AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Vurderer kjøp av ny bil, men har ikke mulighet til å kunne lade hjemme. Pendler til sammen ca100 km daglig. Har aldri hatt elbil, hva tenker dere som har erfaring? Bør jeg heller velge hybrid? Anonymkode: 4d09b...36f
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Har du ikke strøm i huset du bor i? Anonymkode: 0aa33...58e
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Hvordan skal du løse det rent praktisk hver dag? Det går jo an å lade på stasjoner, men det tar jo fort 20-40min... Har du tid/ork til det hver dag? Eller hvertfall hver 2/3dag om du kjøper en bil med lang rekkevidde... Anonymkode: 8dadb...75a
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Bor du i bygårder så er det gjerne lading i gata, hvis det ikke er mulig så er ikke Elbil for deg. Pendling + elbil krever nesten hjemmelading eller lading på arbeidsplassen. Anonymkode: 8fd6c...b92 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Lada i over to år på «nødlader» med stikkontakt ute, funka helt fint. Hadde gode brannvarslere for nattesøvnen sin del, og så fikk jeg installert elbillader etter hvert. Lada på betaling for større turer om jeg hadde glemt å lade over natta. Anonymkode: 82aa1...c02
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden Elbil uten å kunne lade hjemme eller på jobb er stress. Elsker å kjøre el, men det der hadde jeg ikke giddet. Samtidig hadde jeg heller flyttet til et sted jeg kunne lade, enn å selge elbilen min. Anonymkode: d798c...106
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden TS her. Mente en ladeboks hjemme. Er ikke det anbefalt? Anonymkode: 4d09b...36f
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS her. Mente en ladeboks hjemme. Er ikke det anbefalt? Anonymkode: 4d09b...36f Å ha elbil uten ladeboks hjemme. det er noe annet. Du kan nødlade i vanlig stikk, en det er ikke anbefalt i lengden. Å sette opp ladeboks er fort gjort og du får i tillegg mye raskere hastighet. Anonymkode: d798c...106 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å ha elbil uten ladeboks hjemme. det er noe annet. Du kan nødlade i vanlig stikk, en det er ikke anbefalt i lengden. Å sette opp ladeboks er fort gjort og du får i tillegg mye raskere hastighet. Anonymkode: d798c...106 Skal tro hvorfor dette ikke anbefales "i lengden"? Som om strømledningen slites pga strømmen som renner gjennom den. Anonymkode: 0aa33...58e
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skal tro hvorfor dette ikke anbefales "i lengden"? Som om strømledningen slites pga strømmen som renner gjennom den. Anonymkode: 0aa33...58e Det handler om brannfare. Vi ladet via vanlig kontakt og etter to uker sluttet det å lade og kontakten var svidd. Anonymkode: 9da6e...3b0 1
Hensatt Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skal tro hvorfor dette ikke anbefales "i lengden"? Som om strømledningen slites pga strømmen som renner gjennom den. Anonymkode: 0aa33...58e En vanlig strømledning skal aldri stå med høy belastning over tid, da faren for brann øker betraktelig på grunn av varmgang. Og ja strømledningen "slites" på grunn av den varme strømmen som går gjennom den, sånn enkelt fortalt. 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden Er det noen spesiell grunn til at du ikke kan ha elbil lader hjemme? Jeg hadde ikke kjøpt elbil om jeg måtte ladet på hurtiglader hele tiden, det er ganske dyrt (jeg betaler 150-200 hvis det er lite strøm på bilen og jeg skal lade en del). Da sparer du ikke mye på å ha elbil. Og sykt slitsomt, da må det planlegges hele tiden, kjøre til ladestasjonen, stå der i 30-60 minutter. Å gjøre det mange ganger i uka hadde jeg ikke gidda 😅 Anonymkode: 63432...b1b 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det handler om brannfare. Vi ladet via vanlig kontakt og etter to uker sluttet det å lade og kontakten var svidd. Anonymkode: 9da6e...3b0 Mhm. Mens en 2kw varmeovn kan stå på døgnet rundt hele vinteren uten en eneste advarsel eller fare.... Lurer på hva som er så forskjellig fra dette til en elbil. Anonymkode: 0aa33...58e 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden Hensatt skrev (1 minutt siden): En vanlig strømledning skal aldri stå med høy belastning over tid, da faren for brann øker betraktelig på grunn av varmgang. Og ja strømledningen "slites" på grunn av den varme strømmen som går gjennom den, sånn enkelt fortalt. Se svar over Anonymkode: 0aa33...58e
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mhm. Mens en 2kw varmeovn kan stå på døgnet rundt hele vinteren uten en eneste advarsel eller fare.... Lurer på hva som er så forskjellig fra dette til en elbil. Anonymkode: 0aa33...58e Litt forskjell på en varmeovn og en elbil som skal lades opp🙄 Man skal ha større kurs, og selve laderen kan bli ødelagt pga tyngden. Så over tid vil den slites, og kan skape skade som gjør at den tar fyr. Derfor skal man bruke det som en NØDlader, som det er beregnet til. Anonymkode: 63432...b1b 1
Hensatt Skrevet 2 timer siden #16 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mhm. Mens en 2kw varmeovn kan stå på døgnet rundt hele vinteren uten en eneste advarsel eller fare.... Lurer på hva som er så forskjellig fra dette til en elbil. Anonymkode: 0aa33...58e En varmeovn er utstyrt med termostat og ekstra sikring for å unngå overoppheting. Om du f.eks kan sette nødladeren på 500 watt vil det jo være tryggere.
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt forskjell på en varmeovn og en elbil som skal lades opp🙄 Man skal ha større kurs, og selve laderen kan bli ødelagt pga tyngden. Så over tid vil den slites, og kan skape skade som gjør at den tar fyr. Derfor skal man bruke det som en NØDlader, som det er beregnet til. Anonymkode: 63432...b1b Jaha. Hva er forskjellen på varmeovnen på 2 kw og en lader som lader elbilen på 2 kw på en 10 ampere sikring? Varmeovnen står på konstant fra nov til april i kjelleren. Ingen advarer mot dette noensinne og det går svært fint med ledningene. Anonymkode: 0aa33...58e
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Skrevet 2 timer siden Hensatt skrev (1 minutt siden): En varmeovn er utstyrt med termostat og ekstra sikring for å unngå overoppheting. Om du f.eks kan sette nødladeren på 500 watt vil det jo være tryggere. Jeg har nødladeren på 1700 watt. Stilles inn i bilen. Anonymkode: 0aa33...58e
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Skrevet 2 timer siden Kan fort bli branntilløp uten egen ladekontakt. Stor brannfare pga for stor belastning. Broren min ladet i vanlig kontakt og fikk varme tilgang og begynnende brann. Skjedde heldigvis på kvelden når alle var våkne… Anonymkode: 26dc1...46c 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan fort bli branntilløp uten egen ladekontakt. Stor brannfare pga for stor belastning. Broren min ladet i vanlig kontakt og fikk varme tilgang og begynnende brann. Skjedde heldigvis på kvelden når alle var våkne… Anonymkode: 26dc1...46c Om belastningen blir for stor, skal sikringen gå. Akkurat det samme om en kobler til en varmeovn. Anonymkode: 0aa33...58e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå