AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden Per og Kari er gift. Per er rik, veldig rik. Kari er minstepensjonist. De traff hverandre på sine gamle dager og giftet seg, de har ikke bygd opp eller kjøpt noen ting sammen. kari har et særkullsbarn. Per har ingen livsarvinger. Den nærmeste gjenlevende familien han har er barn av noen fettere han ikke har kontakt med. Her tar vi utgangspunkt i at Per ikke har testamente. dersom Kari dør først, skiftes selvfølgelig boet, men det er ingenting å arve fra Kari fordi Kari ikke eier noe. Når Per dør etter Kari, hvem vil arve Per? Arveretten stopper ved fetter/kusiner (3. arveklasse), barna til Pers fettere kan derfor ikke arve. kari mener hennes barn derfor vil arve Per, men jeg finner ikke lovgrunnlag for det. (dette er selvfølge advokatmat, men jeg er ikke del i dette i det hele tatt, derfor blander jeg meg ikke inn, jeg er bare nysgjerrig. Det er ingen hemmelighet at Kari giftet seg med Per for pengene sin skyld. Per er såpass gammel og syk at Kari uansett med overveiende sannsynlighet til overleve Per, men Kari er altså sikker på at hennes barn vil få alt uansett hvem som dør først. Vi snakker om eiendommer for ca 30 millioner). Anonymkode: 5ae3b...d35
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Det går til staten. Anonymkode: 7c2c0...382 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden Dør Per først får Kari 50% og arvinger i 1.og2. arveklasse får 50%. Dersom det ikke finnes arvinger i de arveklassene får Kari 100%. Hvis en avdød person ikke har slektsarvinger (ned til fettere/kusiner), ektefelle eller testament, tilfaller nettoformuen staten. Midlene skal ifølge Regjeringen.no og Lovdata gå til frivillig virksomhet til fordel for barn og unge. Slike dødsbo forvaltes av Statsforvalteren, og nærstående kan søke om arv. Viktige punkter ved mangel på arvinger: Arverekkefølgen stopper ved besteforeldre: Det betyr at fettere/kusiner er de fjerneste slektningene som kan arve etter loven. Testament: Har du ingen livsarvinger (barn, barnebarn) eller ektefelle, står du fritt til å testamentere bort alt du eier. Fordeling til frivillighet: Midlene går ikke direkte i statskassen, men skal tildeles organisasjoner som jobber med barn og unge. Søke om arv: Personer som sto avdøde nær kan søke om å få deler av formuen, selv uten arverett. Slektsarv (uten testament): 1. Arveklasse: Barn (livsarvinger). 2. Arveklasse: Foreldre, søsken, og deres barn. 3. Arveklasse: Besteforeldre, tanter, onkler, fettere og kusiner. Særkullsbarn får ingenting om hun dør først. Anonymkode: 6f6df...ab6
Tubaluba Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Hvis Kari giftet seg for pengenes skyld, så har hun nok sørget for å bli tatt inn i et testamente. Evt få ting skrevet over på seg. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå