Gå til innhold

Hobbyfotografering

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har tenkt til å begynne å fotografere litt for moro. Bilder av ungene og naturbilder. Håper å bli så flink at jeg kan forstørre opp noen og henge på veggen.

Hvilket speilreflekskamera bør jeg kjøpe?

Noen som har litt greie på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du å kjøpe digitalt eller ikke?

Jeg har selv et Canon Eos 300, et kjempebra kamera til nybegynner/lett øvet.

Canon Eos har god lysmåling, og gir gode bilder og er ofte anbefalt i fotobutikker sammen med Nikon kameraer. Det er også godt å holde i hånden, ikke for tungt og ikke for lett.

Liker at det har "ferdigprogrammerte" innstillinger som gjør at jeg kan ta gode bilder feks på nært hold, av ting som beveger seg raskt, portrettinnstilling osv, og at jeg også kan velge å stille inn manuelt blender/lukker osv.

Det har veldig mange av de andre kameraene også.

Ta deg en tur i fotobutikker og spør! Og ikke slå til der og da, sjekk flere steder.

Skrevet (endret)

Mange rundt meg som har valgt Canon 350D i det siste og er veldig fornøyde. Det har også kommer meget bra ut i tester. Sleges ofte i pakkeløsning med 18-55mm linse til rundt 6000,- nå.

Har selv både digitalt kompaktkamera og digitalt speilrefleks. Bruker de omtrent like mye, men til ulikt bruk. Men speilrefleksen tar utrolig bra bilder! Verdt investeringen!

Endret av Poca
Gjest -eline-
Skrevet

Generelt sett så anbefales vel Nikon eller Canon når det kommer til dSLR-kameraer. Hva man foretrekker er veldig individuelt. Jeg ville anbefalt trådstarter å stikke innom en kamerabutikk og prøve både Canon 350D og Nikon D70S/D50, det er en fysisk størrelsesforskjell på de, Canon er feks et ganske lite kamera så har TS store hender er det ikke sikkert det sitter like godt i hånden. I tillegg så bør man titte litt på menysystemene og se hva som passer en selv godt. Har man feks hatt et Canon digitalkamera tidligere så er menyene bygget opp veldig likt. Fototeknisk så bytter disse kamereaene på å vinne tester, så der er det ikke stor forskjell.

Og ja, digitale kameraer er å anbefale da det fort blir dyrt å leke med et vanlig slr-kamera, det krever jo litt prøving og feiling før man er kjent med kameraet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...