AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden Jeg har alltid trodd at jeg hadde verdens mest normale foreldre og oppvekst, men får oftere og oftere høre av venninner at det var over snittet strukturert og fornuftsstyrt? Som barn var det en selvfølge å hjelpe til med husarbeid, sette familietid og plikter, inkl lekser først, og dernest moro-tid med venninner. Det var alltid en forventning om å være rolige og behersket. Det var en selvfølge å drive med en fysisk aktivitet og en kulturell aktivitet. Det var ikke noe valg om det skulle gjøres eller ikke. Helger var vi sammen med familie eller på turer i skogen eller sto på ski eller slalåm. På kvelden spilte vi brettspill eller så på tv. Huset var alltid rent og ryddig, for alle ryddet og vasket etter seg med en gang. Hver torsdag vasket vi huset sammen så det var klart til helg. Ingen av oss barna kunne da gjøre noe med venner. Vokste opp et sted hvor stort sett alle rundt meg hadde det slik. Syns mange rundt meg gir barna for frie rammer for tidlig, men får høre jeg er streng? Anonymkode: 0678e...04c 4
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Jobbet begge foreldrene dine til 16:00? Som nesten alle foreldre gjør nå? Anonymkode: 7199f...259
Perfume Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden Hørtes vidunderlig ut egentlig 😅 Hadde ikke lik oppvekst, her var det mor som vasket og ryddet, men hadde liste og plan på hva jeg skulle gjøre ukentlig.. Skulle ønske min familie var som din der! 2 1
Macro Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Folk har ulik oppdragerstil og familiedynamikk rett og slett. Jeg har ikke behov for å kontrollere eller ha opplegg for barna mine hele døgnet, og så finnes det folk som er motsatt av meg. Begge deler er normalt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobbet begge foreldrene dine til 16:00? Som nesten alle foreldre gjør nå? Anonymkode: 7199f...259 Ja. Var bare 1 familie hvor mor ikke jobbet i nabolaget mitt Anonymkode: 0678e...04c 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden Perfume skrev (12 minutter siden): Hørtes vidunderlig ut egentlig 😅 Hadde ikke lik oppvekst, her var det mor som vasket og ryddet, men hadde liste og plan på hva jeg skulle gjøre ukentlig.. Skulle ønske min familie var som din der! Men er det så unormalt å ha hatt det slik? Anonymkode: 0678e...04c
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden Jeg er 40 år og kjenner ingen fra min barndom som hadde det slik som du beskriver. Kjenner heller ingen nå, nå som jeg selv har små barn. Men er det så viktig hva alle andre gjør? Hvis du og partner liker denne strukturen så er vel det bare bra. Ikke noe galt i det du beskriver Anonymkode: 9d0a7...c2e 2
NoaideBiehtar Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men er det så unormalt å ha hatt det slik? Anonymkode: 0678e...04c Vanskelig å si, folk har jo mest erfaring med det som er normalt for en selv? Jeg kjenner ingen som vokste opp som deg, med foreldre som krevde en fysiske og en kulturell aktivitet. Men det som var min normal var garantert ikke normalt for deg.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden Sitat Hver torsdag vasket vi huset sammen så det var klart til helg. Ingen av oss barna kunne da gjøre noe med venner. Morsomt! Vi hadde hver TIRSDAG og TORSDAG! Spent på når du vokste opp? Jeg er 82-modell. Kanskje dette sto som et tips i et dameblad den gangen? Var det en trend? Man kan jo lure Jeg kunne heller ikke være sosial på tirsdager eller torsdager. Det der har jeg lurt mye på i ettertid. Kanskje jeg burde spørre mamma faktisk. For det jeg kan si er at: det virket ikke - jeg hater husarbeid sånn skikkelig. I dag rydder og vasker jeg når jeg må og blir småkvalm av å tenke på å sette det en fast dag i uka. Kan lure på hvorfor....så takk for det liksom. Så om målet var å vise viktigheten av faste rutiner, lære husarbeidet osv, så kunne nok det vært gjort på bedre måter. Dessverre/heldigvis medfører dette også at jeg ikke pålegger mine barn slikt i det hele tatt. Ja de må rydde og vaske på rommet sitt, og bistå med husarbeid slik at de lærer og får det til, men ikke på bekostning av venner to dager i uka nei Skjer ikke. Merker forøvrig at de har godt av å se konsekvensene av rotete og støvete rom også. Det ser ut til å fungere vel så bra som tvangsvasking 1-2 ganger i uka. Ellers ikke så strengt, men det husarbeidsregimet det var unødvendig, det er jeg helt sikker på. Hittil ikke hatt en gjest her som klager, og både voksne og barn kommer da igjen gang etter gang selv om det ikke er strøkent. Så da... Men her er lekser pri 1. Så lenge leksene blir gjort når de skal, de hjelper til når vi ber om det, lærer seg husarbeid, og har nok orden i egne ting til at livet dere fungerer - ja da er det lov å kose seg med venner så mye man orker egentlig Men sier nei til venner om torsdagen kommer og ukesleksene fortsatt henger, det er klart. Så der følger jeg opp sikkert strengere enn endel iaf. Bare nysgjerrig: elsker du husarbeid i dag og gleder deg til at det endelig er torsdag og vaskedag? Hvilken effekt hadde det på deg? Anonymkode: c22ae...779
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden Jeg hadde en venninne som hadde det litt sånn da vi vokste opp for femti år siden. Synes det var rart at de var så rigide at man absolutt MÅTTE ta oppvasken den ene gangrn det kom sirkus til byen bare pga det var torsdag (3ksempel). Anonymkode: a8b58...1c7
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Morsomt! Vi hadde hver TIRSDAG og TORSDAG! Spent på når du vokste opp? Jeg er 82-modell. Kanskje dette sto som et tips i et dameblad den gangen? Var det en trend? Man kan jo lure Jeg kunne heller ikke være sosial på tirsdager eller torsdager. Det der har jeg lurt mye på i ettertid. Kanskje jeg burde spørre mamma faktisk. For det jeg kan si er at: det virket ikke - jeg hater husarbeid sånn skikkelig. I dag rydder og vasker jeg når jeg må og blir småkvalm av å tenke på å sette det en fast dag i uka. Kan lure på hvorfor....så takk for det liksom. Så om målet var å vise viktigheten av faste rutiner, lære husarbeidet osv, så kunne nok det vært gjort på bedre måter. Dessverre/heldigvis medfører dette også at jeg ikke pålegger mine barn slikt i det hele tatt. Ja de må rydde og vaske på rommet sitt, og bistå med husarbeid slik at de lærer og får det til, men ikke på bekostning av venner to dager i uka nei Skjer ikke. Merker forøvrig at de har godt av å se konsekvensene av rotete og støvete rom også. Det ser ut til å fungere vel så bra som tvangsvasking 1-2 ganger i uka. Ellers ikke så strengt, men det husarbeidsregimet det var unødvendig, det er jeg helt sikker på. Hittil ikke hatt en gjest her som klager, og både voksne og barn kommer da igjen gang etter gang selv om det ikke er strøkent. Så da... Men her er lekser pri 1. Så lenge leksene blir gjort når de skal, de hjelper til når vi ber om det, lærer seg husarbeid, og har nok orden i egne ting til at livet dere fungerer - ja da er det lov å kose seg med venner så mye man orker egentlig Men sier nei til venner om torsdagen kommer og ukesleksene fortsatt henger, det er klart. Så der følger jeg opp sikkert strengere enn endel iaf. Bare nysgjerrig: elsker du husarbeid i dag og gleder deg til at det endelig er torsdag og vaskedag? Hvilken effekt hadde det på deg? Anonymkode: c22ae...779 Jeg hater husarbeid! Men klarer ikke å slappe av med rot. Skittent har det aldri. Er generelt sett en ganske selvdisiplinert type person. Ts Anonymkode: 0678e...04c
Eyr Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden (endret) 85-modell. Måtte vaske hver torsdag og vi støvsuget flere ganger i uken. Mor og to døttre. Jeg er ikke fanatisk i dag men har det ryddig og relativt rent. Vasker 1 gang i mnd men kjøkken/bad oftere ved behov og kjører robotstøvsuger. Vil si jeg har vokst opp lik som ts og glad for det. Har fått adhd(add) diagnose i voksen alder og den strukturerte oppveksten har nok hjulpet meg å maskere. Forøvrig er husarbeid dritkjedelig og et ork. Gir meg null dopamin, men er en MÅ oppgave pga oppveksten min tror jeg. Så har takket mamma for støvmanien hennes for det gir meg en dytt til å få gjort ting. Inviterer også til besøk for å få igang motoren med vaskejobben. 😂 Prøver å jobbe forbi denne idiotiske feilsignalene i hjerne. 😁 Endret 1 time siden av Eyr 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden Det der er identisk med min oppvekst. Anonymkode: 054e0...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Skrevet 1 time siden Ikke normalt for min omgangskrets, hverkan da jeg var barn eller nå som forelder. Men lest om andre som har det sånn ift ryddedag her inne, og tenker vell forsåvidt sånn sett at det sikkert er vanlig. Anonymkode: 54dd1...7e7
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden Jeg vokste opp i østre Bærum, og det du beskriver er normen her. En kort periode bodde jeg et annet sted i landet og fikk kultursjokk, for der var det mangel på rutiner, gode vaner og folk fremstod (i mine øyne) som late. Jeg trives best med venner som er oppvokst med samme kultur som meg, for da opplever jeg at vi har like forventninger. Anonymkode: 7e571...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden Det var/er jo normalt, det er ikke uhørt, ingen andre hadde det slik, helt sykelig, høyst uvanlig, veldig sjeldent. Men like normalt er det jo å ha hatt det litt eller mye mindre strukturert, selv synes jeg den torsdagsvasken høres veldig strengt ut og vil ikke ha det slik selv hjemme hos meg, husvask er vel det som prioriteres lavest hjemme hos oss. Da jeg var barn syntes jeg folk som hadde det som dere hadde det unødvendig strengt, og var glad det ikke var slik hos meg. Vi prioriterte familietid, og lørdag kveld og søndag ble brukt sammen (husarbeid lørdag formiddag her for dem som var hjemme, når vi ikke hadde vaskehjelp på torsdager), men familietid gikk ikke foran venner av prinsipp, og lekser hadde jeg lite av og styrte selv. Med egne barn og egen familie er vi heller ikke så strenge, men idrett og musikk og skolearbeid er en klar forventning, mens husvask må de hjelpe til med når det passer. Normalt det også. I dag ville et slikt regime du forteller om bli ansett som svært strengt, men det spørs jo på alderen til barna også. Når barna mine var 10 år måtte de bli med på søndagstur. Nå som de er 16, er det valgfritt, hvis de har andre ting å gjøre (ligge i senga hele dagen er ikke en annen ting). Anonymkode: 93b34...af7
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Skrevet 1 time siden Eyr skrev (6 minutter siden): 85-modell. Måtte vaske hver torsdag og vi støvsuget flere ganger i uken. Mor og to døttre. Jeg er ikke fanatisk i dag men har det ryddig og relativt rent. Vasker 1 gang i mnd men kjøkken/bad oftere ved behov og kjører robotstøvsuger. Vil si jeg har vokst opp lik som ts og glad for det. Har fått adhd(add) diagnose i voksen alder og den strukturerte oppveksten har nok hjulpet meg å maskere. Forøvrig er husarbeid dritkjedelig og et ork. Gir meg null dopamin, men er en MÅ oppgave pga oppveksten min tror jeg. Så har takket mamma for støvmanien hennes for det gir meg en dytt til å få gjort ting. Inviterer også til besøk for å få igang motoren med vaskejobben. 😂 Prøver å jobbe forbi denne idiotiske feilsignalene i hjerne. 😁 Ja, struktur er vel bare bra? Ts Anonymkode: 0678e...04c 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var/er jo normalt, det er ikke uhørt, ingen andre hadde det slik, helt sykelig, høyst uvanlig, veldig sjeldent. Men like normalt er det jo å ha hatt det litt eller mye mindre strukturert, selv synes jeg den torsdagsvasken høres veldig strengt ut og vil ikke ha det slik selv hjemme hos meg, husvask er vel det som prioriteres lavest hjemme hos oss. Da jeg var barn syntes jeg folk som hadde det som dere hadde det unødvendig strengt, og var glad det ikke var slik hos meg. Vi prioriterte familietid, og lørdag kveld og søndag ble brukt sammen (husarbeid lørdag formiddag her for dem som var hjemme, når vi ikke hadde vaskehjelp på torsdager), men familietid gikk ikke foran venner av prinsipp, og lekser hadde jeg lite av og styrte selv. Med egne barn og egen familie er vi heller ikke så strenge, men idrett og musikk og skolearbeid er en klar forventning, mens husvask må de hjelpe til med når det passer. Normalt det også. I dag ville et slikt regime du forteller om bli ansett som svært strengt, men det spørs jo på alderen til barna også. Når barna mine var 10 år måtte de bli med på søndagstur. Nå som de er 16, er det valgfritt, hvis de har andre ting å gjøre (ligge i senga hele dagen er ikke en annen ting). Anonymkode: 93b34...af7 Barna er relativt små ennå, men ønsker IKKE å venne de til at "mamma vasker/ordner/fikser", evt "vaskehjelpen". Jeg ønsker at de lærer å bidra og ikke ta alt for gitt. Anonymkode: 0678e...04c 2
AnonymBruker Skrevet 52 minutter siden #19 Skrevet 52 minutter siden Høres ut som at gode og sunne rutiner var på plass og at familietid er riktig prioritert 😊 foreldrene dine gjorde en god jobb og de som kritiserer dette er bare sjalu og bitre- slik som meg strengt tatt! (Men jeg kritiserer det ikke da) Jeg vokste opp i et kaos av rot, skitt, kattebæsj, pengemangel, sint far, mor på sofaen med migrene, null oppfølging og forsømmelse. Jeg ønsket siden jeg gikk på barneskolen at jeg aldri ble født og at barnevernet kunne tatt meg. Jeg sliter mye med angst og depresjon den dag idag. Har 2 barn med verdens beste barnefar og jeg skal passe på at de får en sunn og trygg barndom hvor vi setter pris på dem gjennom hele oppveksten- noe jeg aldri selv følte. Anonymkode: 6906e...6bb 1
AprilLudgate Skrevet 36 minutter siden #20 Skrevet 36 minutter siden Vi har det ikke så strukturert, men jeg kunne godt tenkt meg at alt dette er en positiv ting. Jeg vokste selv opp med omsorgssvikt, og husker ei i klassen vokste opp som deg. Jeg tenkte alltid på dem som «drømmeforeldrene». Barna lærte tidlig ansvar på en positiv måte, de hadde fornuftige regler, og de fikk også alt de trengte. Husker en gang venninnen ble litt sur fordi hun ikke fikk gå ut med oss før badet var vasket. Dette var hennes faste oppgave som hun haddel utsatt. Hun fikk også i oppgave å lage middager vi lærte på matlagingen. Jeg tenkte at foreldrene var rimelige på den. Hun var den første som fikk lønnet sommerjobb osv. Hun ble arbeidssom og pliktoppfyllende av ansvaret. Hun fikk også goder - og hadde nok den største kolleksjonen av datidens populære jeans. Avtalen var at hun betalte halvparten, som hun jo tjente på jobb og ukepenger. Synes det høres normalt og sunt ut jeg? Det var liksom hennes oppvekst jeg drømte om å kunne gi egne barn. Men jeg endte mer slack 😅 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå