Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 11 måneder i dag, og får fortsatt ca 600 ml mme om dagen, i tillegg til mat. Hvor lenge gir man dette, og når går man over til vanlig melk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gikk gradvis over til vanlig melk mellom 11 og 12 mnd. Da han var 12 mnd fikk han bare vanlig melk. Og ikke mer enn en 1/2 liter pr dag. Mer enn det kan forhindre jernopptaket i kroppen sa vår helsesøster. Han fikk kun melk som drikke til frokost og kvelds. Ellers fikk han (og får fortsatt) vann som drikke.

Skrevet

Varmer man opp vanlig melk, før man gir det til dem?, og gir man det i tåteflaske eller kopp?

Skrevet

Er han vant til varm melk nå da?

Du kan jo kanskje lunke den litt, men gradvis gjøre den kaldere sånn at han til slutt drikker den kald?

Han bør absolutt begynne med kopp når han er så gammel som 11 mnd, men bevares, sønnen min får flaske innimellom han og - og han er 19 mnd.

Skrevet

Når jeg gir han mme får han det av flaske, men ellers når han drikker vann drikker han av kopp.

Skrevet (endret)

*poff*

Endret av Veronal
Skrevet

Vi sluttet vel ikke før han var nesten 2 år, mye enklere å varme opp MME enn vanlig melk. Dette fikk han når han skulle sove på dagen eller kvelden hvis han var vanskelig å legge, ikke hver dag.

Nå hvis han en sjelden gang vil ha flaske han er 2.5 år får han melk med kokt varmt vann oppi så den blir varm.

Skrevet

Er det også vanlig at de ikke vil ha MME når de blir større?Sønnen min på 10 mnd vil ikke ha MME.Han drikker ca 200ml hver dag.Men han får jo i seg litt mer når han grøt på kvelden som er blandet med MME.Men drikke melka av flaske/kopp det vil han rett og slett ikke.Da drikker han maks 60 ml

Gjest Maddy
Skrevet

Vesla mi på 9 mnd snart 10 mnd elsker MME hun så jeg ser ikke snarlig slutt på det. Men vi skal prøve å introdusere vanlig melk når hun er året tenkte vi.

Skrevet

Ettåringen min drikker kald melk av tutekopp til brødmåltidene. Synes det er greit at de venner seg til kald melk fra kopp med en gang de går over til kumelk.

Skrevet

Mange prøver fra rundt 12 mnd. Vi prøvde da, men måtte vente enda lengre fordi de var ikke klar for det ( løs mage ). Så vi ventet til rundt 14-15 mnd før vi prøvde igjen.

Du trenger ikke å varme vanlig melk. Jeg ville gitt den kald.

Skrevet

Frøkna vår fikk mme til hun var to år hun :rodme:

kun som kveldskos riktig nok....hun koste seg så veldig med den at vi ikke hadde hjerte til å slutte med den,men når hun fyldte to var det slutt og det gikk overraskene nok helt smertefritt :)

Skrevet

Vi begynte gradvis å gi vanlig melk (den "grønne" melken) fra 11-12 mnd alderen.

Det var helsesøster som sa vi godt kunne begynne med litt kumelk nå, da hun var litt over 11 mnd. Vi trodde vi "måtte" vente til passert 12 mnd (selv om vi selvfølgelig bestemmer slikt selv)

Skrevet

Norske retningslinjer sier kumelk i mat ved 10 mnd og kumelk som drikke ved 12 mnd. Introdusering, selvfølgelig!

Det er ingenting i veien for å gi mme til de er 2 år. Mme er mer næringsrik enn vanlig kumelk. Bla med jern, som jo er et problem med kumelka (den hindrer kroppen i å oppta jern).

Vår første fikk kald kumelk en god stund etter ettårsdagen. Det ble elsket! Men varm mme i flaske før lurene (før tannpuss, ja). Men først da vi bytta ut flaskeinnholdet med kumelk (varmet) ble det en "ny" konsistens på bæsjebleiene (fast, som vi hadde venta på i en evighet, de var alltid halvløse før).

Skrevet

Vi begynte å gå gradvis over til vanlig melk rundt 12 mnd. Tok meir og meir vnlig melk i flaaka til det endte med berre melk. No er ho 17 mnd og får varm vanlig melk på flaske morning og kveld. Skikkelig kos for ho, og ser ingen grunn til å slutte enno. Prøvde å gje ho kald vanlig melk, men drakk best med varm, så då får ho det. Til brødmåltider får ho melk av glas.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...