Gå til innhold

Barn som biter i bhg

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Var det seriøst fra din side? Hvis barnet ditt hadde blitt bitt av en annen unge så ville du spurt om ungen fikk nok mat? 
Om noe så må det være i bhg ungen ikke får nok mat da eller? .... 

Det er ingen som syns det er morsomt at barn biter eller blir bitt. Og det er aldri pga matmangel. 

Unger biter fordi de ikke har ord til å uttrykke det de føler. De kan bite fordi de hermer etter andre. Det kan være andre årsaker også, men når man er 2 år gammel så forstår man ikke hva biting forårsaker hos den som blir bitt. De kjenner selv at de får vondt om de blir bitt, men de har ikke kapasitet ennå til å forstå at det samme skjer med den som de biter selv.  

Anonymkode: 383aa...2a6

Det var du som dro inn morsomt.

Anonymkode: 3b391...4aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da dette skjedde med vårt barn møtte vi opp og krevde at de aldri skulle plassere bite-ungen sammen med vårt barn igjen uten tilsyn. Vi var lyn forbanna da dette var 2. gangen det skjedde. 

De tok oss på alvor, og det skjedde aldri igjen etter dette.

Du må stå opp for barnet ditt. 

Anonymkode: de1f5...fe4

Herlighet for en overreaksjon 

Anonymkode: 117a8...2fc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Prøver ikke være morsom med et problem. Kanskje det er det som er problemet at foreldrene til bite barnet syns det er morsomt. 

Anonymkode: 3b391...4aa

Er du seriøs??

Anonymkode: 117a8...2fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Som jeg trodde. Ressurser tas fra resten av barnegruppen for å sette en ansatt på ett barn. 
Dermed sparer kommunen/ privat aktør penger på å slippe å sette inn ressurser, samtidig som flertallet av barna får et dårligere tilbud. 

Skjønner at man gjør det man kan for å løse situasjoner. Men dette er virkelig ikke optimalt. 

Anonymkode: d304a...063

Selvfølgelig. Man får jo ikke ressurser. Den nye filosofien nå er at barna skal hjelpes i det ordinære tilbudet. Aka spesped skal veilede ansatte heller enn å jobbe med barna. Å få inn en faktisk ressurs - en ekstra person - da har barnet alvorligere utagering enn litt biting.

Jeg er forøvrig enig i at den beste læringen ikke skjer ved å bli tatt ut av gruppa og satt på et rom alene med en voksen og at hele gruppa drar nytte av hjelp i det ordinære tilbudet, men jeg håper det følger med noen ekstra hender, øyne og ører snart. 

Anonymkode: e85eb...b53

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er ikke ekstra personell. Det er å tynnslite de ansatte som allerede er på jobb. F.eks kan man ha en større barnegruppe enn tre stk på en voksen når det er barn som fungerer godt sammen. Da har man frigjort en liten ressurs. Det er jo sånn vi jobber ved sykdom. Men det er klart: ved sykdom får man det ikke alltid til å fungere med den ekstra oppfølgingen, og da blir det fort biting den dagen. 

Vi = der jeg jobber. Og jeg har jobbet sånn i flere barnehager så regner ikke med at den jeg jobber i nå er unik i så måte. 

Anonymkode: e85eb...b53

Spot on!

Anonymkode: 68e37...632

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

For å si det sånn så ligger det mer bak enn det du er klar over. For å ha 1: 1oppfølging på et barn så kreves det et vedtak om spesialpedagogisk hjelp etter barnehageloven § spesialpedagogisk hjelp etter barnehageloven § 31, basert på en sakkyndig vurdering fra PPT.  Ja vi som jobber i barnehage så langt det lar seg gjøre bestrebe å ha et ekstra øye på et barn som vi vet kan være til skade for andre barn, men det er det.

Anonymkode: a1e9d...08d

Er nei,  det gjør det ikke. 1:1 har ingenting med spesialpedagogisk hjelp og de barna som få dette, får typisk 5-10 timer i uka. Disse timene sksl nyttes til å jobbe spesialpedagogisk,  dvs det som ikke inngår i almennpedagogikken. Å "skygge" et barn har ingenting med spesialpedagogikk å gjøre. 

Det som kan gjøres, er å søke individuell tilrettelegging.  Da må noen i spesial helsetjenesten dokumentere behovet. Så i dette tilfelle kan du nok se langt etter det. Et barn på 2/3 år som biter, men som eller fungerer adekvat, vil ikke få denne dokumentasjon.  

En siste vei som kan undersøkes, er å gå på eier av barnehagen/kommunen å kreve at avdelingen styrkes på grunnlag om de andre barnas krav om et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...