Gå til innhold

Mord i Sogn (TV2)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest alle bøkene et par ganger og jeg eeeer så skuffa. Ingen ting stemmer jo?? Skjønner at dem et basert på bøkene, ikke nøyaktig filmatisert, men hallo… og hvor er BIRK?? 

Hadde de gitt karakterene andre navn og droppa å si hvilke bøker den er basert på kunne den vært en fin lettbeint krimserie (i kontrast til Harry Hole som kom ut omtrent samtidig). 

Anonymkode: 596a3...202

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har lest alle bøkene et par ganger og jeg eeeer så skuffa. Ingen ting stemmer jo?? Skjønner at dem et basert på bøkene, ikke nøyaktig filmatisert, men hallo… og hvor er BIRK?? 

Hadde de gitt karakterene andre navn og droppa å si hvilke bøker den er basert på kunne den vært en fin lettbeint krimserie (i kontrast til Harry Hole som kom ut omtrent samtidig). 

Helt enig - hvis de hadde kjørt en "serie basert på karakterene til Jørgen Jæger" kunne jeg ha likt den som en type avslappende kosekrim, med for oss die hard-fans av bøkene ble dette et skikkelig antiklimaks!

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skikkelig dårlig! De burde ikke ha basert serien på Jørgen Jæger sine bøker i det hele tatt! Er alt gor mye som ikke stemmer, deriblant at Ole har en sønn fra før av, sentralsykehuset, politistasjonen og ikke minst så er jo ikke BIRK med!!!

Anonymkode: b2118...452

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NordicViking skrev (På 16.3.2026 den 0.08):

Kristofer Hivju spiller hovedrollen i 'Mord i Sogn', en ny norsk krim der eplehager, fjordlandskap og lokale hemmeligheter danner bakteppet for en historie om moral, makt og menneskelighet. 'Mord i Sogn' bygger på romanene til Jørgen Jæger, en av Norges mest leste krimforfattere. Serien får premiere 19. mars på TV2.  (LINK)

Trailer:  https://play.tv2.no/serier/mord-i-sogn-4mr8efsh

...

Denne serien blir en del av årets påskekrim på TV2. Gleder meg til å se Hivju. 

EDIT: Alle episodene er tilgjengelig hos TV2 Play. Ettersom ikke alle har TV2 Play, så vær grei å ikke spoile noe av handlingen!!

Jeg likte den veldig godt 😃

Anonymkode: c0a73...64c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg likte ikke HH , men elsket denne 

Anonymkode: c0a73...64c

AnonymBruker
Skrevet

Endelig norsk krim! … også ble jeg så skuffa! Og igjen tenker jeg at svensker og dansker lager såå mye bedre krim, enn vi klarer her 😏

Anonymkode: 0d7c2...b31

• Liker 1
Skrevet

Dette var kjedelige greier. Morten Abel var god da!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns de 2 siste episodene ble bedre, der Hivju har knekt koden til å være lokal politi, mulig han har pratet endel med Finn Tokvam om lokale forhold, og lagt av seg den "hero holdningen" han lærte i Hollywood. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NordicViking skrev (På 16.3.2026 den 0.08):

Kristofer Hivju spiller hovedrollen i 'Mord i Sogn', en ny norsk krim der eplehager, fjordlandskap og lokale hemmeligheter danner bakteppet for en historie om moral, makt og menneskelighet. 'Mord i Sogn' bygger på romanene til Jørgen Jæger, en av Norges mest leste krimforfattere. Serien får premiere 19. mars på TV2.  (LINK)

Trailer:  https://play.tv2.no/serier/mord-i-sogn-4mr8efsh

...

Denne serien blir en del av årets påskekrim på TV2. Gleder meg til å se Hivju. 

EDIT: Alle episodene er tilgjengelig hos TV2 Play. Ettersom ikke alle har TV2 Play, så vær grei å ikke spoile noe av handlingen!!

Helt elendig mye takket være Hivju. Han passer virkelig ikke i rollen. Elendig skuespiller. At noen synes han spiller bra er meget rart. Fyren har jo kun 2 ansiktsutrykk. 🙊

Anonymkode: 3d001...937

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2026 den 21.13):

Jeg elsker Førde❤️

Me 2

De som hevder dette er Norges styggeste by, kan aldri ha vært i f.eks. Otta.... Elverum... eller div andre bygdesentrum som fikk bystatus i 97

Anonymkode: abe4c...dae

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trubadur skrev (På 7.4.2026 den 23.11):

Dette var kjedelige greier. Morten Abel var god da!

Jeg var ikke klar over at Morten hadde en rolle i den serien, og nå måtte jeg Google hvilken rolle det var, og selveste Ingolf???? Hatten av, for en presentasjon! Jeg trodde det var en lokal, synest han spilte dialekta så godt også.

Anonymkode: ff28d...e3d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var ikke klar over at Morten hadde en rolle i den serien, og nå måtte jeg Google hvilken rolle det var, og selveste Ingolf???? Hatten av, for en presentasjon! Jeg trodde det var en lokal, synest han spilte dialekta så godt også.

Anonymkode: ff28d...e3d

Helt enig! Jeg skjønte heller ikke det var Morten Abel før en kollega nevnte det etter jeg hadde sett serien 🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de som trekker frem Morten Abel - så det ikke før jeg så det på rulleteksten. Fantastisk skuespill. 

Ellers er jeg enig med de som trekker frem at de kanskje hadde gått litt for langt vekk fra bøkene, med sønn og Cecilie i kripos etc. Hadde ingen problemer med dialekter, da jeg er fra østlandet og selv om jeg kan skille sandefjord og tønsberg fra hverandre har jeg problemer med å høre forskjell fra en fra voss og en fra sogn. Så det er et "lokalt" problem. 

Likte Hivju, men savnet huset hans og Birk. 

Har lært meg at man må legge fra seg bøkene når man skal se noe slikt filmatisert, enten det er Harry Hole/Potter, Det ender med oss, eller Jørgen Jæger, så klarte å kose med meg serien tross noen utstikkere.

Anonymkode: 36465...560

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Morten Abel var veldig flink, nesten litt synd at de ikke brukte han mer, han er jo en større del av den første boken enn det vi fikk se nå. 

Anonymkode: 51b28...c30

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slenger meg på de som syntes at Morten Abel spilte veldig bra. Jeg måtte også søke ham opp 🤩👍🏻

Anonymkode: 510a5...72c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2026 den 21.55):

100% enig. Ingenting er likt bøkene.

Anonymkode: a010a...f29

AnonymBruker
Skrevet
NordicViking skrev (7 timer siden):

Lerum bruker denne serien for alt det er verdt til å markedsføre sitt syltetøy. I TV-reklamen brukes en sogndialekt jeg ikke har hørt før. Det er spesielt uttalelsen av ordene "siden 1907" som er litt artig. Er det noen som vet hvor i Sogn man snakker slik? 

..

https://www.facebook.com/100064798803708/videos/pcb.1364819339021347/916432934482829

Lerum holder i alle fall til i Sogndal.

Anonymkode: fc0d8...eb5

AnonymBruker
Skrevet

Du verden: dette var dessverre alvorlig dårlig. Vi snakker «kriminaldrama» på linje med «Med hjartet på rette staden»....

Jeg har ikke lest forfatteren tidligere.

Hadde en viss underholdningsverdi likevel men de svært karikerte figurene, men som en krim var det semmert. En rekke logiske brister serverte de også.  «Mysteriet» med radiotårnet ble også en platt uforløst greie som ikke engang ville blitt brukt i «Hardy-guttene» eller «Fem»-bøkene.

«Dette er mye større enn vi ante!»?! Hallooo! Bare vås. 😂

Hivju kommer dessverre ikke godt ut av det heller.

Anonymkode: f6895...704

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...