag? Hva er det som gjør at 60% er greit arbeidsmengde og hva skjer når du jobber mer? Sykemelding ja, men grunnet hva?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dessverre. Var i samme fella selv. Startet AAP ca 2008 og jobbet meg selv tilbake til jobb gang på gang, sykemeldt, kroniske smerter, ingen overskudd til annet enn jobb, ble ufør i 2024. Mange år, mye slit og jeg kan ikke si at det var verdt det annet enn økonomisk. Men slik er systemet: du skal være helt utprøvd, all arbeidsrestevne skal kartlegges og så kan man muligens få godkjent.

Kan jeg spørre om du har noen diagnoser I dag? Hva er det som gjør at 60% er greit arbeidsmengde og hva skjer når du jobber mer? Sykemelding ja, men grunnet hva?

Så kjedelig. Høres veldig slitsomt ut. 
ingen diagnoser, men det var utmattelse/en ME variant sist jeg var syk, og kroppen har fortsatt ikke kommet seg helt. Blir veldig for utmattet og sliten, typ null energi etc. og det skal veldig lite til før jeg får feber og forkjølelsesymptomer og blir da ofte slått ut veldig lenge. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er de beste lønnsinntektene fra 3 av de 5 siste årene som legger grunnlaget. Så hvis du er syk nå, så er det vel utopisk å tro at du klarer det? Her har du nok havnet i det mange omtaler som uførefellen. Men hadde du den gang har de rette kriteriene, så hadde nav foreslått ufør. Du har både jobbet for mye, og kanskje ikke vært gjennom alle stegene nav krever. Det er ingen lett vei, men åresvis med lege, rehabilitering og arbeidsutprøving. Jeg var/er "heldigvis"  så syk at veien ble forholdsvis lett, og tok 3 år å komme gjennom løpet av som nav krevde. Og da var det nav som til slutt sa at jeg skulle søke uføretrygd. 

Anonymkode: ba250...ec4

AnonymBruker
Skrevet

Du er jo ikke syk nok til å få uførepensjon hvis du jobber 60% og har såpass inntektsevne? 
ja, du får havne i uføre og kreve sykmelding av legen og starte prosessen på nytt. Sannsynligvis vil du jo få mindre penger, men en liten mulighet for etterbetaling, men kanskje ikke hvis du jobbet 60% når du gikk på aap sist. Du får starte med å havne i uføre og få ytterligere nedsatt inntektsevne. Masse lykke til. 

Anonymkode: 63fe7...21d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du er jo ikke syk nok til å få uførepensjon hvis du jobber 60% og har såpass inntektsevne? 
ja, du får havne i uføre og kreve sykmelding av legen og starte prosessen på nytt. Sannsynligvis vil du jo få mindre penger, men en liten mulighet for etterbetaling, men kanskje ikke hvis du jobbet 60% når du gikk på aap sist. Du får starte med å havne i uføre og få ytterligere nedsatt inntektsevne. Masse lykke til. 

Anonymkode: 63fe7...21d

Jeg jobbet absolutt ikke 60% når jeg hadde aap. Det meste jeg jobbet da var et par dager i uken på 5-ish timer per dag. Så har jeg sakte men sikkert kommet meg litt mer tilbake i arbeidslivet, men aldri mer enn 60%

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 22.11):

Men du har jo faktisk en plikt til å lese deg selv opp da…

Anonymkode: e933c...a88

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men du har jo faktisk en plikt til å lese deg selv opp da…

Anonymkode: e933c...a88

Hva er hjelpsomt her da? 

Anonymkode: ba10d...bc3

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Rhodiola, admin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...