Gå til innhold

Mord i Sogn (TV2)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flotte omgivelser i denne serien, men savner teksting… 

Anonymkode: 510a5...72c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg caster fra mobilen og det er tekstet.

Men syns foreløpig det er usigelig kjedelig...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Den er tekstet, så mulig du må slå på tekst manuelt? Jeg så på Chromecast da

Anonymkode: 1bc0f...3bb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha som en som bor i området så er det hysterisk morsomt å få med seg krangelen mellom Sogn politikontor og Førde, og "fuckings Førde". Og lo godt med kommentaren om at Førde er Norge styggeste by.

Jeg har ikke lest bøkene, og er glad for det når jeg leser kommentarene. For en som ikke har lest så synest jeg serien var veldig underholdende og spennende konsept. Men jeg fikk lyst å lese bøkene nå. Googlet på nettet og leste at Kristoffer er interessert i å spille inn flere sesonger, så det spørs om det kommer flere. Gøy. 

For en som er lokaltkjent så ser det ut for meg som de har spilt inn i mange forskjellige steder i Sogn, noen ganger er det i Lærdal, lurer på om det er i Høyanger mye av serien osv., også er det vel Balestrand også tror jeg. Sogndal Hotell må vel være Kviknes Hotell i Balestrand iallfall fra utsiden?

En ting jeg synest var sykt imponerende er at Heidi Ruud Ellingsen har gjort en sykt god jobb med å lære seg Sognedialekten. Nå vet jeg ikke hvem hun politidama med rødt hår er, men om hun ikke snakker Sognedialekt til vanlig er det også sykt imponerende. Det føltes autentitsk på meg. Liker at de bare lot noen snakke dialekta si og ikke prøve  på halvdårlig etterligning.

Anonymkode: ff28d...e3d

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser den har fått litt blandede kritikker. Jeg vurderer å se, men usikker. 

Anonymkode: dcddd...2d8

• Liker 1
Skrevet

Jeg så 15 min før jeg gav med, tynt og dårlig skuespill

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Haha som en som bor i området så er det hysterisk morsomt å få med seg krangelen mellom Sogn politikontor og Førde, og "fuckings Førde". Og lo godt med kommentaren om at Førde er Norge styggeste by.

Jeg har ikke lest bøkene, og er glad for det når jeg leser kommentarene. For en som ikke har lest så synest jeg serien var veldig underholdende og spennende konsept. Men jeg fikk lyst å lese bøkene nå. Googlet på nettet og leste at Kristoffer er interessert i å spille inn flere sesonger, så det spørs om det kommer flere. Gøy. 

For en som er lokaltkjent så ser det ut for meg som de har spilt inn i mange forskjellige steder i Sogn, noen ganger er det i Lærdal, lurer på om det er i Høyanger mye av serien osv., også er det vel Balestrand også tror jeg. Sogndal Hotell må vel være Kviknes Hotell i Balestrand iallfall fra utsiden?

En ting jeg synest var sykt imponerende er at Heidi Ruud Ellingsen har gjort en sykt god jobb med å lære seg Sognedialekten. Nå vet jeg ikke hvem hun politidama med rødt hår er, men om hun ikke snakker Sognedialekt til vanlig er det også sykt imponerende. Det føltes autentitsk på meg. Liker at de bare lot noen snakke dialekta si og ikke prøve  på halvdårlig etterligning.

Det meste av «sentrum» er filma i Lærdal. Sogn hotell er Kvikne hotell i Balestrand. Radiomasta er Storhogen i Kaupanger, overfor Sogndal flyplass Haukåsen. Veien der de parkerer, med autovern bak, i siste episode bl.a er veien opp hol Haukåsen, og Kaupanger/Amlabukta er i bakgrunnen. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hun som spiller Maren (politidama du viser til) er fra Haugesund! Det er faktisk imponerende det hun har greid med dialekta. Finn Tokvam er jo fra Flåm/Aurland, så han har det jo inne. 😅

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen bra rolleprestasjoner da, eller var det tynt, som noen skrev?

Anonymkode: dcddd...2d8

Skrevet

Flott natur👌

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
NedOpp skrev (56 minutter siden):

Hun som spiller Maren (politidama du viser til) er fra Haugesund! Det er faktisk imponerende det hun har greid med dialekta. Finn Tokvam er jo fra Flåm/Aurland, så han har det jo inne. 😅

Imponerende. Hun var den som var mest overbevisende på meg. Kanskje det var noe med den sterke karakteren hennes også, men fikk litt sånn følelse av at hun var fra Vik. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2026 den 22.01):

Jeg bor i Føkkings Førde 😂😂

Anonymkode: fb4f8...095

Stemmer, Førde er Føkkings 😅

Anonymkode: d076f...0a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Stemmer, Førde er Føkkings 😅

Anonymkode: d076f...0a2

Jeg elsker Førde❤️

Jeg har null tro på serien og ut ifra det folk sier så virker den jo ikke bra. Får prøve en dag jeg kjeder meg☺️ fordelen med å være så negativ er at man kun kan bli overrasket positivt😁

Anonymkode: 9b997...89c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg elsker Førde❤️

Jeg har null tro på serien og ut ifra det folk sier så virker den jo ikke bra. Får prøve en dag jeg kjeder meg☺️ fordelen med å være så negativ er at man kun kan bli overrasket positivt😁

Anonymkode: 9b997...89c

Er ikke sånn «wow»-krim, men likte den likevel. Mange fine karakterer, mye subtil humor og stikk, mye kroppsspråk-humor (altså at kommunikasjonen gjennom kroppsspråket blir underfundig og artig), mye gjenkjennbart i «storebror» (aka føkkings Førde) og andre tilsvarende små vs større, lokalt vs store systemet.

føkkings Førde ga meg umiddelbart assosiasjoner til «Heimebane» og Føkkings Ålesund. 😂 Er jo samme greia. Bygda mot storby-monsteret (og beina, verken Førde eller Ålesund er store byer, men poenget står seg)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat sett ferdig alle 4 episodene og har litt blanda følelser. 
Kristoffer som Ole syns jeg funker veldig bra, litt usikker på hvorfor de har gitt han en sønn som lever og en eks som er med Såppass mye men hvis det blir flere sesonger så kanskje de skal bruke det til noe dramatikk.. 

Skjønner virkelig ikke den vinkelen med at Cecilie er fra Kripos og kommer inn på den måten. Nå er det lenge siden jeg leste den første boka men det var vel ikke sånn? Eller tar jeg helt feil nå? Syns vi fikk et lite glimt at det som kan bli et bra forhold mellom Ole og Cecilie hvis vi får flere sesonger. 

Syns sakene ble litt kjedelig, og de har vel blandet flere bøker. Eller hvertfall 2. syns ikke ting hang sammen på en bra måte. Men jeg likte det forsåvidt, litt annen type krim enn alt det veldig dystre. 
Savner Fjellberghavn da, Sogn og cidertullet kunne de ha droppet. 

Anonymkode: 51b28...c30

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det var en koselig, småvittig og fin liten serie satt i nydelige omgivelser. Jeg har ikke lest bøkene, men det er tydeligvis bare en fordel. Jeg liker at det er et lite miljø og små forhold. Vi har nok av storbykrim og action i andre serier.

De små forholdene bidrar til å gjøre at enkelte scener fremstår som litt komiske, men også veldig koselige og særnorske. 

Som andre har påpekt tidligere i tråden så var det noen løse tråder etter siste episode, men faktisk plaget det meg ikke nevneverdig. Man fikk en slags avslutning, men uten detaljer og intrikate plott. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ingen har problem med at det er et lite sted etc. sånn er det i bøkene også og alle kjenner alle. men hele settingen er endret, og for min del blir det bare litt merkelig. 

De løse trådene tenker jeg blir plukket opp hvis de får grønt lys til mer så de plaget ikke meg. 

Anonymkode: 51b28...c30

AnonymBruker
Skrevet

Er det berre meg som reagerar på dialekta eller ? dialekta øydelegg iallegall mykje av opplevinga for meg. Når ein legg handlinga til Sogn og vil spele på det lokale og autentiske, då må språket sitje. Kanskje det hadde vore enklare å leggje serien til Bergen? Der toler ein større variasjon i dialekt, og det hadde ikkje kjent like feil.

Anonymkode: da0cd...fd8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.3.2026 den 22.26):

Er det berre meg som reagerar på dialekta eller ? dialekta øydelegg iallegall mykje av opplevinga for meg. Når ein legg handlinga til Sogn og vil spele på det lokale og autentiske, då må språket sitje. Kanskje det hadde vore enklare å leggje serien til Bergen? Der toler ein større variasjon i dialekt, og det hadde ikkje kjent like feil.

Anonymkode: da0cd...fd8

Reagerte på dialekta til Ingolf Holgersen, skein langt gjennom at han var Nordlending, elles klarte vel dei fleste seg. Sonen til Ole er kanskje unnskyldt pga far til østlending, så bra redning der slik sett. Men det hadde ikkje vore dårleg med litt bedre dialekter. Ho som spelte Maren klarte seg veldig bra, mulig litt overdrivelse innimellom.

Anonymkode: 7e472...dc3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2026 den 16.08):

Imponerende. Hun var den som var mest overbevisende på meg. Kanskje det var noe med den sterke karakteren hennes også, men fikk litt sånn følelse av at hun var fra Vik. 

NedOpp skrev (På 22.3.2026 den 15.11):

Mannen min er fra Sandane ( ca 1.5 time fra Sogn og omeng) og hørte med en gang at hun ikke var derfra. 

Han sønnen til Ole (husker ikke hva han het nå) han hadde mye østlandske ord innimellom? Og han Fredrik (som jobbet på biltilsynet) hørtes nord norsk ut. Googlet han og det stemte, han var fra Mo i Rana.

Anonymkode: 17262...3cd

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...