AnonymBruker Skrevet 17. mars #41 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): TS her. Noe med kapasiteten i huset som må fikses først. Lurte derfor om jeg kan kjøpe elbil nå eller vente litt. Anonymkode: 4d09b...36f Om det er slik at inntaksikringen er på f.eks 40A, kan det settes inn en lastbegrenser. Den regulerer ned lading av bil, når det er i perioder brukes mye strøm ellers i huset, for så å lade med full effekt når det opphører. Har slik selv og det fungere bra. Har Zaptec ladeboks med lastbegrenseren deres. Anonymkode: 3dd5d...c90 1
newman01 Skrevet 17. mars #42 Skrevet 17. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 11.42): Jeg registrerer at ingen kan forklare hvorfor det er ok og ikke advares noe sted om ovnen som står på døgnet rundt. Dette gjelder 1000-vis av hjem årlig. Men med en gang en kobler elbilen til samne kontakt, er det et helvete. Selv om belastningen er den samme, men mye kortere intervaller enn varmeovnen. Rare greier, gitt. Anonymkode: 0aa33...58e En elbil har et høyvoltsbatteri på 400 eller 800V. Siden det er batteri er det ikke AC-strøm som i boligen, men den mye farligere DC-strømmen. En stikkontakt med vanlig jordfeilbryter kan ikke avdekke lekkasjestrøm fra bilen, og du risikerer et veldig farlig strømnett i huset om det skulle oppstå en feil i bilens strømsystemer. Det som gjør situasjonen farlig uten riktig vern, er et fenomen som kalles "metning" eller "blinding" av den vanlige jordfeilbryteren. Hvis det oppstår en likestrømslekkasje fra bilen, kan denne strømmen "bedøve" en vanlig type A-jordfeilbryter. Når en type A-bryter blir "blindet" av likestrøm, vil den slutte å fungere som den skal. Det betyr at den kanskje ikke løser ut selv om det oppstår en livsfarlig vekselstrømsfeil (AC) i en annen del av huset, som for eksempel i en kaffetrakter eller vaskemaskin. Uten fungerende vern kan metalldeler på bilen eller andre apparater bli strømførende ved en feil, noe som medfører stor fare for elektrisk støt. Og det er ikke gøy. Men har du en dedikert stikkontakt med jordfeilbryter type B som er installert av elektriker til formålet å lade elbil kan du fortsette å bruke den, for all del. Men du får ikke montert flere slike stikkontakter iht. regelverket. Og ingen monterer slike B-vern for moro skyld, siden de koster 2500kr stk fremfor 200kr. Og det er sjeldent en panelovn på 2kW står og går kontinuerlig gjennom vintersesongen. De har ofte pauser. Om så er tilfelle ville jeg vurdert å oppgradert huset litt så det ikke var riktig så trekkfullt. Endret 17. mars av newman01 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #43 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 11.38): Om belastningen blir for stor, skal sikringen gå. Akkurat det samme om en kobler til en varmeovn. Anonymkode: 0aa33...58e Har brukt "nødlager" flere ganger uten problemer. Stiller inn på 10A i Tesla-appen. Men generelt - håpløst med elbil uten lademulighet. Anonymkode: d65a0...ec5
AnonymBruker Skrevet 17. mars #45 Skrevet 17. mars Hensatt skrev (På 16.3.2026 den 11.48): Jeg svarte på det i et tidligere innlegg. En varmeovn står ikke med konstant belastning og har en innebygd termostat som hindrer overoppheting. Hm. Så disse smarte el bilene har ikke noe sånt altså 🤔 Anonymkode: 6175b...4f0
nojac Skrevet 17. mars #46 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hm. Så disse smarte el bilene har ikke noe sånt altså 🤔 Anonymkode: 6175b...4f0 Å jo da. Sannheten er at "nødladere" er avanserte innretninger med innebygde sensorer og kontrollrutiner som minimaliserer faren for brann. Min boks er fra 2018, og har også innebygd jordfeilbryter Type B ("6mA DC") Så vidt jeg vet finnes ingen kjente bevis for at en intakt stikkontakt har tatt fyr ved korrekt lading på 5–10 A uten ytre feilkilder (som skjøteledninger eller fuktskader). Men systemet må kontrolleres jevnlig.
AnonymBruker Skrevet 17. mars #47 Skrevet 17. mars nojac skrev (1 time siden): Å jo da. Sannheten er at "nødladere" er avanserte innretninger med innebygde sensorer og kontrollrutiner som minimaliserer faren for brann. Min boks er fra 2018, og har også innebygd jordfeilbryter Type B ("6mA DC") Så vidt jeg vet finnes ingen kjente bevis for at en intakt stikkontakt har tatt fyr ved korrekt lading på 5–10 A uten ytre feilkilder (som skjøteledninger eller fuktskader). Men systemet må kontrolleres jevnlig. Joda, det har oppstått brann når det brukrs nødlader. Men slik treneres av de som ikke gidder å sette seg inn i regelverket som gjelder pr. i dag. Anonymkode: 3dd5d...c90 1
nojac Skrevet 17. mars #48 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Joda, det har oppstått brann når det brukrs nødlader. Men slik treneres av de som ikke gidder å sette seg inn i regelverket som gjelder pr. i dag. Anonymkode: 3dd5d...c90 Ingen som trenerer noe her. Kom heller med dokumentasjon for lading med intakt stikkontakt og max 10 A som har tatt fyr / gitt forsikringsavkorting. Kanskje noen har tilgang på oppdatert statistikk? For noen år siden ble et bilde av en brann i Sverige brukt som "bevis", men det viste seg at denne startet i en innkoblet tidsbryter. Og jeg vet at lading på 16 A har ført til branntilløp, om ikke brann. I dag er det nok ingen som setter opp vanlige kontakter med sikte på elbillading, til det er 10 A for langsomt for de fleste. Men i eldre anlegg er bruk av "nødlader" ikke forbudt. Men viktig at anlegget blir kontrollert jevnlig. Hadde bruk av nødlader vært så farlig som enkelte synes å tro, hadde det forlengst blitt forbudt.
AnonymBruker Skrevet 17. mars #49 Skrevet 17. mars nojac skrev (1 minutt siden): Ingen som trenerer noe her. Kom heller med dokumentasjon for lading med intakt stikkontakt og max 10 A som har tatt fyr / gitt forsikringsavkorting. Kanskje noen har tilgang på oppdatert statistikk? For noen år siden ble et bilde av en brann i Sverige brukt som "bevis", men det viste seg at denne startet i en innkoblet tidsbryter. Og jeg vet at lading på 16 A har ført til branntilløp, om ikke brann. I dag er det nok ingen som setter opp vanlige kontakter med sikte på elbillading, til det er 10 A for langsomt for de fleste. Men i eldre anlegg er bruk av "nødlader" ikke forbudt. Men viktig at anlegget blir kontrollert jevnlig. Hadde bruk av nødlader vært så farlig som enkelte synes å tro, hadde det forlengst blitt forbudt. Det er gitt en forklaring på hvorfor du ikke skal gjøre det. Og ja, det er forbudt å bruke den som en permanent løsning, som du mener ikke er farlig! Anonymkode: 3dd5d...c90 1
nojac Skrevet 17. mars #50 Skrevet 17. mars Biler brenner hver dag, av ulike grunner. Og ALL bruk av strøm er farlig. TVer eksploderer, mobliiadere smelter, hus brenner ned på grunn av "feil i elanlegget".... Men dokumentasjon av brann som følge av korrekt nødlading ser ut til å utebli. På tross av millioner på millioner gjennomførte ladinger. Og jeg venter fremdeles på den første som rapporterer om forsikringsavkorting, selv om risikoen for dette i 15 år har vært påpekt i annethvert innlegg om lading. Men denne debatten hører nok ikke hjemme i denne tråden😀 TS bør ikke satse på elbil.
AnonymBruker Skrevet 17. mars #51 Skrevet 17. mars nojac skrev (14 minutter siden): Biler brenner hver dag, av ulike grunner. Og ALL bruk av strøm er farlig. TVer eksploderer, mobliiadere smelter, hus brenner ned på grunn av "feil i elanlegget".... Men dokumentasjon av brann som følge av korrekt nødlading ser ut til å utebli. På tross av millioner på millioner gjennomførte ladinger. Og jeg venter fremdeles på den første som rapporterer om forsikringsavkorting, selv om risikoen for dette i 15 år har vært påpekt i annethvert innlegg om lading. Men denne debatten hører nok ikke hjemme i denne tråden😀 TS bør ikke satse på elbil. Da får du vise til din egen påstand da! Anonymkode: 3dd5d...c90
AnonymBruker Skrevet 17. mars #52 Skrevet 17. mars Har en venninne med det opplegget der. Hun bodde i en bygård med borettslag. De var ikke aktuelt å dra en skøyte ledning ut vindu/altandør over fortauet for å lade bilen. Hun fant en bil 22 kW lader noen gater lenger borte. Det var ikke alltid hun fikk plass. Det var også firmabil så hun tillot seg å hurtiglade ofte, om batteriet ble forringet var det ikke hennes problem. Sjekk ladekart for hva som finnes av ladere nær deg. Det eneste er at det er dyrt å betale for lading. Anonymkode: 5b163...cbc
AnonymBruker Skrevet 17. mars #53 Skrevet 17. mars Hadde ikke orket elbil med såpass lang pendlervei med mindre jeg hadde kunnet lade passelig rimelig på jobb. Å hurtiglade ofte da er man fort borti bensinpriser i forbruk, dessuten må man tidvis stå i kø avhengig av hvor man bor/er pluss om vinteren går ladehastigheten ned, så har du ikke kjørt en times tid får du ikke lynhastighet på lading. Da blir det lang ventetid på ladestasjonen. På stikk skal bare gjøres unntaksvis, da får jeg 1-2 kw, tar et par døgn om jeg skulle fulladet bilen… så må ha ladeboks hjemme og/eller gode pluss rimelige lademuligheter på jobb for at elbil er aktuelt for min del. Anonymkode: 65217...351
AnonymBruker Skrevet 17. mars #54 Skrevet 17. mars nojac skrev (4 timer siden): Ingen som trenerer noe her. Kom heller med dokumentasjon for lading med intakt stikkontakt og max 10 A som har tatt fyr / gitt forsikringsavkorting. Kanskje noen har tilgang på oppdatert statistikk? For noen år siden ble et bilde av en brann i Sverige brukt som "bevis", men det viste seg at denne startet i en innkoblet tidsbryter. Og jeg vet at lading på 16 A har ført til branntilløp, om ikke brann. I dag er det nok ingen som setter opp vanlige kontakter med sikte på elbillading, til det er 10 A for langsomt for de fleste. Men i eldre anlegg er bruk av "nødlader" ikke forbudt. Men viktig at anlegget blir kontrollert jevnlig. Hadde bruk av nødlader vært så farlig som enkelte synes å tro, hadde det forlengst blitt forbudt. Det er nok her jeg ligger, jeg også. Folk skråler og hoier pga noe de har hørt. Anonymkode: 0aa33...58e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #55 Skrevet 18. mars newman01 skrev (11 timer siden): En elbil har et høyvoltsbatteri på 400 eller 800V. Siden det er batteri er det ikke AC-strøm som i boligen, men den mye farligere DC-strømmen. En stikkontakt med vanlig jordfeilbryter kan ikke avdekke lekkasjestrøm fra bilen, og du risikerer et veldig farlig strømnett i huset om det skulle oppstå en feil i bilens strømsystemer. Det som gjør situasjonen farlig uten riktig vern, er et fenomen som kalles "metning" eller "blinding" av den vanlige jordfeilbryteren. Hvis det oppstår en likestrømslekkasje fra bilen, kan denne strømmen "bedøve" en vanlig type A-jordfeilbryter. Når en type A-bryter blir "blindet" av likestrøm, vil den slutte å fungere som den skal. Det betyr at den kanskje ikke løser ut selv om det oppstår en livsfarlig vekselstrømsfeil (AC) i en annen del av huset, som for eksempel i en kaffetrakter eller vaskemaskin. Uten fungerende vern kan metalldeler på bilen eller andre apparater bli strømførende ved en feil, noe som medfører stor fare for elektrisk støt. Og det er ikke gøy. Men har du en dedikert stikkontakt med jordfeilbryter type B som er installert av elektriker til formålet å lade elbil kan du fortsette å bruke den, for all del. Men du får ikke montert flere slike stikkontakter iht. regelverket. Og ingen monterer slike B-vern for moro skyld, siden de koster 2500kr stk fremfor 200kr. Og det er sjeldent en panelovn på 2kW står og går kontinuerlig gjennom vintersesongen. De har ofte pauser. Om så er tilfelle ville jeg vurdert å oppgradert huset litt så det ikke var riktig så trekkfullt. I Teslas nødlader er B-vern innebygget. Da er vel alt ok? Jeg hadde fint kunnet montere B-vern, det er jo ikke for "moro skyld", de 2500 er fort tjent inn igjen. Anonymkode: 0aa33...58e
newman01 Skrevet 18. mars #56 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): I Teslas nødlader er B-vern innebygget. Da er vel alt ok? Jeg hadde fint kunnet montere B-vern, det er jo ikke for "moro skyld", de 2500 er fort tjent inn igjen. Anonymkode: 0aa33...58e Men du får ikke lov til å montere B-vern på en kurs som går til en stikkontakt i garasjen som du planlegger å bruke til elbillading. Da endrer du det elektriske anlegget, og da må du normalt følge siste utgave av NEK400. Og den tillater ikke lenger å montere stikkontakter som skal brukes til permanent lading av elbil. Hvorfor er du så imot installasjon av ladebokser?
nojac Skrevet 18. mars #57 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): I Teslas nødlader er B-vern innebygget. Da er vel alt ok? Da trenger du, som du selv antyder, ikke å installere eget B-vern i sikringsskapet. Du kan trygt og lovlig bruke din Tesla-nødlader i eksisterende anlegg (fra før reglene ble innskjerpet) fram til du får installert egen ladeboks Lading på max 10 A passer nok best for de som kjører lite, men dette finner du fort ut av selv.. Her er noen generelle råd jeg fant, i denne sammenheng: 1. Begrens strømstyrken (Ampere) 10 A er max tillatte i Norge, 16 A skal IKKE brukes. Still gjerne inn bilen til å trekke minst mulig strøm, da dette reduserer varmeutviklingen. 2. Avlast kontakten mekanisk Bruk en opphengskrok eller hylle til selve ladeboksen («kladden»). Den tunge boksen skal aldri henge etter støpselet, da dette skaper slark og varmgang i kontakten over tid. 3. La støpselet stå i ro Unngå å dra støpselet ut og inn hver dag. Dette bevarer spensten i fjærene inne i stikkontakten og sikrer god elektrisk kontakt. 4. Sjekk for varmgang og misfarging, overvåk anlegget Kjenn på støpselet og stikkontakten med jevne mellomrom under lading. Det skal ikke være brennhett. Se etter brune svimerker eller deformert plast rundt hullene i kontakten. Sjekk at klemmer sitter godt 5. Bruk alltid jordet kontakt med jordfeilbryter Lading skal kun skje i jordet stikkontakt. På faste ladeplasser er det krav om jordfeilbryter type B (som håndterer likestrømsfeil fra bilen), dersom denne ikke er innebygd i kladden. 6. Unngå skjøteledning Bruk aldri skjøteledning som permanent løsning. Ved tvingende nød: Bruk en kraftig ledning (minst 2,5 mm²), rull den helt ut, og hold den unna fuktighet.
AnonymBruker Skrevet 18. mars #58 Skrevet 18. mars newman01 skrev (3 timer siden): Men du får ikke lov til å montere B-vern på en kurs som går til en stikkontakt i garasjen som du planlegger å bruke til elbillading. Da endrer du det elektriske anlegget, og da må du normalt følge siste utgave av NEK400. Og den tillater ikke lenger å montere stikkontakter som skal brukes til permanent lading av elbil. Hvorfor er du så imot installasjon av ladebokser? Når fikk du for deg at jeg er imot ladebokser? Mine kommentarer i denne tråden går utelukkende på nødlader og kun det. Anonymkode: 0aa33...58e
AnonymBruker Skrevet 18. mars #59 Skrevet 18. mars nojac skrev (1 time siden): Da trenger du, som du selv antyder, ikke å installere eget B-vern i sikringsskapet. Du kan trygt og lovlig bruke din Tesla-nødlader i eksisterende anlegg (fra før reglene ble innskjerpet) fram til du får installert egen ladeboks Lading på max 10 A passer nok best for de som kjører lite, men dette finner du fort ut av selv.. Her er noen generelle råd jeg fant, i denne sammenheng: 1. Begrens strømstyrken (Ampere) 10 A er max tillatte i Norge, 16 A skal IKKE brukes. Still gjerne inn bilen til å trekke minst mulig strøm, da dette reduserer varmeutviklingen. 2. Avlast kontakten mekanisk Bruk en opphengskrok eller hylle til selve ladeboksen («kladden»). Den tunge boksen skal aldri henge etter støpselet, da dette skaper slark og varmgang i kontakten over tid. 3. La støpselet stå i ro Unngå å dra støpselet ut og inn hver dag. Dette bevarer spensten i fjærene inne i stikkontakten og sikrer god elektrisk kontakt. 4. Sjekk for varmgang og misfarging, overvåk anlegget Kjenn på støpselet og stikkontakten med jevne mellomrom under lading. Det skal ikke være brennhett. Se etter brune svimerker eller deformert plast rundt hullene i kontakten. Sjekk at klemmer sitter godt 5. Bruk alltid jordet kontakt med jordfeilbryter Lading skal kun skje i jordet stikkontakt. På faste ladeplasser er det krav om jordfeilbryter type B (som håndterer likestrømsfeil fra bilen), dersom denne ikke er innebygd i kladden. 6. Unngå skjøteledning Bruk aldri skjøteledning som permanent løsning. Ved tvingende nød: Bruk en kraftig ledning (minst 2,5 mm²), rull den helt ut, og hold den unna fuktighet. Da tenker vi er på linje her. Nødlader holder i bøtter og spann for meg. 15 timers lading gir da litt over 25 kw på 1700w. Anonymkode: 0aa33...58e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå