AnonymBruker Skrevet i går, 17:43 #1 Skrevet i går, 17:43 0-2 år avdeling hvor en av de største biter uprovosert de yngste når muligheten byr seg Noen som har erfaring her? Barnet mangler ikke språk Anonymkode: 68e37...632
AnonymBruker Skrevet i går, 17:50 #2 Skrevet i går, 17:50 Bhg må sette på 1:1 oppfølging. Eneste som hjelper. Mitt barn ble bitt veldig stygt i det ene kinnet. Gikk gjennom huden. Ble infeksjon også og måtte på antibiotika. Det verste var å ikke vite om hun ville på permanent bite-arr på kinnet. Men heldigvis forsvant det etter noen måneder. Dette barnet hadde bitt lenge, men det var først etter denne stygge episoden bhg satte på 1:1 oppfølging. Anonymkode: 5dee5...9e9 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:05 #3 Skrevet i går, 18:05 1- til 1-bemanning er jo en god løsning i teorien, men biting på småbarnsavdelinger er veldig vanlig og i praksis kan halvparten av barna være bitere. Da sier det seg selv at det ikke er nok bemanning til å følge opp alle. Jeg sier ikke at det ikke er alvorlig og bør bli tatt tak i, men bare forbered dere på at det ikke nødvendigvis er ressurser til dette. Barnehagen må sette inn tiltak, men ut fra de rammebetingelsene og barnegruppen de har Anonymkode: 529ce...531 6
AnonymBruker Skrevet i går, 18:08 #4 Skrevet i går, 18:08 Kva har kartlegginga dykkar vist om årsaka til bitinga? Er det spesielle situasjonar eller tidspunkt det skjer? Blir det følgt med på om dei minste barna blir for nærgåande ("klengete") og ikkje forstår grenser, slik at den eldste biter i frustrasjon? Kva konkrete tiltak har de sett i verk for å sikre at barnet mitt er trygt i morgon? Kven har ansvaret for å fotfølgje («skygge») barnet som bit i leik og overgangar? Korleis planlegg de å dele barnegruppa fysisk, slik at dei minste blir skjerna frå dei eldste? Dersom bemanninga er for låg til å passe på alle, kva ressursar har de henta inn frå styrar? Anonymkode: 72a10...f82 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:10 #6 Skrevet i går, 18:10 Å få 1:1 oppfølging er ikke gjort i full fart. Bare tenk på hva det koster å ha en slik oppfølging av et barn. Et barn får ikke 1:1 oppfølging fordi det biter, da er det andre grunner i tillegg. Anonymkode: d304a...063 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:11 #7 Skrevet i går, 18:11 Det er jo veldig vanlig da. (Og å si at en toåring ikke mangler språk er jo helt feil. De kan fint snakke, uten å ha et fullt ordforråd ). Man må jo følge opp så godt man kan. Anonymkode: a9d4a...f09 8
AnonymBruker Skrevet i går, 18:19 #8 Skrevet i går, 18:19 I hvilke situasjoner skjer det? Hva gjør dere når det skjer? Jeg tenker at dere må være i forkant.. Alltid være der barnet der og tre støttende til. Er det feks i situasjoner der de andre har en leke som barnet vil ha? (Det kan løses kjapt med å ha flere av en ting, men også øve på deling). Man må se an situasjonene selvsagt og være i forkant Anonymkode: 5a1bd...89a 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:06 #9 Skrevet i går, 19:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bhg må sette på 1:1 oppfølging. Eneste som hjelper. Mitt barn ble bitt veldig stygt i det ene kinnet. Gikk gjennom huden. Ble infeksjon også og måtte på antibiotika. Det verste var å ikke vite om hun ville på permanent bite-arr på kinnet. Men heldigvis forsvant det etter noen måneder. Dette barnet hadde bitt lenge, men det var først etter denne stygge episoden bhg satte på 1:1 oppfølging. Anonymkode: 5dee5...9e9 For å si det sånn så ligger det mer bak enn det du er klar over. For å ha 1: 1oppfølging på et barn så kreves det et vedtak om spesialpedagogisk hjelp etter barnehageloven § spesialpedagogisk hjelp etter barnehageloven § 31, basert på en sakkyndig vurdering fra PPT. Ja vi som jobber i barnehage så langt det lar seg gjøre bestrebe å ha et ekstra øye på et barn som vi vet kan være til skade for andre barn, men det er det. Anonymkode: a1e9d...08d 3
AnonymBruker Skrevet i går, 19:14 #10 Skrevet i går, 19:14 Kartlegg ein om det kan liggje noko sanseanderleisheit bak åtfeda. Kan bitinga vere ein reaksjon på at barnet blir overvelda av lyd, trengsel eller at dei minste barna blir for klengete og ikkje respekterer barnet si sone? Kva gjer de for å hjelpe barnet med å regulere desse sanseinntrykka utan å bruke tennene? Anonymkode: 72a10...f82
AnonymBruker Skrevet i går, 19:15 #11 Skrevet i går, 19:15 Da dette skjedde med vårt barn møtte vi opp og krevde at de aldri skulle plassere bite-ungen sammen med vårt barn igjen uten tilsyn. Vi var lyn forbanna da dette var 2. gangen det skjedde. De tok oss på alvor, og det skjedde aldri igjen etter dette. Du må stå opp for barnet ditt. Anonymkode: de1f5...fe4
AnonymBruker Skrevet i går, 19:32 #12 Skrevet i går, 19:32 Vi setter inn 1:1 helt uten sakkyndig vurdering altså. Vi lager tiltaksplaner uten at spesped er inne. Biting er helt normalt, men det er skikkelig leit at det skjer. Det handler ikke alltid om manglende språk. Det kan være frustrasjon, overstimulering, trøtt, sulten osv. Når vi har bitere (når, ikke hvis) - eller dyttere - så er vi tett på. Ofte er ansvaret delegert til to stykker slik at disse to kommuniserer seg imellom at en alltid er nær. Dette barnet vil f.eks være i en gruppe med færre barn ved påkledning, det vil skjermes fra aktiviteter i store grupper, det vil alltid sitte nært en voksen i samling, det vil kanskje være en plass mellom til neste barn i måltider etc. Hvis vi ser at barnet som biter/dytter særlig går på ett barn, så deles disse to stort sett - også har vi heller smågrupper med disse to der vi gjør aktiviteter der vi må samarbeide. Men det er ikke noe quickfix på biting. Det krever både tid og tålmodighet. Og det kan fortsatt skje med tett oppfølging. Et lite øyeblikks uoppmerksomhet fordi et annet barn trengte noe kan være alt som skal til før et nytt bitt er et faktum. Men jeg har aldri opplevd på småbarnsavdeling at det ikke går over. Anonymkode: e85eb...b53 1 6
AnonymBruker Skrevet i går, 20:14 #13 Skrevet i går, 20:14 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vi setter inn 1:1 helt uten sakkyndig vurdering altså. Vi lager tiltaksplaner uten at spesped er inne. Biting er helt normalt, men det er skikkelig leit at det skjer. Det handler ikke alltid om manglende språk. Det kan være frustrasjon, overstimulering, trøtt, sulten osv. Når vi har bitere (når, ikke hvis) - eller dyttere - så er vi tett på. Ofte er ansvaret delegert til to stykker slik at disse to kommuniserer seg imellom at en alltid er nær. Dette barnet vil f.eks være i en gruppe med færre barn ved påkledning, det vil skjermes fra aktiviteter i store grupper, det vil alltid sitte nært en voksen i samling, det vil kanskje være en plass mellom til neste barn i måltider etc. Hvis vi ser at barnet som biter/dytter særlig går på ett barn, så deles disse to stort sett - også har vi heller smågrupper med disse to der vi gjør aktiviteter der vi må samarbeide. Men det er ikke noe quickfix på biting. Det krever både tid og tålmodighet. Og det kan fortsatt skje med tett oppfølging. Et lite øyeblikks uoppmerksomhet fordi et annet barn trengte noe kan være alt som skal til før et nytt bitt er et faktum. Men jeg har aldri opplevd på småbarnsavdeling at det ikke går over. Anonymkode: e85eb...b53 Det er sjelden barnehager har mulighet til å sette inn ekstra personell uten at et barn har vedtak. Dette handler om økonomi og ressurser. Og hvem er det du beskriver som vi? Anonymkode: d304a...063 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:19 #14 Skrevet i går, 20:19 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er sjelden barnehager har mulighet til å sette inn ekstra personell uten at et barn har vedtak. Dette handler om økonomi og ressurser. Og hvem er det du beskriver som vi? Anonymkode: d304a...063 Det er ikke ekstra personell. Det er å tynnslite de ansatte som allerede er på jobb. F.eks kan man ha en større barnegruppe enn tre stk på en voksen når det er barn som fungerer godt sammen. Da har man frigjort en liten ressurs. Det er jo sånn vi jobber ved sykdom. Men det er klart: ved sykdom får man det ikke alltid til å fungere med den ekstra oppfølgingen, og da blir det fort biting den dagen. Vi = der jeg jobber. Og jeg har jobbet sånn i flere barnehager så regner ikke med at den jeg jobber i nå er unik i så måte. Anonymkode: e85eb...b53 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:19 #15 Skrevet i går, 20:19 Jeg tror jeg forsiktig hadde spurt foreldrene om de fikk nok mat hjemme. Anonymkode: 3b391...4aa
AnonymBruker Skrevet i går, 20:21 #16 Skrevet i går, 20:21 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å få 1:1 oppfølging er ikke gjort i full fart. Bare tenk på hva det koster å ha en slik oppfølging av et barn. Et barn får ikke 1:1 oppfølging fordi det biter, da er det andre grunner i tillegg. Anonymkode: d304a...063 Nei det må alltid en veldig stygg ulykke til før bhg får ut fingeren. Som barnet nevnt over som ble bitt i kinnet. Så kom det 1-1 Det er bare trist. Anonymkode: 3b391...4aa
AnonymBruker Skrevet i går, 20:22 #17 Skrevet i går, 20:22 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror jeg forsiktig hadde spurt foreldrene om de fikk nok mat hjemme. Anonymkode: 3b391...4aa Og forelderen hadde "forsiktig" spurt tilbake om du trodde du var skikkelig morsom... Anonymkode: 383aa...2a6 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 20:42 #18 Skrevet i går, 20:42 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Og forelderen hadde "forsiktig" spurt tilbake om du trodde du var skikkelig morsom... Anonymkode: 383aa...2a6 Prøver ikke være morsom med et problem. Kanskje det er det som er problemet at foreldrene til bite barnet syns det er morsomt. Anonymkode: 3b391...4aa
AnonymBruker Skrevet i går, 21:01 #19 Skrevet i går, 21:01 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Prøver ikke være morsom med et problem. Kanskje det er det som er problemet at foreldrene til bite barnet syns det er morsomt. Anonymkode: 3b391...4aa Var det seriøst fra din side? Hvis barnet ditt hadde blitt bitt av en annen unge så ville du spurt om ungen fikk nok mat? Om noe så må det være i bhg ungen ikke får nok mat da eller? .... Det er ingen som syns det er morsomt at barn biter eller blir bitt. Og det er aldri pga matmangel. Unger biter fordi de ikke har ord til å uttrykke det de føler. De kan bite fordi de hermer etter andre. Det kan være andre årsaker også, men når man er 2 år gammel så forstår man ikke hva biting forårsaker hos den som blir bitt. De kjenner selv at de får vondt om de blir bitt, men de har ikke kapasitet ennå til å forstå at det samme skjer med den som de biter selv. Anonymkode: 383aa...2a6 1
AnonymBruker Skrevet i går, 21:01 #20 Skrevet i går, 21:01 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er ikke ekstra personell. Det er å tynnslite de ansatte som allerede er på jobb. F.eks kan man ha en større barnegruppe enn tre stk på en voksen når det er barn som fungerer godt sammen. Da har man frigjort en liten ressurs. Det er jo sånn vi jobber ved sykdom. Men det er klart: ved sykdom får man det ikke alltid til å fungere med den ekstra oppfølgingen, og da blir det fort biting den dagen. Vi = der jeg jobber. Og jeg har jobbet sånn i flere barnehager så regner ikke med at den jeg jobber i nå er unik i så måte. Anonymkode: e85eb...b53 Som jeg trodde. Ressurser tas fra resten av barnegruppen for å sette en ansatt på ett barn. Dermed sparer kommunen/ privat aktør penger på å slippe å sette inn ressurser, samtidig som flertallet av barna får et dårligere tilbud. Skjønner at man gjør det man kan for å løse situasjoner. Men dette er virkelig ikke optimalt. Anonymkode: d304a...063
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå