AnonymBruker Skrevet 28. mars #41 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Reagerte på dialekta til Ingolf Holgersen, skein langt gjennom at han var Nordlending, elles klarte vel dei fleste seg. Sonen til Ole er kanskje unnskyldt pga far til østlending, så bra redning der slik sett. Men det hadde ikkje vore dårleg med litt bedre dialekter. Ho som spelte Maren klarte seg veldig bra, mulig litt overdrivelse innimellom. Anonymkode: 7e472...dc3 Det var kanskje litt mer en gjennomsnittet andre dialekter, men jeg synest samla sett de klarte seg bra med at de hadde en del med sognedialekt i serien. Jeg kjenner faktisk til at flere har tilflyttet til Sogn/bygda, så at det er noen med andre dialekt der er ikke sååå usannsynlig. Men klart, hadde det vært 1 sognedialekta + 5 østlendinger so blir det fort noe annet. Anonymkode: ff28d...e3d 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #42 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mannen min er fra Sandane ( ca 1.5 time fra Sogn og omeng) og hørte med en gang at hun ikke var derfra. Han sønnen til Ole (husker ikke hva han het nå) han hadde mye østlandske ord innimellom? Og han Fredrik (som jobbet på biltilsynet) hørtes nord norsk ut. Googlet han og det stemte, han var fra Mo i Rana. Anonymkode: 17262...3cd Det er stor forskjell på sognedialekt og nordfjorddialekt. Anonymkode: dbb83...d70 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #43 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er stor forskjell på sognedialekt og nordfjorddialekt. Anonymkode: dbb83...d70 Det vet jeg, poenget var at han hørte det med en gang, jeg er fra østlandet og hørte det ikke. Anonymkode: 17262...3cd 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #44 Skrevet 28. mars Med tanke på at det er politiet så godtar jeg at det blir masse ulike dialekter for det er begrenset med stillinger så vanligere å flytte. Når det gjelder de lokale så kan det på hotell være forståelig med eiere utenfra, men ikke resten av bygda. Så klipp med hun rødhårede og han med sognemål begge snakke sognemål og si de måtte jo promotere sognemålet. Jeg har også lest bøkene, dog lenge siden og hadde ikke tenkt meg Cecilie så sped/forsiktig/tilbakeholden som vist i serien. Anonymkode: ad558...95c
AnonymBruker Skrevet 28. mars #45 Skrevet 28. mars Noe av det viktigste med bøkene er lokasjon, fylkessykehuset, politihuset og Ole Vik som snill og varm. Det er full kræsj. Det eneste som er fra bøkene er navna. Skjønner ikke linken til bøkene, for historien rundt Cecilie er feil. Serien er helt grei, og det er flott å filme i akkurat de omgivelsene, men har null med bøkene å gjøre. Hivju er kul utseendemessig og som karakter, men jeg synes det ikke er bra skuespill. Litt unaturlig og flat i replikkene Anonymkode: b1aa4...6fc 5 2
avent Skrevet 28. mars #46 Skrevet 28. mars Har sett hele serien å jeg ble skuffet. Syns hele greia var både kjedelig og langdrøyd. Å jeg er en ekte krimelsker å ble overbegeistret når jeg hørte at norsk krim skulle være en del av påskekrimmen i år. 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars #47 Skrevet 28. mars Har hørt på alle bøkene om Ole Vik og ble glad i karakteren. Hivju er ikke "my cup of tea"; han ødela Beck for meg også. Det er liksom så TEATRALSK alt sammen! For meg ble "Mord i Sogn" en nedtur; for lite tro mot originalen og den har tydeligvis vært igjennom en etikk-komité. Alle skal med. Hvorfor klarer vi ikke å lage like gode serier som i Sverige og Danmark?! Unntaket er etter min mening Exit og Lykkeland. Anonymkode: 160c9...eda 5 1
NedOpp Skrevet 28. mars #48 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mannen min er fra Sandane ( ca 1.5 time fra Sogn og omeng) og hørte med en gang at hun ikke var derfra. Han sønnen til Ole (husker ikke hva han het nå) han hadde mye østlandske ord innimellom? Og han Fredrik (som jobbet på biltilsynet) hørtes nord norsk ut. Googlet han og det stemte, han var fra Mo i Rana. Anonymkode: 17262...3cd Mente ikke at det var perfekt, men mtp at hun ikke er i nærheten av fra Sogn en gang så var det bra (nok). Sognemål er vanskelig. (Har selv familie fra indre Sogn) 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #49 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er stor forskjell på sognedialekt og nordfjorddialekt. Anonymkode: dbb83...d70 Folk på Østlandet hører ikke forskjell 😂 Anonymkode: 027df...d6c 3 1
Kålrota Skrevet 28. mars #50 Skrevet 28. mars Helt grei krim dette, men det merkes jo at det ikke er en stor produksjon. Hadde ikke forventet noe mer. (og det er så lenge siden jeg leste bøkene at det ikke påvirket opplevelsen).
AnonymBruker Skrevet 29. mars #51 Skrevet 29. mars Jeg var ikke imponert over dialektene, selv om jeg trodde de var ekte. Jeg satt og lurte på om det var meg det var noe i veien med, som kjente på irritasjon, for dette er dialekter jeg ikke er såå kjent med. Var egentlig litt lettet over å høre det, for jeg klarte ikke å sette fingeren på om det var dårlig skuespill, eller hva som var så kunstig. Særlig kona til hovedpersonen, og den sure politidama. Men da var det altså riktig at de ikke snakker sånn fra før. Bergensdialekten til sekretæren hørtes genuin ut for meg, men ekstremt teatralsk. Anonymkode: 32bdb...88d
AnonymBruker Skrevet 30. mars #52 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2026 den 20.25): Jeg var ikke imponert over dialektene, selv om jeg trodde de var ekte. Jeg satt og lurte på om det var meg det var noe i veien med, som kjente på irritasjon, for dette er dialekter jeg ikke er såå kjent med. Var egentlig litt lettet over å høre det, for jeg klarte ikke å sette fingeren på om det var dårlig skuespill, eller hva som var så kunstig. Særlig kona til hovedpersonen, og den sure politidama. Men da var det altså riktig at de ikke snakker sånn fra før. Bergensdialekten til sekretæren hørtes genuin ut for meg, men ekstremt teatralsk. Anonymkode: 32bdb...88d Bergensdama høres nøyaktig ut som en nabo her, dvs tonen er lik. Anonymkode: ad558...95c
AnonymBruker Skrevet 31. mars #53 Skrevet 31. mars Helt ok serie. Balestrand og Lærdal er fine steder og har vært der en del. Førde er et kjedelig sted dessverre … Anonymkode: 202fc...703 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #54 Skrevet 1. april Jeg har ikke lest bøkene, men jeg syns det var for dårlig sammenheng i historiene som ble fortalt og sammenhengen mellom dem. Fant egentlig ikke ut hvem som var målet for skuddet og hvorfor, hvordan hang det hele sammen med smuglingen, hva smuglet de og hvordan, det ble rett og slett alt for fragmentert og lite konsistent. Hensikten med hasjgreiene og hun som var etterlyst av Interpol ble og et villspor, det var så mange sånne. Noen av skuespillerprestasjopenen var heller ikke gode, syns ikke Hivju gjorde seg i den rollen. Når det gjelder dialekt så er jeg ikke så opptatt av det faktisk, det er mange som flytter rundt etter jobb og kjærlighet. Jeg har to kolleger født og oppvokst i Sogn, en snakker østlandsk og den andre bergensk pga foreldrene. Jeg samarbeider også mye med en institusjon i Førde via jobb, de fleste der snakker heller ikke lokal dialekt, de er tilflyttere fra andre steder. Anonymkode: ad7e7...14a 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #55 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke lest bøkene, men jeg syns det var for dårlig sammenheng i historiene som ble fortalt og sammenhengen mellom dem. Fant egentlig ikke ut hvem som var målet for skuddet og hvorfor, hvordan hang det hele sammen med smuglingen, hva smuglet de og hvordan, det ble rett og slett alt for fragmentert og lite konsistent. Hensikten med hasjgreiene og hun som var etterlyst av Interpol ble og et villspor, det var så mange sånne. Noen av skuespillerprestasjopenen var heller ikke gode, syns ikke Hivju gjorde seg i den rollen. Når det gjelder dialekt så er jeg ikke så opptatt av det faktisk, det er mange som flytter rundt etter jobb og kjærlighet. Jeg har to kolleger født og oppvokst i Sogn, en snakker østlandsk og den andre bergensk pga foreldrene. Jeg samarbeider også mye med en institusjon i Førde via jobb, de fleste der snakker heller ikke lokal dialekt, de er tilflyttere fra andre steder. Anonymkode: ad7e7...14a Jeg har familie fra området. Min forelder har 4 søsken. Ingen av de 5 snakker sognemål til vanlig. Det går fra omtrent normert bokmål til vestlandsk-nynorsk til avslepet sogning med god østlandsk bismak. 🙈Alt etter hva slags yrke de har valgt (for 40-50 år siden kunne du ikke snakke dialekt i bransjer der man jobbet på høyt nivå og gjerne også internasjonalt), hvor de var etablert seg med familie m.m. Jeg er også vokst opp med besteforeldre som snakket kav sogning til lokale, og en slags bokmål med oss barnebarna fra andre kanter av landet. Anonymkode: fc0d8...eb5 3
AnonymBruker Skrevet 1. april #56 Skrevet 1. april Jeg hadde gledet meg til å lese i denne tråden fordi jeg akkurat har sett serien selv nå. Tenkte at dette blir en fin tråd å reflektere og snakke om de ulike inntrykkene og scenene. Så blir jeg sååå skuffet her! Tråden som startet så fint med at TS gledet seg til å se har nå plutselig fått et innhold der man diskuterer «feil» sted og «feil» dialekt??? I alle dager?? Hva skjer folkens? En dialekttråd? Anonymkode: 7efc9...cf0 3 1
Sofiei Skrevet 1. april #57 Skrevet 1. april Helt grei serie. Men for meg som har et forhold til bøkene, og dermed dannet meg et bilde av personene, så ble Hivju helt feil som Ole Vik. Er ingen fan av han generelt, men han ble helt feil i rollen for meg. Synes vel egentlig at bøkene er såpass bra i seg selv at de ikke hadde trengt å endre så mye på historien, som feks eplegården. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #58 Skrevet 1. april Jeg hadde fått et inntrykk av at Ole Vik skulle være så empatisk og grei fyr, men den robuste og litt vel røffe Hivju ble liksom litt feil ja. Ikke for det, jeg lo godt av uttrykkene hans da 😅 Særlig den der da han fikk vite hva Hinge er 🤣 Anonymkode: 7efc9...cf0 3
AnonymBruker Skrevet 1. april #59 Skrevet 1. april Jeg er veldig skuffet over Cecilie sin karakter, liker ikke at hun kommer inn basert på en løgn. ole syns jeg funker, hvis vi får flere sesonger så kanskje den litt mer myke siden kommer fram. Men skulle ønske det var flere episoder; funker ikke med bare 4, verken for karakterutvikling eller storyline Anonymkode: 51b28...c30 2
Mala_L Skrevet 2. april #60 Skrevet 2. april Jeg har ikke lest bøkene og har ikke noe forhold til dialekter fra området, så da ble det kanskje lettere å ikke irritere seg over ting også. Jeg likte den godt, som grei underholdning. Imponert over Morten Abel sin skuespillerjobb, synes han var bra. Mye å humre over her, men ikke veldig spennende sånn krimmessig kanskje. Synes den ble litt "rask" på noen av hendelsene. Jeg liker Hivju og synes han var bra, men jeg hadde ikke noe eget inntrykk av Ole Vik fra før, så det hjalp sikkert. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå