AnonymBruker Skrevet 16. mars #1 Skrevet 16. mars Ah, pågående krangel mellom meg og kjæreste siste året er hennes kontakt med sin Ex. De har barn sammen, men de er over 18 år begge to. Virker på meg som de ikke helt klrer å ikke ha kontakt. DEt er stadig ting som "må" avklares dem imellom om barna, men også masse annen kontakt på SMS, Inta, Snap og andre sosiale medier. Det er deling av morro filmer, politikk, musikk, fag (de jobber i samme bransje og sees også på felles arrangementer ganske ofte). Det er helt unaturlig kontakt for meg med en ex, og hun har også sagt til meg at hun nok ikke hadde likt at jeg hadde den kontakten med min ex. Vi er enige om at vi selvfølgelig skal ha mulighet til å avklare ting med ex om barn når det er nødvendig, men jeg må ærlig si at jeg ikek skjønnner at det skal være så mye som er nødvendig å avklare på to gutter i 20 årene... Vi ble enige om at det var for mye kontakt, og at hun skulle informere meg om det oppstod noe som ikke var rene avklaringer om barna. Siden har jeg ikke hørt noe. Fikk følelsen av at det var mer kontakt enn hun oppga, og sjekket telefonen hennes når hun var i dusjen i helgen. Jævlig kjip følelse å gjøre det selvsagt, men jeg hadde jo rett. Masse greier som har pågått de imellom. Ikke noe flørting og sånn, men for nær kontakt mener nå jeg da. Mer nært enn vi var enige om var greit i vårt forhold. Hva gjør jeg nå? Sier jeg at jeg sjekket telefonen hennes? Anonymkode: 7a147...39f 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars #2 Skrevet 16. mars Hun flørter ikke, så hvorfor er du så opphengt i dette? Anonymkode: e1b83...bf6 16 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars #3 Skrevet 16. mars De har kjent hverandre veldig lenge og er gode venner, noe du prøver å bryte opp. Den sjalusien er veldig usjarmerende. Er du så usikker og redd for å bli byttet bort? Anonymkode: 98207...2c1 20 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars #4 Skrevet 16. mars Om du finner det helt uakseptabelt, avslutter du forholdet. Du kan bare finne på en unnskyldning om du ikke tørr å innrømme at du snoket på telefonen hennes. Anonymkode: 26296...f74 10 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Skrevet 16. mars Jeg tenker jo at dere ikke er kompatible. Noen synes det er helt greit å være nær venn med en eks, andre synes det er helt feil. Det vi vet, og også kan se fra kommentarer her er at det er lite kompatibelt. Mellom dere er i tillegg tilliten brutt ved at en lyver og en snoker.. Hva er det igjen uten tillit? Anonymkode: a4c3a...b68 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hun flørter ikke, så hvorfor er du så opphengt i dette? Anonymkode: e1b83...bf6 Lyver hun om hvordan hennes relasjon til eksen er, og at den er mye tettere enn hun sier, da har man all grunn for å reagere. Hadde min kjæreste brutt tilliten på den måten så hadde vi hatt et stort problem Anonymkode: 9a79d...107 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Skrevet 16. mars Hun har ikke vært ærlig. Det er det som er saken her… Hun har brutt tilliten. Det du kan gjøre for å se om hun fortsetter å lyve er å spørre helt avslappa om hun har kutta ned kontakten med eksen, som dere ble enige om. Svarer hun at det er nix og nada kontakt så veit du at hun fortsatt lyver og da veit du hva du har å gjøre! Lykke til, ts! Anonymkode: a08d1...57e 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars #8 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (27 minutter siden): De har kjent hverandre veldig lenge og er gode venner, noe du prøver å bryte opp. Den sjalusien er veldig usjarmerende. Er du så usikker og redd for å bli byttet bort? Anonymkode: 98207...2c1 Ikke akkurat mindre usjarmerende å lyve om en relasjon til eksen, og late som den er mindre tett enn den er, det er jo ekstremt turn off Anonymkode: 9a79d...107 7 2
Hensatt Skrevet 16. mars #9 Skrevet 16. mars Da avslutter du forholdet. Du har jo egentlig fått bevis på at det ikke foregår noe utroskap, så din sjalusi er egentlig nøkkelen her. Man kan ikke ha et forhold der man aldri stoler på partneren sin og alltid går rundt og tror det verste. 5 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars #10 Skrevet 16. mars Jeg ser ut fra det du skriver at du er usikker på deg/dere, og at du kjenner på følelsen av sjalusi. Det er ikke en god følelse, og det er gjerne noe som får tankene til å spinne enda mer, og gjerne ikke hensiktsmessige tanker. Kan dele fra mitt liv. Jeg er kvinne 41 år, jeg og eksen har barn sammen, vi passer overhodet ikke sammen i en romantisk relasjon, men vi har hele veien vært veldig gode venner, og ikke minst kjent hverandre i 20 år. Han blir som et søsken eller familiemedlem. Vi har begge nye partnere, NULL interesse av å flørte eller tenke slik om hverandre. Men jeg vet at hans samboer har et behov for å markere seg og lager en del styr. Han ringer for eksempel til meg kun fra bilen. Han har en god tone med min eks og full tillit mellom de to at de begge er interessert i barna sine ve og vel. Min samboer er mye mer chill. Han har full tillit til meg, null styr, mistro eller kontrollbehov. Men hvis min samboer plutselig skulle oppta et slikt vennskap med sin eks, da hadde det stilt seg annerledes. Hun vil ikke vedkjenne seg meg. Hun snakker stygt om meg til andre i foreldregruppen. Hun ignorerer meg. Hun gir barna dårlig samvittighet for å ha det gøy med meg/oss. And so on. Hvis min samboer plutselig skulle ha et nært forhold til en person som behandlet meg dårlig, og tydelig ville ha min samboer for seg selv, det hadde vært fullstendig feil signal å sende og veldig sårende for meg. Om min samboer sjekket telefonen min hadde jeg satt pris på at han innrømte det ovenfor meg, og at han forklarte meg uoppfordret grunnen til at han følte han trengte å gjøre det. Hvorfor er du sjalu? Hvorfor har du lyst til å kontrollere kjæresten din? Hvorfor stoler du ikke på henne? Du har jo sett med egne øyne at hun ikke flørter. Hva handler det egentlig om? Hva om hun fikk et slikt vennskap til en kollega som var en mann? Hvordan hadde du følt det da? Er det mer greit fordi de ikke har en romantisk historikk? eller ville det vært like ille, eller verre? Kan hun for eksempel oppta en hobby der hun trener eller gjør noe sammen med andre menn? Anonymkode: b8a06...0d9 5 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars #11 Skrevet 16. mars TS her: Ser det er flere som sier jeg vil kontrollere kjæresten min. Det er en jo en interessant debatt. Hva er det å kontrollere noen. Den grensen er jo så forskjellig fra person til person. I noen parforhold er det ok at en ligger med andre. De som tillater det vil kanskje si at de som ikke gjør det kontrollerer den andre i forholdet. I noen forhold så er det ok å kanskje dele mye bilder til andre , også med litt sexy klær eller litt flørtende. For andre par så er det ikke det. For noen par så er det ok å ha masse kontakt med eksen sin. Andre par har definert at det gjør en ikke. Når er det egentlig kontroll? Og når er det rammer i forholdet? Hovedpoenget her er vel at en blir enige i hvert sitt forhold om hvordan forholdet skal være. Jeg har opplevd at vi er enige om det. Min kjæreste vil ikke at jeg skal ha den type relasjon til min ex som hun har hatt til sin. Allikevel brytes det. Da opplever jeg det ikke som kontroll, men ett tillitsbrudd. Det syns jeg var kjipt. Anonymkode: 7a147...39f 7 7
MiominMio Skrevet 16. mars #12 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS her: Ser det er flere som sier jeg vil kontrollere kjæresten min. Det er en jo en interessant debatt. Hva er det å kontrollere noen. Den grensen er jo så forskjellig fra person til person. I noen parforhold er det ok at en ligger med andre. De som tillater det vil kanskje si at de som ikke gjør det kontrollerer den andre i forholdet. I noen forhold så er det ok å kanskje dele mye bilder til andre , også med litt sexy klær eller litt flørtende. For andre par så er det ikke det. For noen par så er det ok å ha masse kontakt med eksen sin. Andre par har definert at det gjør en ikke. Når er det egentlig kontroll? Og når er det rammer i forholdet? Hovedpoenget her er vel at en blir enige i hvert sitt forhold om hvordan forholdet skal være. Jeg har opplevd at vi er enige om det. Min kjæreste vil ikke at jeg skal ha den type relasjon til min ex som hun har hatt til sin. Allikevel brytes det. Da opplever jeg det ikke som kontroll, men ett tillitsbrudd. Det syns jeg var kjipt. Anonymkode: 7a147...39f Du sier at du brøt kontakt med din ex. Har du også barn med din ex? Jeg vil si at selv om barna nå er voksne så vil man alltid ha et felles ansvar her. Du sier hun flørter ikke og det er helt vanlige meldinger. Da tenker jeg at du lager himla mye problemer. Dersom hun hadde virkelig brutt din tillitt ved å være flørtene osv så kunne jeg sett det fra din side. Hva skjer den dagen det måtte komme barnebarn (felles for henne og ex), de skal møtes i brylluper kanskje, dåp og andre store begivenheter. Man blir da aldri ferdige helt når man har felles barn såfremt det ikke er graverende bakrunn for bruddet i utgangspunktet som f.eks vold. 3 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars #13 Skrevet 16. mars Jeg har barn med min ex ja. Vi samarbeider rundt det som må samarbeides om rundt bursdager, høytider osv. Det er fint tenker jeg. Men det er min nye kjæreste jeg deler andre ting med, og det var jeg og kjæresten min enige om at det var sånn vi skulle ha det i vårt forhold. Det er det som er brudd på tillit tenker jeg. Så kan en jo være enige elle uenig om hvordan ett forhold skal være, men det er jo kanskje en annen diskusjon. Anonymkode: 7a147...39f 1 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars #14 Skrevet 16. mars Problemet NÅ, det er at hun lyver til deg. Jeg ville spurt henne i kveld om hun virkelig har kuttet ned kontakt med eksen, slik hun sa! Om hun sier hun har det, be om å få se telefonen henne der og da (og håp at hun ikke også leser KG, slik at hun sletter alt før dette...). Jeg har foreldre som fremdeles holder kontakten, 50 år etter at de gikk hver til sitt. Og det har de gjort tross at det var turbulente år etter at de gikk fra hverandre. Men, de har alltid vært åpne med nye partnere om den kontakten de har, at det overhodet ikke er noe romantisk, at de har kontakten fordi de var en del av hverandres liv i veldig viktige år av begges liv, og nå nesten er de eneste som virkelig kjenner den andres historie. Men, deres kontakt er på ingen måte i nærheten så hyppig som det din kjæreste har med sin eks, Ts. Og mine foreldre har heller aldri løyet om denne kontakten med sine nye partnere. Jeg ville sagt det som det er, at du dessverre ikke stoler på at hun har kuttet på kontakten hun har med eksen, slik hun sa hun skulle gjøre, og at du nå derfor trenger at hun en gang for alle er ærlig med deg - har hun kuttet i kontakten, eller har hun fremdeles samme kontakt som før hun sa hun skulle kutte den? Er hun ærlig med deg og innrømmer at de har omtrent samme kontakt med hverandre fremdeles, så må dere rett og slett ta en alvorligere samtale om forholdet deres. Hvilke regler skal gjelde, hvorfor mener hun det er greit at hun har så mye kontakt med eksen, mens hun ikke hadde akseptert om du hadde samme kontakt med din eks? Hva er det med hennes kontakt med sin eks som hun selv ville reagert på hvis du hadde samme kontakt med din eks? (For noe er det i den kontakten hun selv ikke hadde taklet om du hadde med din eks eller en annen kvinne, spørsmålet er hv?) Hvilke grenser skal gjelde for dere begge i forholdet? Hvor er respekt og omtanke for hverandre? Passer dere egentlig sammen når dere har så ulike meninger om hva som er akseptabelt og ikke ang. grenser i forholdet? Om hun lyver og sier hun har kuttet kontakten, så tror jeg ikke at jeg hadde orket å innrømme å ha sjekket telefonene hennes, om jeg var deg. Det er irrelevant i så fall. Det som er relevant for deg da er at DU da vet at hun lyver til deg, at du ikke kan stole på henne. Og da er forholdet egentlig over, for hun er tydeligvis ikke villig til å kutte ned på kontakten med eksen, for den kontakten er så viktig for henne at hun heller velger å lyve deg rett i ansiktet. Da er eneste viktige spørsmål for deg egentlig om du ønsker å leve med henne som har denne skjulte kontakten med sin eks, eller ikke. Du kan ikke endre henne, men du kan bestemme deg for om du ønsker å fortsette forholdet på hennes premisser eller ikke. Anonymkode: 475e1...675 3 1
Greifyr Skrevet 16. mars #15 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Problemet NÅ, det er at hun lyver til deg. Jeg ville spurt henne i kveld om hun virkelig har kuttet ned kontakt med eksen, slik hun sa! Om hun sier hun har det, be om å få se telefonen henne der og da (og håp at hun ikke også leser KG, slik at hun sletter alt før dette...). Jeg har foreldre som fremdeles holder kontakten, 50 år etter at de gikk hver til sitt. Og det har de gjort tross at det var turbulente år etter at de gikk fra hverandre. Men, de har alltid vært åpne med nye partnere om den kontakten de har, at det overhodet ikke er noe romantisk, at de har kontakten fordi de var en del av hverandres liv i veldig viktige år av begges liv, og nå nesten er de eneste som virkelig kjenner den andres historie. Men, deres kontakt er på ingen måte i nærheten så hyppig som det din kjæreste har med sin eks, Ts. Og mine foreldre har heller aldri løyet om denne kontakten med sine nye partnere. Jeg ville sagt det som det er, at du dessverre ikke stoler på at hun har kuttet på kontakten hun har med eksen, slik hun sa hun skulle gjøre, og at du nå derfor trenger at hun en gang for alle er ærlig med deg - har hun kuttet i kontakten, eller har hun fremdeles samme kontakt som før hun sa hun skulle kutte den? Er hun ærlig med deg og innrømmer at de har omtrent samme kontakt med hverandre fremdeles, så må dere rett og slett ta en alvorligere samtale om forholdet deres. Hvilke regler skal gjelde, hvorfor mener hun det er greit at hun har så mye kontakt med eksen, mens hun ikke hadde akseptert om du hadde samme kontakt med din eks? Hva er det med hennes kontakt med sin eks som hun selv ville reagert på hvis du hadde samme kontakt med din eks? (For noe er det i den kontakten hun selv ikke hadde taklet om du hadde med din eks eller en annen kvinne, spørsmålet er hv?) Hvilke grenser skal gjelde for dere begge i forholdet? Hvor er respekt og omtanke for hverandre? Passer dere egentlig sammen når dere har så ulike meninger om hva som er akseptabelt og ikke ang. grenser i forholdet? Om hun lyver og sier hun har kuttet kontakten, så tror jeg ikke at jeg hadde orket å innrømme å ha sjekket telefonene hennes, om jeg var deg. Det er irrelevant i så fall. Det som er relevant for deg da er at DU da vet at hun lyver til deg, at du ikke kan stole på henne. Og da er forholdet egentlig over, for hun er tydeligvis ikke villig til å kutte ned på kontakten med eksen, for den kontakten er så viktig for henne at hun heller velger å lyve deg rett i ansiktet. Da er eneste viktige spørsmål for deg egentlig om du ønsker å leve med henne som har denne skjulte kontakten med sin eks, eller ikke. Du kan ikke endre henne, men du kan bestemme deg for om du ønsker å fortsette forholdet på hennes premisser eller ikke. Anonymkode: 475e1...675 TS her: Takk for langt og fornuftig svar. Jeg er nok dessverre enig med deg og er veldig lei meg. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #16 Skrevet 16. mars Jeg tenker at dette forholdet ikke er liv laga. Enten stoler du på partneren din, eller så gjør du ikke. Det å ha nær kontakt med en ex som du har delt mange år med må være lov. Noe annet hadde ikke jeg funnet meg i. Jeg hadde kanskje også løyet til deg, dersom jeg fant deg urimelig. Problemet ligger hos deg. Din usikkerhet, og manglende tillit til hennes følelser for deg. Hadde gått fra deg tvert om du krevde å bestemme hvem jeg skulle være venn med. Frihet i et forhold er alt. Du tåle vennskapet med exen, det at de har hatt erfaringer sammen. Og de er for alltid knyttet sammen fordi de har barn sammen. PS: i et langt forhold så sklir følelsene over til vennskap. Og til slutt ser man ikke kjæreste men venn. Det tok de konsekvensen av. Men vennskapet består, selv med nye partnere. Anonymkode: 7f0c9...f4e 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars #17 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Problemet ligger hos deg. Din usikkerhet, og manglende tillit til hennes følelser for deg. Hadde gått fra deg tvert om du krevde å bestemme hvem jeg skulle være venn med. Frihet i et forhold er alt. Du tåle vennskapet med exen, det at de har hatt erfaringer sammen. Og de er for alltid knyttet sammen fordi de har barn sammen. Utrolig at du tenker du kan definere det. Du står fritt til å tenke at du hadde gått fra meg. Og jeg står fritt til å tenk at jeg aldri hadde blitt sammen med deg. Det var liksom ikke det som var problemstillingen her. Vi hadde blitt enige om hvordan dette skulle være. Det kan du jo være enig eller ikke enig om at var riktig av oss. Som sagt, forskjellige par har forskjellige rammer. Noen er swingers. Noen er åpne. Andre er mer lukket. Det er jo hvert par som blir enige om sine rammer. Anonymkode: 7a147...39f 5
Taffel Skrevet 16. mars #18 Skrevet 16. mars Var dere egentlig enige om at hun har for mye kontakt, eller fikk du igjennom at DU mener det er for mye kontakt og vil endre den? For å gjøre det, så må hun informere ex om at hun ikke får lov til å snakke med ham om annet enn barna og knapt nok det, noe som setter deg i et litt merkelig lys. Vi har også voksne barn, og snakkes ofte om skolevalg, gaver, kjøp av leiligheter og hvordan de klarer seg i voksenlivet, og det gjør min samboer og hans eks også. Ingen av oss føler at det er problematisk, tvert i mot, at det er harmoni mellom foreldre og at man får beholde et vennskap føles naturlig. Det er synd at det skal plage deg så mye at du faktisk snoker på telefonen. Der kan også ligge andre private meldinger fra venninner og familie, som er sendt til henne og ikke til deg. Jeg hadde blitt forbanna. Så jeg ville tenkt meg nøye om før jeg lagde nytt drama. Er det virkelig så farlig at de har kontakt? 4 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars #19 Skrevet 16. mars Greifyr skrev (20 minutter siden): TS her: Takk for langt og fornuftig svar. Jeg er nok dessverre enig med deg og er veldig lei meg. Forstår godt at du er lei deg, for du vet jo nå at hun lyver til deg. Selv om kontakten med eksen i utgangspunktet kun er vennskapelig så er det et problem at hun lyver til deg om relasjonen. Og minst like stort problem er det at hun forventer å fortsette med en kontakt med sin eks, som hun ikke ville akseptert at du hadde med din eks. Selv om det for noen kanskje kan fungere å ha ulike regler, så tror jeg at de fleste par i utgangspunktet fungerer best med noenlunde samme regler for begge to. At den ene skal kjøre et sololøp, men samtidig nekte den andre å gjøre det, det sier seg selv vil skape mistenksomhet, utrygghet, usikkerhet og manglende tillit. Når kontakt i tillegg skjules og det plusses på med løgner, da viser det et forhold som har vesentlige mangler, etter min mening. Men igjen så gjenstår da spørsmålet om det er et slikt forhold du egentlig ønsker deg. Snakk med henne. Spør henne konkrete og direkte spørsmål. Hva om du tok opp igjen kontakten med en av dine ekser som du en gang i tiden hadde mye felles med, hvordan ville hun reagert? Hvorfor synes hun ev. at det ikke er greit? Hvorfor mener hun at hun skal ha andre regler for seg enn du skal få ha? Hva er det med hennes forhold til sin eks som hun selv ville vært ukomfortabel med hvis det var et slikt forhold du hadde med din eks? Jeg tenker det er like greit å hoppe i det, være saklig og direkte. Forsøk å holde deg helt rolig. Om det blir slutt, husk at hun har vist seg å være en annen enn den hun har vist deg - hun er, eller har blitt, en partner som bevisst velger å lyve for deg. Og det tror jeg er en partner du egentlig ikke ønsker å dele livet med. Om dere likevel skal fortsette sammen tror jeg det kan være lurt å ta en runde med parterapi sammen. ❤️ Anonymkode: 475e1...675 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #20 Skrevet 16. mars Problemet er at du aldri kommer til å være nr 1. Ikke 2 eller 3 heller. Du kommer etter faren til barna hennes. Hadde aldri vært greit for meg, men hadde heller ikke involvert meg med noen som har barn. Anonymkode: 6197b...655 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå