Hensatt Skrevet i går, 10:38 #21 Skrevet i går, 10:38 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har nødladeren på 1700 watt. Stilles inn i bilen. Anonymkode: 0aa33...58e Det er jo helt opp til deg. Bare du er klar over at du risikerer avkorting eller avvist forsikringoppgjør dersom det skulle skje noe. 2 1
Hensatt Skrevet i går, 10:42 #22 Skrevet i går, 10:42 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om belastningen blir for stor, skal sikringen gå. Akkurat det samme om en kobler til en varmeovn. Anonymkode: 0aa33...58e Selv om sikringen går kan det være for seint dersom det allerede har gått varmgang i ledningsnett eller laderen. Bare til ettertanke. Jeg ser du nekter å ta til deg det som blir skrevet her, så dette blir siste ord fra min side. Det vil oftest gå bra, men det er kjedelig når det ikke gjør det. 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:42 #23 Skrevet i går, 10:42 Hensatt skrev (Akkurat nå): Det er jo helt opp til deg. Bare du er klar over at du risikerer avkorting eller avvist forsikringoppgjør dersom det skulle skje noe. Jeg registrerer at ingen kan forklare hvorfor det er ok og ikke advares noe sted om ovnen som står på døgnet rundt. Dette gjelder 1000-vis av hjem årlig. Men med en gang en kobler elbilen til samne kontakt, er det et helvete. Selv om belastningen er den samme, men mye kortere intervaller enn varmeovnen. Rare greier, gitt. Anonymkode: 0aa33...58e 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:43 #24 Skrevet i går, 10:43 Diskusjonen om farene ved å bruke nødlader fast, er jo ikke så interessante. Kvinneguiden tillater vel ikke forslag som er ulovlige, noe å bruke dette fast til lading er. og du vil kunne få avkorting på forsikring om noe skulle skje. Jeg hadde ikke gjort det uten muligheter til saktelading, enten hjemme (i gata) eller på jobb. Anonymkode: 0dec2...98e
AnonymBruker Skrevet i går, 10:45 #25 Skrevet i går, 10:45 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg registrerer at ingen kan forklare hvorfor det er ok og ikke advares noe sted om ovnen som står på døgnet rundt. Dette gjelder 1000-vis av hjem årlig. Men med en gang en kobler elbilen til samne kontakt, er det et helvete. Selv om belastningen er den samme, men mye kortere intervaller enn varmeovnen. Rare greier, gitt. Anonymkode: 0aa33...58e Forbud: Du kan ikke legge opp ny stikkontakt for regelmessig lading. Eksisterende anlegg: Stikkontakter montert før 1. juli 2022 kan brukes, men må ha egen kurs (maks 10A), jordfeilbryter type B og bør sjekkes av elektriker. Dette er reglene, så er jo ikke diskusjonen veldig om hvorfor veldig nyttig for TS. Anonymkode: 0dec2...98e
AnonymBruker Skrevet i går, 10:46 #26 Skrevet i går, 10:46 Hensatt skrev (1 minutt siden): Selv om sikringen går kan det være for seint dersom det allerede har gått varmgang i ledningsnett eller laderen. Bare til ettertanke. Jeg ser du nekter å ta til deg det som blir skrevet her, så dette blir siste ord fra min side. Det vil oftest gå bra, men det er kjedelig når det ikke gjør det. Jeg spør etter en forklaring på hvorfor det er ok (og har alltid vært) å kjøre med mye større belastning over tid med en ovn. Dette har ingen noensinne kunne svare på, så jeg regner ikke med du kan heller. Verken stat, regjering, nemko eller andre har noensinne advart om dette. Kun råd om å unngå skjøteledninger og forgreningskontakter. Belastning over tid, aldri. Anonymkode: 0aa33...58e 1
Hensatt Skrevet i går, 10:48 #27 Skrevet i går, 10:48 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg spør etter en forklaring på hvorfor det er ok (og har alltid vært) å kjøre med mye større belastning over tid med en ovn. Dette har ingen noensinne kunne svare på, så jeg regner ikke med du kan heller. Verken stat, regjering, nemko eller andre har noensinne advart om dette. Kun råd om å unngå skjøteledninger og forgreningskontakter. Belastning over tid, aldri. Anonymkode: 0aa33...58e Jeg svarte på det i et tidligere innlegg. En varmeovn står ikke med konstant belastning og har en innebygd termostat som hindrer overoppheting. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:50 #28 Skrevet i går, 10:50 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): TS her. Mente en ladeboks hjemme. Er ikke det anbefalt? Anonymkode: 4d09b...36f Jo i høyeste grad, IKKE bruk nødladeren som en permanent løsning som enkelte hevder går helt fint. Anonymkode: 3dd5d...c90 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:52 #29 Skrevet i går, 10:52 Hensatt skrev (1 minutt siden): Jeg svarte på det i et tidligere innlegg. En varmeovn står ikke med konstant belastning og har en innebygd termostat som hindrer overoppheting. Selvsagt står det ovner på konstant. 1 ovn i en kald kjeller hele vinteren kobler omtrent aldri ut. Og som sagt gjelder dette svært mange hus og hytter. Termostaten i ovnen som hindrer overoppheting overvåker btw ikke strømnettet og slår seg følgelig ikke av om det oppstår problemer mellom sikringsskap og ovn. Anonymkode: 0aa33...58e
AnonymBruker Skrevet i går, 10:52 #30 Skrevet i går, 10:52 Blir dyrere enn å bruke fossilbil når du må bruke ladestasjon, og ikke hjemmelader. Vil dessuten bruke uhorvelig mye tid på lading, om det ikke er ladestasjon i gåavstand fra der du bor eller aribeidsplass. Veldig praktisk med elbil, men kun vis en har lader hjemme. Anonymkode: 4097f...522
Mardina Skrevet i går, 14:22 #31 Skrevet i går, 14:22 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vurderer kjøp av ny bil, men har ikke mulighet til å kunne lade hjemme. Pendler til sammen ca100 km daglig. Har aldri hatt elbil, hva tenker dere som har erfaring? Bør jeg heller velge hybrid? Anonymkode: 4d09b...36f Å kjøpe elbil uten å ha muligheten til å lade hjemme, er ikke noe vits. Hva er grunnen til at du ikke kan lade hjemme?
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #32 Skrevet 23 timer siden Med 100 km pendlervei vil en "nødlader" på max 10 A (2,2 kW) uansett neppe lade fort nok til daglig bruk. Så hvis du ikke har tilgang på gatelading med bedre kapasitet er nok dessverre elbil ikke noe for deg. Anonymkode: 94cc5...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #33 Skrevet 22 timer siden Jeg hadde ikke kjøpt en elbil uten mulighet for å lade hjemme, med så lang kjørevei. Elbiler har mye lavere rekkevidde på vinteren, og det tar også lengre tid lade på hurtiglader når det er kaldt. Jeg har liten elbil, og lader fra 20 til 80 % batteri i løpet av ett kvarter på sommeren, men må bruke 45-60 minutter om vinteren når det er skikkelig kaldt. Anonymkode: d200d...2b4
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #34 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det handler om brannfare. Vi ladet via vanlig kontakt og etter to uker sluttet det å lade og kontakten var svidd. Anonymkode: 9da6e...3b0 Vet du hvilken hastighet du ladet med? 16 A? Kontrollerte du kontakten før du tok den i bruk og periodevis mens den ladet? Fint om noen som har opplevd brann og forsikringsavkorting kan gi detaljer om hva som skjedde. Anonymkode: 94cc5...5fe
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #35 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg spør etter en forklaring på hvorfor det er ok (og har alltid vært) å kjøre med mye større belastning over tid med en ovn. Dette har ingen noensinne kunne svare på, så jeg regner ikke med du kan heller. Verken stat, regjering, nemko eller andre har noensinne advart om dette. Kun råd om å unngå skjøteledninger og forgreningskontakter. Belastning over tid, aldri. Anonymkode: 0aa33...58e En varmeovn på samme effekt som en elbillader trekker like mye strøm men omkringliggende forhold og bruksmønster er veldig forskjellig. I praksis så er det mange flere som har en elbil som skal lade hver dag året rundt enn som har en varmeovn som står på hver dag året rundt. I tillegg så lades elbilen ofte ute så stikker er mer utsatt for skitt og/eller UV stråling. Pluggen til elbil blir tatt inn og ut mye oftere enn en varmeovn, så den mekaniske slitasjen blir mye større som bidrar til økt sjanse for varmegang. Det er også dårligere generell standard og større feil på elektriske anlegg i garasjer enn inni boliger. Det er høyere frekvens og større sannsynlighet for skade på utstyret ved elbillading enn ved en varmeovn som står inne og tørt. Dette gir en vesentlig høyere risiko for varmegang og brann i en elbillader som lader på stikk. Anonymkode: d926b...0de
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #36 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vet du hvilken hastighet du ladet med? 16 A? Kontrollerte du kontakten før du tok den i bruk og periodevis mens den ladet? Fint om noen som har opplevd brann og forsikringsavkorting kan gi detaljer om hva som skjedde. Anonymkode: 94cc5...5fe Hastighet har null og nada å si, det handler om at det skal være dimensjonert nok og ikke har dårlige kontaktpunkter. Anonymkode: 3dd5d...c90
Grønnsaksvaffel Skrevet 22 timer siden #37 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg spør etter en forklaring på hvorfor det er ok (og har alltid vært) å kjøre med mye større belastning over tid med en ovn. Dette har ingen noensinne kunne svare på, så jeg regner ikke med du kan heller. Verken stat, regjering, nemko eller andre har noensinne advart om dette. Kun råd om å unngå skjøteledninger og forgreningskontakter. Belastning over tid, aldri. Anonymkode: 0aa33...58e Kan du ikke lage din egen tråd og ikke avspore denne? 3
Grønnsaksvaffel Skrevet 22 timer siden #38 Skrevet 22 timer siden Hvorfor har dere ikke mulighet til å lade hjemme? Jeg valgte vekk elbil fordi jeg ikke hadde lademulighet hjemme.
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #39 Skrevet 20 timer siden TS her. Noe med kapasiteten i huset som må fikses først. Lurte derfor om jeg kan kjøpe elbil nå eller vente litt. Anonymkode: 4d09b...36f
TBL12 Skrevet 17 timer siden #40 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Noe med kapasiteten i huset som må fikses først. Lurte derfor om jeg kan kjøpe elbil nå eller vente litt. Anonymkode: 4d09b...36f Hvilken type bolig er dette? Enebolig, flermansbolig, sameie, borettslag? Om det er felles garasje må du søke informasjon om hva som skal gjøres lokalt. Det er gjerne et styre som planlegger arbeidet som vil informere om hva som planlegges. Det er ofte retningslinjer på type ladeboks som kan benyttes og hvordan denne kan bestilles. Noen blokker kan koble ladeboks til hver enkelt beboer sin egen måler. Da står en noe mer fritt til å velge ladeboks selv. Er det din egen enebolig styrer du selv i stor grad når det elektrisk anlegget oppgraderes. Det kan benyttes produkter for å automatisk styre ladeboksen for å unngå overbelastning. Easee Equalizer og Tibber Pulse er to løsninger som har vært på markedet en tid. Leier du bolig er det eier som styrer hva og når oppgradering skal gjøres.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå