Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan kan så mange leger svikte en person som åpenbart  trenger hjelp?

Hva lærer de i utdannelsen, når de sender en ung kvinne barbeint ut i snøen, uten penger, midt på natten, og langt hjemmefra?

Hvordan kunne de tro at hun var i stand til å ta vare på seg selv?

Lina var i kontakt med fire leger, tre legevakter, akuttpsykiatrisk, og skadestua. Hun gikk barbeint i 2 minusgrader, og ingen oppdager at hun er alvorlig syk…

De legene som sendte henne rett ut, etter kun korte «vurderinger», er ansvarlige for hennes død, og burde aldri fått fortsette i sitt yrke. Men det er vel viktigere å beskytte legene enn pasientene?

Endret av Tolea
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke sett serien, men har hørt om den. Jeg jobber selv i psykiatrien, og man er ofte kneblet av lovverket. I tillegg er vi bare mennesker vi også, og av og til kan vi gjøre feil vurderinger. 

Det skal ekstremt mye til for å legge inn en person på tvang i psykiatrien. Man kan være heldig dersom pasienten ønsker frivillig innleggelse. 

Kommer personen barbent og vi har ledig kapasitet kan vi tilby plass. Men stikker pasienten ut kan hen bli ikke stoppes i henhold til lovverket. Etter å ha jobbet med psykisk syke personer i en del år, forstår jeg at det kan finnes flere sider av en sak. Hadde personen med seg sko men gikk i fra dem? 

Anonymkode: cf1fa...58f

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har ikke sett serien, men har hørt om den. Jeg jobber selv i psykiatrien, og man er ofte kneblet av lovverket. I tillegg er vi bare mennesker vi også, og av og til kan vi gjøre feil vurderinger. 

Det skal ekstremt mye til for å legge inn en person på tvang i psykiatrien. Man kan være heldig dersom pasienten ønsker frivillig innleggelse. 

Kommer personen barbent og vi har ledig kapasitet kan vi tilby plass. Men stikker pasienten ut kan hen bli ikke stoppes i henhold til lovverket. Etter å ha jobbet med psykisk syke personer i en del år, forstår jeg at det kan finnes flere sider av en sak. Hadde personen med seg sko men gikk i fra dem? 

Legevakten hadde ringt legen på akuttpsykiatrisk og fortalt at pasienten trengte tvangstiltak, men legen snakket med henne i 5 minutter i gangen, og vurderte henne frisk nok til å fortsette natten ute i snøen barbeint og med sår og frostskader… 

Hun døde ute i snøen senere samme dag.

Selvfølgelig burde denne pasienten fått mer hjelp enn hun fikk, det burde alle som jobber innen helse forstå!

Håper ikke dere sender alvorlig syke pasienter hjem uten sko/klær i minusgrader dersom dere ikke har kapasitet? Da må dere jo kontakte noen andre! Det er straffbart å ikke hjelpe personer i livsfare!

Endret av Tolea
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde personen med seg sko men gikk i fra dem? 

Hun hadde skoene i ryggsekken, og ville ikke ha sko når noen tilbydde henne det

Anonymkode: a0aae...c05

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun hadde skoene i ryggsekken, og ville ikke ha sko når noen tilbydde henne det

Anonymkode: a0aae...c05

Og derfor burde de forstått at hun var alvorlig psykisk syk, og ikke i stand til å ta vare på seg selv. At hun frøs ihjel i snøen burde ikke komme som et sjokk på de legene som ikke tok ansvar!

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Har sett første episode nå. Undrer meg sånn hvorfor de ikke kan si mer om henne innledningsvis, jenta som de fant død.  Det skjer jo ikke sånn at en plutselig over natta finner ut at en skal rave rundt uten sko i snøen på svenskekysten? 

Moren sier litt om jenta og hvordan hun var som barn, men  ikke noe om hva som skjedde i ungdomsårene. Var det rus, dårlig miljø, hadde hun rømt med en mann ... ?

Håper de neste episodene kommer med litt  mer info. 

Rar sak!

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du jobber innen helse, burde du vite at du er pliktet til å hjelpe pasienter som er alvorlig syke, eller i alvorlig fare, selv om de selv ikke ønsker hjelp. Å ikke ønske hjelp er en del av sykdomsbildet i mange psykiske sykdommer, men også en del fysiske sykdommer/skader.

At denne kvinnen hadde sko, men allikevel gikk barbeint i snø, så føttene var fulle av sår og skader, var jo et tydelig tegn på at hun var alvorlig syk. Det sto også i hennes journal. Hun var i tillegg tynt kledd, og uten penger, og langt hjemmefra, så å la henne gå fra legevakten midt på natten i denne tilstanden burde alle som jobber innen helse forstå var feil. De sendte henne rett i døden, mens hennes mamma lette etter henne. 

Endret av Tolea
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

At noen trenger hjelp eller vil ha nytte av hjelp er ikke nok til å bli lagt inn på tvang. 
Lina hadde fått mange tilbud om hjelp, blant annet både innleggelser og Fact-team, men unndro seg dette. 

Anonymkode: 0f809...2f4

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

At noen trenger hjelp eller vil ha nytte av hjelp er ikke nok til å bli lagt inn på tvang. 
Lina hadde fått mange tilbud om hjelp, blant annet både innleggelser og Fact-team, men unndro seg dette. 

Anonymkode: 0f809...2f4

Når hun tydelig er alvorlig syk, og i livsfare, så lar man henne ikke gå ut i kulda uten klær, sko, eller penger langt hjemmefra! Det bør alle forstå, spesielt leger. Rett før hun frøs ihjel hadde hun forsøkt å komme inn i en låst hytte.

Fact teamet avsluttet, siden hun aldri åpnet opp for dem. Dette var jo ett av flere tegn på at hun ikke var frisk da hun ble utskrevet. Hun hadde heller ikke tatt medisinene hun skulle når hun var innlagt, og tok selvfølgelig ikke medisinene i etterkant heller. Trodde de virkelig at hun tok medisinene, var frisk, og klarte seg selv, når hun aldri åpnet døra? Selvsagt burde hun vært innlagt lengre, og det var ikke vanskelig å forstå.

Endret av Tolea
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville kanskje sett serien eller lest artikkelen før du uttaler deg? Denne saken er drøy og handler om mye mer enn lovverk. Til og med ambulansepersonellet reagerte på at sykehuset ikke tok henne inn og skrev avvik på dette. 

Som det blir nevnt i saken - til og med bartendere tar bedre vare på sårbare mennesker i en sånn situasjon. Skal man ikke kunne forvente mer av et sykehus?? 

Sitat

Rapporten er på 14 sider. Den er knusende. Lina ble sviktet da hun trengte det som mest. 

... 

Ingen formildende omstendigheter. Svikt i alle ledd, fra legevakt til spesialistene på sykehuset. 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/legene-oversa-alvorlig-psykisk-sykdom.-lina-_28_-fros-i-hjel-1.17793905

Du får ikke en sånn rapport når du kan skylde på lovverket, altså!

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hadde håpet de som jobbet i helsevesenet lærte av denne saken, i stedet for å unnskylde det som ble gjort. For her ble det gjort mange feil av flere. Og konsekvensen ble fatal.

Selvfølgelig må du gjøre noe dersom noen er alvorlig syk, tynnkledd, uten sko og penger, og langt hjemmefra. Å la henne gå ut i snøen i den tilstanden, uten et sted å gå til, eller muligheter til transport, var jo å sende hende rett i døden. At hun frøs ihjel senere samme døgn, bør ikke komme som en overraskelse på legene som sviktet henne.

Endret av Tolea
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

De neste episodene gir nokså gode svar på hva som er årsak til at hun døde. 

• Liker 3
Skrevet

Har sett alle tre episodene av denne serien… Man blir sjokkert av å se hvordan man jobber og behandler så alvorlig syke mennesker! Man trenger ikke å være utdannet og jobbe i helsevesenet for å se at denne jenta er alvorlig syk og trenger tvunget helsevern. Stakkars jente og pårørende! 

Anonymkode: 43c85...c29

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Lina hadde psykose som er alvorlig og hun trengte helsehjelp og lengre innleggelse på tvang men her har helsevesenet feilet til de grader som gjorde at hun døde 

Anonymkode: 90c7c...31f

• Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Kom vel ikke fram noe nytt i denne dokumentaren?

fikk satt litt fokus på psykisk helse og det å falle mellom alle stoler i helsevesenet. 

Dette med de 800 kronene, visste ikke politiet om dette? 

• Liker 1
Skrevet

Helsevesenet er ikke alltid så trygt og godt som vi skulle tro.

Her må dere huske at Lina spilte friskere enn hun var, men å se sår og barbeint kvinne skulle ringt noe varsler ja.

Jeg selv har vært hos psykiatrien og sto der som en kvinne på 30 år som veide 46 kg, mørke ringer under øynene, hat for mat, selvmordstanker dårlig mentalt tilstand men fordi jeg sa det går fint ble jeg sendt hjem ikke bare 1 gang men faktisk 6 ganger. Men jeg hadde ingen vedtak annet enn varsel fra sykehusleger.

er dessverre veldig veldig veldig mange som opplever svikt.

Anonymkode: ad84c...047

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det må en lovendring til for at psykose- pasienter får den hjelpen de trenger! Jeg leste om en psykose pasient som tilfeldigvis var innlagt på tvang litt lenger enn hva hun ville vært om det ikke hadde vært for røde dager ifbm påske. Det gjorde at hun endelig kom ut av psykosen som kan bli kronisk om man ikke får helsehjelp lenge nok. 

Man må kunne legge inn psykose- pasienter på tvang lenge nok til at de blir ordentlig friske og ikke bare "samtykkekompetente". 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Så de to første episodene igår, men må pause litt før den neste. Jeg syns altfor ofte man hører om tilfeller som dette, der det glipper mellom etater og -vesener. Som her, at beskjeder ikke går videre nedover i systemet, slik at hun ble levert på feil legevakt fordi politipatruljen som plukket henne opp kjørte til den nærmeste "fordi det er alltid det vi gjør". Hvorfor sa de ikke det til mora som var på telefon med politiet? Hvorfor fikk ikke betjentene i bilen beskjed om at den andre legevakten var forberedt og ventet på henne? Hvorfor lot de henne bare gå? 
Likedan med alle posene med dagsdoser medisin, hvorfor fulgte de ikke opp at hun tok dem? 
Noen jeg kjenner ble oppsøkt av hjemmetjenesten daglig, som ga hen tablettene og fulgte med at de ble tatt også.

Hvorfor, hvorfor? er det jeg tenkte etter å sett på tv igår. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Men seriøst. Hva kan egentlig helsenorge gjøre for slike folk? De kan jo aldri bli friske. Så hva var egentlig alternativet? At hun bodde innlåst på en institusjon med polstrede vegger for resten av livet? Hva hadde det kostet Norge? Man kan ikke hjelpe alle. Noen er bare ødelagt.  Sånn er det bare. 

Anonymkode: 9e8c7...c55

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men seriøst. Hva kan egentlig helsenorge gjøre for slike folk? De kan jo aldri bli friske. Så hva var egentlig alternativet? At hun bodde innlåst på en institusjon med polstrede vegger for resten av livet? Hva hadde det kostet Norge? Man kan ikke hjelpe alle. Noen er bare ødelagt.  Sånn er det bare. 

Anonymkode: 9e8c7...c55

Det samme kan en si med veldig mye annet.

Kreft koster det norske samfunnet over 40 milliarder kroner årlig. Hvorfor ikke bare putte en kule i hode deres med en gang de får diagnosen, slipper vi å betale for de sant?

MS koster det norske samfunnet 12 milliarder kroner årlig, hvorfor skal de få helsehjelp? lukk de inne så slipper vi å bruke mer penger på de.

Demens? La de sulte ihjel, vi kan bare legge ned eldreomsorgen med en gang ikke sant? De skal jo snart dø uansett så la oss bare ikke gi de helsehjelp og eldreomsorg i det hele tatt, det er bvel bare til pass for de eller?

Uhelbredelige og kroniske sykdommer utgjør en betydelig del av de samlede helseutgiftene i Norge som i 2022 var på 453 milliarder kroner. Men hjelp skal de jo selvfølgelig ikke få, bare å henrette de med en gang ikke sant?

Vi er et velferdssamfunn (!!!!) for både deg og for meg og for "slike folk".

Anonymkode: a010c...8c7

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...